Polacy leczą się przez Internet, czyli branża farmaceutyczna w sieci

0 napisany przez Agata Krypczyk, 18 marca 2016

Coraz częściej wyszukiwarka Google staje się osobistym lekarzem dla sporej grupy osób na całym świecie. Codziennie odnotowujemy tysiące zapytań dotyczących złego samopoczucia, poszukując rozwiązania “tu i teraz”, bez pójścia do lekarza. Dane te, choć szokujące, są przesłanką na rozpoczęcie działań e-marketingowych w branży farmaceutycznej.

Dr Google służy radą

Już aż 87% internautów regularnie poszukuje informacji o zdrowiu właśnie w wyszukiwarce Google. Myślę, że prawie każdemu z nas zdarzyło się przynajmniej raz w życiu wpisać niepokojące objawy związane ze swoim złym samopoczuciem.

1

Źródło: Slideshare.net

Szukamy zarówno informacji, ale także rozwiązań i opinii. Niepokojący może wydać się fakt, że ufamy znacznie bardziej internautom i brandom, niż własnemu lekarzowi. 

W Google Trends w 2015 roku, najczęściej wyszukiwanymi tematami okołozdrowotnymi były:

  • leki,
  • odżywki,
  • aktywność fizyczna,
  • choroby,
  • zdrowie dziecka,
  • seksualność.

Największą grupą osób, które leczą się przez internet są kobiety. Kiedy najczęściej szukamy informacji? Odpowiedź jest prosta: od poniedziałku do czwartku. W weekend wydaje się, że jesteśmy zdecydowanie zdrowsi.

2

Źródło:  Slideshare.net

Miejscem, w którym chętnie angażujemy się i komentujemy sprawy związane ze zdrowiem, są social media. Tutaj prym wiedzie Twitter (74%), a tuż za nim pojawia się Facebook (15%).

Dlaczego wolimy leczyć się w Internecie?

Prawie 50% Polaków zanim wybierze się do lekarza, szuka informacji o swojej dolegliwości w Internecie. Większość z nich po prostu chce skrócić drogę leczenia – bezpośrednio w sieci znaleźć lekarstwo na swoją dolegliwość lub nie ufa lekarzom.

Biorąc pod uwagę powyższe dane, rodzi się pytanie, czym tak naprawdę charakteryzuje się grupa docelowa firm farmaceutycznych i czy marketing w sieci ma sens?

Już odpowiadam: MA! Apteki internetowe, gabinety lekarskie – Wasz klient jest w sieci!

Twój potencjalny odbiorca to osoba, która:

  • sama stawia diagnozę i poszukuje rozwiązania problemu,
  • nie ufa lekarzowi pierwszego kontaktu,
  • jeśli w sieci znajdzie diagnozę wybiera się do lekarza specjalisty,
  • zanim wybierze się do lekarza, szuka w sieci opinii o nim,
  • często kupuje online, biorąc pod uwagę, że np. w aptece internetowej zakupi lekarstwa bez recepty taniej, niż w aptece stacjonarnej. 

Wniosek jest prosty – jeśli jeszcze nie pojawiłeś się w sieci, zrób to koniecznie! Jeśli już jesteś obecny w Internecie i mediach społecznościowych, ale Twoje komunikaty nie docierają do odbiorców, pewnie nie potrafisz odpowiedzieć na ich potrzeby. Wiedz, że nie jest to wcale łatwe, ponieważ pacjent w sieci jest znacznie bardziej wymagający niż “na żywo”.

Co na Facebooku?

Współcześnie Facebook jest jednym z podstawowych kanałów komunikacji, ale także zdobywania wiedzy. Jakich tematów tutaj poszukujemy? Zobaczcie poniżej:

3

Źródło: Slideshare.net

Kobiety poszukują zagadnień z dziedziny psychologii, dermatologii, farmakologii, chirurgii, ginekologii i fizjoterapii, a mężczyźni skupiają się na fizjoterapii, farmakologii, chirurgii i ginekologii. Popularnością cieszą się także tematy z zakresu medycyny naturalnej, która w social mediach radzi sobie naprawdę doskonale!

Czy content marketing się opłaca?

93% użytkowników po przeczytaniu materiałów związanych ze zdrowiem w sieci, podejmuje decyzję czy np. zakupić polecany produkt.

Wpływ na odbiór treści w tej branży mają:

  • rekomendacje internautów potwierdzające skuteczność np. wybranego produktu,
  • treści przygotowane przez ekspertów lub zawierające ich wypowiedzi,
  • treści innowacyjne, zaskakujące i przekazujące dane dotyczące problemu pacjenta (przyczyna, rozwiązanie i zapobieganie),
  • statystyki i liczby.

Nic dziwnego, że najskuteczniejszym sposobem na dystrybucję treści zarówno w social media, jak i na blogach są:

  • artykuły tematyczne,
  • infografiki,
  • tutoriale,
  • materiały video,
  • raporty.

Treści te nie tylko inspirują, ale także nakręcają sprzedaż!

Marka medyczna w sieci – jak działać?

Ograniczenia powiązane z promocją niektórych leków w sieci oraz niekiedy trudna tematyka mogą wydawać się przeszkodami na drodze do sukcesu. Jak w każdej branży potrzeba dobrego rozpoznania nie tylko obecnej sytuacji marki w sieci, ale także analiza konkurencji i doprecyzowanie grupy docelowej. Nic nie uda się bez kreatywności i pomysłu na markę – nie wystarczy komunikowanie, że jesteśmy najlepsi i mamy najniższe ceny. 

Recepta na zdrowie

Przemyślana strategia komunikacji i dystrybucji treści to podstawy, które pomogą w dążeniu do osiągnięcia wyznaczonych celów. Jeśli przygotujesz rady dla potencjalnych klientów, musisz jeszcze odpowiednio je rozpowszechnić np. w kanałach społecznościowych. Angażuj i reaguj na to, co piszą do Ciebie konsumenci. Pamiętaj, że nic tak nie pomaga w nawiązywaniu relacji, jak zaufanie do brandu i pozycja eksperta w branży.

Bądź tam, gdzie Cię potrzebują!

Facebook i Twitter czekają na Ciebie! To właśnie tutaj klienci poszukują rad, skarżą się na dolegliwości i czekają na odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Pamiętaj, że content produktowy to nie wszystko. Pomyśl o tym, w jaki sposób możesz pomóc swojemu odbiorcy – niekoniecznie podsuwając mu link do swojej apteki. Angażuj, inspiruj, poznaj swoich czytelników i wychodź poza schematy! Interesujące, zabawne lub intrygujące posty, rozpowszechniają się w sieci niczym najlepsze virale. W ten sposób budzą zainteresowanie nawet tych, którzy nigdy wcześniej nie słyszeli o Twojej marce.

cefarm przyklad

Źródło: Cefarm24.pl

Wartościowe treści i blogi

Założenie bloga firmowego to idealny sposób na zwiększenie rozpoznawalności marki oraz budowanie i wzmacnianie zaufania do niej. Ma to także znaczenie na pozycjonowanie strony, a co za tym idzie, na zwiększenie ruchu. Musisz zadbać o wartościowe treści np. porady oraz treści angażujące np. pytanie użytkowników o zdanie na wybrany temat.

Nie bój się współpracy! Zarówno z autorytetami z branży (lekarze, specjaliści), jak i blogerami czy vlogerami. Ich opinie są znaczące dla szerokiego grona odbiorców i pozytywnie wpływają na zwiększenie sprzedaży. T

Więcej o marketingu treści znajdziesz tutaj >>> kliknij 

I jeszcze jedno!

Według danych prezentowanych na konferencji Pharma Marketing Day 2015, 97% marek i firm farmaceutycznych korzysta z monitoringu marki w większości przypadków jest to Brand24 i SentiOne. Mimo tego, nie wykorzystują oni potencjału tych narzędzi. Nie sprawdzają, w jakich miejscach konsumenci pozostawiają swoje opinie i czego oczekują. To z kolei przekłada się na spadki lub stagnację w sprzedaży. Dlatego należy reagować szybko, sprawnie i być tam, gdzie nasi klienci. 

Doskonałym przykładem są te marki, które na Twitterze pod hasłami „przeziębienie” lub „choroba”, polecają swoje produkty lub życzą powrotu do zdrowia. Jest to już element budowania zaufania i zyskiwania sprzymierzeńców. Każdy z nas lubi, gdy podczas choroby ktoś o nas dba!

Na zakończenie

Usiądź na spokojnie i odpowiedz sobie na dwa pytania:

1. Kto znajduje się w kręgu Twoich zainteresowań?
2. Co możesz zaoferować swojej grupie odbiorców?

Do analiz wykorzystuj dostępne narzędzia, dzięki którym sprawdzisz, co i gdzie piszą o Tobie i Twojej marce w sieci. 

Marketing internetowy to nie tylko recepta na zdrowie Twoich klientów, ale także szansa na finansowy sukces dla Ciebie.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!