Ochrona danych osobowych – jak uniknąć katastrofy?
Brak zgodnej z prawem informacji o ochronie danych osobowych na stronie to ryzyko otrzymania grzywny. Źle przygotowana informacja to także cios w kampanię reklamową. Co zrobić, żeby uniknąć katastrofy: nie zapłacić kary i utrzymać sprzedaż?
Tworząc kreację formularza na stronie internetowej czy landing page nie możemy zapomnieć o przepisach GIODO (http://www.giodo.gov.pl/). Użytkowników stron trzeba informować co się stanie z ich danymi osobowymi. Jest kilka sposobów jak je zamieszczać. Pokażę wam, jak uniknąć niskiej liczby zapytań ofertowych przez dodanie nieodpowiedniej formy tego komunikatu.
Wymagania stawiane przez prawo
Zanim przejdziemy do efektywności i metod informowania na formularzach, zapoznajmy się z kilkoma faktami i przepisami jakie koniecznie muszą się pojawić na naszej stronie gdy mamy dodany formularz na stronie lub korzystamy z landing pages.
Czym są dane osobowe?
W wielkim skrócie: dane jakie użytkownik podaje w naszym formularzu muszą być chronione wtedy, gdy określają jego tożsamość. Podanie samego imienia nie wymaga dodania warunków i regulaminów na formularzu. Ale mail czy nazwisko jest już uważane za dane określające tożsamość. Zbierając takie dane należy użytkowników wcześniej poinformować w jakim celu je będziemy wykorzystywać. Czyli nawet krótki formularz zapisywania się do newslettera wymaga umieszczenia odpowiedniej formułki. Czytaj więcej o mailach.
W typowych formularzach, których rezultatem jest zebranie informacji od klienta (aby się z nim skontaktować i przedstawić szczegóły oferty) musimy go poinformować w jakim celu je zbieramy.
Polityka prywatności – po co ją umieszczać?
Jest to kolejny wymóg, który musimy zamieścić na stronie. Taki dokument ma na celu poinformowanie klienta:
– jakie dane zbieramy,
– w jaki sposób je wykorzystujemy,
– w jaki sposób będziemy się z klientem kontaktować,
– jak klient może nas poinformować o zmianie swoich danych osobowych,
– w jaki sposób wykorzystujemy ciasteczka,
– w jaki sposób zabezpieczamy dane osobowe,
– w jaki sposób, klient może nas poinformować o zaprzestaniu przetwarzania jego danych.
Zbieranie danych osobowych do bazy – czy trzeba zgłaszać do GIODO?
Według GIODO trzeba zgłaszać do tego urzędu, że pobieramy dane osobowe. Szczegóły znalazłam w tym artykule.
A teraz praktyka i efekty
Po zapoznaniu się ze wszystkimi wymaganymi elementami na stronie internetowej takimi jak:
– wybranie jakie dane osobowe naszych klientów są nam potrzebne
– przygotowanie dokumentu z polityką prywatności
– przygotowanie dokumentu z regulaminem naszej firmy
możemy przystąpić do wdrażania ich na stronę. Jest kilka sposobów z jakich możemy skorzystać. Każda z nich ma inne wyniki dot. współczynnika konwersji. Pokaże wam kilka z nich i jakie mogą przynieść wyniki.
Czym krócej tym lepiej
Jedną z najkrótszych form informowania użytkowników w formularzu o ochronie ich danych i zgodzie na przetwarzanie danych w celach marketingowych jest “Akceptuję regulamin” czy “Akceptuję warunki”. Według moich badań te forma sprawdza się najlepiej.
Jeden z moich klientów już po 2 miesiącach odnotował wzrost współczynnika konwersji o średnio 273%. A zoptymalizował jedynie warunki informowania pod formularzem, który jest dodany na każdej podstronie.
Długą formułę…
“Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez TU NAZWA FIRMY. w niżej wymienionych celach, zgodnie z ustawą z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych (opubl . t.j. Dz.U. z 2002 r. Nr 101 poz. 926 z późn. zm.). Mam świadomość, że przekazanie danych osobowych TU NAZWA FIRMY jest dobrowolne i podlega zapisom ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz.U. z 2002 r. Nr 101 poz. 926 z późn. zm.). TU NAZWA FIRMY. będzie administrować danymi, tj. przechowywać, przetwarzać oraz gdy zajdzie taka potrzeba przekazywać podmiotom wchodzącym w skład TU NAZWA FIRMY i z nią współpracującym, w szczególności w celu realizacji właściwych akcji lub czynności, ciągłej poprawy obsługi klientów oraz informowania o produktach TU NAZWA FIRMY lub ofertach specjalnych. TU NAZWA FIRMY. deklaruje, że wszelkie informacje będą przechowywane i przetwarzane zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz.U. z 2002 r. Nr 101 poz. 926 z późn. zm.) oraz że nie zostaną sprzedane, wynajęte, ani przekazane osobom trzecim. Zgodnie z ustawą z dnia 18.07.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. Nr 144, poz.1204 z późn. zm.), wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych o produktach lub usługach TU NAZWA FIRMY i podmiotów świadczących usługi powiązane z produktami TU NAZWA FIRMY, w tym w szczególności TU PRODUKTY CZY USŁUGI, za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jestem świadomy/a przysługującego mi prawa dostępu do treści przekazanych danych osobowych oraz ich poprawiania i usunięcia.”
…zamienił na krótką: “Akceptuję warunki”. Dzięki temu może się cieszyć wzrostem zapytań i sprzedażą bez podnoszenia kosztów na reklamy. Każde źródło odwiedzin wygenerowało wzrost liczby zapytań.
W tej metodologi użytkownik ma zaledwie jedno okno do odhaczenia zamiast kilku. Napis regulamin musi być odnośnikiem do strony, a na której znajdą się informacje:
– jakie dane zbieramy,
– w jaki sposób je wykorzystujemy,
– w jaki sposób będziemy się z klientem kontaktować,
– jak klient może nas poinformować o zmianie swoich danych osobowych,
– w jaki sposób wykorzytujemy ciasteczka,
– w jaki sposób zabezpieczamy dane osobowe.
Wymogiem jest dodanie podstrony z ułożoną treścią na ww. zagadnienia.
Wyrażam zgodę…
Także podawanie warunków bezpośrednio do formularza jest często wykorzystywane. Jest jednak nieco mniej efektywne. Wynika to z faktu, że klient ma kilka okienek do odhaczenia a to powoduje, spadek wysłanych formularzy.
Spójrzcie, jak wygląda najdłuższy formularz, z jakim się spotkałam:
A można skrócić je do formy:
Taka krótsza forma również wymaga stworzenia podstrony z wszystkimi warunkami przetwarzania i udzielenia zgody na przetwarzanie danych. Ale ma wyższy współczynnik konwersji niż.
Wszystkie niezbędne dane o przepisach znajdziecie tutaj.
Przez testy do wyższej sprzedaży
Chcecie zwiększyć skuteczność swoich obecnych kampanii spróbujcie skrócić te formułki jeśli macie dodane na stronie formularze. Pamiętajcie jednak, że każda zmiana w formularzu wymaga przeprowadzenia testu. Zawsze warto sprawdzać, która wersja jest najefektywniejsza.
Dzięki temu z zainwestowanych kampanii można osiągać wyższe rezultaty bez zwiększania na nie środków. Efekty mogą być nawet na poziomie ponad 250% większej liczby zapytań ofertowych.
Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.
To jak, skracacie formułki?