XV Targi E-handlu – relacja
Targi E-handlu to jedno z największych wydarzeń w branży e-commerce w Europie Środkowej. Według organizatorów w tegorocznych targach, które odbyły się 7 listopada w Warszawie, uczestniczyło około 4 000 osób i około 140 wystawców. Nie zabrakło również sporej dawki wiedzy – mogliśmy wybierać wśród 18 prelekcji. Odbywały się one na raz na trzech scenach.
Wśród wystawców znaleźli się dostawcy najważniejszych i niezbędnych dla prężnego funkcjonowania sprzedaży online usług:
– dostawcy platform dla e-sklepów: m.in: Shoper, AtomStore, Click Shop, Selly, Sky Shop,
– dostawcy usług związanych z płatnościami: Cenowarka, Walutomat, DotPay, CashBill, Blue Media,
– przedstawiciele firm logistycznych: Czech Logistic, InPost, DPD, Asendia, Gepard Logistic, Geis Global Logistics, Olza Logistic, Sendit, Paketo24,
– firmy pomagające e-commerce w ekspansji na inne kraje: GoGlobal, Expandeco, Consulting Hungary,
– firmy oferujące wsparcie w sprzedaży na platformie Amazon: Gonito,
– specjaliści od fotografii dla e-commerce: Orbitvu, eFotografia, FilmPoint,
– usługi usprawniające komunikację z klientami: Smartsupp, Aircall,
– e-mail marketing, automatyzacja, smsy: Redlink, Freshmail, Sare, GetResponse, SaveCart, Edrone, Sms api, Conversion Labs, Inis,
Naszym zdaniem najlepsze stoisko miała firma Edrone – można było rozsiąść się na wygodnej kanapie i porozmawiać z przedstawicielami firmy, w tle umieszczony został spory telebim, który emitował informacje o sposobie działania firmy w formie wideo, a dla odwiedzających stoisko przygotowane zostały zapasy Pierwszego Piwa dla E-commerce :)
Nie zabrakło oczywiście merytorycznych prezentacji. Mogliśmy posłuchać sporej ilości wystąpień na tematy związane z email marketingiem (m.in E-maile transakcyjne: 80% informacji, 20% promocji – Arkadiusz Paprzycki z EmailLabs, Jak stworzyć komunikację email-marketingową, którą pokochają Twoi odbiorcy, a Ty osiągniesz niesamowitą konwersję w sklepie? Paweł Sala z Freshmail).
Pojawił się również temat zarządzania cenami w e-sklepie (prezentacja Grzegorza Brajewskiego ze Szpiegomatu: 12 zasad zarządzania cenami w sklepie. Czyli jak grać ceną, by więcej sprzedawać i jednocześnie mieć wyższe marże). Sporo tematów było również poświęconych zwiększaniu konwersji w sklepie internetowym (Jak zwiększyć konwersję w Twoim sklepie? Opinie na bok, liczą się twarde dane – Paweł Regiec eStrategie.pl, E-commerce intelligence w praktyce – Rafał Golan Edrone, Jak projektować stronę sklepu internetowego aby realnie zwiększyć sprzedaż? Paweł Fornalski z IaI Shop, Optymalizacja procesu sprzedaży internetowej. Co o zakupach w Twoim e-sklepie myślą Twoi klienci? Anna Rak z Trusted Shops).
Najciekawsze prezentacje
Poniżej krótko omówię dwie prelekcje, które najbardziej mi się spodobały.
Pierwsza z nich to prezentacja dotycząca notyfikacji Web Push prowadzona przez Artura Łabanowskiego z PushPushGo: Sprzedawaj więcej nie tylko od święta! Jak skutecznie wykorzystywać notyfikacje web push w ecommerce. Opowiadał on o notyfikacjach web push, które na polskim rynku e-commerce działają od około 3 lat. Są to powiadomienia, które wyświetlają się w prawym dolnym rogu przeglądarki, dobierane na podstawie historii przeglądania danego użytkownika. Informacje powinny być spersonalizowane i opierać się na strategii złożonej z następujących filarów:
– dobrania odpowiedniej bazy i jej segregacji,
– odpowiedniego contentu wskazującego na personalizację wiadomości: specjalnie dla Ciebie etc.,
– bezpośredniej komunikacji – odbiorca w dzisiejszych czasach nie chce szukać, chce dostawać informacje kiedy tego potrzebuje,
– komunikowania benefitów – rabaty, pierwszeństwo w informacjach o ofercie.
Aby taka komunikacja była efektywna, należy odpowiednio dobrać scenariusze i reguły, inaczej będziemy komunikować się z osobą, która porzuciła koszyk, inne powiadomienie wyślemy osobie, która dokonała sprzedaży.
Ze statystyk wynika, że ok 6-12% osób odwiedzających strony internetowe zgadza się na otrzymywanie notyfikacji web push.
Kolejna prelekcja, która była bardzo interesująca to wystąpienie E-commerce intelligence w praktyce Rafała Golana z Edrone. Przedstawił on w jaki sposób w obrębie swojego narzędzia wykorzystują metodę segregowania Klientów RFM:
– recency – kiedy był ostatni zakup,
– frequency – jak często dany klient kupuje,
– monetary – ile wydaje.
Na podstawie tej metody klienci dzieleni są na grupy: champions, loyal customers, potencial loyalist, can’t loose them, lost, premium. Następnie narzędzie zestawia dane jaki procent przychodów pochodzi, od której grupy. Dzięki temu widzimy, na których grupach warto się skupić w komunikacji marketingowej. Omówione zostały również sposoby komunikacji z poszczególnymi grupami Klientów.
Podsumowując – Targi e-Handlu to wydarzenie, na które naprawdę warto się wybrać. My na pewno pojawimy się na następnej edycji:
Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.