Pytania, które może zadać Ci agencja SEO przed zawarciem współpracy
Po decyzji o podjęciu współpracy z agencją SEO przygotuj się, że przed otrzymaniem oferty będziesz musiał odpowiedzieć na wiele pytań. Część niezbędnych informacji na temat strony internetowej agencja może pozyskać po wykonaniu wstępnej analizy, ale w zdobyciu pozostałych danych niezbędna będzie Twoja pomoc. Udzielenie jak najdokładniejszych odpowiedzi na zadane pytania pozwoli przygotować wycenę oraz nakreślić właściwą strategię, dedykowaną Twojej witrynie. Oto najczęściej zadawane pytania przez agencje SEO przed rozpoczęciem współpracy.
Jakie są Twoje główne cele i KPI?
Analizując Twoją stronę pod kątem oferty, specjaliści agencji zwykle potrafią domyślić się jakie są, czy też jakie mogą być Twoje cele. Przygotuj się jednak na to, że w rozmowie na pewno zostanie zadane to pytanie. Dokładne określenie swoich celów oraz kluczowych wskaźników efektywności (KPI) pozwoli nakreślić plan działań na najbliższe miesiące (jak również na dłuższy okres) oraz ustalić sposoby weryfikacji, czy określone cele są realizowane prawidłowo. Pamiętaj, że na pytanie “w jakim celu decydujesz się na usługę SEO?”, odpowiedzią nie powinno być ogólne sformułowanie “większa sprzedaż!”. Znacznie bardziej pomocna będzie precyzyjne określenie oczekiwań, na przykład “zwiększenie sprzedaży produktów z kategorii x o 10% w stosunku do roku poprzedniego”.
Jeżeli już na wstępie będziesz miał trudności z określeniem dokładnego celu, poproś o pomoc osobę kontaktującą się z Tobą w sprawie oferty, aby wspólnie ustalić punkt docelowy i KPI.
Kto jest twoim docelowym/idealnym klientem?
To jedno z tych pytań, na które odpowiedź agencja zwykle może uzyskać po analizie treści na stronie internetowej. Mimo wszystko warto jednak, abyś udzielił odpowiedzi na to pytanie, ponieważ bardzo pomoże to w przygotowaniu oferty – w końcu znasz najlepiej swoich klientów i wiesz, do kogo chciałbyś kierować swoje produkty lub usługi.
Czy swoje usługi kierujesz do klientów indywidualnych (B2C) czy firm (B2B)? Czy oferta jest dostosowana do osób określonej płci lub w określonym wieku? Jaki jest ogólny profil demograficzny Twojego klienta oraz jego obraz psychograficzny? Znajomość Twojej grupy docelowej pozwoli agencji zarówno w przygotowywaniu treści na stronę, jak również w doborze najlepszych fraz kluczowych, aby dotrzeć do potencjalnych klientów.
Na jaki obszar geograficzny kierujesz swoje usługi?
Im szerszy obszar geograficzny na którym działasz, tym większa konkurencja. Im większa konkurencja, tym trudniejsze może być osiągniecie zamierzonych rezultatów SEO dla Twojej strony. A im trudniejsze do osiągnięcia rezultaty, tym potencjalnie droższa usługa pozycjonowania.
Warto jest więc wstępnie określić, czy usługę bądź produkty kierujesz tylko do mieszkańców konkretnego miasta i jego okolic, do całego województwa czy obszaru Polski, bądź całej Polski i klientów zagranicznych. Agencja SEO będzie przygotowywać strategię działań na najbliższe miesiące w oparciu o to, na jakim obszarze geograficznym planujesz działać.
Jakie są unikalne cechy Twojej oferty?
Co odróżnia Twoją firmę na tle innych, posiadających podobną ofertę? Dlaczego klienci mieliby dokonać zakupu właśnie u Ciebie bądź też skorzystać z Twoich usług? Świadomość wyróżników marki pozwala na dobór fraz kluczowych oraz określenie najkorzystniejszych działań, które warto podjąć, aby szybko uzyskać przewagę konkurencyjną i dotrzeć do klientów.
Kim są Twoi najwięksi konkurenci?
Agencja SEO jest w stanie na podstawie analizy organicznych wyników wyszukiwania określić, które firmy są Twoją konkurencją. Analiza może jednak nie oddawać specyfiki Twojego otoczenia rynkowego, dlatego warto, abyś uzupełnił tę informację. Pełny obraz firm konkurencyjnych umożliwi agencji SEO ustalenie strategii, mającej na celu poprawę widoczności Twojej strony i doprowadzenie do zwiększenia liczby konwersji.
Czy Twój biznes jest sezonowy? Kiedy jest najlepszy sezon?
Sezonowość ma znaczący wpływ na możliwość wypracowania efektów przez agencję SEO. Pomimo najlepszych starań i poprawy widoczności, osiągnięcie dobrych wyników sprzedażowych może okazać się trudne, jeśli w danych okresach klienci nie szukają tak intensywnie oferowanych przez Ciebie usług czy produktów.
W niektórych branżach określenie sezonu będzie możliwe bez Twojego udziału – przykładem mogą być sklepy ze sprzętem narciarskim bądź odzieżą zimową. Bardziej problematyczne może okazać się to w branżach nietypowych czy specjalistycznych, dlatego z pewnością agencja SEO zapyta o to Ciebie.
Określenie, czy dana branża jest sezonowa i w jakich miesiącach popyt na oferowane produkty czy usługi jest największy to wiedza niezbędna do projektowania strategii. Efekty SEO nie są widoczne po jednym czy dwóch miesiącach, dlatego firma zajmująca się pozycjonowaniem musi tak zaplanować swoje działania, aby strona w okresie szczytowego zainteresowania była odpowiednio widoczna pod istotnymi frazami kluczowymi.
Czy i z kim współpracowałeś dotychczas?
Historia dotychczas prowadzonych działań SEO dla Twojej strony jest także niezwykle istotna. Agencja SEO może zweryfikować poziom zoptymalizowania strony oraz jej profil linkowy, korzystając z odpowiednich narzędzi, ale często nie jest możliwe na tej podstawie określenie, jak dawno temu były prowadzone działania i czy współpraca z inną agencją SEO nadal trwa.
Czasami zakończenie współpracy z inną firmą zajmującą się pozycjonowaniem może (ale nie musi) przyczynić się do spadków widoczności, gdy prowadzone dotychczas działania zostają wstrzymane. Znając historię działań specjaliści wiedzą, czego mogą spodziewać się w pierwszych miesiącach współpracy oraz jak szybko i jakie działania podjąć, aby zminimalizować ewentualne straty.
Czy na stronę nałożone były kiedyś kary ze strony Google?
Być może w przeszłości miałeś problemy z powodu filtrów nałożonych na Twoją stronę przez Google. Jeżeli dasz agencji SEO dostęp do konta w Google Search Console, jej pracownicy sami znajdą odpowiedź na to pytanie.
Ta informacja jest bardzo ważna, ponieważ po ręcznej karze od Google należy podjąć nieco bardziej ostrożne działania, aby nie narazić strony na ponowne restrykcje. Osobny przypadek stanowią witryny, na które kara ręczna jest nadal nałożona. Wtedy priorytetem dla firmy pozycjonującej będzie rozwiązanie tego problemu, a etap pracy nad wynikami strony zostanie odłożony w czasie.
Czy posiadasz jakieś inne domeny / subdomeny? Jakie jest ich przeznaczenie?
Udzielenie informacji na temat posiadanych subdomen i innych domen pozwoli uniknąć różnego rodzaju problemów, np. duplikacji treści pomiędzy bliźniaczymi serwisami, znajdującymi się na różnych domenach czy też pracy jednej agencji SEO nad domeną główną, a innej nad subdomeną. Jeśli firma pozycjonująca wie, co posiadasz, może Ci podpowiedzieć, jak wykorzystać Twoje zasoby w celu osiągnięcia najlepszych możliwych rezultatów.
Czy nad stroną czuwa deweloper, który może wprowadzić część sugerowanych zmian?
Jeśli nadałeś agencji SEO dostęp do strony internetowej i używanych w celu jej prowadzenia narzędzi, większość zadań związanych z optymalizacją specjaliści wykonają samodzielnie. Jeśli jednak Twoja witryna została stworzona o niestandardowe rozwiązania, do jej obsługi może być potrzebna osoba odpowiedzialna za jej obsługę techniczną.
Czy strona była w ostatnim czasie przebudowywana? Jak często zmieniała się struktura URL? Czy może przebudowa jest planowana w najbliższym czasie?
Adresacja podstron jest bardzo istotna z punktu widzenia pozycjonowania. Jeżeli w przeszłości prowadzono działania SEO, a następnie strona została przebudowana bez wykonania odpowiednich przekierowań, istnieje duże ryzyko spadków widoczności oraz utraty wypracowanych wyników. Jeśli udzielisz agencji informacji o ewentualnej zmianie struktury strony, jej specjaliści zaplanują pierwsze prace, które być może pozwolą rozwiązać ten problem.
Podobnie jest w sytuacji planowanych prac. Jeżeli już wiesz, że w najbliższym czasie strona będzie przebudowywana, poinformuj o tym agencję, z którą chcesz współpracować. Zaangażowanie jej na jak najwcześniejszym etapie pozwoli zminimalizować ryzyko problemów i sprawnie przeprowadzić przebudowę strony.
W jakim stylu mają być napisane nowe treści na Twojej stronie?
Optymalizacja treści i dodanie do nich istotnych słów kluczowych to jedna strona medalu, natomiast pozostaje jeszcze kwestia stylu, w jakim teksty mają zostać napisane. Być może do twoich klientów trafia język bardziej formalny, albo opisy produktów powinny zawierać techniczne sformułowania? Warto już na wstępie określić wytyczne do materiałów, które mają pojawić się na Twojej stronie, aby uniknąć niepotrzebnych nieporozumień i kolejnych korekt.
Na jakim CMS zbudowana jest strona? Czy był w przeszłości zmieniany?
Większość stron stron zbudowana jest na popularnych rozwiązaniach takich jak WordPress, Joomla czy Drupal, a w przypadku sklepów internetowych PrestaShop czy Shoper. Przeważnie agencja SEO sama zidentyfikuje, na czym “stoi” Twoja strona, jeśli jednak nie będzie to możliwe (autorski CMS, mało popularne rozwiązania itp.), z pewnością padnie pytanie o system zarządzania stroną oraz jego możliwości pod kątem optymalizacji.
Czy posiadasz odpowiednie dostępy i czy możesz je udostępnić?
Narzędzia takie jak Google Analytics i Google Search Console, a także panel do zarządzania stroną (CMS) i serwer FTP, pozwalają spojrzeć na stronę “od zaplecza”. Wymienione narzędzia Google umożliwiają zapoznanie się dokładniej z aktualną sytuacją strony, natomiast dostęp do CMS i serwera FTP agencja wykorzysta w celu weryfikacji, które z planowanych zmian w witrynie będą możliwe do wdrożenia. Jeżeli nie znasz loginów i haseł do wskazanych narzędzi, najlepiej przygotuj je przed rozpoczęciem współpracy.
Na jakim poziomie rozumiesz zagadnienia SEO?
Odpowiedź na pytanie, jak dobrze znasz zagadnienia związane SEO jest ważna dla dalszej komunikacji. Aby zapewnić efektywną wymianę informacji, określ, czy proces pozycjonowania oraz najważniejsze pojęcia z tego zakresu są dla Ciebie zrozumiałe. Dzięki temu pracownicy agencji SEO będą wiedzieli, w jaki sposób informować Cię o postępach w pracy.
Jak bardzo chcesz być zaangażowany w proces pozycjonowania? Czy potrzebujesz częstego kontaktu?
Na etapie ofertowania możesz też usłyszeć pytanie o swoją rolę w całym procesie pozycjonowania. Czy oddajesz wszelkie prace w ręce specjalistów i oczekujesz tylko wyników, czy może chcesz wiedzieć o wszystkich postępach w pracach i wolisz zatwierdzać podejmowane działania? Czy oczekujesz tylko comiesięcznych raportów, czy rozmowy telefonicznej raz w tygodniu? Uszczegółowienie informacji w tym zakresie pozwoli po zawarciu współpracy na stworzenie dobrej komunikacji. Pamiętaj, że agencja SEO w niektórych kwestiach może również oczekiwać zaangażowania z Twojej strony.
W zestawieniu nie wymieniłem takich pytań jak: “jaki budżet zamierzasz przeznaczyć na SEO?” czy “jakie inne działania z zakresu marketingu internetowego prowadzisz lub chcesz prowadzić?”, ponieważ wydają się oczywiste i przeważnie klienci znają już na nie odpowiedź. Im więcej pytań zada Ci firma zajmująca się pozycjonowaniem, tym większa szansa, że otrzymana oferta i kosztorys będą dokładniejsze i uwzględnią indywidualne potrzeby i możliwości Twojej firmy, a nie że będzie to tylko rozwiązanie szablonowe.
Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.
Niezależnie od tego, czy w rozmowie z agencją, która potencjalnie zajmie się pozycjonowaniem Twojej strony padną wszystkie te pytania, czy tylko część z nich, warto wiedzieć, w jaki sposób udzielić właściwych odpowiedzi.
Polecamy również: