Na czym polega kompleksowy marketing internetowy w 2015 roku?

7 napisany przez Tomasz Podolski, 21 maja 2015

Na to pytanie powinni sobie odpowiedzieć przede wszystkim przedstawiciele sklepów internetowych oraz firm usługowych. O tym, że samo stworzenie strony internetowej i umieszczenie jej w sieci to mało, mogliście przeczytać w wielu miejscach w sieci, ale o tym w jaki sposób budować efektywne kanały sprzedażowe napisano w Internecie zdecydowanie mniej, dlatego postanowiłem przybliżyć Ci mechanizmy i pokazać popularne kanały pozyskiwania ruchu na stronę nie tylko z wyszukiwarek.

Po co mi strategia skoro mam Adwords i się pozycjonuję?

Jest to jedno z najczęściej zadawanych pytań przez klientów, którzy inwestują niemałe pieniądze na reklamę internetową każdego miesiąca. Kiedyś tak samo nieufnym spojrzeniem patrzyli na kampanie linków sponsorowanych oraz pozycjonowanie. Obecnie dzięki inwestycji w działania prowadzone przez naszą agencję ich ROI w każdym miesiącu przekracza kilkaset procent, a jest to zaledwie początek tego co jesteśmy w stanie zaoferować.

Czy takie działania są na pewno bezpieczne?

Jeszcze rok temu większość sklepów internetowych, porównywarek cenowych czy też firm usługowych bazowała wyłącznie na ruchu z wyszukiwarek internetowych. Pierwszy zimny prysznic miał miejsce w 2012 roku i był ostrzeżeniem dla innych witryn. Manipulowanie wynikami organicznymi zawsze niesie ze sobą ryzyko. W przypadku zastosowania strategii prowadzenia jednocześnie kampanii linków sponsorowanych oraz pozycjonowania powoduje, że około 50% internautów trafia na stronę którą promujemy w wyszukiwarkach (podobnie wygląda to w innych firmach).

Ktoś powie – po co mi więcej odwiedzających, to przecież świetny wynik – trudno się nie zgodzić, ale który biznesmen nie chce maksymalizować zysków i mieć ponad 90%? Co się stanie w przypadku jak strona dostanie filtr ze strony wyszukiwarki i ruch spadnie do 20%? Czy firma będzie w stanie przetrwać jak przychody spadną o np. 40%? Może będzie trzeba kogoś zwolnić żeby utrzymać się na rynku? Tego typu pytania siedzą w głowie nie jednego właściciela przedsiębiorstwa, a przynajmniej powinny. Jeżeli jest możliwość to należy się zabezpieczyć możliwie na każdy znany sposób aby utrzymać sprzedaż na poziomie zapewniającym stabilne funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Nasuwa się w tym miejscu pytanie – Co mam zrobić żeby taka sytuacja nie miała miejsca i nie przytrafiła się w mojej firmie? Odpowiedź jest prosta – stworzyć i zrealizować strategię kompleksowego marketingu internetowego.

Od czego zacząć? – Jak pozyskać dodatkowy ruch na stronę

Pomysłów jest kilka jednak najlepszy efekt osiąga się łącząc ze sobą wszystkie działania. Prowadzi to do zachowania spójności, a poszczególne działania wzajemnie się uzupełniają. Mój ostatni artykuł opisywał strony satelitarne oraz sposób w jaki można je wykorzystać w celu zwiększenia przychodów. Jest to pierwszy krok który pomaga zabezpieczyć ruch z wyszukiwarek internetowych. Dywersyfikacja jaką jest umieszczenie w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania kilku stron pod najważniejszymi słowami kluczowymi niesie ze sobą znaczny wzrost ruch z wyszukiwarek internetowych i jest dobrym zabezpieczeniem przed ewentualnymi karami. Jednak nie jest to wszystko, w celu wypozycjonowania strony internetowej prowadzi się obecnie szereg działań które mają na celu zróżnicowanie profilu linków.
Jakie to działania?

Content Marketing

Najczęściej prowadzi się tzw. Kampanię content marketingową, która zakłada umieszczanie wartościowych artykułów w miejscach gdzie przebywają internauci zainteresowani daną tematyką. Najlepszym przykładem dzięki któremu można zrozumieć czym jest content marketing jest branża modowa. Popularne „szafiarki” prowadzące swoje blogi mają od kilku do kilkuset tysięcy odwiedzających miesięcznie. Posiadając swój produkt np. okulary słoneczne mogę wysłać taki produkt do blogerki/a prosząc w zamian o napisanie recenzji i umieszczenie linka do strony. Część odwiedzających bloga po prze kliknięciu się trafi na promowaną przez nas stronę.

Formę umieszczania treści o produkcie lub usłudze można indywidualnie dobrać w zależności od branży. Czasem będzie to recenzja, czasem może być to poradnik czy też ebook informacyjny. Szeroko rozumianym contentem mogą być w przypadku artystów fragmenty ich tekstów, obrazów, zdjęć, utworów muzycznych itd. Tworzenie treści, po które chętnie sięgają użytkownicy to połowa sukcesu, należy pamiętać przede wszystkim o tym żeby mogli je odnaleźć i tutaj przychodzą nam z pomocą…

Media społecznościowe

Publikowanie na tablicy swojego funpage, ostatnich artykułów może w znacznym stopniu zwiększyć zasięg potencjalnych zainteresowanych odbiorców. Kolejnym pomysłem może być wykorzystanie grup tematycznych gdzie przebywają osoby zainteresowane treściami stworzonymi na potrzeby content marketingowe. Dodatkowo możemy pozyskać kilku nowych fanów oraz klientów. Umieszczenie przez osobę, która uzna publikowane przez nas treści na swojej tablicy umożliwia dotarcie do jeszcze szerszej grupy odbiorców. Przy kilkunastu – kilkudziesięciu udostępnieniach tworzy się efekt kuli śnieżnej i jeżeli użytkownik nie dokona zakupu po bezpośrednim przekliknięciu się z facebooka na naszą stronę, może to zrobić z opublikowanego i umieszczonego w mediach społecznościowych artykułu. Jak widać możliwości do kreatywnego wykorzystania facebooka w celu pozyskania nowych klientów jest naprawdę wiele.

Marketing Szeptany

Jest formą dość popularną I przez wielu uważaną za spam. Moim zdaniem dobry marketing szeptany niesie za sobą spory potencjał jeżeli chodzi o ruch oraz o samoistnie nakręcającą się maszynę. Jeżeli napisze się post na forum gdzie znajdują się potencjalnie zainteresowani np. „Jaki mam wybrać obiektyw do swojego aparatu bo jestem amatorem i chce robić takie a takie zdjęcia, znalazłem takie i takie obiektywy i nie wiem który jest dobry co mi możecie doradzić…” w zależności od tego w jaki sposób wygląda taki profil na forum i czego dotyczyły jego wcześniejsze posty taka forma reklamy na niektórych forach ma szansę prześlizgnąć się przez moderacją i przyciągnąć pewną liczbę użytkowników na naszą stronę.

Należy pamiętać również o tym, że podobne dylematy mogą mieć inni użytkownicy forum dlatego często tego typu zapytania nie są moderowane a jeżeli już to wycinane są linki z postów. Im bardziej wiarygodny profil tym większe szanse na powodzenie. Dlatego w przypadku marketingu szeptanego lepiej skupić się na jakości miejsc w których publikujemy informacje o usłudze czy produkcie a nie na ilości. Jeżeli poświęci się trochę czasu na stworzenie kilku wiarygodnych profili to długofalowo są w stanie dać rewelacyjne efekty.

E-mail marketing

Jest jedną z moich ulubionych form marketingu internetowego ponieważ skonstruowany we właściwy sposób jest w stanie dać szybki efekt w krótkim czasie. Wiąże się jednak z kilkoma obostrzeniami. Nowa ustawa, dotycząca rozsyłania informacji handlowych, która weszła w życie w grudniu 2014 roku wymagała nieco zmodyfikowania strategii według których się to wykonywało wcześniej. Kluczem do sukcesu jest BAZA MAILINGOWA, której każdy użytkownik wyraził zgodę na wysyłanie informacji handlowej.

W praktyce budowanie takiej bazy można przeprowadzić za pomocą lejków sprzedażowych. Przykładowo tworząc landing page i kierując na niego reklamę na facebooku oraz za jakiś gratis np. kupon rabatowy pozyskujemy od użytkownika adres e-mail. Cała idea e-mail marketingu sprowadza się do tego, że jak mamy już dobrze zoptymalizowaną stronę, bazę klientów oraz produkty których klienci pożądają to wystarczy im je tylko podsunąć pod nos żeby dokonali ponownego zakupu w sklepie. Metod zwiększania sprzedaży jest bardzo dużo, jednak najlepiej sprawdzają się długofalowo rozpisywane strategie na wysyłkę maili.

Landing Page

Jest często typowo stroną sprzedażową lub jak pisałem powyżej nastawioną na konwersję np. pozyskanie od użytkownika adresu e-mail. W swoich kampaniach najczęściej wykorzystuję właśnie landing page do zbierania baz mailingowych. Jeżeli tylko się da to za pomocą landing page prowadzona jest również sprzedaż bezpośrednia lub przynajmniej pozyskiwanie danych kontaktowych do potencjalnych klientów.

Po co w takim razie mam inwestować w landing page?

Ponieważ każde dane osobowe dotyczące klienta lub potencjalnego klienta można wykorzystać za pomocą narzędzi analitycznych i systemów do automatyzacji marketingu. Agregując dane na temat użytkowników pozyskanych z kampanii marketingowej jesteśmy w stanie planować przyszłe kampanie i optymalizować nasze działania.

analityka

Jak to wszystko ogarnąć?

Właśnie poprzez wspomniane narzędzia służące do personalnej identyfikacji użytkowników odwiedzających naszą stronę. Pierwszym narzędziem, które powinno być instalowane na każdej stronie internetowej w sieci są systemy do zbierania statystyk np. Google Analytics lub PIWIK. Te potężne narzędzia analityczne dają nam możliwość wyznaczenia kanałów ruchu, które przyciągnęły na stronę największą liczbę użytkowników. W przypadku Google Analytics zmierzenie efektów z kampanii marketingu szeptanego, content marketingu, marketingu w mediach społecznościowych ogranicza się do wygenerowania odpowiednich parametrów UTM, które pozwalają na identyfikację konkretnej kampanii marketingowej i użytkowników, których dzięki niej udało się pozyskać. Jest to niezwykle ważne ponieważ czasami kampanie przynoszą efekty np. po miesiącu, dwóch a czasem jeszcze dłuższych okresach czasu. Często kampanię ocenia się w skali kwartału czy półrocza i na tej podstawie podejmuje się decyzje dotyczące kolejnych działań.

No dobrze mam dane i wiem skąd przychodzą do mnie użytkownicy na stronę a czy mogę wiedzieć coś więcej na ich temat?

Systemy marketing automation typu Sales Manago czy np. Mixpanel, oraz analityczne np. Clicky, Kissmetrics dzięki rozwiniętemu systemowi pozyskiwania danych na temat użytkowników pozwalają niemal na całkowitą identyfikację użytkowników odwiedzających naszą stronę i podających jakiekolwiek dane osobowe w obrębie naszych stron. Tak Stron, a nie strony ponieważ można zastosować jeden kod śledzący i zainstalować go zarówno na stronach satelitarnych jak i na langding page oraz stronie docelowej.

Dodatkowo kody śledzące mogą być wykorzystywane przy rozsyłaniu mailingów. Umożliwia to agregację danych dotyczących użytkownika niezależnie od kanału dzięki któremu trafił na stronę. Możemy zidentyfikować Pana Kowalskiego, który na landing page podał swój adres e-mail w celu uzyskania rabatu, następnie dokonał zakupu na stronie podając swoje dane osobowe. Podczas pierwszej interakcji z użytkownikiem mamy już przypisane ciasteczko, które pozwala nam na śledzenie wszystkich zachowań Pana Kowalskiego na naszych stronach.

Na podstawie zachowań użytkownika jesteśmy w stanie wysyłać np. automatyczne maile do klientów, którzy kupili już coś w naszym sklepie i np. oglądali inne produkty. System może przesłać z automatu spersonalizowaną wiadomość typu „Panie Kowalski, dziękujemy za zainteresowanie produktami (tutaj wymienione produkty, które oglądał). Ponieważ jest Pan stałym klientem i dokonał już Pan zakupów (wymienione produkty które wcześniej kupił) przyznajemy Panu specjalny rabat…” Jak wam się wydaje ilu z klientów, którzy już raz dokonali zakupu w waszym sklepie było by skłonnych dokonać zakupu kolejnego towaru?

Podsumowując powyższe informacje:

Należy się skupić na szeroko pojętym zróżnicowaniu źródeł pozyskiwania ruchu na stronę. Należy pamiętać o implementacji analityki oraz zaplanowaniu działań tak żeby się uzupełniały i tworzyły spójny wizerunek firmy. Należy wyznaczyć sobie horyzonty czasowe oraz założenia jakie chce się spełnić w tym okresie. Należy dokładnie analizować dane pozyskane na temat klientów, którzy dokonali już zakupów. Dokładna analiza ścieżki zakupowej pozwoli w przyszłości na optymalizację strategii i poszczególnych działań co bezpośrednio przełoży się na jeszcze większe zyski.

Liczycie już pieniądze, które jesteście w stanie wydać na to by zarobić jeszcze więcej? Zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami, którzy chętnie odpowiedzą na wszystkie pytania i dobiorą najlepsze rozwiązania dla Państwa biznesu. Jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej o marketingu internetowym i reklamie internetowej sprawdźcie nasz artykuł: Wszystko co powinniście wiedzieć o marketingu internetowym.

Zachęcam również do dzielenia się swoimi opiniami oraz pomysłami pod spodem w komentarzach. Konstruktywna krytyka też mile widziana ponieważ cały czas uczymy się jak optymalizować nasze działania!

O autorze:

Tomasz Podolski

Jako Manager SEO w 4people odpowiedzialny jest za szeroko pojęte SEO oraz pozycjonowanie. Za każdym razem podchodzi kompleksowo do marketingu internetowego. Co przez to należy rozumieć? Wykorzystuje wszystkie znane mu techniki, by klient zawsze miał najlepsze efekty.

Komentarze

  • Wyodrębniłbym jeszcze video marketing, webinary/hangouty jako dobre metody promocyjne dla części przedsiębiorstw :)

    • Dobry pomysł, artykuł zawiera tylko niektóre kanały, celowo opisałem te najpopularniejsze stosowane przez klientów, niestety nie w każdej branży jest sens stosowania video/hangoutów poza tym wiąże się to często z wysokim kosztem…

  • Teraz coraz większe znaczenie ma jakość linków. Jeżeli one prowadzą na
    stronę z fajnych witryn – to więlki plus. Dlatego należy analizować
    stronki przed dodaniem linków – czy to artykuły czy reklama. Jako
    marketingowa fiszka może być coś takie jak konkurs.

    • Jak najbardziej konkursy są dobrym rozwiązaniem. Wszystko tak naprawdę zależy od tego na ile klient rozumie potrzebę obecności jego biznesu w internecie i jaki przewiduje na to budżet…

      • Zgadzam się. Jeszcze mogę dodać, że to zależy od celu, jaki stawi klient. Czy chcę „klasyczne” SEO, czy coś wspólne z marketingom.

  • Artykuł jak najbardziej na czasie! Trendy się zmieniają i warto wiedzieć co teraz przynosi najlepsze efekty.

  • Sandra

    Video marketing robi też dużą robotę w dzisiejszych czasach, sama sie o tym przekonałam, zauwazylam ze klienci bardzo lubia taka forme reklamy, gdy włączają przeważnie krótki materiał,a w nim zawarte maja najwazniejsze informacje o produkcie – czego chciec wiecej? A to wszystko dzięki CollabStudio, ktorzy wykonuja na prawde swietna prace

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!