SEO hiperlokalne – pozycjonowanie jeszcze bardziej lokalne
Pozycjonowanie lokalne to ogromna szansa na wybicie się małych firm na tle znacznie większych konkurentów. Jest to rozwiązanie idealne dla tych, którzy swoje usługi ( czy też produkty) oferują na bardzo wąskim obszarze geograficznym. Co jednak w sytuacji, gdy zawężenie lokalne działań SEO nie przynosi oczekiwanych efektów, ponieważ nawet w naszym mieście mamy wielu konkurentów? Cytując Doma Cobb’a z Incepcji: We have to go deeper.
Pozycjonowanie lokalne a hiperlokalne
O pozycjonowaniu lokalnym pisałem kilka lat temu w jednym z moich wcześniejszych artykułów. Dla przypomnienia: są to takie działania on-site i off-site, których celem jest lepsza widoczność strony w wynikach organicznych dla użytkowników wyszukujących z konkretnej lokalizacji jak miasto czy województwo.
SEO hiperlokalne idzie o krok dalej i skupia się na takich lokalizacjach jak dzielnice, ulice, konkretne lokalizacje takie jak „rynek” „centrum” „plac” czy też punkty charakterystyczne.
Podobnie jak w przypadku pozycjonowania lokalnego, idea pozycjonowania hiperlokalnego wywodzi się przede wszystkim z rosnącej popularności wyszukiwania mobilnego. Coraz rzadziej wyszukujemy za pomocą komputera z dużym wyprzedzeniem czasowym. Coraz częściej natomiast z wyszukiwarki korzystamy „w biegu”, w tym samym momencie, w którym powstaje potrzeba. Przykładowo restauracji czy pubu szukamy częściej będąc już „na mieście”.
Za popularyzacją wyników mobilnych idzie też drugi czynnik, a mianowicie zmiana w samym sposobie wyszukiwania przez użytkowników.
Internauci przywykli już do Google. Wiedzą, że żeby znaleźć pobliski sklep, restauracje czy salon fryzjerski nie trzeba wpisywać restauracja Katowice czy barber Warszawa. Na popularności zyskują też takie dopiski jak „w pobliżu” czy „blisko mnie”.
Google cały czas ewoluuje i dąży do jeszcze lepszego dostarczania internautom informacji, które najlepiej odpowiedzą na ich zapytanie. Coraz lepiej rozumie też intencje wyszukującego i wie, że jeżeli znajduje się on w Katowicach i wpisuje ogólną frazę „mechanik samochodowy”, to nie chodzi mu o mechanika w Krakowie, a o mechanika w Katowicach – najlepiej jak najbliżej szukającego. I tutaj wkracza hiperlokalne SEO.
Jak realizować SEO w ujęciu hiperlokalnym
Działania, które należy podjąć, aby poprawić swoją widoczność w hiperlokalnych wynikach wyszukiwania, nie różnią się niczym od tych dotyczących klasycznego SEO lokalnego. Konieczne jest zapewnienie wyszukiwarki, że nasza firma znajduje się w konkretnym miejscu, w pobliżu konkretnych punktów charakterystycznych.
Pierwszym krokiem powinno być założenie (a jeżeli już posiadasz – prawidłowe zoptymalizowanie) wizytówki w Google Moja Firma. Konieczne jest podanie dokładnej nazwy swojej firmy, wybór sugerowanej kategorii, do której najlepiej się kwalifikuje, podanie dokładnego adresu, godzin otwarcia, czy uzupełnienia wszystkich możliwych rodzajów zdjęć. Od niedawna Google umożliwiło ponownie dodawanie krótkiego (750 znaków ze spacjami) opisu swojej firmy, co również warto wykorzystać. Tak przygotowana wizytówka daje użytkownikowi komplet informacji na temat tego gdzie może otrzymać dana usługę (bądź dany produkt), czy w danym momencie miejsce to jest otwarte i jak wygląda. Dodatkowo funkcjonalność nawigacji może wytyczyć trasę do tego miejsca.
Oprócz wyżej wymienionych elementów znaczną rolę odgrywają opinie klientów, dlatego też warto ich prosić o pozostawienie kilku słów o nas bądź tez prostą ocenę za pomocą gwiazdek.
Drugim istotnym krokiem jest optymalizacja naszej strony pod kątem wyszukiwania hiperlokalnego. Na naszej stronie powinny pojawić się dokładne dane adresowe (zgodne z tymi z wizytówki Google Moja Firma), możliwie jak najczęściej np. w stopce. Dodatkowo na stronie powinny pojawiać się treści pozwalające zlokalizować naszą firmę w pobliżu charakterystycznych punktów. Używaj takich zwrotów jak „w ścisłym centrum”, „niedaleko rynku” „blisko Uniwersytetu Ekonomicznego” itp. Po „przeskanowaniu” twojej strony wyszukiwarka ma mieć jasne informacje, że twoja firma jest zlokalizowana w konkretnym miejscu i warto pokazać twoją stronę w wynikach wyszukiwania osobie, która znajduje się w jej pobliżu.
Trzecim krokiem w kierunku lepszego wyświetlania naszej strony w wynikach hiperlokalnych jest wykorzystanie znaczników danych strukturalnych. Pozwalają one wyszukiwarce na zgromadzenie większej ilości znacznie dokładniejszych danych na temat naszej firmy.
Korzystając ze znaczników danych strukturalnych, możemy precyzyjnie definiować różne atrybuty biznesowe, w tym branżę, godziny otwarcia, adres, szerokość i długość geograficzną, numer telefonu i inne. Wyszukiwarka crawlując naszą stronę jest w stanie wyciągnąć sobie sama tego typu informację, jednak w dużej mierze opiera się na domysłach. Dzięki znacznikom danych strukturalnych eliminujemy element domysłów i podsuwamy wyszukiwarce konkretne informacje. Komplet znaczników danych strukturalnych dotyczących wyników lokalnych znaleźć można pod tym adresem.
Korzyści z SEO hiperlokalnego
Za dostosowaniem stron do hiperlokalnych wyników wyszukiwania przemawiają dwie podstawowe korzyści.
Pierwszą z nich jest znacznie łatwiejsze wybicie się na tle konkurencji. Małe, działające lokalnie biznesy mają często niewielką szansę na wybicie się na bardzo ogólnych frazach (pomijam fakt, że traci to zupełnie sens, jeżeli dana firma świadczy swoje usługi lub oferuje swoje produkty tylko w danym miejscu). Równie trudno wybić się firmom, jeżeli w danym mieście mamy kilkunastu bądź kilkudziesięciu konkurentów. Przykładem mogą tu być takie usługi jak gastronomia czy fryzjerstwo w dużych miastach. Jeżeli natomiast nasza firma jest jedyna w danej dzielnicy, na danej ulicy bądź też jedyna w innej lokalizacji, znacznie łatwiej będzie nam dotrzeć do potencjalnych klientów, jeżeli skupimy się właśnie na tym aspekcie działalności.
Drugą przesłaną jest lepsze targetowanie naszych usług. Jak już wspomniałem, wyszukiwanie mobilne stale zyskuje na popularności (w 2015 przegoniło już wyszukiwanie desktopowe) i na chwilę obecną nigdzie się nie wybiera. Dzięki wyświetlaniu strony w wynikach hiperlokalnych znacznie łatwiej możemy dotrzeć do klienta znajdującego się niedaleko nas. Osoba wyszukująca miejsca do zjedzenia smacznego lunchu czy wypicia dobrej kawy nie będzie raczej skłonna podróżować przez pół miasta, aby dotrzeć do naszej kawiarni. Znacznie łatwiej będzie nam natomiast przyciągnąć klienta wyszukującego kawiarni w pobliżu dworca, jeżeli nasza strona będzie „odpowiadała” na takie właśnie zapytanie.
Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.
Nie tylko SEO
Koncepcja hiperlokalnego wyszukiwania wcale nie musi się ograniczać się do wyników organicznego. Zarówno Google Ads, jak i Facebook Ads pozwalają na targetowanie reklam do użytkowników znajdujących się bądź wyszukujących w konkretnym obszarze geograficznym. Warto więc rozważyć rozszerzenie tej koncepcji na wszystkie kanały promocyjne i opracować spójną strategią hiperlokalnego marketingu internetowego.
Polecamy również: