Kampanie produktowe rozwijają skrzydła

2 napisany przez Agnieszka Hadam, 03 marca 2014

Dzięki nowym możliwościom w zakresie prowadzenia kampanii produktowych działania reklamowe mogą być znacznie efektywniejsze.

Google Shop, Google Shopping, Zakupy Google, Google Merchant Center oraz PLA – te określenia znane są już zapewne wszystkim z branży marketingu internetowego. W 4People takie kampanie prowadzimy od listopada 2013 roku. Dzięki temu dysponujemy pewnym materiałem, na podstawie którego możemy wyciągać konkretne wnioski (o nich nieco niżej).

Produkty w wynikach wyszukiwania

Na początek kilka słów przypomnienia. Dzięki wspomnianym wyżej formom reklamy możemy, obok dotychczas prowadzonych działań promocyjnych w postaci reklam tekstowych na wyszukiwarce Google (dla przykładu reklama w niebieskiej ramce poniżej), prezentować także w postaci graficznej konkretne produkty ze sklepu klienta (zdjęcie, cena, i domena e-sklepu w ramce czerwonej).

Google Merchant Center

Uwaga: ze względu na brak wspomagania tworzenia feedów przez twórców witryn dla niektórych procedura może być ciężka do przejścia. W 4People radzimy sobie z tym angażując do tego zadania programistę.

Następnie, idąc krok dalej, prezentujemy również reklamy graficzne za pośrednictwem kampanii „dynamicznego remarketingu”, które zapewniają dodatkową widoczność w sieci reklamowej Google.

Uwaga: kiedy uznacie, że chcecie dowiedzieć się więcej na temat reklamy w Google z wykorzystaniem najnowszych narzędzi – zapiszcie się na nasze szkolenia. Więcej tutaj!

Skuteczność przede wszystkim

Na podstawie prowadzonych już od 3 miesięcy kampanii Google Merchant Center możemy wypowiedzieć się na temat ich skuteczności na tle reklam tekstowych AdWords i innych form promocji w internecie.

1) kampanie PLA charakteryzują się zdecydowanie niższym kosztem za kliknięcie – śr. CPC w tego typu kampaniach jest niższe o 56% niż w reklamach tekstowych AdWords;
2) podobnie zdecydowanie niższy koszt kliknięcia obserwujemy w remarketingu dynamicznym – śr. CPC jest tutaj niższe o 72% niż w dotychczas prowadzonych kampaniach remarketingowych;
3) w przypadku jakości odwiedzin tak dużych różnic nie ma, jednak i tak są one na lepszym poziomie.

kampanie google merchant center

Niektórzy być może zwrócą uwagę na stosunkowo wysoki współczynnik odrzuceń. Należy jednak zaznaczyć, że w kampaniach PLA internauta jest kierowany na podstronę konkretnego produktu, czyli bardzo głęboko w strukturze strony www. Klient widzi cenę produktu z poziomu wyszukiwarki. Po kliknięciu może szybko uzyskać dodatkowe informacje, przeczytać opis i od razu podjąć decyzję o kupnie. Nie musi oglądać dodatkowych zakładek, przez co czas wizyty jest znacznie krótszy.

4) W kampaniach Google Merchant Center prowadzonych w 4People odnotowujemy wysokie współczynniki konwersji pod postacią składanych zamówień:

konwersje

– kampanie PLA posiadają o 63% wyższy współczynnik konwersji w porównaniu do reklam tekstowych na wyszukiwarce Google;
– skuteczność remarketingu dynamicznego co do generowanych zamówień wynosi natomiast 42%.

Nowa odsłona Google Shopping

Efektywność dotychczas prowadzonych kampanii zakupowych mobilizuje nas do prowadzenia kolejnych działań w tym zakresie. Tym bardziej, że od dnia 26 lutego 2014 (1) roku możemy posługiwać się nowym pojęciem („Kampania produktowa”) i wykorzystywać nowe funkcjonalności w zakresie zakupów Google.

Tak jak dotychczas, aby uruchomić kampanię sklepu internetowego promującą wszystkie produkty będące na stanie magazynowym, należy utworzyć konto Google Merchant Center (www.google.com/merchants/) i wgrać wcześniej stworzony feed. Po wskazaniu nr ID konta AdWords, na którym prowadzimy kampanię na wyszukiwarce Google z reklamami tekstowymi, możemy przystąpić do skonfigurowania pierwszej kampanii produktowej.

marketing w google

Obecnie jedno konto AdWords możemy łączyć z kilkoma kontami Google Merchant Center dzięki czemu mamy większe możliwości promocyjne. W przypadku posiadania kliku kont PLA, a tym samym powtarzania się produktów w feedzie możemy poszczególnym kampaniom nadawać priorytety:

Priorytet

– niski – ustawienie standardowe w przypadku posiadania 1 kampanii;
– średni- nadawany szczególnie gdy kampanię posortujemy np. wg. typów produktów czy kategorii;
– wysoki – najwłaściwszy dla pojedynczych produktów, na których sprzedaży nam najbardziej zależy;

Powyżej wspomniana została możliwość segmentowania produktów z feeda. Można ją wykonywać na kilku poziomach. Już na etapie zakładania kampanii w zaawansowanych ustawieniach możemy zdefiniować filtr zasobów w oparciu o elementy:
– marka
– identyfikator
– stan
– typ produktu
– niestandardowa etykieta (maksymalnie 5) – do samodzielnego zdefiniowania i wcześniej, co najbardziej istotne, zastosowania go również w feedzie.

Dla przykładu posługując się filtrem „Stan” możemy nadawać hierarchie dla kampanii
z nowymi produktami kosztem używanych bądź odwrotnie:

reklama w google

W bardzo uproszczony sposób możemy obecnie z listy wszystkich produktów, które zawiera feed na poziomie „Grupy produktów” wyodrębniać poszczególne produkty i dostosować indywidualnie stawki za kliknięcie w zależności od celów, które chcemy aby realizowała kampania:

google merchant center

Może się również zdarzyć, że nie chcemy promować wszystkich produktów umieszczonych w feedzie. Nic prostszego – po wyodrębnieniu grupy produktów z feedu wystarczy ją wykluczyć:

reklama w google

Zdecydowanie zmienia się natomiast kwestia analizy i raportowania i to uważam w dobrym kierunku.

W dotychczas prowadzonych kampaniach PLA istniała opcja sortowania produktów z feedu na poziomie „Automatycznych miejsc docelowych” w dość skomplikowany sposób. Ponadto mogliśmy tylko obserwować statystyki klikalności, koszty inwestycji i dane konwersji. Natomiast na koncie AdWords nie mogliśmy sprawdzać kliknięć w produkty – jedynie słowa które spowodowały przejście na witrynę.

google merchant center

Teraz segmentowanie produktów jak i ich analiza jest łatwiejsza. Bezpośrednio na koncie AdWords zobaczymy strukturę wyodrębnionych produktów, klikalność w poszczególne produkty, słowa kluczowe które spowodowały przejście na stronę oraz udział reklam w wyświetleniach czy wskaźniki konkurencji.

reklama w google

Wszystkie dotychczasowe kampanie PLA zostały niezwłocznie w Agencji 4People zamienione na nowe struktury kampanii produktowych. Pierwsze dane analityczne pojawią się na kontach AdWords w przyszłym tygodniu. Dla zobrazowania możliwości analizy i raportowania nowych kampanii zakupowych zapewne w dłuższym czasie pokusimy się o opracowaniu kolejnego materiału.

Źródło: http://adwords-pl.blogspot.com/2014/02/kampanie-produktowe-sa-teraz-dostepne.html

O autorze:

Agnieszka Hadam

Perfekcjonistka w każdym calu, zwłaszcza gdy chodzi o Google Analytics i Google AdWords. W 4People zajmuje się głównie promocją stron małych i średnich przedsiębiorstw. Zwraca szczególną uwagę na zwrot z inwestycji.

Jest jedną z pierwszych w Polsce osób, które posiadają status trenera Google (AdWords Certified Trainer). Może pochwalić się także także certyfikatem Google Advertising Professional. Swoją wiedzą dzieli się nie tylko na blogu, ale także prowadząc szkolenia. Ich uczestnicy zwracają uwagę na to, że jest nauczycielem wymagającym, ale niezwykle profesjonalnym.

Komentarze

  • bm

    Witam, mam takie szybkie pytanko. Czy znacie może jakiś sposób sprawdzenia jak zachowują się na stronie użytkownicy, który kliknęli w daną grupę produktów? Mogę sprawdzić sobie wsp. konwersji, ale nie ma nigdzie np. wsp. odrzuceń.

    • Agnieszka Hadam

      Przepraszam za opieszałość w udzieleniu odpowiedzi. Pomocnym może być opcja generowania samodzielnie raportów niestandardowych w statystykach Google Analytics w zakładce „Dostosowywanie”.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!