Jak tworzyć popupy na urządzenia mobilne, by nie podpaść Google’owi?

0 napisany przez Robert Polak, 01 sierpnia 2017

Popupy – pomimo, że nielubiane – są niezwykle skutecznym sposobem na podniesienie konwersji. Nie dziwi więc, że ich wykorzystania nie ogranicza się wyłącznie do urządzeń desktopowych – zwłaszcza, gdy udział urządzeń mobilnych w rynku rośnie z roku na rok. Z mojego dzisiejszego artykułu dowiesz się, w jaki sposób tworzyć popupy na mobile nie łamiąc przy tym wytycznych Google.

Wytyczne Google w zakresie popupów na urządzenia mobilne

23 sierpnia 2016 roku Google opublikował na swoim blogu dobre praktyki dotyczące projektowania popupów na urządzenia mobilne. Publikacja tych wytycznych była spowodowana faktem, że wiele witryn wykorzystywało popupy na urządzenia mobilne w bardzo irytującej formie – najczęściej zasłaniającej treść strony docelowej. Chcąc przeciwdziałać temu zjawisku, Google określił, jakie formy mobilnych popupów są złe i jakimi formami powinny być zastąpione, by spełniać zalecenia.

W przypadku braku dostosowania się do tych praktyk po 10 stycznia 2017, strony wykorzystujące popupy w niezalecanej formie mogą być karane obniżeniem pozycji w wyszukiwarce mobile.

Oto przykłady “złych” popupów moblinych:
a) popupy przesłaniające treść i pojawiające się od razu lub chwilę po wejściu na stronę;
b) tzw. intersitiale, czyli reklamy pojawijące się w trakcie ładowania się strony, które należy zamknąć, aby wyświetlić właściwą treść;
c) reklamy pojawiąjce się w nagłówku strony (above the fold), ukrywające właściwą treść znajdującą się pod nimi.

 

Z powyższych “złych praktyk” wyłączono dwa przypadki:
a) popupy, które występują ze względu na uwarunkowania prawne np. informacje dot. używania plików cookies, czy związane z koniecznością weryfikacji wieku;
b) okna logowania do treści dostępnych jedynie dla zalogowanych użytkowników.

 

W przypadku reklam (lub np. popupa z formularzem zapisu do newslettera) Google zalecił właściwie jedno rozwiązanie. Popup nie może być zbyt inwazyjny – powinien zajmować rozsądną ilość miejsca, nie przysłaniać reszty treści, a jego zamknięcie powinno być intuicyjne i łatwo dostępne. Taki przykład został przedstawiony w powyższej grafice po prawej stronie.

Na co należy zwrócić uwagę projektując mobilny popup?

Zadbaj o odpowiednie proporcje

Popup nie powinien przekraczać mniej więcej ¼ wysokości ekranu. Stosuj przy tym responsywne popupy, które dostosują się do wielkości ekranu i wertykalnej lub horyzontalnej pozycji telefonu.

Zadbaj o odpowiednio duży przycisk zamykania popupa

Kolejnym ważnym elementem jest odpowiedniej wielkości przycisk do zamykania popupa. Zadbaj o to, by był widoczny i łatwy do kliknięcia.

Nie umieszczaj obok siebie wielu klikalnych elementów

Zwróć uwagę na to, by klikalne elementy np. przycisk zamykania czy button z CTA nie były umieszczone w taki sposób, że można przypadkowo wybrać nie ten element. Ta uwaga odnosi się bardziej do użyteczności niż do wytycznych Google – niemniej warto zwrócić uwagę na to, by popup nie został przez użytkownika omyłkowo zamknięty.

Nie zaciemniaj tła pod popupem

Pamiętaj, że popup – nawet jeśli o odpowiednich proporcjach – nie może przesłaniać treści. Nie zaciemniaj tła w momencie jego wyświetlenia.

Wyświetlaj popup w konkretnych sytuacjach

Popup nie powinien wyświetlać się zaraz po wejściu użytkownika na stronę. Możesz stosować wiele reguł wyświetlania popupa – np. po przewinięciu odpowiedniej ilości treści (75%) lub po przejrzeniu kilku podstron. Ważne, by popup nie był pierwszym elementem, który zobaczy użytkownik po wejściu na Twoją stronę (chyba, że jest to informacja o cookies lub okno logowania).

Podsumowanie

Wytyczne Google w kwestii popupów na mobile z pewnością w dużym stopniu ograniczają ich dotychczasową skuteczność. Z drugiej strony możemy uniknąć spadku ruchu z wyników organicznych (czyli kary ze strony Google) oraz… mniej irytować odwiedzających nasze strony internetowe.

W przypadku naszego bloga zrezygnowaliśmy całkowicie z wyświetlania popupów na mobile. Zastępujemy je bannerami w treści artykułu i standardowym boksem wyświetlającym się pod artykułem. Skuteczność tego rozwiązania jest z pewnością niższa, ale niższe jest też ryzyko. I to podwójnie. Po pierwsze dbamy o nerwy naszych Czytelników, a po drugie nie narażamy się ewentualne konsekwencje zmian w wytycznych Google.

A w jaki sposób Ty stosujesz popupy na mobile? Pochwal się swoimi rozwiązaniami – z chęcią je przetestujemy.

O autorze:

Robert Polak

Jako dyrektor generalny agencji 4People czuwa nad tym, aby każda kampania prowadzona była w sposób zgodny z celami biznesowymi klienta. Interesuje się analityką internetową oraz użytecznością. Szczególną uwagę zwraca na optymalizację konwersji.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Otrzymuj najświeższe newsy!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na e-pulsie!
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie
otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Trzymaj rękę na
Zapisz się do newslettera, a co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją
skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
e-pulsie!