Efektywne kampanie – dzięki skryptom AdWords

0 napisany przez Adam Derkacz, 29 stycznia 2015

Oszczędność czasu i nerwów – to największa korzyść z wykorzystania skryptów AdWords. Jak działają i do czego konkretnie służą?

Do bardzo ciekawych, acz wciąż stosunkowo rzadko wykorzystywanych funkcjonalności Adwords należy możliwość uruchamiania własnych skryptów. Dzięki nim każdy prowadzący kampanię może niewiarygodnie usprawnić pracę i skrócić czas jaki niezbędny jest do wykonania wielu czynności poprzez automatyzację wielu procesów. O tym, jak je instalować – za chwilę. Teraz odpowiedzmy sobie na pytanie…

Dlaczego warto używać skryptów?

Najlepiej odpowiedzieć sobie na to pytanie samemu uruchamiając i testując kilka z nich. Poniżej przedstawiam więc kilka interesujących skryptów, których działanie warto samemu przetestować.

Zawieszenie wszystkich grup reklam, w których słowa kluczowe są nieaktywne.

Może on być szczególnie przydatny w przypadku dużych kampanii, dzięki niemu sprawnie zawiesimy wszystkie frazy, które nie generują nam ruchu.

Skrypt przygotowujący raport wyszukiwanych haseł z możliwością wprowadzania zmian z poziomu Arkuszy Google.

To potężne narzędzie zbiera wszystkie wyszukiwane hasła w specjalnie przygotowanym Arkuszu Google, z poziomu którego możemy przeglądać wyniki, ustawiać własne reguły,ale także dodawać nowe lub wykluczające słowa kluczowe do kampanii. Dzięki temu możemy np. wyświetlić słowa kluczowe, które doprowadziły do konwersji i jednocześnie ich koszt konwersji był odpowiednio wysoki, aby sprawdzić czy część z fraz nie generuje zbyt wysokich kosztów w porównaniu do przychodów. Co najciekawsze każdy może w prosty sposób dodawać własne zmienne do skryptu. Narzędzie to zostało specjalnie przygotowane dla serwisu searchengineland.

Skrypt sprawdzający czy na koncie znajdują się docelowe adresy url, w których są ustawione różnego rodzaju przekierowania.

Dodatkowa funkcjonalnością jest możliwość automatycznej poprawy docelowego adresu url w reklamie.

Skrypty umieszczone są z zasady w menu Operacje zbiorcze – Skypty (na poziomie pojedynczego konta).

1

Możemy też umieścić je w bocznym panelu w zakładce Skrypty (w przypadku MCK).

2

Powyższe to oczywiście jedynie kilka przykładów na to, jak bardzo pomocne w codziennej pracy potrafią być skrypty Adwords. Warto samemu eksperymentować tworząc od podstaw lub modyfikując dostępne w internecie skrypty. Przygotowane z głową narzędzia tego typu pomogą zaoszczędzić bardzo dużo czasu. A to ważne, zwłaszcza dla kogoś, kto – tak jak ja – pracuje z wieloma kampaniami i musi optymalizować nie tylko ich wyniki, ale także swój czas pracy.

No dobrze. Skoro już wiemy, do czego to służy i co nam to daje, sprawdźmy – jak tego używać.

Pierwsze kroki: instalacja

Na początek kilka podstawowych informacji na temat stosowania skryptów w Adwords. Aby je samemu przygotowywać niezbędne jest doświadczenie w prowadzeniu kampanii oraz podstawowa znajomość JavaScript. Jeśli jednak nie posiadacie tej ostatniej umiejętności, to nic straconego. W internecie można bowiem odnaleźć wiele ciekawych skryptów, które mogą się okazać niezwykle pomocne.

Co ciekawe, również Google przygotowało bibliotekę skryptów, które można po prostu przekopiować do swoich kont lub zmodyfikować wedle potrzeb. Wspomnianą bibliotekę można znaleźć pod niniejszym adresem

Uwaga: ograniczenia czasowe

W trakcie pracy nad skryptem można go w dowolnym momencie zapisać i wrócić w późniejszym terminie do edycji. Google wprowadziło także możliwość podglądu skryptu. Jest to niezwykle cenna opcja, pozwala bowiem upewnić się, że nasz skrypt działa dokładnie tak, jak tego chcemy. Warto jednakże pamiętać o tym, iż podgląd wyników działania skryptu dostępny jest jedynie przez 30 sekund.

3

Tu dochodzimy do kolejnej istotnej właściwości skryptów AdWords. Ich działanie jest niestety ograniczone czasowo. W większości wypadków mogą one pracować przez 30 minut. W przypadku niektórych skryptów dla MCK czas ten wydłużony jest do godziny. Sposób na wydłużenie czasu działania skryptów w MCK można znaleźć w oficjalnym poradniku Google.

Na szczęście Google umożliwia nam przygotowanie własnych harmonogramów uruchamiania skryptów. Nic więc nie stoi na przeszkodzie aby określić dokładną datę uruchamiania skryptu i częstotliwość z jaką ma być włączany.

I wreszcie autoryzacja

Co ważne, aby skrypt mógł zacząć działać należy wyrazić zgodę na wprowadzenia przez niego zmian na koncie poprzez kliknięcie w przycisk „Autoryzuj teraz” znajdujący się tuż nad polem edycji skryptu.

4

W każdej chwili możemy także zajrzeć na listę wszystkich naszych skryptów i sprawdzić które z nich są obecnie aktywne, oraz przejrzeć szczegółowy dziennik działań, które wykonały.

Skrypty dostępne są w menu – wystarczy wybrać odpowiednią opcję. A potem – po prostu używać oszczędzając masę czasu.

O autorze:

Adam Derkacz

W 4People prowadzi kampanie SEM. Może pochwalić się certyfikatem Google, a także wieloma sukcesami w podejmowanych działaniach. Zwolennik dokładnej analityki a także optymalizacji podejmowanych działań.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!