PODCAST: Czynniki wpływające na szybszy wzrost widoczności strony

0 napisany przez Paweł Pawlak, 30 lipca 2021

Na pozycję strony w wyszukiwarce wpływa szereg elementów, w tym wiek i historia domeny. Jeśli przymierzacie się do zakupu domeny, warto zweryfikować wszystko, co pojawiało się na niej wcześniej. Jakie narzędzie będzie pomocne do zapoznania się z historią domeny? Dlaczego starszej domenie jest nieco łatwiej się przebić? Czy stworzyć stronę opartą na CMS czy HTML, by być lepiej widocznym? I wreszcie – jakie inne czynniki przyczynią się do szybszego wzrostu widoczności strony i od czego zacząć optymalizację? Tego dowiecie się, słuchając najnowszego odcinka podcastu agencji marketingowej 4PEOPLE! 

czynniki wpływające na szybszy wzrost widoczności strony

Posłuchaj! Rozmawiają: Łukasz Migura i Paweł Pawlak

Transkrypcja Podcastu

Czynniki wpływające na szybszy wzrost widoczności strony

Lektor: Słuchasz podcastu agencji 4PEOPLE. Jeśli szukasz informacji na temat marketingu internetowego, świetnie trafiłeś!

Łukasz: Cześć! Witamy w 33 odcinku podcastu katowickiej agencji marketingu internetowego 4PEOPLE. Z tej strony Łukasz Migura

Paweł: i Paweł Pawlak.

Wiek i historia domeny – jaki mają wpływ na pozycjonowanie

Ł: Tym razem będziemy rozmawiać o czynnikach wpływających na szybszy wzrost widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Zaczniemy może od czegoś, co niektórzy traktują po macoszemu. Niektórzy traktują to jako taką wartość ponad wszystkie. Mam tutaj na myśli to, ile dany adres już istnieje w sieci i jak w tej sieci był ten adres traktowany, jak do niego podchodzili kolejni właściciele. Mówię tutaj oczywiście o wieku domeny i historii domeny. Powiedz mi, jeśli chodzi o jego domeny według Ciebie, jak jest istotny i jaki ma wpływ, jeśli chodzi o pozycjonowanie?

P: Wiadomo, że żadnego z tych czynników, o których mówimy, jak również tych czynników, o których nie powiemy, nie można tak rozpatrywać osobno. Natomiast wydaje mi się, że właśnie wiek domeny, a także jej historia, to są też takie istotne czynniki z punktu widzenia budowania tej widoczności. Jeżeli mamy starszą domenę, jeżeli mamy… Inaczej, jeżeli są dwie domeny – jest młodsza i starsza – no to tej starszej będzie nieco łatwiej zdobyć tą lepszą widoczność. Oczywiście tutaj wpływają jeszcze różne inne czynniki, dlatego też warto przypomnieć właśnie o tej historii domeny.
W zależności od tego, co na tej domenie właśnie wcześniej istniało, jak ta strona wyglądała w przeszłości, też może mieć wpływ na to, czy uda nam się zbudować tą widoczność, czy nie. Jeżeli jesteśmy na przykład dopiero przy zakupie domeny, nie mamy jeszcze swej strony, dopiero właśnie chcemy ją postawić, kupujemy tą domenę, to istotne jest właśnie sprawdzenie tej historii. Jak chociażby w takim narzędziu Wayback Machine, które pozwala zobaczyć, co na tej domenie, którą jesteśmy zainteresowani, wcześniej stało. Bo może się okazać, że przez jakiś okres na tej domenie znajdował się jakiś serwis atakujący można powiedzieć użytkowników jakimś złośliwym oprogramowaniem czy podobny, jakieś sztuczne wygenerowane treści linkujące do jakiś stron, na które normalnie byśmy nie chcieli zawitać. Jak również właśnie jakieś podejrzane strony. Jeżeli kupimy sobie taką domenę z taką skażoną historią, to możemy zapomnieć o tym, że uda nam się tutaj zbudować dobrą pozycję.
Oczywiście też powiedzmy jest jakiś okres tutaj tej karencji i jeżeli, to co miało negatywny wpływ na tą domenę było dość dawno, to można gdzieś tam zaryzykować i taką domenę sobie przejąć. Natomiast ta historia ma tutaj duże znaczenie. Jeżeli z kolei na tej domenie – czy to jest nasza domena i po prostu mieliśmy kiedyś fajne treści, czy to po prostu jest domena, którą dopiero kupujemy i też właśnie historycznie stał na niej jakiś fajny serwis, może jakiś inny sklep internetowy – to można powiedzieć, że będziemy mieć dużo łatwiej na starcie, jeżeli chodzi o budowanie tej widoczności.

Ł: Jeśli chodzi o historię domeny i pod danym adresem wcześniej istniało zaplecze tekstowe z linkami. Te teksty były w porządku, ale były tam linki. Skorzystałbyś z takiego adresu?

P: Ciężko powiedzieć. W zależności od tego, do czego chciałbym wykorzystać tę domenę. Jeżeli to miałaby być domena, która też będzie stanowiła jakieś zaplecze pozycjonerskie, to myślę, że tak. W przeciwnym wypadku raczej nie stawiałbym na tej domenie czegoś, co miałbym w jakikolwiek sposób monetyzować, czyli na przykład sklepu internetowego. Natomiast tego typu domeny też można wykorzystać do przekierowania na ten właściwy adres.

Budowa stron internetowych – co wybrać: HTML czy CMS?

Lektor: To jest podcast agencji 4PEOPLE. Dedykowany przedsiębiorcom i wszystkim miłośnikom marketingu internetowego,

Ł: Oprócz wieku domeny i jej historii znaczenie ma konstrukcja strony. To, co jest w środku. Jakbyś mógł powiedzieć tak po krótce o różnicach i wpływie tego, jak skonstruowany CMS i jak jest skonstruowana strona na czystym HTMLu. Jakie są różnice i jak to może wpływać na pozycjonowanie strony?

P: Zasadnicza różnica jest tutaj taka, że w przypadku strony podstawionej na czystym HTMLu wszelkie zmiany, jakie chcemy wprowadzić musimy robić w plikach i w kodzie strony, więc na pewno to wymaga od nas pewnej wiedzy, pewnych umiejętności, no i też jest na pewno czasochłonne, pracochłonne. Bo niektóre zmiany musimy wprowadzać czasami w kilku, kilkunastu miejscach. Natomiast jeżeli chodzi o CMSy, to one są na tyle wygodnie zbudowane, że można wprowadzić nawet jakieś najprostsze zmiany treści i zmiany meta tagów, zmiany title czy chociażby dodawanie grafik, edycja tych grafik. Wszelkiego rodzaju systemy CMS typu WordPress czy wszelkiego innego rodzaju CMS sklepowe pomagają tutaj na wprowadzenie tych zmian. Można powiedzieć stanowią taki szablon, który pozwala na prowadzenie niektórych zmian dla osób nawet, które aż tak takiej dużej wiedzy na temat HTML nie mają.
Natomiast CMSy mają to do siebie, że mogą też jakby spowalniać ładowanie. Jeżeli jest strona zbudowana na WordPressie za pomocą jakiegoś buildera, na przykład Elementora, to niestety już na starcie w pewnym stopniu ta strona będzie obciążona i będzie się wolniej ładować. A szybkość ładowania strony wpływa na to, jak wysoko strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Dlatego należy się liczyć z tym, że o ile stron strony postawiona czystym HTMLu mają wiele wad, bo – jak wspomniałem – wszelkiego rodzaju zmiany musimy robić w plikach i angażować programistę, o tyle przeważnie strony postawione na czystym HTMLu po prostu ładują się lepiej, we wszystkich tych wynikach speedtestowych wyglądają znacznie lepiej.
Oczywiście to też jest uzależnione od konstrukcji tej strony, bo w samym kodzie może być “śmietnik”, który niestety utrudni tutaj zdobywanie tych wysokich pozycji, budowania tej widoczności, ale z reguły tego typu strony są lżejsze i troszkę mają tą przewagę. Jednak mimo wszystko z punktu widzenia tej wygody, ja bym jednak stawiał na te strony postawione na CMSie.

Ł: Jasne. Ja też się tak, żeby trochę rozjaśnić ten obraz z CMSu osobom, które nie siedzą tak w temacie: Wyobraźcie sobie, że chcecie kupić zwykłe krzesło, które będzie wam służyło jako miejsce do siedzenia przy stole w jadalni. Jedziecie do sklepu meblowego, a tam w ramach tego krzesła dostajecie podłokietniki, półtora metrowe oparcie, wzmocnienia dla osób, które ważą 300 kg. Do tego jeszcze kółka zamontowane pod tym krzesłem, żeby można to traktować jako krzesło do komputera. Jakieś dodatkowe poduszki. I tak naprawdę tym jest CMS. CMS jest pełnym wachlarzem możliwości dla osoby, a wy musicie sobie wyjąć z tego to, co potrzebujecie i wyrzucić resztę.

P: Chyba warto dodać, że w przypadku CMSa, chociażby WordPress, jeżeli wymyślimy sobie jakieś rozwiązanie, to prawdopodobnie jest do tego wtyczka, która po zainstalowaniu (oczywiście też ilość wtyczek zainstalowanych wpływa na szybkość ładowania się strony) jest jakimś ułatwieniem. W przypadku, gdy takie rozwiązanie wymyślimy dla strony na czystym HTMLU, to może być to dużo bardziej problematyczne.

Ł: Tak, robienie strony na czystym HTMLu na pewno będzie bardziej kosztowne z perspektywy programisty. WordPress jest tańszy, jest łatwiejszy w edycji i jeśli chodzi o obecną sytuację i aktualizację strony pod wytyczne wyszukiwarki, znacznie trudniejszy do optymalizacji. Także tutaj trzeba się zastanowić,na czym wam zależy i ile macie środków na tworzenie tej strony, bo nie ukrywam, że WordPress będzie tańszy w konstrukcji, a może być potem droższy w obsłudze. Może was po prostu bardziej boleć optymalizacja tej strony. Przejdźmy może już do następnego podpunktu. Na co jeszcze zwracać uwagę? Albo co ma jeszcze znaczenie, tak naprawdę jeśli chodzi o pozycjonowanie strony, co się przyczyni pozytywnie już na samym starcie do wzrostu widoczności?

Jakie znaczenie ma link building na widoczność strony?

P: To tutaj warto chyba wspomnieć właśnie o profilu linków prowadzących do strony zarówno tym aktualnym, jak i tym historycznym. Jeżeli porównujemy sobie dwie strony z tej samej branży i chcemy odpowiedzieć sobie na pytanie: “Czemu strona mojego konkurenta wyświetla się wyżej, a moja niżej? Przecież te strony są z tej samej branży, mają podobną ofertę, wyglądają bardzo podobnie wiek jest zbliżony… Co tutaj może być problemem?”. I tu właśnie odpowiedzią jest to, że może to być właśnie aktualny, bądź też historyczny profil linków. Tych linków możemy mieć za mało, z niewłaściwych źródeł.
Historycznie też mogły być jakieś skokii w liczbie linków, na przykład w pewnym momencie ktoś nam dołożył linków, których się nie spodziewaliśmy. Czasami też takie sytuacje się zdarzały. Takie nienaturalne przyrosty historycznie, gdzie linków było z dnia na dzień nagle przyrost o kilkanaście tysięcy… To wszystko mogło w przeszłości mieć negatywny wpływ na stronę i też ta strona mogła być troszkę przez Google oflagowana, także prowadzenie dalszych działań na takiej stronie oflagowanej w kontekście link buildingu też może w pewnym stopniu warunkować to, jak szybko uda nam się te wysokie pozycje osiągnąć. Jeżeli chodzi znowu o aktualny profil linków, to ponownie – wiadomo że optymalizacja optymalizacją, content contentem, ale te linki do strony też muszą prowadzić. Więc jeżeli nasza strona ma po prostu mniej tych linków albo są te linki gorszej jakości, z gorszych źródeł, to automatycznie jesteśmy na troszkę jest straconej pozycji w stosunku do naszej konkurencji.

Lektor: To jest podcast agencji marketingu internetowego 4PEOPLE.

Optymalizacja strony internetowej – jak skonstruować stronę?

Ł: A czy znaczenie ma też ilość podstron, która już istnieje, czy zakres usług? jak to może wpływać?

P: Tak, jak najbardziej. Wydaje mi się, że nawet jeżeli strony są z tej samej branży, to to jak szeroki jest ten asortyment i jak bardzo jest rozpisany na poszczególne podstrony, też ma duży wpływ na to, czy szybciej, czy wolniej osiągniemy tą widoczność i jak “szeroka” będzie to widoczność. Wyobraźmy sobie sytuację, gdzie jedna ze stron usługowych opisuje wszystkie swoje usługi na pojedynczej podstronie, a druga każdy element swojej usługi opisuje na poszczególnych podstronach, czyli na przykład w ofercie mamy drzwi przesuwne, drzwi uchylne, drzwi drewniane i tak dalej. Natomiast na drugiej stronie każdy z tych elementów oferty ma swoją dedykowaną podstronę. I tutaj mamy właśnie drzwi przesuwne, drzwi uchylne i tak dalej.
W moim odczuciu właśnie ta druga bardziej rozbudowana strona będzie miał większe szanse na lepszą widoczność, bo ten wachlarz podstron jest większy. Możliwości optymalizacyjne też są większe. Jeżeli mamy pojedynczą stronę z ofertą, gdzie mamy wrzucone 20 elementów naszej oferty, to znacznie trudniej będzie zoptymalizować tą tą podstronę pod wiele fraz kluczowych. Zasada jest taka, żeby daną podstronę optymalizować pod 2, 3, maksymalnie 4 frazy kluczowe. Więc w takiej sytuacji musielibyśmy de facto wybrać tylko kilka elementów oferty i na nich się skupić. W przypadku, gdy tych podstron mamy więcej, tych szans mamy również więcej, bo możemy tutaj stopniowo budować widoczność pod konkretnymi frazami kluczowymi dla tych właśnie podstron. Więc jeżeli właśnie mamy tutaj różnice w szerokości oferty, to możemy śmiało założyć, że im szersza oferta, tym większe szanse na zbudowanie tej lepszej widoczności.

Ł: O szerokości oferty rozmawialiśmy także w 24 odcinku naszego podcastu. Mówiliśmy tam o one page i czy jest w ogóle możliwe prowadzenie działań SEO dla tego typu stron internetowych. Także już teraz zachęcamy Was do posłuchania 24 odcinka, jeśli zastanawiacie się, czy tworząc stronę lepiej skorzystać z wielu podstron, czy z jednej. Ja myślę,że to tyle jeśli chodzi o 33 odcinek naszego podcastu. Z tej strony Łukasz Migura

P: i Paweł Pawlak.

Ł: Zapraszamy was do przesłuchania pozostałych odcinków, które już są na naszych kanałach. Zapraszamy do naszych social mediów. Jeśli macie jakieś pytania związane z pozycjonowaniem albo z innym obszarem marketingu internetowego, piszcie do nas na maila podcast@4people.pl. Podcast pisane przez c. Dzięki za uwagę i do usłyszenia już wkrótce. Trzymajcie się!

P: Cześć!

Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.

Lektor: To był podcast agencji marketingu internetowego 4PEOPLE. Dziękujemy za uwagę. Wolisz czytać niż słuchać? Zapraszamy na strony naszego bloga marketingdlaludzi.pl. A jeśli potrzebujesz pomocy z promocją firmy w internecie, odwiedź naszą stronę 4people.pl. Zapraszamy do wysłuchania następnych odcinków. Do usłyszenia!

1/5 - (1 vote)

O autorach:

Paweł Pawlak

W 4PEOPLE prowadzi kampanie pozycjonowania. Koordynuje prace działu, pracuje nad audytami SEO, dostępności i użyteczności, optymalizuje witryny i robi wszystko, żeby były widoczne w wyszukiwarce.

Łukasz Migura

Jako specjalista SEO działa od 2014 roku. Przeprowadza wnikliwe audyty, wdraża zasugerowane poprawki, łącznie z niewielkimi zmianami w kodzie strony. Dzięki doświadczeniu pisarskiemu przygotowuje i redaguje teksty, które nie tylko przyciągają ruch, ale także sprzedają. Od 2020 roku zajmuje się także produkcją treści audio, w tym podcastów.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

1/5 - (1 vote)
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!