Jak nie pogubić się w strukturze i ustawieniach konta AdWords – vademecum

0 napisany przez Agnieszka Hadam, 30 września 2015

Zapewne niejeden z Was rozpoczynając swoją przygodę z AdWords sięgał do lektury supportu Google, by poznać mechanizmy funkcjonowania reklam. I bardzo dobrze. Jednak część z Was pewnie już na początku miała mętlik w głowie i zadawała sobie pytanie jak prawidłowo skonfigurować strukturę kampanii i wprowadzić odpowiednie ustawienia w taki sposób, by reklamy wyświetlały się Waszym potencjalnym klientom.

Ten artykuł ma stanowić dla Was niejako „ściągę” odnośnie tego, co i gdzie należy ustawić, by kampania była ustawiona prawidłowo, przynosiła oczekiwane efekty, a reklamy bez problemu wyświetlały się na wyszukiwarce Google.

Zacznijmy od początku!

1. Konto AdWords

Pierwszym krokiem jaki musimy wykonać jest założenie konta AdWords, które będzie służyło do logowania się do kampanii. Ustawienia tutaj definiowane są najistotniejsze dla działań reklamowych, ponieważ nie będziemy mogli ich później zmienić.

konto

Ustawienia na poziomie konta AdWords

2. Kampania AdWords

Następnie rozpoczynamy konfigurację pierwszej kampanii. Od razu musimy mieć świadomość jej struktury, by odpowiednio wprowadzić ustawienia na poszczególnych jej poziomach:

STRUKTURA KAMPANII

Struktura kampanii AdWords

3. Co powinny zatem zawierać poszczególne elementy? Sprawdźcie!

a) kampania – zawiera przynajmniej jedną grupę reklam i skupia pokrewne słowa kluczowe oraz dostosowane do nich komunikaty reklamowe. Na jednym koncie AdWords możemy konfigurować liczne kampanie tego samego typu, tylko z innymi ustawieniami, bądź kierowane na inne sieci;

kampania

Ustawienia na poziomie kampanii AdWords

b) grupa reklam – składa się na nią zestaw słów kluczowych i odpowiednio dobrane komunikaty reklamowe. Zalecam tworzenie licznych grup reklam nawet z niewielką liczba słów kluczowych, by były jak najbardziej ścisłe pod względem tematycznym;

grupa reklam

Ustawienia na poziomie grupy reklam

c) słowa kluczowe – hasła, za pomocą których chcesz, by internauci wyszukiwali Twoją firmę w internecie. Praktycznie nie ma ograniczenia co do liczby słów w kampanii na grupę reklam, dlatego zalecam stosowanie ich licznych odmian, kombinacji czy szyku przestawnego;

słowa

Ustawienia na poziomie słowa kluczowego

d) komunikaty reklamowe (reklamy) – treści, które mają przyciągnąć potencjalnych klientów do Twojej witryny firmowej. Z racji tego, że wyświetlanie reklam jest darmowe, warto opracowywać komunikaty reklamowe tak, by wyróżnić się na tle konkurencji;

reklama

Ustawienia na poziomie reklamy

Reasumując

Jak widzimy w poniższej tabeli, część ustawień jest odrębna dla poszczególnych poziomów, a niektóre możemy definiować w różnych miejscach:

miejsca

ustawienia

Zestawienie ustawień możliwych do wprowadzania na wszystkich poziomach w strukturze kona AdWords

Kilka wskazówek na zakończenie

Na jednym koncie AdWords możesz prowadzić kilka kampanii. Do wszystkich będziesz wykorzystywać te same dane do logowania oraz korzystać z jednych informacji rozliczeniowych. Oznacza to, że prowadząc np. dwie kampanie z założonymi budżetami reklamowymi po 500 zł w skali miesiąca dla każdej kampanii, w płatnościach należy przelać na konto łącznie 1000 zł na ich aktywność.

Dla każdej kampanii z osobna zdefiniujesz budżet dzienny i harmonogram wyświetlania reklam. Musisz jednak wiedzieć, że istnieje również możliwość zastosowania do wybranych kampanii tzw. wspólnego budżetu dziennego.

wspólny budżet

Konfiguracja wspólnego budżetu dla kampanii AdWords

Ustawienia te konfiguruje się w bocznym menu, umieszczonym po lewej stronie interfejsu AdWords w zakładce Udostępniane Zasoby – Budżety.

Gdy zdefiniujesz maksymalne stawki za kliknięcie na poziomie grupy reklam, zostaną one automatycznie przypisane do wszystkich słów kluczowych z tej grupy. To znaczy, że mając np. 5 słów i ustawiając stawkę 1 zł, zostanie ona przyporządkowana do każdego słowa w takiej samej wysokości. Stawki te możesz jednak zmienić ręcznie na poziomie każdego słowa kluczowego osobno. Warto zatem na początku zastosować jedną stawkę dla wszystkich słów w danej grupie, by z czasem, na bazie informacji jaką faktycznie kwotę Google pobiera za kliknięcie i w odniesieniu do pozycji zajmowanej przez reklamę, samodzielnie ją zmodyfikować podwyższając bądź obniżając kwotę tylko dla słów przy których uznasz, że jest to wskazane.

Podobnie redagując komunikat reklamowy określasz tzw. końcowy URL, czyli adres strony internetowej lub konkretnej podstrony, na którą ma trafić internauta po kliknięciu reklamy. Tym samym zostanie on zastosowany do wszystkich słów kluczowych w danej grupie reklam, do której został dodany komunikat z tym adresem. Jeśli natomiast zależy ci, by za pośrednictwem danego słowa kluczowego internauta trafiał na inną podstronę, wystarczy na poziomie słowa kluczowego podać odrębny końcowy URL. Będzie miał on zastosowanie tylko do danej frazy. Wiąże się to jedynie z koniecznością dostosowania kolumn, by możliwa była konfiguracja tego elementu.

Teraz bez przeszkód możesz krok po kroku przystąpić do zakładania konta AdWords i konfiguracji pierwszej kampanii. W potrzeby, w każdej chwili sprawdź powyżej jak ustawić poszczególne jej elementy.

O autorze:

Agnieszka Hadam

Perfekcjonistka w każdym calu, zwłaszcza gdy chodzi o Google Analytics i Google AdWords. W 4People zajmuje się głównie promocją stron małych i średnich przedsiębiorstw. Zwraca szczególną uwagę na zwrot z inwestycji.

Jest jedną z pierwszych w Polsce osób, które posiadają status trenera Google (AdWords Certified Trainer). Może pochwalić się także także certyfikatem Google Advertising Professional. Swoją wiedzą dzieli się nie tylko na blogu, ale także prowadząc szkolenia. Ich uczestnicy zwracają uwagę na to, że jest nauczycielem wymagającym, ale niezwykle profesjonalnym.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!