Jak reagować na spadek pozycji po aktualizacji algorytmu Google
Jeśli czytasz ten artykuł, prawdopodobnie szukasz przyczyny spadku pozycji lub widoczności witryny w wynikach wyszukiwania Google. Jednym z najczęstszych powodów utraty wyników przez stronę, są aktualizacje w algorytmie wyszukiwarki. Rocznie Google wprowadza kilkaset mniejszych poprawek w algorytmie oraz kilka głównych zmian mających największy wpływ na wyniki wyszukiwania. W tym artykule postaram się w wyjaśnić, jak zachować się kiedy strona zaliczy spadek pozycji w Google.
Listę najważniejszych aktualizacji algorytmu możesz znaleźć na stronie MOZ – Google Algorithm Update History.
Zachowaj spokój
Widząc spadające wyniki strony, których budowanie było okupione ogromnymi nakładami czasu i pieniędzy, bardzo łatwo jest wpaść w panikę i kontynuować działania pod jej wpływem. Najgorszym, co możesz zrobić w momencie zauważenia drastycznych spadków wyników strony, jest podejmowanie pochopnych działań i nieprzemyślane zmienianie strategii.
Widząc jak wykresy pikują w dół, w Twojej głowie na pewno pojawiają się takie myśli jak: “może powinienem usunąć linki?”, “skoro agencja z którą współpracuję już 5 lat pozwoliła na takie spadki, to powinienem zakończyć z nimi współpracę”. Wprowadzanie takich pomysłów pod wpływem paniki, prawie za każdym razem okazuje się złą decyzją.
Pozwolę sobie na mały spojler: jeżeli spadek jest spowodowany aktualizacją algorytmu wyszukiwarki, to i tak nie uda Ci się go zatrzymać. Wniosek? Lepiej zachować spokój, a odbudową wyników zająć się z chłodną głową.
Zweryfikuj przyczynę spadku pozycji
Przyczyn utraty wyników przez stronę może być wiele, dlatego nawet jeśli spadek pokrywa się z aktualizacją algorytmu Google, należy sprawdzić inne możliwe przyczyny redukcji wyników. Właściciele stron często zapominają o opłatach za hosting, domenę lub certyfikat SSL, co powoduje wstrzymanie działania strony i spadek wyników. Oprócz tak trywialnych powodów zdarzają się także błędy techniczne, które mogą prowadzić do znacznych spadków widoczności serwisu. Są to między innymi:
– usunięcie przekierowań,
– błędne ustawienie adresów kanonicznych,
– blokada indeksacji,
– znaczne zwolnienie ładowania strony,
– zmiana adresacji URL.
Wpływ na spadki widoczności strony może mieć także niechciana modyfikacja treści bądź kodu strony po włamaniu przez hakerów bądź złośliwe oprogramowanie. Dopiero po wykluczeniu aspektów związanych z działaniem strony można stwierdzić, że faktycznym powodem spadku jest zmiana algorytmu Google.
Daj wyszukiwarce czas na wprowadzenie zmian
Wprowadzenie zmian w algorytmie zajmuje wyszukiwarce zwykle kilka tygodni. W tym czasie wyniki są niestabilne, a pozycje poszczególnych fraz wahają się.
Powyższy wykres pokazuje, jak zachowuje się widoczność strony po zmianie algorytmu wyszukiwarki. W tym przypadku obserwujemy spadki po dwóch kolejnych zmianach w wyszukiwarce. Zwróć uwagę na to, że w obu przypadkach od początku spadku do stabilizacji wyników minął około miesiąc – pokazuje to, jak długi czas jest potrzebny wyszukiwarce na pełne wprowadzenie aktualizacji.
Sprawdź dostępne w sieci wyniki badań na temat zmian w algorytmie Google
Zmiana w wyszukiwarce na pewno nie dotknęła jedynie Twojej strony i z tym samym problemem boryka się wielu właścicieli serwisów internetowych. Dlatego też po każdej zmianie w algorytmie Google w sieci pojawiają się wnioski zbierane przez specjalistów z branży SEO.
Pewnym źródłem informacji o zmianach w wyszukiwarce jest Centrum Wyszukiwarki Google – w tym miejscu Google publikuje informacje o części ważnych zmian w wyszukiwarce oraz o ich celu. Jednak dokładniejszych informacji na temat update’ów wyszukiwarki oraz możliwych scenariuszy obudowy wyników, najlepiej szukać na czołowych, branżowych portalach takich jak np. Search Engine Land.
Przeanalizuj wyniki strony
Intencją wyszukiwarki nie jest “ukaranie” Twojej strony za niedostosowanie się, tylko dostarczenie użytkownikom jak najlepszych odpowiedzi na ich zapytania. Dlatego też często spadek wyników strony nie wpływa drastycznie na spełniane przez nią cele biznesowe. Zwykle niższa pozycja strony w wynikach wyszukiwania przekłada się na mniejszy spadek ruchu i jeszcze mniejszy spadek konwersji.
Przykładowo, zmniejszenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania o 30%, spowoduje spadek ruchu o 15% i zmniejszenie liczby konwersji o 10%. Dzieje się tak, ponieważ podczas aktualizacji Google stara się lepiej dopasować wyniki wyszukiwania, przez co przestaje wyświetlać strony pod zapytaniami o niskim CTR i o niskim stopniu powiązania z treścią strony.
Pogódź się ze spadkiem pozycji i dostosuj się do nowych realiów
Niestety po spadku pozycji w Google spowodowanym zmianą w algorytmie wyszukiwarki, odbudowanie wyników w tempie podobnym do tempa spadku jest raczej niemożliwa. Aby odwrócić trend spadkowy, musisz zadać sobie pytanie, w jaki sposób Google patrzy obecnie na stronę i co zmieniło się w jego optyce.
Aby lepiej zrozumieć intencje wyszukiwarki, warto sprawdzić wyniki najbliższej konkurencji. Jeżeli strony konkurentów także zaliczają spadek, oznacza to że prawdopodobnie wyszukiwarka zaczęła w inny sposób postrzegać całą branżę i część fraz przyporządkowała do innych typów stron.
Jeżeli zmiana algorytmu Google była ukierunkowana na treści, powinieneś zbadać wyniki dla wszystkich kluczowych dla biznesu fraz, porównując swoją stronę ze stronami znajdującymi się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania pod danymi słowami kluczowymi. Google stara się jak najlepiej rozumieć intencje użytkowników, które często przy wpisywaniu zapytania są inne niż może się to wydawać.
Często zdarza się, że ogólne frazy pod, którymi wyświetlała się oferta strony, zostają przypisane do stron e-commerce lub wpisów blogowych. Jeżeli fraza, na której Ci zależy, wyświetla się pod innym typem stron niż Twój serwis, musisz rozważyć zasadność pozycjonowania jej i ewentualnego rozbudowania swojego serwisu. Wszystko po to, by podstrona wyświetlana pod frazą w pełni odpowiadała oczekiwaniom użytkowników oraz była dostosowana do stron znajdujących się w czołówce pod danym słowem kluczowym.
Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.
Jak przygotować się na zmiany w algorytmie Google?
Nigdy nie można w pełni przygotować się na zmiany w algorytmie wyszukiwarki, jednak tworząc stronę i promując ją zgodnie z wytycznymi Google, znacznie zmniejszysz szansę na negatywny wpływ aktualizacji na wyniki strony. Promocja strony w wielu kanałach marketingowych może także ograniczyć negatywny wpływ nagłych spadków w każdym z kanałów, dlatego warto zadbać o dywersyfikację i nie opierać biznesu w sieci jedynie na pozycjonowaniu stron lub innym, pojedynczym kanale.
Polecamy również: