Dobra strona internetowa to podstawa! Jakie jej elementy wpływają na efektywność działań marketingowych?
Na początku postawmy się na miejscu użytkownika poszukującego czegoś w sieci i trafiającego na daną stronę internetową. Co robi dalej? Jakie elementy strony pomagają mu w szybszym osiągnięciu celu, czyli wykonaniu konkretnej konwersji? Poniżej zamieszczam kilka podstawowych wskazówek (zarówno dla stron leadowych zachęcających do kontaktu poprzez stronę, jak i sklepów internetowych), skierowanych do właścicieli stron, którzy chcą zwiększyć efektywność prowadzonych działań marketingowych.
Pamiętaj, aby dane kontaktowe były zawsze w wersji klikalnej oraz zlokalizowane w najbardziej widocznych miejscach na stronie (nie tylko w zakładce “kontakt”)
Pewnie nieraz jako użytkownik szukając numeru telefonu na danej stronie trafiasz na jego wersję, która nie jest klikalna. To zmusza Cię do skopiowania numeru, przejścia do innego widoku, który dopiero umożliwi Ci wykonanie połączenia. Modyfikacja danych kontaktowych na stronie w wersje klikalne pozwoli użytkownikowi wykonać połączenie bezpośrednio ze strony, jednocześnie skracając ścieżkę prowadzącą do wykonania konwersji.
Zadbaj o to, aby formularz kontaktowy był czytelny i krótki
Ważne, aby formularz był możliwie najprostszy oraz nie posiadał zbyt wielu pól, których opisy mogłyby być dla użytkownika niezrozumiałe. Im bardziej skomplikowany formularz, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik zrezygnuje z jego wypełnienia, bo najzwyczajniej będzie brakowało mu odpowiedniej wiedzy.
Nasze doświadczenie poparte wieloma kampaniami skierowanymi do segmentu B2C pokazuje, że formularz powinien być maksymalnie krótki, zachęcający do wysłania podstawowych danych, a uzyskaniem reszty informacji powinna zająć się osoba odpowiedzialna za kontakt z klientem. Wówczas prawdopodobieństwo pozyskania klienta jest dużo wyższe.
Dodaj formularz kontaktowy na stronę główną
Im więcej czytelnych źródeł kontaktu, tym większe prawdopodobieństwo zdobycia klienta. Nawet niezdecydowany klient, zostawiając swój namiar np. poprzez wysłanie formularza kontaktowego, daje nam szansę do tego, żeby stał się klientem finalnym i dokonał zakupu.
Często spotykam się z sytuacją, kiedy strona główna jest bardzo długa, a formularz jest na samym jej dole. Warto umieścić go wcześniej. Jeśli jest to niemożliwe, wystarczy zaimplementować na stronie odpowiedni przycisk, który zachęci do kliknięcia i odeśle do formularza na dole strony.
Zadbaj o wygląd przycisku CTA (call to action) i zachęć użytkownika do działania
Czy przyciski “call to action” są dobrze wyróżnione na tle innych przycisków?
Przyciski prowadzące do najważniejszych akcji na Twojej stronie powinny się wyraźnie wyróżniać (np. kolorem, wielkością) na tle innych przycisków. Pozwoli to użytkownikowi szybko i sprawnie znaleźć opcję dodania produktu do koszyka, bez marnowania swojego czasu i energii na zastanawianie się, której opcji użyć. Warto sprawdzić, jak wyglądają przyciski CTA i zadbać nie tylko o to, aby się wyróżniały, ale także aby inne przyciski nie odwracały uwagi użytkownika od głównej ścieżki zakupowej.
Zmodyfikuj ścieżkę zakupową, żeby była możliwie jak najkrótsza
Porzucone koszyki to zmora niemal wszystkich sklepów internetowych. Czynników, które wpływają na niedokonanie transakcji jest mnóstwo, jednak ja skupię się na jednym – ścieżce zakupowej. Warto skrócić drogę klienta do finalizacji zakupu przez umieszczenie wszystkich kroków na jednej podstronie. Szybsza i niewymagająca przechodzenia na inne podstrony ścieżka oszczędza czas klienta i zwiększa prawdopodobieństwo, że ten nie porzuci koszyka.
Dodawaj/rozwijaj opisy produktów i ich kategorii oraz zadbaj o to, aby produkt/usługa miała swoją dedykowaną podstronę
Dodanie opisów kategorii/produktów czy wzbogacenie już istniejących pozwala wyszczególnić odpowiednie słowa kluczowe, wpływające na lepsze pozycjonowanie. Opisy są jednak nie tylko ważne dla SEO, ale także dla samych klientów, którzy dzięki nim mogą zapoznać się z informacjami na temat wybranej kategorii czy samego produktu.
Jeśli dodatkowo prowadzisz działania w ramach Google Ads, pamiętaj, aby każdy produkt lub usługa znajdująca się w ofercie miała dedykowaną podstronę, ponieważ takie działanie pomaga prawidłowo budować kampanię i poprawia jej skuteczność.
Nie każ użytkownikowi czekać – zadbaj o odpowiednią prędkość ładowania strony
Obecnie w sieci istnieje wiele narzędzi (najbardziej popularne: PageSpeed Insights) które pomagają sprawdzić prędkość ładowania strony – zarówno tej w wersji desktopowej, jak i mobilnej. Prędkość ładowania Twojej strony nie tylko wpływa na zadowolenie użytkowników, ale również pozwoli uzyskać przewagę nad konkurencją w wynikach wyszukiwania. Szybkość ładowania jest kluczowa, szczególnie jeśli chodzi o urządzenia mobilne. Szybko wczytujące się witryny mogą powędrować w górę rankingu Google dzięki temu, że użytkownicy spędzą na nich więcej czasu niż na stronach wolno wczytujących dane.
Zadbaj o bezpieczeństwo użytkowników – wdróż certyfikat SSL
Jest on bardzo ważny zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych czy firm, którym zależy na wypełnionych formularzach. Dzięki certyfikatowi SSL wymieniane między komputerami dane są szyfrowane, a zawarte w nich informacje odpowiednio zabezpieczone. Ma to ogromny wpływ nie tylko na bezpieczeństwo ale i poziom zaufania użytkowników do strony.
Niezależnie od tego, czy zależy Ci na sprzedaży w sklepie internetowym, czy też witryna ma pełnić funkcję wizerunkową, dobrze przygotowana strona internetowa może znacząco zwiększyć szanse na realizację zamierzonych celów. Nie tylko liczy się wygląd strony, ale również funkcjonalność, szybkość ładowania czy intuicyjność jej obsługi.
Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Zastosowanie wyżej opisanych porad pomoże Ci w przyciągnięciu uwagi użytkownika, co pozytywnie wpłynie na efektywność Twoich działań marketingowych.
Polecamy również: