Google Search Console na sterydach

4 napisany przez Tomasz Podolski, 17 sierpnia 2017

W tym artykule pokażę kilka przydatnych zastosowań Google Search Console do rozwijania swojego serwisu. Omówię metody pozyskiwania słów kluczowych dla podstron serwisu oraz analizę urządzeń, z których strony są odwiedzane. Na koniec pokażę zakładkę, z której, niestety, bardzo rzadko korzysta się w witrynach typu e-commerce. Zapinamy pasy i jedziemy.

Możliwości Search Console w E-commerce

Optymalizacja strony pod nowe słowa kluczowe

Często zdarza się tak, że tworząc treści skupiamy się na kilku słowach kluczowych. W momencie, kiedy treść się już zaindeksuje, okazuje się, że mogłaby się wyświetlać w organicznych wynikach wyszukiwania na wiele więcej słów kluczowych. Jak odkryć wspomniane słowa? Wystarczy wejść w zakładkę Analityka wyszukiwania, następnie zaznaczyć checkboxy Kliknięcia, Wyświetlenia, CTR i Pozycja, a na końcu zaznaczyć pole radio Strony. Ukaże się nam lista analogiczna do tej na poniższym screenie.

Możliwości Search Console w E-commerce rys. 1

Rys. 1.

Następnie należy kliknąć w interesującą nas podstronę i zaznaczyć pole radio Zapytania. Powinniśmy uzyskać efekt podobny do tego z obrazka zamieszczonego poniżej.

Możliwości Search Console w E-commerce rys. 2.

Rys. 2.

Otrzymujemy listę słów kluczowych, po których użytkownicy trafiają na konkretną podstronę z organicznych wyników wyszukiwania. Do czego możemy wykorzystać taką listę?

1. Do optymalizacji strony pod słowa kluczowe z największą liczbą wyświetleń lub kliknięć.
2. Do rozbudowania treści o akapity, w których znajdą się nowe słowa.
3. Jako listę pomysłów do tworzenia nowych treści w witrynie.

W tym przypadku jest to sklep internetowy, a przykładowa strona jest stroną kategorii. Słowa można wykorzystać do poprawienia optymalizacji kategorii.

Odkrywanie słów kluczowych dla stron

Sytuację można również odwrócić, czyli zobaczyć, jakie strony serwisu pojawiają się w wynikach wyszukiwania dla określonych zapytań. Z listy zapytania wybieramy sobie frazę, na której nam zależy. W moim przypadku będzie to fraza „komplet damski”. Następnie należy zaznaczyć pole radio strony. Ukaże nam się lista stron, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania na tę samą frazę (patrz rys. 3). Można to wykorzystać na kilka sposobów, np. zastosować wewnętrzne linkowanie czy zbadać kanibalizację słów kluczowych.

Możliwości Search Console w E-commerce rys. 3.

Rys. 3.

W powyższym przypadku widać jak na dłoni, że jedna strona jest stroną kategorii w sklepie, natomiast druga strona jest stroną produktu i ma tylko jedno wyświetlenie oraz odległą pozycję w wynikach wyszukiwania. W tym przypadku można by się pokusić jedynie o link wewnętrzny.

Analiza wyszukiwania ze względu na urządzenia

Ciekawe dane można uzyskać porównując ruch z urządzeń. W zakładce Analityka wyszukiwania wystarczy rozwinąć listę pod polem radio Urządzenia i wybrać interesujące nas zestawienie. Na poniższym screenie została porównana wersja strony na komputery oraz na urządzenia mobilne.

Możliwości Search Console w E-commerce rys. 4.

Rys. 4.

Gołym okiem widać, że prawie połowa kliknięć pochodzi z wyników mobile. Prawie jedna trzecia wyświetleń strony to wersja mobilna. Ciekawą informacją jest to, że średnia pozycja dla urządzeń mobilnych jest o wiele wyższa niż w przypadku wersji na komputery. Może być to spowodowane np. tym, że w wersji na urządzenia mobilne strona wyświetla się na mniejszą ilość fraz. Dane pozyskane w powyższy sposób również mogą posłużyć jako punkt wyjścia przy optymalizacji oraz kierunku jej rozwoju.

Błędy 404 – pięta achillesowa e-commerce

Wciąż większość sklepów internetowych boryka się z dużą liczbą błędów 404, które mogą prowadzić do obniżenia pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Powodem takiej sytuacji są np. produkty, które są wycofywane z asortymentu sklepu. Rzadko kiedy przenoszone są one do archiwum, które jest również dostępne do użytkowników i robotów indeksujących. Problem można rozwiązać na wiele sposobów np. poprzez przekierowanie nieistniejącej strony produktowej na stronę kategorii, nowy produkt albo po prostu utworzenie archiwum produktów z informacją, że produkt został wycofany z oferty i zasugerowanie użytkownikowi produktów alternatywnych. Przy wymianie asortymentu często pojawiają się spadki ruchu poprzez to, że frazy produktowe z długiego ogona generują ruch na strony z błędem 404.

W Google Search Console mamy zakładkę Błędy indeksowania. Po kliknięciu w zakładkę Nie znaleziono ukaże się lista stron generujących błąd 404. Poniższy screen został wykonany w momencie wymiany asortymentu w sklepie bez uprzedniego poinformowania agencji SEO.

Możliwości Search Console w E-commerce rys. 5.

Rys. 5.

Analizowany e-commerce nie jest dużym sklepem, a jego asortyment to około 1000 produktów. Site strony, czyli liczba zaindeksowanych podstron to około 1100 stron. Liczba prawie 10 tys. stron generujących błąd 404 to poważny problem tej witryny. Błędy 404 to nie tylko strony produktów, ale i obrazków, które były umieszczone na stronach produktowych i zostały zaindeksowane w wynikach wyszukiwania obrazków.

Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.

Podsumowanie

Warto od czasu do czasu zajrzeć do GSC i przeanalizować sytuację witryny. Należy na bieżąco sprawdzać słowa kluczowe oraz strony, które na nie rankują. Dzięki temu możemy zadbać o stały przyrost ruchu organicznego, a co za tym idzie konwersji, sprzedaży i w końcu przychodów. Analiza ruchu z różnych typów urządzeń powinna służyć kierunkom rozwoju witryny oraz być uwzględniona w strategii marketingowej. Jeżeli połowa użytkowników trafia na stronę z wyników mobilnych, to warto zadbać o to, żeby funkcjonalności wersji mobilnej były takie same jak dla użytkowników desktopów. Zdarzały się sytuacje, kiedy koszyk był wyłączony dla użytkowników wersji mobilnej. Stały monitoring błędów 404 pomoże uniknąć sytuacji, kiedy z miesiąca na miesiąc ruch zacznie spadać przy poprawnym prowadzeniu kampanii. Mam nadzieję, że mój artykuł okaże się przydatny, pomoże rozwinąć witrynę i uniknąć katastrofy w postaci utraty ruchu organicznego.

Rate this post

O autorze:

Tomasz Podolski

Jako Manager SEO w 4PEOPLE odpowiedzialny jest za szeroko pojęte SEO oraz pozycjonowanie. Za każdym razem podchodzi kompleksowo do marketingu internetowego. Co przez to należy rozumieć? Wykorzystuje wszystkie znane mu techniki, by klient zawsze miał najlepsze efekty.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!