Internet w czasach zarazy, czyli jak epidemia wpływa na nasze decyzje zakupowe

0 napisany przez Aleksandra Bortel, 19 marca 2020

Temat koronawirusa od kilku tygodni nie schodzi z przysłowiowych pierwszych stron gazet. Trudno więc się dziwić, że i ja postanowiłam poddać analizie zachowania zakupowe i nie tylko, w internecie oraz jaki wpływ na nie ma pandemia, jakiej świat w czasach internetu nie widział.

marketing internetowy w dobie koronawirusa

Kto zyskuje, a kto traci? Czyli epidemiczna ruletka

Chyba nie zaskoczę Was, gdy napiszę, że największy wzrost sprzedaży, jaki notujemy, odbywa się w sklepach drogeryjnych i aptekach internetowych. Ludzie ogarnięci paniką masowo wykupują żele, chusteczki antybakteryjne, tabletki przeciw grypie dostępne bez recepty etc.

Jednym z naszych Klientów jest sklep internetowy, który oferuję szeroką gamę asortymentu. Od artykułów do codziennego sprzątania, sprzęty AGD i sekcję drogeryjną. 

Jedną z naszych strategii, wprowadzoną jeszcze na długo przed wybuchem epidemii, było podzielenie kampanii zakupowej ze względu na kategorię produktów. I tak sprzęt agd dostał własną kampanię, akcesoria do łazienki własną itp. W oddzielnej kampanii znalazła się również sekcja drogeryjna. 

Kampania ta zazwyczaj osiągała ROAS na poziomie około 700-800%, aż tu nagle zaczął się początek marca.

wysoki roas

Przedstawiony powyżej wykres pokazuje okres od 12 lutego 2020 do 17 marca 2020. Kampania dzięki naturalnemu ssaniu z rynku w okresie 1-5 marca 2020 osiągnęła ROAS w wysokości ponad 2100%, by swoją kulminację przejść 5 marca z ROASem na poziomie blisko 10 000%. Zapytacie o skuteczność produktu? Tak, oczywiście były to żele antybakteryjne o różnych pojemnościach. Można też zauważyć, że po 5 marca sytuacja się uspokoiła i można mieć nadzieję, że nasze społeczeństwo nauczyło się żyć w stanie zagrożenia epidemicznego, nie panikując jak w pierwszych jego dniach. 

Kolejnym przykładem jest jedna z bardziej znanych aptek internetowych. Jej przychód w dniach 1-15 marca 2020 było o 200% większy niż w analogicznym okresie rok temu.

przychód apteki

*Przychód ze wszystkich kanałów internetowych w dniach 1-15 marca 2020 vs. przychód we wszystkich kanałach w dniach 1-15 marca 2019

Niezwykle ważnym i wartym podkreślenia jest fakt, że oba te przypadki co najmniej od kilku lat NIE PODNIOSŁY cen towarów i nie zrobiły tego również w czasie największej niepewności związanej z epidemią kornowirusa. 

kto straci na koronawirusie?

Było o zwycięzcach, a kto w tych pierwszych dniach ucierpiał z powodu koronawirusa?

Z pewnością branże, które rozporządzeniem Ministra Zdrowia musiały zamknąć lub przekształcić swój sposób funkcjonowania: restauracje, bary, kina, ośrodki kulturalne, uzdrowiska. 

Znaczny spadek zainteresowania odczuwa również branża turystyczna i to od dużych touroperatorów zaczynając, a na rodzimych hotelach, pensjonatach kończąc. 

Działając prewencyjnie, swoje zakłady zamykają również właściciele z branży beauty: salony kosmetyczne, fryzjerzy, barberzy, dzienne ośrodki SPA itp.

Światełko w tunelu!

Czy to oznacza koniec dla tych branż? Absolutnie nie! W naturze człowieka, a co za tym idzie prowadzonych przez niego biznesów, jest zdolność do szybkiego przystosowania się do zmieniających sytuacji.

I tak obserwujemy już całkowitą zmianę działalności w gastronomii na zamówienia realizowane na wynos lub z dowozem. Tu warto zauważyć znaczący wzrost zapotrzebowania na usługi typu Wolt czy Uber Eats.

Branża turystyczna zachęca do wzięcia udziału w kampanii #zmienTerminNieOdwołuj zachęcającą do przebukowania swoich planowanych wycieczek na inny termin.

Nowym wyzwaniom stawia czoło również rynek sprzedaży nieruchomości. Boisz się wyjść z domu i odwiedzić biuro sprzedaży? Nie martw się! W dobie internetu coraz popularniejsze są spotkania on-line, które dostosowują się do wygody i możliwości zainteresowanego. Chcesz zobaczyć mieszkanie przed kupnem? Nic prostszego – wirtualny spacer umożliwi Ci to bez wychodzenia z domu.

wychodzenie z domu

Jak widać, ciągłe wyzwania są częścią zmieniającego się świata, również tego on-line. A przed nami, Agencjami Marketingowymi, niezwykle fascynujące zadanie – dostosowywanie strategii do zmieniających się potrzeb i zachowań społeczeństwa!

Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.

A jakie Wy macie pomysły na pomoc swoim klientom w tych trudnych czasach?

3.5/5 - (2 votes)

O autorze:

Aleksandra Bortel

W 4PEOPLE jako Account Manager odpowiada za budowanie długotrwałych relacji z klientami. Rozumie ich potrzeby i rekomenduje najlepsze rozwiązania, które pomagają w osiąganiu celów biznesowych. Wykorzystując narzędzia marketing automation, nie zapomina, że najważniejsza jest relacja człowiek-człowiek. Inspirują ją podróże, dobra kuchnia... i jej kot :)

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

3.5/5 - (2 votes)
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!