ASO – pozycjonowanie aplikacji mobilnych
Tegoroczne, jedenaste już #semKRK było obfite w ciekawe tematy i równie ciekawych prelegentów. Mnie szczególnie zainteresował temat pozycjonowania aplikacji mobilnych, który postanowiłam zgłębić i podzielić z Wami tym, czego się dowiedziałam.
Jeśli nie wiecie czym jest #semKRK, to relację z tego wydarzenia możecie przeczytać tutaj we wpisie Pawła. Zachęcam do lektury!
ASO, czyli co?
ASO (App Store Optimization) – czyli pozycjonowanie aplikacji mobilnych, bo o nim dziś będzie mowa, to proces optymalizacji aplikacji mobilnych w celu osiągnięcia wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania w sklepie z aplikacjami.
Od kilku lat słyszymy, że kolejny rok będzie rokiem Mobile, jednak wydaje się, że dopiero rok 2019 prawdziwie będzie zasługiwał na to miano. I choć ASO nie jest tematem nowym, w tym roku może nabrać ogromnego znaczenia dla sprzedaży Twojej aplikacji. Ten artykuł, inspirowany prelekcją Eweliny Podrez, pozwoli Ci poznać elementy, na które należy zwracać szczególną uwagę podczas optymalizacji Twoich apek.
Od czego zacząć optymalizację aplikacji mobilnej?
Najlepiej od znajomości najważniejszych czynników mających wpływ na widoczność naszej aplikacji w wynikach wyszukiwania! Podzieliłam je na sklepy Google Play oraz App Store.
Google Play – najważniejsze czynniki mające wpływ na widoczność w wynikach wyszukiwania:
1. Nazwa aplikacji (składająca się z max 50 znaków).
2. Krótki opis aplikacji (nie więcej niż 80 znaków).
3. Długi opis aplikacji.
4. Liczba instalacji aplikacji.
5. Ocena aplikacji.
6. Opinie użytkowników na temat Twojej aplikacji.
App Store – najważniejsze czynniki mające wpływ na widoczność w wynikach wyszukiwania:
1. Nazwa aplikacji (tutaj mamy do 30 znaków)
2. Podtytuł aplikacji (podobnie nie więcej niż 30 znaków)
3. Słowa kluczowe (do 100 znaków)
4. Liczba instalacji.
5. Ocena aplikacji przez użytkowników.
Gdy już wiesz, czego potrzebuje Twoja aplikacja mobilna, aby walczyć o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, możesz zabrać się za jej optymalizację.
Nazwa aplikacji mobilnej
Jak widzisz, nazwa Twojej aplikacji nie może przekroczyć odpowiednio 50 i 30 znaków (w zależności od sklepu), a więc wykorzystaj tę przestrzeń maksymalnie. Nazwij swoją aplikację kreatywnie i przede wszystkim “wyszukiwalnie”. Zawrzyj słowa kluczowe, które pozwolą już na tym etapie powiedzieć użytkownikowi, o czym jest Twoja apka.
Według badań MobileDevHQ słowa kluczowe w tytule aplikacji mogą poprawić pozycję w rankingu nawet o 10%.
Tak jak zrobił to Runtastic. W nazwie domeny zawarł swój brand “Runtastic Balance” oraz słowa kluczowe “Licznik i dziennik kalorii”. Ja znalazłam tą aplikację właśnie po słowie kluczowym “licznik kalorii”.
Kolejnym elementem, na który który należy zwrócić szczególną uwagę, to opis aplikacji (Android) oraz słowa kluczowe (App Store). W zależności od rodzaju sklepu różnice dobrej optymalizacji są znaczące.
Sklep Google zapewnia dwa pola opisów aplikacji: krótkie do 80 znaków oraz długie do 4000 znaków. Algorytm Google Play indeksuje Twoje słowa kluczowe z obu tych pól. Kiedy użyjesz do 5 powtórzeń słowa kluczowego w nazwie i opisach, to dasz znać algorytmowi, że Twoja aplikacja jest najbardziej odpowiednia pod te słowa kluczowe. Dodatkowo sklep Play umożliwia formatowanie Twoich opisów i dodawanie emoji, użycia tagów nagłówków <h1> <h2> i <h3>, wyróżnienia najważniejszych słów kluczowych za pomocą znaczników <b> <u> czy <i>.
Słowa kluczowe (App Store) po ostatniej aktualizacji iOs stały się tak naprawdę jedynym miejscem, w którym możesz coś doskonalić, gdyż teraz nazwa i podtytuł aplikacji musi zawierać najtrafniejsze słowa kluczowe, ale również mocno wspomagać konwersję. Pamiętaj, aby pole na słowa kluczowe wykorzystać do maksimum:
– użyj wszystkich 100 znaków,
– nie powtarzaj słów kluczowych,
– oddziel każde słowo kluczowe przecinkiem,
– używaj zapisów numerycznych zamiast słownych (2 zamiast dwa),
– nie musisz dodawać nazwy aplikacji, firmy i nazwy kategorii aplikacji.
Do optymalizacji słów kluczowych w aplikacjach mobilnych przydadzą Ci się takie narzędzia jak: Google Keyword Planner, Keywordtool.io czy Sensor Tower.
Kiedy zoptymalizowałeś już swoją aplikację pod kątem słów kluczowych czas na wywołania efektu wow u użytkownika i zachęcenie go do pobrania Twojej aplikacji.
Ikona Twojej aplikacji to pierwszy i najważniejszy element wizualny, na który natrafia użytkownik. Pamiętaj, aby Twoja ikona była atrakcyjna dla oka. Zachowaj prostotę i nie staraj się upchać dużo informacji w małą przestrzeń. Upewnij się, że Twoja ikona będzie czytelna również, gdy zostanie pomniejszona do najmniejszego rozmiaru proponowanego przez sklep z aplikacjami. Wykonuj testy A/B, aby przekonać się, która z wersji Twojej ikony najlepiej konwertuje.Zrzuty ekranów
Wg badań 60% użytkowników nie zobaczy więcej niż pierwsze dwa zrzuty ekranów (po aktualizacji iOS w 11 widoczne są 3 zrzuty ekranów). Dlatego niezwykle ważne jest, aby pierwsze dwa zrzuty były najbardziej atrakcyjne, przyciągające wzrok i wyrażały to co w Twojej aplikacji najlepsze.
Stwórz ciekawe, angażujące wideo, które zwróci uwagę użytkownika, a ilość pobrań Twojej aplikacji może wzrosnąć nawet do 23% (źr. StoreMaven).
Ocena i opinie użytkowników
Bądźmy ze sobą szczerzy – nawet najlepiej zoptymalizowana apka nie stanie się superstar gdy jej funkcjonalność jest beznadziejna, a oceny użytkowników w większości negatywne.
Dlatego też bardzo ważna jest strategia, jaką obierzesz, aby prosić użytkowników o ocenę Twojej apki. Dobrą praktyką jest odwlec moment zapytania o ocenę tak, aby zwiększyć możliwość konstruktywnej oceny Twojej aplikacji, a więc pozwolić użytkownikowi na poznanie Twojej aplikacji, jej funkcjonalności oraz przydatności. Zanim poprosisz o ocenę zapytaj, czy Twoja aplikacja się podoba. Dzięki temu będziesz miał możliwość odsiania negatywnych komentarzy bez uzyskania feedbacku, co warte jest poprawienia.
Zawsze odpowiadaj na opinie! Użytkownicy widząc Twoje zaangażowanie i reagowanie na trudności ufają, że nie zostaną pozostawieni sami sobie, gdy pojawi się jakiś problem.
Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.
Czynniki opisane powyżej mają znaczący wpływ na pozycję Waszych apek w wynikach wyszukiwania. A do ich optymalizacji zachęcić powinno Was fakt, że ponad 63% aplikacji ściągniętych i używanych przez użytkowników zostało wcześniej znalezione przez wyszukiwarkę.
Polecamy również: