Kampania AdWords dla salonów SPA – 7 kroków do sukcesu

0 napisany przez Monika Górska-Rejmandowska, 30 maja 2016

Jeśli dopiero wchodzisz na rynek i zaczynasz swoją przygodę z biznesem, którym jest SPA, na pewno zastanawiasz się od czego zacząć działania promocyjne, by osiągnąć sukces. Jeśli prowadzisz już swój własny biznes, na pewno poszukujesz skutecznego sposobu na zwiększenie liczby klientów. Co może być odpowiedzią dla jednych i drugich? To proste – kampania Google AdWords!

Witryna w Internecie bez promocji jest jak sklep bez szyldu na obrzeżach miasta. Niewiele osób przechodzi obok, a jeszcze mniej do niego zagląda. Podobnie w przypadku strony – zaindeksuje się ona w pewnym ograniczonym zakresie w wynikach naturalnych (oczywiście zależne będzie to również od poziomu zoptymalizowania witryny, czyli dostosowania jej do wytycznych wyszukiwarki Google (po szczegóły zapraszam tutaj) na kilku frazach z tzw. długiego ogona, ale nie osiągnie takiego poziomu widoczności, by przyciągnąć odpowiedni ruch i klientów.

Co zrobić zatem, by pozyskać nowych klientów za pośrednictwem strony internetowej? To bardzo szeroki obszar, na którego omówienie potrzebowałabym kilku lub nawet kilkunastu artykułów, dlatego dzisiaj chciałabym skupić się na zaletach i sposobach na prowadzenie działań w zakresie kampanii AdWords dla salonów SPA.

Pierwszy krok – AdWords

Zaletą kampanii AdWords jest niewątpliwie czas, który jest niezbędny na jej uruchomienie i uwidocznienie naszej witryny w wynikach wyszukiwania. W przeciwieństwie do pozycjonowania, po zebraniu listy słów kluczowych i konfiguracji konta AdWords, możemy od razu pojawić się na pierwszej stronie wyników wyszukiwań. Jest to zatem rozwiązanie idealne dla nowych salonów SPA.

Nie znaczy to oczywiście, że należy pominąć w strategii promocyjnej pozycjonowanie. Należy mieć jednak na uwadze, że pozycjonowanie to proces rozłożony w czasie i jego efekty widoczne są dopiero po kilku tygodniach lub miesiącach, w zależności od stopnia konkurencyjności frazy.

Fundament strategii

Jak już wspominałam, pozycjonowanie, ze względu na swoją specyfikę jest elementem długoterminowej strategii. Zatem zanim podejmiesz decyzję o pozycjonowaniu konkretnych fraz, należy wpierw dokonać pogłębionej analizy sytuacji, by wybrać frazy, które wykazują potencjał i mają szansę przełożyć się na realnych klientów.

W jaki sposób to zrobić? Tutaj z pomocą przychodzi nam kampania AdWords. Dzięki niej otrzymujemy możliwość sprawdzenia dowolnej liczby słów kluczowych i uzyskania precyzyjnych danych dotyczących efektywności poszczególnych z nich. Widzimy wtedy czarno na białym, które słowa cieszą się największą popularnością i generują największą liczbę konwersji.

Dzięki kampanii AdWords zdobywamy zatem szereg informacji dotyczących użytkowników, które są cennym materiałem badawczym. Z pewnością takie dane pomogą w dalszym prowadzeniu kampanii, ale także pomogą zaplanować kolejne etapy strategii marketingowej, a nawet mogą być wskazówką w rozwoju dla samego biznesu.

Mierzalność – konkretne działania, konkretne rezultaty

Jedną z głównych zalet działań w obszarze marketingu internetowego jest ich mierzalność. W przypadku reklam telewizyjnych, prasowych lub outdoorowych określić można (i to tylko w przybliżeniu) liczbę osób, które je zobaczą. W reklamie internetowej możemy konkretnie śledzić, nawet z rozróżnieniem na źródła, ile osób skorzystało z oferty i precyzyjnie wyliczyć zwrot z inwestycji.

Aby jednak mieć możliwości pomiaru efektywności działań promocyjnych, należy już na etapie budowy witryny zadbać o odpowiednie elementy takie jak: łatwo dostępny formularz, widoczny numer telefonu czy system rezerwacji w ramach witryny. W drugim kroku należy dokonać odpowiednich konfiguracji, które zbiorą dane o konwersjach.

Bezsprzecznie w pierwszym kroku na witrynie powinny znaleźć się statystyki Google Analytics. W przypadku SPA, na pewno znacznie więcej będzie konwersji telefonicznych, dlatego należy zadbać o to, by je mierzyć. Możemy zrobić to w bardzo łatwy sposób i zupełnie bezpłatnie podczas prowadzonej kampanii AdWords. Jakiś czas temu Google udostępnił funkcję mierzenia telefonów wykonywanych przez użytkowników trafiających na stronę za pośrednictwem kampanii AdWords. Wystarczy jedynie wdrożenie odpowiedniej konfiguracji i voila!

Szybko i bez dodatkowych opłat otrzymujemy bardzo cenne informacje o efektywności poszczególnych kampanii i grup reklam. Ponadto, dostępne są także informacje dodatkowe takie jak:

  • informacja o godzinie rozpoczęcia i zakończenia rozmowy,
  • czas trwania połączenia,
  • informacje o stanie połączenia (odebrane, nieodebrane),
  • pierwsze cyfry numeru osoby dzwoniącej,
  • informacja czy połączenie zostało wykonane bezpośrednio z reklamy czy ręcznie wybrano numer z witryny.

Uzyskanie takich danych pozwala wyciągać wnioski nie tylko dotyczące bezpośrednio kampanii AdWords. Możemy również mieć pewien ogląd dotyczący obsługi klienta przez personel czy zaplanować pracę recepcji.

Kampania zawsze dopasowana do potrzeb

Kampania AdWords, w przeciwieństwie do pozycjonowania, jest narzędziem niezwykle elastycznym. Zarówno pod kątem możliwości manewru aktywnością kampanii, ale również zakresem promowanych usług.

Kampanię możesz dostosować do aktualnej sytuacji – aktywować lub wstrzymać w dowolnym momencie bez konsekwencji. Jeżeli zatem masz duże obłożenie na zabiegi z zakresu depilacji, pozyskaj klientów na inne zabiegi i skieruj kampanię na masaże lub inne zabiegi kosmetyczne.

>Z kolei, gdy w okresie letnim pracujecie w okrojonych składach ze względu na urlopy, istnieje możliwość wstrzymania kampanii lub jej ograniczenia tylko do niektórych zabiegów. Jest oczywiście możliwa odwrotna sytuacja, czyli mniejszy poziom zapytań. Wtedy (przy założeniu, że pozostałe parametry nie uległy zmianie) możesz zintensyfikować kampanię, czyli albo zwiększyć poziom wyświetlania kampanii lub poszerzyć kampanię o dodatkowe słowa kluczowe.

Co więcej, Twoja oferta nie jest na pewno stała. Z czasem poszerzasz zakres dostępnych usług i wprowadzasz nowe zabiegi. Tutaj z pomocą ponownie przychodzi kampania AdWords, ponieważ będzie najszybszym sposobem na dotarcie do użytkowników z tą informacją.

Aktywność kampanii możesz dostosować nawet do pory dnia, co również ma duże znaczenie i to co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, po kilku tygodniach prowadzonej kampanii na bazie zebranych danych możemy zobaczyć, które godziny w ciągu dnia generują najwięcej konwersji. Dzięki zastosowaniu harmonogramu wyświetlania kampanii, możesz wykluczyć te pory dnia, które wykazują najsłabsze parametry.

Dodatkowo, jeżeli wykorzystujesz kampanie „Tylko połączenie” nie ma sensu by była ona aktywna poza godzinami otwarcia salonu czy obiektu. Telefonu i tak nikt nie odbierze, zatem warto użytkowników skierować na stronę internetową, by w razie potrzeby skorzystali z formularza kontaktowego. Więcej o kampaniach typu „Tylko połączenie” znajdziecie w artykule Alka.

Zabiegi na każdą porę roku

Również w przypadku branży SPA mamy do czynienia z sezonowością, którą w działaniach promocyjnych należy uwzględnić.

W zależności od pory roku, nasza skóra potrzebuje zróżnicowanej pielęgnacji. Także ze względu na specyfikę niektórych zabiegów, istnieją przeciwwskazania by wykonywać je w okresie letnim. Są to między innymi: depilacje laserowe, część innych zabiegów wykonywanych laserem, czy peelingi kwasami owocowymi. Dlatego też najczęściej wykonywane są one na wiosnę. Okres przedwakacyjny to również wzmożone zainteresowanie zabiegami antycellulitowymi i odchudzającymi.

Jesienią wysuszona przez słońce skóra wymaga nawilżenia. Z kolei późną jesienią i zimą, w SPA, szukamy odrobiny przyjemności i ciepła w masażach relaksacyjnych czekoladą, olejkami czy gorącymi kamieniami.

Zapamiętaj!

Za pomocą AdWords nie można promować niektórych zabiegów medycyny estetycznej, które są wykonywane z użyciem substancji tzw. z listy leków na receptę >>> sprawdź szczegóły

Stosowanie wykluczeń

Oprócz wytypowania fraz, które bezpośrednio są związane z naszą ofertą, mamy również możliwość wykluczania słów zupełnie nietrafionych. Takie frazy potrafią wygenerować bardzo duży ruch, ale również wykorzystać znaczną część budżetu. Jeżeli jednak użytkownicy nie znajdują na stronie tego, czego poszukiwali, nie zostaną naszymi klientami

Nie można o tym zapominać zwłaszcza, gdy stosujemy w kampanii słowa kluczowe w dopasowaniach przybliżonych.

Np. jeżeli obiekt ma charakter day spa, czyli nie dysponuje bazą noclegową, od razu powinno się wykluczyć frazy, które wiążą się z pobytami w SPA, czyli: weekend w spa, pobyt w spa, hotel spa.

Oczywiście wykluczenia powinno się stosować nie tylko na samym początku kampanii, ale również w trakcie jej trwania w ramach prowadzonej optymalizacji.

Akcja – reakcja!

Zapewne dla klientów przygotowujesz różne promocje. Dzięki możliwości edycji komunikatów w AdWords, możesz wyróżnić się na tle konkurencji dodając informacje o promocji do treści reklamy. Wystarczy tylko kilka kliknięć.

Jeśli akcja promocyjna dotyczy wybranych zabiegów, możesz dodać tę informację w konkretnej grupie reklam (czy kampanii, w zależności od struktury konta, która zostanie przyjęta) promującej ten typ zabiegów. Gdy zaplanowałeś promocję na wiele zabiegów, nie ma również przeszkód, by wprowadzić tę informację do całej kampanii.

Wskazówka: promocje warto tworzyć w oparciu o budowanie pakietu składającego się z kilku zabiegów. Dla klienta to możliwość skorzystania z kilku zabiegów w atrakcyjnej cenie, a dla SPA to możliwość pozyskania klienta lojalnego, zamiast klienta nastawionego wyłącznie na promocje i polującego na okazję cenowe.

Komunikat możesz też dostosować do konkretnej okazji – która kobieta nie ucieszy się z voucheru do SPA? Święta, Dzień Matki, Walentynki – okazje można mnożyć. Warto zatem również zadbać o to w trakcie optymalizacji kampanii i tworzenia dopasowanych komunikatów.

Na zakończenie

Sama kampania AdWords nie zapewni Ci 100% sukcesu. Podejmując decyzję o promocji w Internecie nie możesz zapomnieć o jednym z najważniejszych czynników, które wpływają na konwersje, czyli… o stronie internetowej!

Nawet najlepiej poprowadzona kampania AdWords, czy inne działania promocyjne nie przyniosą zwrotu z inwestycji jeśli witryna, na którą kierujesz użytkowników nie będzie przygotowana w odpowiedni sposób. Mam tu na myśli szereg zagadnień związanych z użytecznością witryny (prosta nawigacja na witrynie, łatwo dostępne dane kontaktowe) oraz treścią, która się na niej znajduje (jeśli nie będzie przekonująca dla użytkowników, zapewne nie skontaktują się z Tobą).

Jeżeli masz wątpliwości, spróbuj zlecić wykonanie audytu profesjonalnej firmie, która się tym zajmuje. Z kolei jeśli jesteś dopiero na etapie wyboru firmy do wykonania strony, zorientuj się czy zadba ona również o kwestie użyteczności witryny. Pamiętaj, od tego zaczyna się Twój sukces!

O autorze:

Monika Górska-Rejmandowska

W 4People jest Account Managerem, zajmuje się obsługą dotychczasowych klientów. Proponuje dodatkowe rozwiązania, współuczestniczy w tworzeniu strategii działania (m.in. w mediach społecznościowych).

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!