Ile czasu potrzeba na wypozycjonowanie strony?
To jedno z najczęstszych pytań, które pada ze strony klientów. W dzisiejszym artykule postaram się opisać, ile obecnie trzeba czekać na to, by znaleźć się na pierwszych pozycjach w wyszukiwarce. Dodatkowo, pokuszę się także o udzielenie odpowiedzi na inne zagadnienia: co ma znaczący wpływ na czas pozycjonowania oraz czy każdą stronę da się wypozycjonować w krótkim czasie? Zapraszam do lektury.
Na początku lutego na blogu ahrefs.com ukazał się artykuł dotyczący analogicznego tematu w odniesieniu do zagranicznych wersji wyszukiwarki Google. Postanowiłem przeprowadzić analizę pozycjonowanych przeze mnie stron i okazało się, że wyniki są bardzo podobne. Ponieważ analiza to zawiłe tabelki w Excelu oparte o różnego rodzaju modele statystyczno-ekonometryczne, pozwolę sobie przedstawić wyniki na wybranych przykładach, które będą bardziej zrozumiałe. Zainteresowanym polecam treść oryginalnego tekstu ahrefs.
Czy wiek domeny ma znaczenie?
Pierwszym elementem badania, który wziąłem pod uwagę (podobnie jak zrobił to ahrefs) był wiek domeny. Jako materiał badawczy posłużyła mi fraza „meble”. Wyniki dla pierwszych 2 stron wyników wyszukiwania prezentują się następująco:
Zestawienie domen z TOP20 dla frazy “meble”. Źródło: opracowanie własne.
Kolumna Whois Domain Age przedstawia liczbę dni zarejestrowania domeny, Whois Creation Date to data rejestracji domeny, a ostatnia kolumna to liczba dni w Wayback Machine. Jak widać, na pierwszych dwóch stronach wyników wyszukiwania nie ma witryny, która ma mniej niż 8 lat.
Jeżeli ktoś dysponuje stroną postawioną na nowej domenie, to delikatnie mówiąc przebicie się z taką domeną do TOP20 może zająć nawet kilka lat.
Ile domen przebija się do TOP10 w ciągu jednego roku?
Kolejną metryką, na którą zwróciłem uwagę to liczba domen, które w okresie do roku czasu pojawiły się w TOP10. Tutaj posłużę się grafiką z ahrefs’a:
Procentowy udział stron młodszych niż rok w TOP10. Źródło: ahrefs.com.
W przypadku stron klientów, którymi się opiekuję wygląda to trochę lepiej. Jak widać na powyższym obrazku, bariera wejścia nowej strony do TOP10 jest bardzo wysoka. Jeżeli nie zostanie wykonana optymalizacja na 110%, to najczęściej taka strona na samym początku jest skazana na długie oczekiwanie na zaufanie ze strony Google. Dla stron stawianych pod programy partnerskie na świeżych domenach – sprawa wygląda jeszcze gorzej.
Pozwolę się odwołać do ujęcia całościowego dla stron odwiedzonych przez robota ahrefsa.
Czy zadbana domena lepiej rankuje?
Badanie przeprowadzono na próbie 2 mln stron, które zostały odkryte po raz pierwszy przez bota ahrefsa około roku temu. Następnie zostało wybrane randomowo słowo kluczowe, na które strona rankowała w Google i zostały prześledzone dla niej historyczne pozycje. Poniżej rezultaty badania:
Procentowy udział stron w TOP10 wyników organicznych młodszych niż 1 rok. Źródło: ahrefs.com.
Na początku wytłumaczę bardzo istotny skrót, jakim jest DR – Domain rating, czyli ocena domeny. Jest to subiektywny parametr uzyskiwany poprzez przetworzenie danych dotyczących strony przez wewnętrzne algorytmy ahrefsa. Tłumacząc to na język polski – wskaźnik ma na celu określić, czy strona jest dobra czy słaba (tak w wielkim uproszczeniu).
Można zaobserwować silną korelację pomiędzy stronami z wysokim DR a procentowym ujęciem słów kluczowych znajdujących się w TOP10. Szczegóły dotyczące rankingu można znaleźć pod tym adresem.
Liczba dni, po jakich zarankowały strony z 5,7% stron w TOP10. Źródło: ahrefs.com.
Zaskakujące jest to, że jedynie 5,7% z 2 mln stron zarankowało na słowo kluczowe w ciągu roku. Większości z tych stron zajęło to pomiędzy 61-182 dni, czyli okres od około 2-6 miesięcy. Należy jednak pamiętać o tym, że jest to wartość dla jedynie 5,7% z całej badanej próby. 94% z badanych stron w ogóle nie pojawiło się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania w ciągu roku!!!
Podsumowanie
Powyższe dane są zatrważające, jednak są szanse na to, żeby się znaleźć wśród szczęśliwych 5,7% stron, które zarankowały i wyświetlają się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania. Z moich prywatnych obserwacji wynika, że dobrze zoptymalizowana strona przez pierwsze miesiące buduje sobie zaufanie ze strony wyszukiwarki. Dobra optymalizacja pozwala na pojawienie się fraz w TOP100 praktycznie zaraz po jej wykonaniu.
Następnie, właściwe budowanie linków do strony pomaga wyszukiwarce w określeniu jej popularności. Jeżeli cały proces przebiega w sposób niezakłócony awariami strony, wzrostem spamowych linków, żądaniem efektów ze strony klienta na „tu i teraz”, to taka strona ma szansę na to, by przez pierwszy rok prowadzenia działań SEO znaleźć się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania.
Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.
Na wypozycjonowanie strony zgodnie z powyżej przedstawionym materiałem potrzeba do ok. 6 miesięcy czasu, pod warunkiem, że zostanie wykonana wzorowa optymalizacja i linki do stron będą naprawdę wysokiej jakości. Jeśli te warunki nie zostaną spełnione, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że strona trafi do 74,8% stron i przez pierwszy rok w ogóle nie pojawi się w TOP100.
Polecamy również: