Pozycjonowanie stron na WordPressie – podstawowe narzędzia
WordPress jest bez wątpienia najpopularniejszym systemem CMS, blisko 30% stron na świecie jest na nim oparta. Popularność WordPressa sprawia, że w sieci pojawiają się tysiące rozwiązań wspomagających obsługę tego skryptu. W tym artykule chcę wam przybliżyć kilka prostych narzędzi i sposobów na poprawienie pozycji waszych stron na WordPressie.
Postaram się pomijać podstawowe elementy optymalizacji stron, o których możecie przeczytać w setkach innych poradników, a bardziej skupie się na tych strategiach i rozwiązaniach dedykowanych dla skryptu WordPress. Jak zainstalować i skonfigurować WordPressa dowiecie się z artykułu Rafała.
Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych
W dobie Mobile-First Index ważne jest, aby zadbać o responsywność strony i dostosowanie jej do urządzeń mobilnych. Warto o tym pamiętać już przy wyborze motywu strony. W sieci możemy znaleźć tysiące darmowych skórek dostosowanych do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, dlatego nie powinniście mieć problemu z dobraniem odpowiedniego szablonu dla swojej witryny.
Jeżeli macie stronę i niestety nie jest ona responsywna, nie musicie od razu zmieniać całego wyglądu i przenosić strony na inny motyw. Możecie skorzystać z jednej z wtyczek, która dostosuje waszą stronę do urządzeń mobilnych. Osobiście korzystam z wtyczki WPtouch, która automatycznie usuwa, zmniejsza bądź zwija elementy na stronie w taki sposób, że strona pozostaje zrozumiała dla wyszukiwarek, a zarazem jest przyjazna dla użytkowników i często bardziej czytelna niż jej responsywny odpowiednik.
Źródło: https://pl.wordpress.org/plugins/wptouch/
Wtyczki wspierające SEO
Do najpopularniejszych wtyczek wspierających pozycjonowanie możemy zaliczyć All in One SEO Pack i Yoast SEO . obie wtyczki mają sporo podobnych zastosowań upraszczających optymalizację strony, takich jak:
– tworzenie map witryn w formacie XML,
– ustawienia adresów kanonicznych,
– tworzenie przyjaznych adresów URL,
– generowanie meta tagów.
Oba rozwiązania posiadają sporo zastosowań, które zaoszczędza wam wiele godzin żmudnej pracy i grzebania w kodzie strony. Według mnie instalacja i podstawowa konfiguracja jednej z tych wtyczek jest absolutną podstawą przy tworzeniu stron na WordPress. Ciekawym rozwiązaniem jakie oferuje Yoast SEO jest analiza SEO i analiza czytelności danej podstrony. Ta opcja pojawia się przy wejściu w edycję strony i często pokazuje, że na stronie można poprawić coś jeszcze i lepiej ją dostosować do wyszukiwarek i użytkowników.
Źródło: https://pl.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/
Mapy strony w formie HTML są wykorzystywane przez użytkowników, ale mogą być również dobrym sposobem na nawigowanie robotów po witrynie. Taką mapę w prosty sposób można stworzyć ręcznie lub wygenerować ją przy użyciu wtyczki HTML Page Sitemap. Mapa ta może też znacznie poprawić indeksację serwisów zawierających znaczną liczbę podstron.
Kolejnym elementem, o który warto zadbać, jest szybkość ładowania się strony. Jest to czynnik wpływający na pozycję w wyszukiwarce, ale głównym powodem dlaczego powinno się przyspieszać prędkość ładowania witryny jest użytkownik. Dla niego każda sekunda ma znaczenie i zbyt długie oczekiwanie może skłonić go do opuszczenia naszego serwisu. Skutecznym rozwiązaniem na przyspieszenie ładowania się strony jest wprowadzenie mechanizmu cache, czyli zapisywania w pamięci podręcznej części części plików i informacji o stronie. Dobrą wtyczką pozwalającą na znaczne przyspieszenie ładowania strony jest WP Super Cache. Minusem tego rozwiązania jest konieczność czyszczenia zapisanych plików przy wprowadzaniu zmian na stronie, w przeciwnym wypadku na zobaczenie zmian pod docelowym adresem będziemy musieli trochę poczekać.
Optymalizując grafiki na stronie również możemy ją znacznie przyspieszyć oraz poprawić ocenę naszej witryny przez roboty wysyłane przez wyszukiwarki. Dodając grafiki na stronę warto zadbać o uzupełnienie atrybutu alt, który informuje wyszukiwarki co znajduje się na zdjęciu, nie zaszkodzi także zmienić nazwy zdjęcia na taką, w której będą zawarte frazy kluczowe oraz ustawić tytuł zdjęcia. Wszystkie te zmiany można wprowadzić w bibliotece multimediów w panelu WordPress. Aby zbytnio nie obciążać strony, warto dodawać grafiki w najniższej rozdzielczości koniecznej do prawidłowego wyświetlenia się na stronie. Aby przyspieszyć ładowanie się strony można użyć wtyczki a3 Lazy Load, która wczytuje multimedia dopiero kiedy przy scrollowaniu strony element stanie się widoczny. Ta wtyczka świetnie sprawdza się w przypadku rozbudowanych stron bądź galerii zawierających dużą liczbę grafik.
Linkowanie wewnętrzne
Powiązanie ze sobą podstron serwisu linkami wewnętrznymi jest bardzo ważnym elementem optymalizacji z uwagi na wygodę użytkownika oraz wskazanie wyszukiwarkom powiązanych stron. Zwykle linkowanie wewnętrzne tworzy się ręcznie zamieszczając link z odpowiednim anchorem w tekście lub dodając odpowiedni widżet lub box np. z podobnymi artykułami. Natomiast w przypadkach rozbudowanych serwisów lub po prostu ograniczonego czasu można skorzystać z wtyczki do automatycznego linkowania między podstronami. Internal Link Building pozwala na automatyczne linkowanie między podstronami serwisu dając nam sporo opcji dywersyfikacji anchorów i liczby wystąpień.
Źródło: https://wordpress.org/plugins/internal-link-building-plugin/
Zabezpieczenie witryn na WordPress
Strony na WordPress z uwagi na popularność skryptu są częstym celem ataków hakerskich. Dlatego warto pamiętać o zabezpieczeniu witryny i regularnych aktualizacjach, ponieważ najczęściej łupem hakerów padają serwisy ze starą wersja skryptu CMS. Na rynku możemy znaleźć wiele wtyczek zabezpieczających nasze strony, osobiście nigdy jeszcze nie zawiodła mnie wtyczka Wordfence Security. Jedną z opcji wtyczek zabezpieczających nasze strony jest blokada spamerskich adresów IP, w większości przypadków ta funkcja działa poprawnie, jednak warto kontrolować, co znajduje się na liście zablokowanych adresów. Zdarzały się przypadki, że wtyczka blokowała adresy IP robotów Google, przez co skutecznie chroniła stronę nawet przed indeksacją :).
Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.
Oprócz wspomnianych w artykule rozwiązań trzeba pamiętać o podstawowych elementach optymalizacji SEO, które tyczą się stron nie tylko na WordPressie oraz o budowaniu wartościowego profilu odnośników do strony. Mam nadzieję dzięki temu artykułowi wasze WordPressy poprawią swoje pozycje i będą częściej odwiedzanie przez internautów.
Polecamy również: