Za co ja wam płacę, czyli rozliczenie abonamentowe z agencją SEO
Jeszcze do niedawna rozliczanie w systemie “za efekt” z agencjami SEO było na porządku dziennym. Dziś dzwoniąc z zapytaniem o pozycjonowanie, klienci niemal wszędzie spotkają się z rozliczeniem ryczałtowym (abonamentowym) bądź pół ryczałtowym.
SEO dawniej
Cofnijmy się w przeszłość o 3-4 lata. Pozycjonowanie wyglądało wtedy zupełnie inaczej. Minimalna optymalizacja serwisu połączona z dużą ilością linków dawała wymierne i stabilne efekty. Nie liczyła się jakość, a ilość linków. Królowały systemy wymiany linków (SWL’e), niskiej jakości strony zapleczowe (presell pages zwane potocznie preclami) z pozbawionymi sensu tekstami z synonimizatorów oraz innego rodzaju automaty.
Stosunkowo niewielki koszt i nakład pracy pozwalał osiągnąć top10 dla nawet najbardziej konkurencyjnych fraz kluczowych w krótkim czasie. Agencje SEO mogły pozwolić sobie na model rozliczenia “za efekt” ponieważ zysk pojawiał się już po kilku miesiącach.
Zmiany, zmiany, zmiany
Sytuacja zmieniła się w chwili, gdy Google rozpoczęło “wojnę” z niskiej jakości linkami zaśmiecającymi wyniki organiczne. Kolejne aktualizacje algorytmu o wdzięcznych nazwach Pingwin, Panda czy Hummingbird (koliber) bardzo mocno przetasowały wyniki wyszukiwania, co dosyć dotkliwie odczuły zarówno firmy zajmujące się pozycjonowaniem, jak również ich klienci.
Źródło: Ilfusion
Nowa sytuacja wymagała zastosowania nowych strategii działania. Ogromnego znaczenia nabrała dobrze wykonana optymalizacja serwisu, a moc linków pozycjonujących zaczęła być mierzona w ich jakości, a nie ilości. W 2014 roku działania SEO zaczęły powoli zmierzać w stronę content marketingu, czyli marketingu treści.
Więcej o zmianach przeczytasz w moim artykule: Panda 4.1 – jak się nie dać?
No więc, za co?
Otrzymując pierwszą fakturę od agencji SEO, klientowi może nasuwać się pytanie ”Za co?” Przecież jeszcze nic nie zrobili. Strona nie jest widoczna w Top10. Czy aby na pewno nic nie zostało zrobione? Prace nad stroną rozpoczynają się praktycznie od razu po zawarciu umowy.
Źródło: germanpulse.com
Audyt i optymalizacja
To pierwszy i najważniejszy krok podejmowany przez agencję. Prawidłowo zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarki strona to kluczowy czynnik wpływający na jej wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
Agencje SEO przeprowadzają dokładną analizę serwisu pod kątem tych elementów, które mają wpływ na pozytywną ocenę serwisu przez wyszukiwarki, a następnie przygotowują listę zmian i wskazówek w postaci dokumentu przekazywanego klientowi. W oparciu o audyt, zmiany wprowadzane są na stronę bądź to przez firmę zajmującą się pozycjonowaniem, bądź też przez klienta pod nadzorem i w konsultacji z pozycjonerem.
Przygotowywanie i publikacja treści
Jednym z elementów działań content marketingowych jest przygotowywanie wartościowych artykułów (jak na przykład poradniki, testy czy rankingi) oraz ich publikacja w serwisach tematycznych, na blogach firmowych bądź też w obrębie serwisu. Artykuły te niosą korzyści w postaci odnośników z wartościowych źródeł, a także budowania wizerunku firmy jako specjalisty w danej branży. Artykuł opublikowany w serwisach odwiedzanych przez potencjalnych klientów może być również dodatkowym, pośrednim kanałem sprzedaży.
Przygotowanie wartościowego i fachowego artykułu wymaga zaangażowania copywritera. Sama publikacja na zewnętrznych serwisach (wykluczając blogi firmowe) jest najczęściej płatna. Zarówno opracowanie jak i publikacja artykułu są więc dla agenci SEO kosztem.
Marketing szeptany
Marketing szeptany, czyli pozytywne wypowiedzi na temat firmy na forach internetowych i w komentarzach na blogach (czy też samych wpisach na blogach), to również element marketingu treści, po który chętnie sięgają agencje SEO. Podobnie jak w przypadku artykułów, wpisy na forach i komentarze to z jednej strony źródło linka z wartościowej strony, z drugiej zaś – kreowanie wizerunku firmy oraz źródło pozyskania potencjalnych klientów.
Tak jak w przypadku artykułów, strategia marketingu szeptanego wymaga angażowania copywritera, który odpowiednio zredaguje wpisy oraz osoby, która znajdzie odpowiednie miejsca do ich publikacji.
Dla agencji SEO działania tego typu to zarówno koszt w postaci zaangażowanego kapitału, jak również czasu poświęconego na wybór miejsc i publikację.
Narzędzia i ich obsługa
Na rynku istnieje wiele narzędzi wspierających pozycjonowanie oraz szeroko pojęty marketing internetowy. Występują one zarówno w wersji bezpłatnej jak i płatnej. Ich zakup wymaga zaangażowania kapitału i czasu poświęconego na naukę ich obsługi.
Agencje SEO przeważnie dysponują różnego rodzaju rozwiązaniami, a ich pracownicy bez problemu radzą sobie z ich obsługą i wyciąganiem odpowiednich wniosków. Ich klienci otrzymują czyste informacje i praktyczne wskazówki dotyczące tego, jak uskutecznić swoje działania w internecie. Bez konieczności zakupu, mamy więc pośredni dostęp do najpotrzebniejszych narzędzi.
Praca człowieka
Pracownicy agencji SEO zajmujący się pozycjonowaniem to osoby dysponujące ogromną wiedzą merytoryczną oraz długoletnim doświadczeniem praktycznym, których odpowiednie wykorzystanie przekłada się na realizację założonych celów. To nie tylko praca nad osiągnięciem top10, ale również doradztwo w kwestii ulepszania serwisu – zarówno z myślą o wyszukiwarce jak i o użytkowniku (analiza i dobór odpowiednich fraz kluczowych, zwiększanie konwersji w postaci sprzedaży itp.)
Podobnie jak w przypadku doradców w innych branżach korzystanie z wypracowanego know-how wiąże się z ponoszeniem opłat, nawet jeżeli od samego początku nie przekłada się na efekt.
Pozycje
Pozycjonowanie to proces długotrwały. Osiągnięcie wyników w postaci obecności strony pod wszystkimi pozycjonowanymi frazami w pierwszych miesiącach współpracy jest rzadko osiągalne. Opisane powyżej działania mają na celu wywindowanie strony do pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania. W dłuższym czasie efekt ten zostanie w końcu zrealizowany, a klient otrzymuje najbardziej „namacalny dowód” współpracy z agencją SEO oraz odpowiedź na pytanie „Za co ja im płace?”.
Na koniec: kto korzysta na rozliczeniu abonamentowym?
Choć często klienci nie zdają sobie z tego sprawy, rozliczenie ryczałtowe jest równie korzystne dla obu stron umowy pozycjonowania. Agencja SEO otrzymuje stały dochód, który przekłada się na bezpieczniejsze działania. Pozycjoner wie, jakim budżetem dysponuje i jest w stanie efektywniej zaplanować działania na kolejne miesiące.
Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.
Przemyślane działania, których efektem są wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, wzrost sprzedaży, poprawa konwersji z innych niż wyniki wyszukiwania źródeł oraz wykreowanie wizerunku firmy jako specjalisty w branży – są niekwestionowaną korzyścią dla klienta. Chcesz mieć pewność, że Ty również na nich zyskasz? Wybierz rozliczenie abonamentowe za usługi pozycjonowania w 4People.
Polecamy również: