10 przykazań w strategii content marketingowej
Zdecydowałeś się na wdrożenie content marketingu? Czas na przemyślenie skutecznej strategii i wybranie odpowiedniej drogi dystrybucji przygotowywanych treści. Poznaj 10 elementów, o których nie możesz zapomnieć!
1. Cel
Działania w Internecie nie mogą być prowadzone bez powodu, dlatego jasno zdefiniowanie cele to podstawa sukcesu. Zastanów się, co jest dla Ciebie priorytetem:
– zbudowanie wizerunku?
– zwiększenie sprzedaży?
– pozyskanie ruchu na stronę?
– wypromowanie nowy produkt?
– zwiększenie zasięgu dotarcia z usługami i produktami?
Cele oczywiście można łączyć, ważne jednak byś pamiętał o założeniu tego głównego, który jest niezbędny dla Twojej marki. Następnie wyznacz cele poboczne, dzięki którym otrzymasz dodatkowe korzyści. Określ je w liczbach (jeśli jest to możliwe), ponieważ w ten sposób łatwiej będzie Ci monitorować skuteczność działań.
2. Analiza konkurencji
Poznaj ludzi ze swojej branży, ich dotychczasowe aktywności w Internecie, przeanalizuj strategiczne działania, a łatwiej będzie Ci wywnioskować, co interesuje czytelników na Twoim rynku.
Jeśli nikt do tej pory nie tworzył content marketingu, zastanów się, jakie są tego przyczyny. Podjęcie ryzyka może sprawić, że staniesz się prekursorem pewnego trendu, a potencjalni klienci szybciej nabiorą zaufania, co może dać Ci znaczną przewagę nad resztą środowiska w branży.
3. Analiza SWOT
Przeprowadzenie analizy SWOT jest podstawą w budowie każdej strategii. Pozwala określić, mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia, które towarzyszą nowemu projektowi. Dzięki temu obiektywnie można ocenić sens wprowadzenia nowego elementu w promocji marki.
S (Strengths) – to atuty, które wyróżniają Cię na tle konkurencji, sprawiają, że produkty są unikalne, dlatego budzić będą zainteresowanie.
W (Weaknesses) – tu musisz uwzględnić, co może negatywnie wpływać na osiągnięcie zamierzonego celu np. zasoby finansowe, ludzkie, brak rozpoznawalności marki.
O (Opportunities) – sprzyjające okoliczności i uwarunkowania, które determinują powodzenie projektu np. jeśli jako pierwszy w branży podejmujesz określone działanie, staje się to Twoim atutem, o ile zostanie ono odpowiednio wykorzystane.
T (Threats) – wszystko to, co może stanąć na przeszkodzie w osiągnięciu celów. Musisz podejść do tego punktu bardzo rzetelnie, bo od tego może zależeć powodzenie całego projektu.
4. Analiza SMART
Przed rozpoczęciem planowania celów powinieneś przygotować ich szczegółową charakterystykę.
S – szczegółowe – określ główny cel. Pamiętaj, jasne sformułowanie gwarantuje mniej popełnionych błędów.
M – mierzalne – same słowa nie wystarczą! Określ cel liczbami, procentami. Zastanów się, jaki ma przynieść zysk finansowy lub wizerunkowy. To ważne, by móc weryfikować założenia.
A – ambitne – zmotywuj się do działania, a odniesiesz sukces. Nie idź najprostszą drogą, postaraj się, by projekt był innowacyjny i zaskakujący!
R – realne – ambicje są dobre, o ile można je zrealizować w prawdziwym świecie.
T – terminowe – rozplanuj działania, ułóż harmonogram i do dzieła! Przemyśl rozsądnie czas realizacji. Lepiej skończyć wcześniej i osiągnąć dobre efekty, niż spóźnić się i działać pod presją mijającego czasu.
5. Trendy w Internecie
Nikt nie zna lepiej własnej branży jak Ty sam! Sprawdź, czy Twoje założenia pokrywają się z tym, co mówi się w Internecie. Do tego celu użyj między innymi Google Trends, który pokaże Ci, czego poszukują potencjalni klienci, co wpisują w wyszukiwarkę i co chętnie kupują. Dobry research to podstawa sukcesu, dlatego poświęć czas, by lepiej poznać wirtualne środowisko, w którym chcesz działać.
6. Grupa docelowa
Mimo że tysiące razy powtarza się, że bez poznania odbiorców nie ma sensu podejmować działań, wiele firm wciąż popełnia ten błąd. Poznaj swoją grupę docelową w zakresie danych społeczno-demograficznych. Uwzględnij ich: wiek, płeć, wykształcenie, zawód, miejsce zamieszkania, status społeczny, zainteresowania, oczekiwania etc. Później dopiero możesz zaplanować działania, dzięki którym zrealizujesz cele.
7. Persony
Poznałeś już swoją grupę docelową, czas więc wczuć się w nią i zobaczyć, jak zachowuje się w sieci. Np. Ania ma 30 lat, średnie wykształcenie, córkę i męża, interesuje się sportem i urodą, wiesz czego oczekuje? Może szuka sposobu na odchudzanie się w sieci, codziennie przeszukuje blogi zdrowotne, szuka pod danymi frazami, często jest także obecna na stronach z rzeczami dla dzieci, dużo czasu spędza w social media, chętnie lubi wartościowe profile marek.
Ania musi trafić do Ciebie w pewnej określonej sytuacji, którą Ty musisz przewidzieć i zainicjować, by przypadkiem szukając czegoś nie trafiła do konkurencji. Musisz zachowywać się jak ona, wiedzieć jak szuka informacji, ale także co nieco z jej prywatnego życia, np. że mało śpi w nocy, bo jej mała córeczka płacze, w pracy szef codziennie zasypuje wieloma nowych projektami. Ania czeka na urlop, ale chce wyglądać pięknie, a Ty akurat masz produkt, który może jej pomóc. Już rozumiesz, dlaczego musisz poznać sytuację? Spraw, by przyszła do Ciebie, zachęć ją treścią i ciesz się, że kolejna osoba trafiła na Twoją listę zadowolonych klientów.
8. Realizacja celów w odniesieniu do grupy docelowej
Content marketing to coś więcej niż tworzenie treści. Zastanów się jaki charakter powinna mieć Twoja kampania. Najważniejsze rzeczy do przemyślenia:
Tonality, czyli jak mówimy do klienta. Jeśli mówisz do kobiet, ton wypowiedzi będzie inny niż dla mężczyzn czy dzieci. Sprawdź charakterystyczne zwroty Twojej grupy docelowej, by zostać dobrze zrozumianym. Najczęstszym błędem popełnianym w content marketingu jest po prostu brak zrozumienia spowodowany błędnie dobraną strategią komunikacji.
Rodzaje postów – przygotuj zakres tematów w których będziesz się poruszać, by nie pisać o czymś co grupę totalnie nie interesuje. Na blogu medycznym nie opowiesz o specyfikacji sprzętu dla narciarzy, a modowym o śrubokrętach.
Formuła wpisów – warto przygotować wzór wpisu, czyli najbardziej interesującą formułę pokazywania tekstu z uwzględnieniem kluczowych elementów. Zastanów się przy tym czy będziesz tworzyć felietony, artykuły popularnonaukowe, treści edukacyjne, bo to także ma wpływ na wygląd tekstu na witrynie internetowej. Estetyka przekłada się bezpośrednio na realizację celów, dlatego przemyśl jakich treści oczekuje czytelnik i jak atrakcyjnie je przekazać.
9. Promocja contentu
Został Ci już ostatni punkt strategicznego planowania. Czas wybrać odpowiednie kanały dystrybucji treści, by dotrzeć do odpowiedniej grupy według założeń.
Jakie kanały możesz wybrać?
– Media Społecznościowe – Facebook, Instagram, Twitter, Google+, a może Pinterest, Snapchat lub YouTube. Sprawdź, gdzie są Twoi czytelnicy i spotkaj się z nimi w ich naturalnym środowisku. Dziś najlepszym kanałem dystrybucji content marketingu jest Facebook gromadzący najwięcej użytkowników i dający najwięcej możliwości form reklamy także tej płatnej. Pozwala to docierać bezpośrednio do grupy docelowej, a szansa na pozyskanie potencjalnego klienta rośnie!
– AdWords – daj się wygooglować! Zainwestuj w promocję w wyszukiwarce i szybciej zbuduj bazę wiernych czytelników
– Marketing szeptany – “plotki mówią, że mają najlepsze produkty…” – tak pisze się na forach. Pozwól, by Twoje artykuły trafiły na fora tematyczne, a nawet na Wykop. Tam, gdzie znajdują się zainteresowani przeglądaniem treści, odnajdą się także Twoi czytelnicy.
Ponadto możesz także połączyć promowanie bloga online z offline. Dzięki temu skuteczność poprawi się i szybciej dotrzesz do zainteresowanych. Takie zabieg stosuje się zazwyczaj, kiedy grupa docelowa uwzględnia także starsze osoby i ma je motywować do korzystania z Internetu.
10. Weryfikacja celów
Działania zostały już wdrożone w takim razie czas na ich weryfikację. Do tego przydadzą się:
– Google Analytics – nie zapomnij wdrożyć tego narzędzia na swojej stronie. Dzięki temu możesz kontrolować ruch, konwersje i potwierdzić, czy założenia były na pewno prawidłowe i skuteczne. Analytics pomoże Ci wyciągnąć wnioski i jeszcze skuteczniej prowadzić działania.
Pozyskuj Klientów dzięki wysokiej jakości treściom!
– Brand24 – wyłapuj informacje o swojej marce, dowiedz się, jak i gdzie o Tobie mówią. Kontroluj sytuacje i zapobiegaj kryzysom. Bądź na bieżąco z opiniami konsumentów i czytelników, wyciągaj wnioski i kreuj swój wizerunek skutecznie!
Masz już pomysł na content marketing? Działaj! Chętnie pomożemy Ci ze strategią i wykonaniem na każdym etapie. Skontaktuj się, a ustalimy, co możemy dla Ciebie zrobić!