Jak wybrać najlepszy CMS dla strony?

0 napisany przez Aleksander Foit, 22 października 2019

Wybór CMS można porównać z wyborem odpowiedniej partnerki, która może okazać się idealną kobietą na całe życie lub wielką pomyłką, przez którą stracisz tylko czas i pieniądze. Na początku CMS może Cię kusić stylowymi motywami i kokietować obiecującymi funkcjonalnościami. Jednak po czasie może okazać się, że w ogóle się nie dogadujecie. Ty chcesz rozwijać ten związek, dodawać nowe integracje i nowoczesne funkcje, ale CMS ma to gdzieś, uważa, że dobrze jest tak, jak jest. Jak tylko spróbujesz coś przeprogramować to foch i strona nie działa. Dlatego w tym artykule postaram się Wam pomóc umówić się na randkę z właściwym CMS.

jak wybrać cms

Co to jest CMS?

CMS (content management system) jest to oprogramowanie lub aplikacja służąca do zarządzania treścią na stronie internetowej. Oprócz zarządzania treścią do głównych funkcji należą edycja i rozwój witryny oraz zarządzanie strukturą serwisu WWW.

Najważniejsze aspekty wyboru systemu zarządzania treścią

Wybierając CMS dla swojej strony, musisz pamiętać o tym, że najprawdopodobniej będziesz z nim związany przynajmniej przez kilka lat. Najpewniej nie będziesz z niego korzystał sam, dlatego na początku warto zebrać oczekiwania całego zespołu i na ich podstawie określić zakres wymagań i plan rozwoju serwisu w przyszłości.

Koszty

Znając oczekiwania odnośnie systemu zarządzania treścią kolejnym aspektem, na który trzeba zwrócić uwagę, są koszty CMS. Cena, jaką zapłacisz za wdrożenie systemu zarządzania treścią, może się okazać początkiem wydatków związanych z obsługą i aktualizacjami. Dlatego przed podjęciem decyzji warto dowiedzieć się, jaką część zmian w systemie można wprowadzać samemu, a do czego potrzebny będzie programista. Rozsądnie będzie także sprawdzić, czy CMS posiada odpowiednie wtyczki i umożliwia integracje z zewnętrznymi narzędziami związanymi z rozwojem firmy.

Chcąc uniknąć zbędnych kosztów, musisz zwrócić szczególną uwagę na autorskie systemy zarządzania treścią oferowane przez deweloperów, które zwykle są wybrakowane i niedostosowane do standardów SEO. Decydując się na taki system, musisz się liczyć z tym, że za sporą część modyfikacji będziesz musiał zapłacić, a cenę zmian będzie narzucać Ci deweloper, który zaoferował autorskie rozwiązanie.

Własny CMS

Decydując się na stworzenie własnego systemu CMS, prawdopodobnie popełniasz jeden z większych błędów w swojej internetowej karierze. W niemalże 100% przypadków autorskie systemy zarządzania treścią są wybrakowane, a korzystanie z nich co krok ujawnia nowe błędy i niedoskonałości systemu. Dlatego jeśli nie masz zespołu programistów specjalizujących się w tworzeniu CMS, którzy wezmą pod uwagę wszystkie aspekty związane z prowadzeniem i rozwojem strony, integracjami i dostosowaniem do standardów SEO, to lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z gotowego systemu CMS.

Łatwość użycia

Głównym zadaniem CMS jest ułatwienie zarządzania treściami na stronie, dlatego system, na który się zdecydujesz, faktycznie powinien Ci to ułatwiać. System zarządzania treścią powinien: mieć intuicyjny panel, umożliwiać modyfikacje istniejących stron, pozwalać na dodawanie nowych podstron, treści i grafik bez znajomości języków programowania. Jednocześnie prosty w użyciu system powinien zabezpieczać stronę przed usunięciem bądź modyfikacjami mogącymi wywołać krytyczne błędy, ponieważ prawdopodobnie z systemu będą korzystać osoby niedoświadczone.

SEO

Nawet najlepsza treść nie wiele będzie znaczyć dla wyszukiwarek, jeśli Twój content management system nie będzie potrafił jej zaprezentować w odpowiedni sposób. Dostosowując witrynę do standardów SEO, pomożesz jej wykorzystać potencjał i dasz jej szanse na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Jednak Twój CMS musi Ci w tym pomóc i zapewnić odpowiednie funkcjonalności. Dlatego przed wyborem systemu zarządzania treścią warto sprawdzić, czy:
• Istnieją wtyczki pozwalające dostosować CMS do standardów SEO;
• System pozwala na tworzenie unikalnych meta tytułów i meta opisów dla wszystkich stron;
• Adresy URL generowane przez system są przyjazne dla użytkowników i wyszukiwarek;
• CMS posiada funkcje automatycznego tworzenia mapy strony.

Rozwojowość

Każda firma chce się rozwijać, a z rozwojem firmy wiąże się rozwój jej strony internetowej. Wybierając CMS, należy wziąć pod uwagę kierunek rozwoju firmy i zadbać, aby system zarządzania treścią był odpowiednio przygotowany w tym zakresie. Myśląc przyszłościowo o systemie CMS, należy zwrócić uwagę na:
Nowoczesne rozwiązania – Zmiana CMS wiążę się ze sporym nakładem czasu i pieniędzy oraz z prawdopodobnymi czasowymi spadkami wyników w wyszukiwarkach. Dlatego żeby uniknąć zbyt niepotrzebnych zmian silnika strony warto zdecydować się na CMS, który wspiera nowoczesne rozwiązania, wprowadza dodatkowe wtyczki oraz pozwala na integracje z nowymi systemami dostępnymi na rynku;
Skalowalność – Niektóre typy stron np. sklepy internetowe mogą w przyszłości się znacznie rozrosnąć. Co może skutkować spowolnieniem ładowania, problemami z indeksacją lub brakiem możliwości dalszej rozbudowy serwisu. Jeśli bierzesz pod uwagę, że w przyszłości woja strona może stać się znacznie większa, powinieneś brać pod uwagę jedynie CMS-y mogące obsłużyć duże ilości podstron.
Globalizacja – Wiele film na polskim rynku rozwija się i poszerza swoje działania o zagraniczne rynki. Niestety nie zawsze mogą rozpocząć działania w obcojęzycznych wyszukiwarkach tak szybko, jak by chcieli, ponieważ ich CMS nie posiada opcji tworzenia stron w wielu językach. Aby uniknąć takiej sytuacji sprawdź, czy CMS, który chcesz wykorzystać posada funkcjonalność tworzenia wielojęzycznych stron lub czy istnieją do niego wtyczki zapewniające taką funkcjonalność.

Wygląd Strony

Bardzo ważną kwestią, którą należy kierować się przy wyborze CMS, jest wygląd strony. W internecie można znaleźć wiele nowoczesnych motywów do najpopularniejszych CMS-ów, na podstawie których można stworzyć w prosty sposób własny serwis. Często wykorzystanie gotowego motywu jest prostszym i lepszym rozwiązaniem, które przed wyborem systemu zarządzania treścią może pokazać, jak mniej więcej będzie wyglądać serwis i w jaki sposób może funkcjonować. Kolejnym ważnym elementem związanym z wyglądem serwisu jest możliwość decydowania o rozmieszczeniu graficznych elementów graficznych i sposobie ich wyświetlania. CMS nie powinien ograniczać możliwości edycji wizualnej. Ponadto warto zwrócić uwagę, czy system zarządzania treścią proponuje gotowe rozwiązania wyświetlające: banery, galerie lub slidery.

Najlepsze CMS

Systemy CMS dzielą się na kilka grup ze względu na rodzaj i zastosowanie. Poniżej postaram się najlepsze CMS z najpopularniejszych grup według mojej subiektywnej oceny.

WordPress – Jest to najpopularniejszy CMS na świecie. Według statystyk opublikowanych przez BuiltWith aktualnie wykorzystuje go ponad 29 milionów aktywnych serwisów. Poniżej przedstawiam klika zalet, które sprawiły, że CMS zyskał taką popularność:
• Prosty interface;
• Ogromna liczba wtyczek i funkcjonalności;
• CMS jest darmowy;
• Duży wybór szablonów (także darmowych);
• Możliwość modyfikacji każdego elementu strony.
WordPress jest idealnym rozwiązaniem dla stron firmowych, wizytówek i blogów.

PrestaShop – Jest jednym z najpopularniejszych systemów sklepowych. Jak informuje BuiltWith aktualnie w sieci działa aktywnie 393 tysiące sklepów wykorzystujących ten CMS. Do jego zalet należą:
• Darmowa instalacja;
• Duży wybór szablonów (także darmowych);
• Możliwość dodania bloga do sklepu;
• Łatwość obsługi;
• Pełna możliwość modyfikacji wszystkich stron i produktów.
Jest to system dedykowany zarówno dla małych, jak i dużych sklepów. Minusem tego CMS-a są wizualne modyfikacje sklepu, które wymagają co najmniej podstawowej znajomości HTML i CSS.

Shoper – Jest to oprogramowanie sklepowe typu SaaS. Shoper jest jednym z najpopularniejszych systemów sklepowych w Polsce. Zaletami tego CMS są:
• Łatwość obsługi;
• Integracje z najważniejszymi narzędziami e-commerce;
• Support i zespół programistów;
• Utrzymanie strony na własnych serwerach.
Shoper jest rozwiązaniem dedykowanym dla osób chcących rozpocząć sprzedaż w internecie bez konieczności znajomości języków programowania i technicznych aspektów prowadzenia sklepów w sieci. Minusem tego typu rozwiązania jest opłata abonamentowa za usługę oraz tylko częściowa możliwość modyfikacji wyglądu i skryptu sklepowego.

Wybór CMS bez wątpienia jest kluczowym krokiem dla każdego internetowego biznesu, dlatego warto poświęcić mu więcej czasu i dokładnie przeanalizować potrzeby firmowe i na ich podstawie wybrać system, z którym firma zwiąże się na lata.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

O autorze:

Aleksander Foit

Kompleksowo podchodzi do każdej prowadzonej kampanii. Jako SEO Manager w 4PEOPLE zajmuje się pełnym procesem pozycjonowania: od optymalizacji po linkowanie i rozwój serwisu. Nie boi się wyzwań i świetnie radzi sobie w promowaniu nowych stron i poprawie widoczności tych, które działają na rynku od lat.

Komentarze