Szukasz agencji marketingowej? Sprawdź, na co zwrócić uwagę

0 napisany przez Katarzyna Rożek, 28 lutego 2020

Przenosisz swój biznes do internetu i nagle okazuje się, że marketing jest niezbędny? Obecnie rynek oferuje mnóstwo agencji, które rzetelnie i skutecznie zajmą się działaniami promocyjnymi oraz prowadzeniem kampanii reklamowej. Zatem którą z nich wybrać? W tym artykule podpowiem Ci, na jakie elementy warto zwrócić uwagę podczas analizowania ofert i rozmów z przedstawicielami agencji.

agencja marketingu internetowego

Jasno określone cele (już na etapie oferty)

Cel możemy zdefiniować zgodnie z koncepcją SMART, gdzie: 

S – Sprecyzowany,
M – Mierzalny,
A – Atrakcyjny,
R – Realistyczny,
T – Terminowy.

Jakie to ma odniesienie do ustalenia celu na etapie ofertowania? Otóż takie, że im wcześniej cel będzie jasny dla obu stron i możliwy do wyrażenia w sposób liczbowy, tym łatwiej wyznaczyć sposób jego realizacji na późniejszym etapie. Pomaga to również finalnie określić, czy cel został osiągnięty.

Jeśli posiadasz stronę internetową i korzystasz z Google Analytics, bądź przygotowany, że już na etapie oferty możesz zostać poproszony o dostęp do niego. Dlaczego to takie ważne, abyś udzielił dostępu?

Google Analytics to kluczowe narzędzie do zbierania danych o użytkownikach. Dzięki ich analizie możliwe jest dokonanie estymacji założonego celu, a nawet stworzenie media planu ze szczegółowym harmonogramem realizacji działań.

Zdarza się, że mimo dostępu do narzędzia dokładna estymacja nie jest możliwa. Czemu tak się dzieje? Częstym zjawiskiem jest źle skonfigurowany Google Analytics. Wskazuje na to: 

 – brak niektórych widoków z danymi, 
 – brak ustawionych celów, 
 – brak podpiętego modułu e-commerce,
 – niepoprawnie ustawiona waluta, która utrudnia poprawne prognozowanie. 

Jedno jest pewne – jasno określony cel (już na etapie oferty), to gwarancja efektywnej pracy oraz projektowania nowych rozwiązań dopasowanych do Twoich potrzeb. 

Koszt inwestycji 

Nie jest zaskoczeniem, że koszt świadczonych usług jest jednym z ważniejszych kryteriów (ale nie najważniejszym!) podczas wyboru agencji marketingu internetowego. Często zdarza się, że po zapłaceniu tańszemu wykonawcy za zlecenie, jakość wykonania pracy pozostawia wiele do życzenia, a klient w efekcie nie widzi efektów. Nie należy kierować się wyłącznie kwestiami finansowymi. Szukanie jak najtańszej okazji zazwyczaj sprawia, że pojawia się konieczność wydania większej sumy, niż się początkowo zakładało. 

Warto mieć świadomość, że nie zawsze najniższa cena będzie najlepszym kryterium, bo znacznie ważniejsze jest doświadczenie specjalistów oraz jakość i rzetelność prowadzonych przez nich działań.

Doświadczenie 

Kontynuując myśl z powyższego akapitu, warto przy wyborze agencji kierować się doświadczeniem specjalistów i… wiekiem agencji :)

Nikogo nie dziwi, że branża marketingu internetowego jest jedną z bardziej dynamicznych. Wybierając agencję, zwróć uwagę, jak długo ta świadczy swoje usługi. Skoro przetrwała od kilku do kilkunastu lat na rynku, to jednoznaczny dowód, że potrafi przystosować się do zmiennego środowiska oraz potrafi iść z duchem czasu (technologicznego rzecz jasna ;)). Większość wieloletnich agencji posiada spore portfolio klientów i na pewno zamieszcza wybrane realizacje i referencje na swojej stronie internetowej. 

To dalej za mało? Dostałeś informację od osoby, która przedstawiła Ci ofertę, że ma doświadczenie w prowadzeniu klientów w Twojej branży? Zapytaj o możliwość zobaczenia wyników danego projektu. Wiedz, że z wieloma klientami podpisuje się umowy o poufności, dlatego nie zawsze możesz liczyć na podanie nazwy firmy, którą obsługuje dana agencja (już nie wspomnę o kwotach). Istnieje jednak możliwość prezentacji rezultatów w formie wykresu, czy wzrostu wyników/przychodów w procentach.

Przejrzyste zasady i warunki współpracy

Umowa

Z rozmów z potencjalnymi klientami wynika, że wielu z nich ma na swoim koncie współpracę przynajmniej z jedną agencją. Gdy dowiadują się, że czas trwania umowy z nową agencją jest nieokreślony, czują ulgę. Słyszałam o kilku przypadkach umów rocznych (i dłuższych) oraz trzymiesięcznych okresach wypowiedzenia. Zakładam, że każda agencja ma na ten warunek stosowane argumenty. Uważam jednak, że umowa na czas nieokreślony daje klientowi możliwość wyboru w każdym momencie i pokazuje elastyczne podejście agencji. 

Należy jednocześnie pamiętać, że wybierając dany kanał promocji swojej strony internetowej, np. pozycjonowanie, czas oczekiwania na efekty może być wydłużony. Co za tym idzie rezygnacja np. po dwóch miesiącach współpracy (bo pozwalają na to warunki umowy) nie będzie miała sensu. Tu z kolei rola handlowca, który informując o warunkach podpisywania umowy, powinien również scharakteryzować i określić średni czas oczekiwania na rezultaty w kontekście danej usługi.

Kontakt

Kontakt agencji z klientem odgrywa ważną rolę. Zanim zdecydujesz się na zawarcie współpracy ze specjalistami od marketingu, dowiedz się, jaką formę kontaktu preferują. Czy zapewniają Ci możliwość kontaktu telefonicznego? A może stawiają na kontakt mailowy? Zarówno jedna, jak i druga forma kontaktu jest istotna, dlatego agencja powinna zapewnić Ci stałą komunikację zarówno z opiekunem, jak i realizatorem projektu. Nowoczesne agencje sięgają również po takie formy kontaktu jak chat czy wideokonferencje.

Raportowanie

Każda agencja powinna (przynajmniej raz w miesiącu) raportować swoje działania. Oczywiście, przy założeniu, że w trakcie tego miesiąca, możesz liczyć na stały kontakt z zespołem projektowym. Jaka powinna być forma raportu? Myślę, że to kwestia indywidualna każdej agencji. Ważne, aby raport był czytelny dla klienta, zawierał informacje podsumowujące dotychczasowe działania i wskazywał rekomendacje na kolejny miesiąc.

Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.

Podsumowując, wybór agencji nie będzie prosty. Konkurencja jest duża i większość ofert, z którymi się spotkasz, może być bardzo podobna. Warto, jednak poświęcić nieco więcej czasu na rozmowę z przedstawicielami interesujących Cię agencji, mając na uwadze opisane elementy. Mam nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci w dokonaniu wyboru agencji idealnej dla Ciebie i Twoich potrzeb. 

Rate this post

O autorze:

Katarzyna Rożek

Jako Account Manager odpowiada w 4PEOPLE za przygotowanie odpowiedniej strategii dla potencjalnych i obecnych klientów, a także dba o profesjonalne budowanie relacji z nimi. Prywatnie fanka dobrego jedzenia, Kobego Bryanta i letnich festiwali muzycznych. To, co jednak najbardziej ją nastraja pozytywnie, to pilates i zajęcia choreograficzne na stepie.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!