10 powodów, dla których warto mieć Google Tag Managera
Zastanawiasz się, jak usprawnić i przyspieszyć procesy marketingowe i analityczne na stronie internetowej? Twój programista lub webmaster oponują w sprawie dodania GTM do strony, bo uważają, iż spowolni działanie strony i spowoduje chaos? Nic bardziej mylnego!
Poniżej przedstawię kilka argumentów, które powinny Cię przekonać do tego, że Menedżer tagów Google to narzędzie dla każdego: marketera, webmastera czy właściciela strony.
1. Szybkie wdrożenie tego, co chcę mierzyć
Bez GTM proces dodawania elementu do śledzenia wyglądał dość skomplikowanie. Najpierw wybierałem to, co chcę mierzyć (wysyłka formularza, kliknięcie w e-mail), zbierałem to w maila i wysyłałem programiście. Często programista miał dodatkowe pytania lub obiekcje, a wyjaśnienie wszystkiego było związane z wymianą jakiś kolejnych 10 maili. Po implementacji wszystko testowałem, jednak często pojawiały się błędy. Cały proces najczęściej trwał około 10 dni.
Obecnie, kiedy korzystam z GTM, robię wszystko w 2-3 h, oczywiście wszystko zależy od budowy strony oraz od liczby potrzebnych tagów do wdrożenia. Jednak pomijam wówczas cały proces “przepychanek” z programistami/web deweloperami. Oznacza to dużą oszczędność czasu.
2. Wszystkie tagi w jednym miejscu
W czasach przed GTM wszystkie tagi były dodawane bezpośrednio w kodzie strony. Mała edycje któregokolwiek wymagała od programisty odnalezienia tagu w plikach strony oraz jego aktualizacji. Cały proces trwał jakiś czas, a po drodze często pojawiały się błędy ludzkie, które wszystko wydłużały.
Obecnie wszystkie tagi mam w jednym miejscu i w każdym momencie mogę do nich zerknąć i ewentualnie je poprawić, jeśli zajdzie taka potrzeba.
3. Testowanie nowo dodanych tagów w Google Tag Managerze
Dzięki trybowi podglądu i debugowania w prosty i szybki sposób mogę od razu sprawdzić, czy przed chwilą dodany tag działa poprawnie i uruchamia się w tym momencie, w którym oczekuję – a w przypadku jakichś problemów szybko mogę naprawić błędy. Nie muszę do całego procesu angażować programisty i mam zdecydowanie większą kontrolę.
Dzięki opcji debugowania natomiast mogę wszystkie tagi, które ustawiłem, sprawdzić na żywo, jeszcze zanim zostaną opublikowane na stronie.
4. Gotowy szablon kontenera
Według mnie jedną z największych zalet Google Tag Managera jest to, że mogę importować przygotowany wcześniej kontener z gotowym zestawem tagów. Taki kontener posiada listę standardowych dla mnie tagów, które wdrażam prawie zawsze na stronie klienta (kliknięcie w mail, wysłanie formularza i tym podobne). Oczywiście, zawsze muszę nieco zmodyfikować reguły, aby dostosować je do budowy strony. Jednak dzięki gotowemu szablonowi proces zakładania i wdrażania nowego konta jest bardzo ułatwiony.
5. Proste, gotowe rodzaje śledzenie zdarzeń
Kolejną dużą zaletą pracy z GTM są gotowe typy reguł. Ten element jest zautomatyzowany i pomaga w śledzeniu zdarzeń. Wybieram typ i rodzaj reguły, która mnie interesuje, konfiguruję ją, dodaje do niej tag, po czym sprawdzam, czy działa poprawnie.
Gotowych reguł jest całkiem sporo i na podstawie nich możemy mierzyć prawie wszystko. Czasem jednak budowa strony lub potrzeba wymaga od nas dodania niestandardowego kodu JavaScript. I na to też jest oczywiście miejsce.
6. Wbudowane Tagi
Oprócz wbudowanych reguł GTM ma też wbudowane tagi. To kolejny element, który bardzo ułatwia pracę z tym narzędziem. Dzięki temu szybko mogę ustawić tag, który mnie interesuje i nie potrzebuję do tego pomocy programisty.
Lista szablonów obecnie obejmuje około 80 pozycji i jest dość regularnie rozbudowywana. Jest dostępna pod tym adresem: https://support.google.com/tagmanager/answer/6106924?hl=pl
7. Wersje kontenera
Za każdym razem kiedy dokonujemy zmian w kontenerze (tam, gdzie są umieszczone tagi) i przesyłamy ją na stronę, Menedżer tagów Google tworzy nową wersję. W sytuacji gdy potrzebuję przywrócić poprzednią wersję kontenera, mogę to zrobić w łatwy sposób. Wystarczy wejść w wersje i odnaleźć interesującą nas pozycję tak, aby ją przywrócić.
8. Poziomy uprawnień użytkowników
Menedżer tagów Google daje możliwość przyznawania dostępu do konta na różnych poziomach. Ta opcja daje wygodę w sytuacji, kiedy wiele osób ma dostęp do konta GTM. Nie wszyscy potrzebują dostępu na takim poziomie, aby móc coś edytować czy publikować, wystarczy tylko wgląd do konta w celach informacyjnych lub kontrolnych.
9. Rosnąca popularność i pomoc społeczności
Dwie zalety w jednym punkcie, co według mnie jedno z drugim się łączy. Rosnąca popularność narzędzia pokazuje, że coraz więcej osób z niego korzysta i robi to w coraz bardziej zaawansowany sposób.
Dzięki popularności społeczność korzystająca jest coraz większa, a co za tym idzie – łatwiej jest uzyskać pomoc. W Polsce istnieje kilka grup na Facebooku, które zrzeszają użytkowników GTM, powstaje też coraz więcej artykułów na temat różnych rozwiązań. W razie trudności nie będziemy więc pozostawieni sami sobie.
10. Bezpłatny dostęp
W tej kwestii nic nie trzeba dodawać. GTM jest całkowicie darmowym narzędziem, wszystkie jego elementy są dostępne dla każdego już po założeniu konta i zalogowaniu się.
Dowiedz się jak, wdrożyć nową wersję GA4 i zarządzać jej ustawieniami.
Mam nadzieję, że moje argumenty Cię przekonały w podjęciu decyzji, żeby zacząć korzystać z Menedżera tagów Google. Używanie GTM nie jest specjalnie problematyczne, chociaż początki mogą być trudne. Jednak z liczbą ustawionych kont, wdrożonych tagów i reguł korzystanie z Menedżera staje się coraz łatwiejsze. Korzystanie z Menedżera tagów Google bardzo ułatwia pracę w trakcie prowadzenie działań promocyjnych oraz przyspiesza rozpoczęcie promocji strony. A oszczędność czasu w dzisiejszych czasach przekłada się na oszczędność pieniędzy, które w naszym przypadku trzeba by zainwestować w prace programistyczne związane z ustawieniem konwersji na stronie. Widzicie więc, że dzięki Menedżerowi tagów nie tylko przyspieszamy pracę ze stroną, ale również ułatwiamy i automatyzujemy pewnie działania. A to znacząco ułatwia pracę, szczególnie gdy chcemy podjąć działania z agencją marketingu internetowego. Obecność GTM na stronie przyspieszy współpracę, co jest korzyścią zarówno dla właściciela strony (np. e-commerce), jak i agencji obsługującej.
Polecamy również: