Wszystko, co najważniejsze o reklamach na YouTube

0 napisany przez Adam Derkacz, 27 sierpnia 2015

Dane statystyczne nie pozostawiają żadnych wątpliwości, YouTube jest hegemonem wśród serwisów wideo na naszym rynku. Jest to trzecia najpopularniejsza witryna w Polsce (i druga najpopularniejsza wyszukiwarka po Google), którą odwiedza miesięcznie około 16 milionów użytkowników. Jednocześnie strona główna serwisu to najczęściej odwiedzana strona główna w naszym kraju, na której wyświetlane są reklamy.


Serwis Google’a bije na głowę pod względem oglądalności wszystkie pozostałe razem wzięte witryny z materiałami wideo. Warto więc wykorzystać ogromny zasięg i rozpoznawalność YouTube’a do dotarcia z przekazem reklamowym do wybranej grupy docelowej. Poniżej przedstawię najważniejsze informacje dotyczące reklam w właśnie w tym specyficznym kanale.

Hm, a ile to kosztuje?

Jedna z najważniejszych kwestii dla reklamodawców dotyczy niewątpliwie sposobu rozliczania za reklamy. W przypadku reklam na YT nie ma opłat za kliknięcie. W zamian za to, rozliczanie odbywa się na podstawie ilości obejrzeń poszczególnych reklam, w tzw. systemie CPV (cost per view). Aby Google pobrało opłatę, użytkownik musi obejrzeć co najmniej pierwsze 30 sekund filmu lub cały film reklamowy, jeśli trwa on krócej niż 30 sekund.

Druga ważna kwestia powiązana z płatnościami to koszt obejrzenia. Jest on najczęściej kilkukrotnie niższy niż w przypadku kampanii w sieci wyszukiwania. Dzięki temu YouTube może być doskonałą alternatywą dla firm z ograniczonym budżetem, który nie pozwala na częste wyświetlanie reklam w wyszukiwarce.

Dokąd doprowadzi nas reklama?

Same reklamy wideo mogą kierować zarówno na konkretną stronę docelową na witrynie reklamodawcy, jak i do filmu lub kanału reklamodawcy w witrynie YouTube. Aby zachęcić użytkowników do interakcji z filmem reklamowym, Google umożliwia dodanie specjalnych nakładek do działania. Dzięki nim można np. zmotywować użytkownika do kliknięcia w link i przejścia na stronę docelową np. poprzez poinformowanie o aktualnej promocji, ofercie firmy, czy po prostu ciekawym zaproszeniu do odwiedzenia witryny.

nakladkaŹródło: youtube.com

Wybieramy target

Bardzo ciekawie wygląda kwestia targetowania reklam. Mamy możliwości bardzo zbliżone do „standardowych” reklam dla sieci reklamowej w systemie aukcyjnym:

  • demografia (wiek i płeć użytkownika)
  • słowa kluczowe
  • tematy
  • obszar geograficzny
  • miejsca docelowe
  • zainteresowania
  • remarketing

Podstawowe różnice w porównaniu do standardowych reklam, wynikają jednak z samej specyfikacji YouTube’a. I tak, tematy dotyczą oczywiście nie samej tematyki stron, jak to ma miejsce w sieci reklamowej, a filmów przed którymi reklamy mogą się wyświetlać. Z kolei remarketing obejmuje swym zasięgiem osoby, które odwiedziły kanał reklamodawcy na YouTube.

Targetowanie w modelu rezerwacyjnym

Poza powyższymi metodami istnieją także specjalne możliwości targetowania w modelu rezerwacyjnym. Wyróżniamy tu następujące możliwości:

Cross-screen Masthead

Jest to reklama, która jako jedyna wyświetli się danego dnia na stronie głównej YouTube. Dociera ona zarówno do użytkowników wersji desktopowej, jak i mobilnej serwisu. Może ona przybrać zarówno postać standardowego wideo, jak i zaawansowanych formatów rich media z różnymi niestandardowymi opcjami. Ze względu na bardzo wysokie koszty (kilkadziesiąt tysięcy złotych na dzień) jest to metoda kierowania, którą stosują wyłącznie duże, rozpoznawalne firmy, takie jak Nike, Nestle, BMW, Ikea itp. Dzięki tej metodzie można jednak docierać do ogromnej ilości odbiorców, a tego nie zagwarantuje żaden inny serwis w kraju.

mastheadŹródło: youtube.com

Reklama na stronach oglądania filmów

Ten rodzaj kierowania jest zdecydowanie tańszy. Podstawowy CPM to koszt kilkudziesięciu złotych i jest to opłata stała. Stosuje się go głównie w kampaniach, których celem jest budowanie świadomości marki, promowania nowości czy też poszerzania klasycznych kampanii telewizyjnych.

Prime Pack

Metoda selektywnego kierowania reklam na listę najlepszych kanałów w wybranej kategorii tematycznej albo demograficznej filmów. Cenowo jest ona bardzo zbliżona do poprzedniej metody, oferuje jednak widoczność w miejscach, które mogą zapewnić wyższą ilość odwiedzających.

Poza rozbudowanymi metodami kierowania, YouTube oferuje także dedykowany serwis do analityki, dzięki któremu można zbierać wiele przydatnych dla optymalizacji kampanii danych. YouTube Analytics pozwala na przeglądanie podstawowych statystyk kanału (obejrzenia filmów, czas oglądania, liczba subskrybentów, udostępnień, ulubień, czy komentarzy), ale także na analizowanie ruchu użytkowników (m.in. demografia, najważniejsze źródła wizyt, miejsca odtwarzania itp.).

analytics 1podstawowe statystyki kanału/ youtube.com

analytics 2analiza ruchu użytkowników/ youtube.com

Dla kogo więc są reklamy wideo?

Przede wszystkim dla reklamodawców, którzy chcą docierać do ogromnej rzeszy odbiorców za pomocą ciekawych, przykuwających uwagę reklam. YouTube jako platforma dla reklam doskonale sprawdza się też w sytuacjach, w których zależy nam na budowaniu świadomości marki lub dla celów marketingu wirusowego. Nie ma bowiem innego medium, w którym można przekazać równie dużo informacji o promowanym produkcie i równie mocno wpłynąć na emocje odbiorcy.

Nie jest natomiast prawdą, że w YouTube skutecznie reklamować można się jedynie posiadając bardzo duży budżet. Z jednej strony faktycznie można przeprowadzić niezwykle szeroko kierowaną i bardzo drogą kampanię przy pomocy mastheadów, z drugiej jednak reklamy wideo w systemie CPV są znacznie tańszą alternatywą dla reklam w wyszukiwarce Google.

W niedługim czasie pojawi się kolejny artykuł o reklamach w YouTube, tym razem dotyczący najlepszych praktyk dotyczących tworzenia reklam i trików zwiększających zaangażowanie użytkowników.

Zapraszam więc do zaglądania na naszego bloga zarówno osoby zainteresowane reklamami wideo, jak i te, które jeszcze się wahają i mają wątpliwości dotyczące skuteczności tego rodzaju kampanii.

O autorze:

Adam Derkacz

W 4People prowadzi kampanie SEM. Może pochwalić się certyfikatem Google, a także wieloma sukcesami w podejmowanych działaniach. Zwolennik dokładnej analityki a także optymalizacji podejmowanych działań.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Bądź na bieżąco!
Zapisz się do naszego newslettera. To nic nie kosztuje, a istnieją dowody Amerykańskich naukowców, że to się opłaca!