5 sposobów na utrzymanie sprzedaży e-sklepu w styczniu

0 napisany przez Robert Polak, 27 grudnia 2016

Po okresie przedświątecznych szkwałów w wielu sklepach internetowych nastaje flauta. Tymczasem styczeń może być również świetną okazją do generowania sprzedaży. Sprawdź, jak złapać wiatr w żagle swojego e-sklepu w pierwszych tygodniach nowego roku.

Święta Bożego Narodzenia to czas bardzo wyczerpujący dla właścicieli sklepów internetowych. Z jednej strony jest to pora tzw. żniw i często najwyższych przychodów w ciągu roku. Z drugiej, wiąże się on z pracą na podwyższonych obrotach.

Wyzwań stających przed właścicielami e-commersów w tym okresie jest naprawdę wiele. Począwszy od walki z konkurencją, przez zwiększone wydatki marketingowe, aż po ogromne przedsięwzięcie logistyczne, którym jest wysłanie paczek na czas. Wielu zabiega o to, by wymarzone prezenty znalazły się pod choinką nim zabłyśnie pierwsza gwiazdka, a nie dotarły do nas dopiero po Świętach. Lojalność klientów w tym szczególnym czasie także jest wątpliwa – wielokrotnie zdarza się, że kupują oni tylko jeden produkt i nie wracają na stronę nigdy więcej. Rośnie także odsetek osób zwracających towar.

Po wyczerpującym grudniu często przychodzi rozczarowujący styczeń, kiedy to nie dość, że e-sklepy zmagają się ze wspomnianymi zwrotami prezentów, to jeszcze muszą liczyć się z prognozą mniej optymistycznych wyników finansowych.

To właśnie dlatego tak ważne jest, by już na etapie planowania świątecznej promocji, nie zapominać o tym, co wydarzy się później. Od dobrze przygotowanego scenariusza na okres poświąteczny zależy bowiem, czy unikniesz noworoczego bólu głowy i to nie tego spowodowanego sylwestrowymi bąbelkami.

Poniżej znajdziesz zestaw pięciu porad, które pomogą Ci skuteczniej zaplanować działania marketingowe w segmencie e-commerce w pierwszym etapie nowego roku.

Monitoruj powody zwrotów i reaguj!

Prawdopodobnie w styczniu zaobserwujesz większy niż zwykle współczynnik zwrotów. Don’t panic! Spróbuj wykorzystać efektywnie wiedzę na temat tego, które produkty zostały zwrócone. Pozwoli Ci to w przyszłości zmniejszyć wspomniany współczynnik oraz może przyczynić się do przekucia go w… nową sprzedaż!

Na formularzu reklamacyjnym (nieważne czy online czy offline) zawsze pytaj o powód zwrotu towaru. Jeśli jest to np. zły rozmiar – zamieść od razu pole z pytaniem o prawidłowy rozmiar. Jeśli planujesz noworoczną promocję, staraj się przekazać informacje o niej w każdej interakcji z Klientem – niezależnie od tego, czy będzie to informacja o zrealizowanym zwrocie, rozpatrzonej reklamacji, czy pytaniu o możliwość wymiany towaru na inny.

Wykorzystaj moc noworocznych obietnic

Początek roku to oczywiście czas noworocznych postanowień. Obiecujemy sobie zdrowo się odżywiać, w końcu wykorzystać karnet na siłownię, znaleźć nową pracę lub pojechać w wyśnioną podróż na Malediwy. Produkty, których najczęściej poszukujemy w tym okresie to te, które pozwolą na:

A. zwiększenie efektywności pracy – mogą to być notatniki (tak elektryczne, jak również drukowane), kalendarze czy książki o tym, jak wydłużyć dobę z 24h do 48h,

B. utrzymanie porządku/czystości,

C. poprawienie kondycji/stanu zdrowia – np. buty do biegania, smartwatche czy odżywki.

Jeśli sprzedajesz produkty, które mogą pomóc w realizacji postanowień, koniecznie przygotuj kampanię wspierającą ich promocję.

Zobacz, jak to robi to Amazon na stronie “New Year, New you”.

Pozbądź się nadwyżek magazynowych

Może okazać się, że po grudniowym szaleństwie zakupowym w magazynie pozostaną nadwyżki towaru, który chciałbyś sprzedać. Możesz to zrobić na kilka sposobów:

A. stwórz specjalną podstronę z tymi produktami i przeceń je – zapewne kojarzysz promocje Media Markt o nazwie “Wietrzenie magazynów” – o to mi właśnie chodzi,

B. dołóż zalegające produkty do innych zakupów – możesz dać np. zniżkę 50% na produkt X przy zakupie powyżej Y zł,

C. stwórz zestawy produktów w promocyjnych cenach – często towary, których chcesz się pozbyć mogą być komplementarne do innych produktów – wykorzystaj to i połącz je w zestawy.

Wspomniana już przeze mnie promocja związana z postanowieniami noworocznymi również może być świetnym sposobem na upłynnienie nadwyżek magazynowych.

Nie zapominaj o remarketingu

W okresie przedświątecznym Twój sklep odwiedza mnóstwo osób, więc koniecznie wykorzystaj potęgę remarketingu i dobieraj komunikaty reklamowe zgodnie z rodzajem interakcji, jakie wygenerowali Twoi potencjalni Klienci. Jeśli:

A. odwiedzili stronę, ale nie dokonali zakupu – komunikuj noworoczną promocję (np. dotyczącą postanowień noworocznych lub zestawów uzupełniających się produktów);

B. porzucili koszyk – zaoferuj dodatkowy rabat za dokończenie zakupów;

C. dokonali zakupu – wyświetl produkty komplementarne.

Pamiętaj, że reklama remarketingowa może być niezwykle skutecznym i znacznie tańszym sposobem na osiągnięcie lepszych wyników. Zgodnie z infografiką opublikowaną na Digital Information World, remarketing może: podwyższać współczynnik konwersji o 147%; zwiększyć nawet o 1046% wyszukiwanie fraz powiązanych z brandem/nazwą sklepu, a CTR remarketingu jest 10 razy wyższy niż w tradycyjnej reklamie displayowej.

Segmentuj, dopasowuj i PROMUJ!

Niezależnie od tego, czy chcesz pozbyć się nadwyżek magazynowych czy wprowadzić noworoczną promocję – pamiętaj, by segmentować swoich klientów, a następnie dopasowywać ofertę do specyfiki danej grupy.

Tworząc kampanię promocyjną związaną np. z noworocznymi postanowieniami, podziel swoich odbiorców według płci i dobierz konkretne kategorie produktów do odpowiedniej grupy. Taki zabieg pozwoli Ci wyraźnie zwiększyć efektywność działań marketingowych, a zwłaszcza wysyłek e-mail marketingowych.

Jeśli wykorzystujesz narzędzia typu Sales Manago czy GetResponse, sprawdź możliwość wyświetlania dynamicznych reklam dopasowanych do użytkowników na bazie ich wcześniejszych zachowań na stronie.

Dobrym wzorcem dopasowywania treści do użytkownika jest (znów) Amazon. Jeśli masz tam konto i dokonywałeś zakupów, sprawdź, jakie spersonalizowane wyniki wyświetlają Ci się na podstronie “New Year, New You”.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że mój artykuł zainspiruje Cię do planowania poświątecznych działań marketingowych na pierwsze tygodnie Nowego Roku i nie będzie to wyłącznie postanowienie noworoczne.

Korzystając z okazji, że za kilka dni mamy już 2017 rok, chciałem Ci – drogi Czytelniku naszego bloga – życzyć w nadchodzących miesiącach wysokiego ROI, małej liczby zwrotów i rosnącej liczby lojalnych klientów!

Jeśli masz swoje sposoby na utrzymanie sprzedaży e-sklepu w styczniu – podziel się z nimi w komentarzach.

O autorze:

Robert Polak

Jako dyrektor generalny agencji 4People czuwa nad tym, aby każda kampania prowadzona była w sposób zgodny z celami biznesowymi klienta. Interesuje się analityką internetową oraz użytecznością. Szczególną uwagę zwraca na optymalizację konwersji.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!