Dobry Raport SEO – czyli jaki?

0 napisany przez Paweł Pawlak, 23 sierpnia 2019

Raport z usługi pozycjonowania to obok audytu SEO jeden z głównych dokumentów, który otrzymasz, a przynajmniej powinieneś otrzymać od swojej agencji. Dlaczego powinieneś go otrzymać? Co powinien zawierać? Po czym rozpoznać dobry raport? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w moim artykule.

Dlaczego powinieneś dostać raport SEO ?

Jeżeli nie znasz odpowiedzi na to pytanie, to prawdopodobnie:

A. Agencja, z którą zamierzasz rozpocząć współpracę w zakresie SEO nie poinformowała Cię o tym, że będzie go sporządzać.

B. Agencja, z którą już współpracujesz, nie dostarcza Ci go lub to robi, ale ty go najzwyczajniej nie czytasz :)

Raport SEO to w najprostszym ujęciu podsumowanie minionego miesiąca (bądź też dłuższego okresu jak kwartał, półrocze bądź rok), czyli tego, jakie prace zostały wykonane oraz jakie przyniosły efekty. W dobie rozliczeń z agencjami dokument ten powinien odpowiadać na dwa zasadnicze pytania: “na co właściwie wydaję pieniądze?” oraz “czy inwestycja ta mi się opłaca?”. Oczywiście, po pierwszych miesiącach współpracy nie zawsze należy się spodziewać w raporcie spektakularnych efektów i na tej podstawie podejmować decyzję o dalszej współpracy  z agencją. Na efekty zawsze trzeba poczekać. Powinieneś natomiast oczekiwać informacji, co w kierunku osiągnięcia efektów zostało zrobione.

Dokument ten oprócz tego “co było” powinien opisywać “co będzie”. Jakie działania przewiduje strategia na dalsze miesiące współpracy? Kiedy można spodziewać się efektów? To pytania, na które raport z SEO powinien odpowiadać.

Raport to również element komunikacji na linii klient-agencja SEO i narzędzie do budowania między oboma podmiotami zaufania i pozytywnych relacji.

Cechy dobrego raportu SEO

Pojęcie “dobry raport z usługi pozycjonowania” jest bardzo subiektywne. Z pewnością ilu specjalistów, tyle przepisów na wartościowy dla klienta dokument. Moim zdaniem dobry raport cechuje kilka uniwersalnych cech.

Przejrzystość

To chyba najważniejsza cecha. Dobry raport to taki, w którym szybko jesteśmy w stanie zidentyfikować najważniejsze jego elementy. Z jednej strony powinien pozwalać na szybkie jego przeskanowanie i zapoznanie się z jego treścią, z drugiej zaś pozwalać na wyciągnięcie z niego istotnych danych przy dokładnej jego lekturze. 

Prostota

Jeżeli zdecydowałeś się na współpracę z agencją SEO, to oznacza to, że nie do końca musisz mieć wiedzę na temat marketingu internetowego i prawidłowości rządzących wyszukiwarką. Często może wydawać Ci się, że pozycjoner mówi do Ciebie obcym językiem, a jedyne co możesz mu odpowiedzieć “Róbcie, bo wy się tam na tym znacie”.

Dobry raport SEO to taki, który jest dostosowany do poziomu wiedzy odbiorcy i napisany przystępnym mu “językiem”. Jeżeli nie rozumiesz jakichś pojęć, zagadnień lub procesów poproś o ich wyjaśnienie. Jeżeli odbiorcą raportu jest osoba odpowiedzialna w danej firmie za marketing, to raport powinien być przygotowany w taki sposób, aby można go było przedstawić zarządowi. Możesz również sięgnąć do tekstów Sławka na temat slangu panującego w SEO

Zwięzłość

Czasami można mieć wrażenie, że raporty są efektem “dobrej, nikomu niepotrzebnej roboty”. Prezentują się naprawdę estetycznie. Są kolorowe, pełne wykresów i tabel oraz informacji… które niczego nie wnoszą. W efekcie możemy otrzymać kilkustronicowy dokument, który nie wyjdzie poza granice skrzynki mailowej. Prawdopodobnie nie będziesz miał czasu na to, aby co miesiąc czytać taką mini książkę.

Dobry raport powinien zawierać wyłącznie niezbędne informacje, które pozwolą ci ocenić postępy pracy agencji oraz wynikające z niej efekty. Mówiąc krótko, im większa zawartość “mięsa” a mniejsza “wody”, tym lepszy raport.

Kompletność

Dobry raport to taki, który zawiera komplet informacji (które opisze w dalszej części artykułu), co może nieco kłócić się ze zwięzłością. Obie te cechy powinny być dobrze wyważone. Z jednej strony powinieneś otrzymać wszystko to, co szybko pozwoli zapoznać się z wykonanymi w dany miesiącu działaniami i tym jakie to miało skutki, z drugiej strony nie powinna zostać przekroczona granica “wodolejstwa”.

Elastyczność

Dobry raport to taki, który jest wykonany ręcznie (oczywiście dopuszczalne jest wykonanie go w oparciu o szablon) i jest spersonalizowany pod Twoje potrzeby. Nie może to być suchy zbiór danych wypluty przez narzędzie analityczne. Oprócz tego powinien być opatrzony odpowiednim komentarzem i oceną sytuacji. Raport powinien być również modyfikowalny. Jeżeli zawiera informacje niepotrzebne, powinny one z kolejnym miesiące zostać usunięte. Jeżeli brakuje Ci informacji wykraczających poza sztywny standard, te powinny zostać dodane w następnym terminie.

Co powinien zawierać raport SEO?

Jak wspomniałem wyżej, dobry raport to taki, który zawiera komplet informacji. Ponownie: zawartość raportu to pojęcie obiektywne. Moim zdaniem poniżej opisane elementy to MUST HAVE każdego dobrego raportu SEO.

Podsumowanie prac

Pierwszym i chyba najistotniejszym z punktu zainwestowanych pieniędzy elementem raportu jest opis wykonanych w danym miesiącu prac. W tej części powinny się znaleźć wszystkie działania agencji, które zostały wykonane w celu osiągnięcia określonych celów. Mogą to być:

 – informacje o wykonaniu Audytu i skrócony opis tego, jakie elementy były analizowane,
 – opis prac optymalizacyjnych z podaniem, jakich elementów i których podstron dotyczyły,
 – opis innych zmian wprowadzonych na stronie,
 – opis pozyskanych w danym miesiącu linków,
 – opis działań content marketingowych.

Podstawowe dane analitycznie

Z podsumowania prac dowiemy się, co zostało w danym miesiącu zrobione, natomiast raport powinien również dostarczać informacji na temat tego, jakie prowadzone prace przyniosły efekt. W przypadku pozycjonowania powinny to być takie informacje jak:

 – liczba sesji wygenerowanych w danym miesiącu z wyników organicznych,
 – liczbę wygenerowanych w danym miesiącu konwersji (w przypadku e-commerce będzie to liczba i wartość transakcji, w przypadku innego rodzaju stron liczba wysłanych formularzy kontaktowych, kliknięcia w mail czy kliknięcia w numer telefonu),
– zestawienie danych z bieżącego miesiąca do tego samego miesiąca w roku poprzednim, co pozwala ocenić jakie zmiany nastąpiły w stosunku do podobnego okresu,
 – dane analityczne za poprzedni okres (6-12 miesięcy), co pozwala na ocenę efektów rozłożoną w czasie,
 – tabela z pozycjami strony w wynikach wyszukiwania pod wybranymi frazami kluczowymi (uwzględniająca wszystkie dni miesiąca),
 – dane dodatkowe takie jak udział liczby sesji organicznych w ogólnej liczbie sesji, liczba konwersji wspomaganych ruchem organicznym, dane z Google Search Console itp.

Ocena bieżącej sytuacji

Kompletne dane to jedno, ale raport powinien zawierać również odpowiednią ich interpretację. Jak prowadzone działania przekładają się na realizację określonych celów. Czy osiągnięte efekty są już na poziomie satysfakcjonującym. Jeżeli nastąpiły jakieś negatywne zmiany, to co mogło być ich przyczyną? W tej części raportu powinny znaleźć się również wszelkiego rodzaju obserwacje i sugestie, co jeszcze warto by poprawić na stronie bądź w jaki sposób zmienić strategię.

Plany na kolejne miesiące współpracy

Niezależnie od tego, czy prowadzone przez agencje działania przynoszą czy nie przynoszą oczekiwanego skutku, w każdym raporcie powinny się znaleźć nie tylko informacje na temat tego “co było”, ale również tego, co nastąpi. Raport powinien prezentować kolejne kroki  współpracy. Otrzymując takie informacje możesz zobaczyć, jaką strategię przyniosła agencja przy obsłudze Twojej strony. To również doskonałe narzędzie, które w kolejnych miesiącach rozliczyć agencję z tego, czy faktycznie wykonuje działania, do których się zobowiązała.

Informacje rozliczeniowe

Istotnym elementem, który ze względu na odbiór całego dokumentu nie powinien znaleźć się na samym początku, a raczej na jego końcu, są wszelkie informacje rozliczeniowe. Te powinny być rozpisane na tyle przejrzyście, aby wyjaśniały nie tylko ile, ale również, za co masz zapłacić bez konieczności każdorazowego wracania do zapisów umowy. Informacje rozliczeniowe są ważne – nie tylko z perspektywy agencji.

Częstotliwość otrzymywania raportu SEO

Jak często powinieneś raporty z usługi pozycjonowania? Idealne rozwiązanie to raport comiesięczny. Dzięki temu na bieżąco, z miesiąca na miesiąc jesteś w stanie śledzić postępy w pracy pozycjonerskich. Agencja powinna na samym początku współpracy zdobyć Twoje zaufanie. Raport daje pewną transparentność pracy dzięki, której możesz zobaczyć, co tam się dzieje po drugiej stronie oraz na co i czy dobrze inwestujesz swój budżet. 

W sytuacjach, gdy nie masz czasu na zapoznawanie się co miesiąc z raportem, a agencja zdobyła już Twoje zaufanie lub też wyniki są na tyle dobre, że nie wymagają dodatkowych analiz, częstotliwość przygotowywania raportów może zostać zmniejszona do kwartalnej.

Oczywiście raporty kwartalne, półroczne czy roczne to coś, co agencja może dla Ciebie wykonać niezależnie od raportów miesięcznych, zwłaszcza jeżeli w okresach tych wspólnie określacie KPI do realizacji.

Podsumowując

Jeżeli współpracujesz z agencją SEO, ale dotychczas nie dostałeś raportów, upomnij się o nie. Jeżeli jesteś na etapie wyboru agencji do współpracy, to upewnij się, że go otrzymasz. Jeżeli otrzymujesz już raporty… czytaj je. Dzięki jego lekturze będziesz wiedział co dzieje się z Twoją stroną oraz za co płacisz, ale również otrzymasz wygodne narzędzie do podejmowania różnych decyzji.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

O autorze:

Paweł Pawlak

W 4PEOPLE prowadzi kampanie pozycjonowania. Koordynuje prace działu, pracuje nad audytami SEO, dostępności i użyteczności, optymalizuje witryny i robi wszystko, żeby były widoczne w wyszukiwarce.

Komentarze