RTB jako forma promocji w Internecie

0 napisany przez Patrycja Niedziela, 17 maja 2016

Jeśli decydujemy się na prowadzenie działań w Internecie, to bardzo szybko zauważymy, że trzeba poszukiwać nowych kanałów dotarcia do odbiorców. Co więcej, liczy się tutaj ich efektywność, czyli realizacja celów biznesowych. Wiele kanałów promocji jest już bardzo dobrze znanych, dlatego warto zastanowić się na przykład nad reklamą w modelu RTB.

Czym jest RTB?

Real-Time Bidding to aukcje o pojedyncze powierzchnie reklamowe, które odbywają się w czasie rzeczywistym. Aukcje te polegają na zakupie miejsca reklamowego w modelu aukcyjnym.

Aukcja powierzchni reklamowej odbywa się w czasie rzeczywistym, czyli w momencie,  gdy internauta generuje wyświetlenie strony. Pojedyncza odsłona  bierze udział w aukcji, a system w którym prowadzimy działania promocyjne, odpowiada na daną licytację.

W momencie, gdy reklamodawca wygra aukcję, jego kreacja reklamowa zostanie wyemitowana na danym serwisie pojawi się użytkownikowi, który jest zainteresowany danym produktem lub usługą .

Warto tutaj zaznaczyć, że kampanie działające w tym modelu pozwalają tworzyć spersonalizowane kreacje i precyzyjnie je targetować.  Kampanie działające w modelu RTB, posiadają również dostęp do witryn premium (serwisy charakteryzujące się dużym ruchem i wysoką jakością treści), która jest nieodstępna dla użytkowników Google Display Network .


Źródło: YouTube.com


Źródło: YouTube.com

Co możesz zyskać?

Wykorzystując model RTB, realizujesz kampanie reklamowe, które mają wpływ na realizację Twoich celów biznesowych. W ramach działań, możesz przeprowadzać kampanie retargetingowe, dostosowane do preferencji potencjalnych klientów. Dzięki nim skoncentrujesz się na najważniejszej grupie klientów, którzy wykazują chęć zakupu (e-commerce). Medium to pozwoli Ci wypracować swoją markę, poprzez możliwość tworzenia kampanii wizerunkowych i sprzedażowych.

Formaty reklam

Platformy specjalizujące się w systemie RTB dają Ci dostęp do większej liczby formatów reklamowych niż masz do dyspozycji w Google AdWords. Przykłady formatów reklamowych, które możesz wykorzystać w promocji serwisu w oparciu o kampanię RTB, to np.:

  • 750×100
  • 300×300
  • 650×200
  • 750×300
  • 1002×200

Marzy ci się Double billboard 750×200? W RTB to możliwe!

Stawki za wyświetlenie banera promocyjnego na danej powierzchni reklamowej licytowane są na bieżąco za pomocą różnych algorytmów (uzależnione jest to od danej platformy RTB).

A jakie są stawki?

Wpływ na stawki ma również kierowanie przekazu promocyjnego do konkretnego użytkownika, formatów reklamowych, ich emisji, czy też wydawcy sieci. Warto mieć również na uwadze to, że stawki, tak jak w AdWords, zależą od konkurencji.

Ważne:

Na rynku jest wiele platform oferujących zakup aukcji w czasie rzeczywistym, dlatego też każda z nich posiada inne zalety i daje nam zupełnie inne możliwości. Zachęcam to zapoznania się z ofertą jaka jest na rynku.

Przykład kampanii RTB dla e-commerce

Chciałabym tutaj omówić przykład wykorzystania kampanii RTB dla witryny e-commerce, która ze względu na obowiązujące zasady reklamowe (poznaj szczegóły), nie mogła zostać przeprowadzona w systemie AdWords (kampania remarketingowa).

W ramach współpracy z klientem ustaliliśmy grupę docelową, do której miałyby zostać skierowane spersonalizowane przekazy reklamowe. W ramach działań utworzone zostały sprecyzowane listy remarketingowe, m.in. lista, która obejmowała osoby, które dodały produkt do koszyka, bez jego finalizacji.

Dzięki wykorzystaniu kampanii RTB w działaniach promocyjnych klienta, uzyskaliśmy następujące dane.

screenshot.12

Statystyki ruchu z kampanii RTB

Działania promocyjne z zakresu kampanii RTB wygenerowały 2900 sesji. Średnia liczba przeglądanych podstron, wynosiła 6,40 podstrony, a średni czas trwania sesji trwał ponad 3 minuty.

screenshot.14

Warto tutaj zwrócić uwagę na kolumnę „przychody”, która przedstawia efekty działań promocyjnych w okresie miesiąca prowadzenia kampanii RTB. Wartość przychodu z tego medium promocji, wyniosła 184 465,02 zł.

screenshot.16

RTB vs inne źródła ruchu na witrynie

Działania promocyjne w zakresie Kampanii RTB, wygenerowały 2900 sesji na witrynie, co stanowi 9,11% całkowitego ruchu na witrynie e-commerce.

screenshot.18

Wartość transakcji z tego medium promocji, uplasowała się na 3 pozycji pod względem generowanego przychodu.

screenshot.10

RTB vs konwersje wspomagane

Działania promocyjne z kampanii RTB przyczyniły się do 49 konwersji wspomaganych kliknięciami, z których 16 było transakcjami zakupowymi na łączną kwotę 270 843,52 zł .

Podsumowanie

Kampanie RTB umożliwiają poszerzenie działań promocyjnych poprzez emisję reklam nie tylko w sieci partnerskiej Google, ale również na powierzchniach witryn premium. Dzięki temu będziesz miał możliwość zaprezentowania swojej oferty w szerszym zasięgu niż wykorzystując jedynie działania promocyjne w zakresie kampanii displayowych w AdWords.

Warto tutaj zaznaczyć, że model ten świetnie sprawdzi się w przypadku firm, które ze względu na swój profil działalności nie mogą prowadzić kampanii remarketingowej w AdWords (np. można promować produkty, co do których Google stosuje pewne ograniczenia). W ten sposób RTB stanowi świetne uzupełnienie działań prowadzonych w kampanii AdWords.

Trzeba wykorzystywać mądrze i z głową narzędzia, jakie daje nam sieć. Nie sztuką jest wydawać pieniądze, sztuką jest je pozyskiwać!

O autorze:

Patrycja Niedziela

W 4people odpowiedzialna jest za prowadzenie kampanii AdWords - od przygotowania specyfikacji i opracowania strategii, po analizowanie wyników i tworzenie raportów. Na co dzień zwraca szczególną uwagę na efektywność podejmowanych działań. Przygląda się stawkom i budżetom, tak aby wyciągnąć z nich jak najwięcej.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!