5 najlepszych akcji promocyjnych 2018 roku

0 napisany przez Aleksandra Bortel, 15 stycznia 2019

Rok 2018 był niezwykły dla całego rynku marketingowego. Jego wartość w samej Polsce osiągnęła bajońską sumę bliską 5 mld zł. To największy wzrost względem roku poprzedniego od 10 lat. Najbardziej dynamiczny przyrost zaliczył oczywiście internet!

Postanowiłam więc sprawdzić, na co są wydawane te miliardy i wybrać dla Was kilka akcji promocyjnych, które moim zdaniem zasługują na szczególną uwagę.

IKEA, czyli kupujemy rzeczy, których nie potrzebujemy

Ileż to już lat króluje nam jako firma, której kreacje reklamowe są jedne z najlepszych na świecie? Ikea skutecznie łączy nasze emocje z zamiłowaniem do estetyki, chęcią posiadania i odpowiedzialnością społeczną biznesu. W tym roku właśnie ta nieodzowna żądza zainspirowała twórców kreacji do wykpienia naszych ludzkich przywar i nakłonienia nas do bardziej racjonalnych zakupów. Kampania “Przyda się” na Black Friday za 0 zł przedstawia kolekcję takich rzeczy jak “długo leżący komplet jadalniany w piwnicy”, “nigdy nie używane akcesoria kuchenne” czy “dawno zapomniane akcesoria dziecięce ze strychu”. Zrównoważony rozwój od dawna towarzyszy kampaniom promocyjnym tego szwedzkiego giganta. Dlatego moim zdaniem w tym rankingu nie mogło ich zabraknąć.

kampania ikea kampania ikea przyda się

Dlaczego w mojej sypialni jest Rang-Tan?

Kampanie społeczne to coś, co wprost uwielbiam. Nie wiem jak na Was, ale na moją świadomość działają bardzo mocno. Dlatego kolejna reklama, która zrobiła na mnie w poprzednim roku ogromne wrażenie, to kampania Greenpeace poświęcona wycince lasów tropikalnych i 25 orangutanom, które codziennie giną przez ten proceder. Stworzona techniką rysunkową reklama opowiada historię o dziewczynce, która w swojej sypialni spotyka niegrzeczną Rang-tanę, która krzyczy na jej szampon i wyrzuca ciastka. Okazuję się, że mała orangutanka nawiedza sypialnię dziewczynki, ponieważ w lesie orangutanów jest człowiek, który niszczy ich domy i zabija matki.

“W mojej sypialni jest Rang-tana i nie wiem co robić”

“W moim lesie jest człowiek i nie wiem co robić”.

Dziewczynka wysłuchując historii małej orangutanki postanawia jej pomóc, przysięgając opowiedzieć światu o konsekwencjach wycinki lasów tropikalnych.

Organizacja Greenpeace tą kampanią chce zwrócić globalną uwagę na rosnący problem sposobów pozyskiwania oleju palmowego.

Co ciekawe, brytyjska sieć supermarketów Iceland Food chciała wykorzystać spot jako swoją świąteczną reklamę w telewizji. Jednak wg Clearcast (organ weryfikujący treści reklam) reklama łamię zasadę zakazującą poruszania polityki w reklamach komercyjnych (sic!), co w konsekwencji spowodowało, że spot nie została wyemitowany. Jednak Iceland Food w swoich mediach społecznościowych poprosili o wsparcie i swoich fanów zachęcili do obejrzenia reklamy na YouTube, która dzięki temu zyskała w ciągu 4 dni 4 miliony odsłon!

Czy AI śni o samochodach Lexus?

Według wielu obserwatorów rynku marketingu i nowych technologii rok 2019 będzie rokiem Sztucznej Inteligencji. Poprzez chatboty, scoringi kart kredytowych, czy inteligentne domy, AI otacza nas zewsząd. Dlatego nie powinna dziwić moja kolejna propozycja reklamy, której scenariusz został w pełni napisany przez Sztuczną Inteligencję. Tak jest, mowa o Lexusie i “Drive by intuition”. Współpracy z tą wschodzącą gwiazdą scenopisarstwa, jaką jest AI, podjął się reżyser i zdobywca Oscara Kevin Macdonald.

Niesamowita, prawda? Zadacie sobie pytanie, jak robot mógł napisać taki scenariusz. Maszyna, pozornie bez emocji, tworzy reklamę, która jest ich pełna. To nic innego jak analiza BIG DATA. Dane na temat dóbr luksusowych i ich zwycięskich reklam z ostatnich 15 lat oraz odrobina psychologii dostarczyły AI obraz mechanizmu ludzkich emocji i ich wpływu na percepcję.

Ibis zrobi to za Ciebie

Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Instagramowe wrażenie robisz cały czas! W myśl tej zasady poszli marketingowcy szwajcarskiej filii Hotelu Ibis. Zdając sobie sprawę, jak ciężka jest praca nad własnym wizerunkiem w sieciach społecznościowych i dbanie o swoich followersów, stworzyła nową ofertę opiekuna mediów społecznościowych. Goście hotelu Ibis w 17 oddziałach w Zurychu i Genewie mogą w pełni odpocząć od socjalek bez obaw o ich zaniedbanie. Każdy z opiekunów ma swoją specjalizację jak np. sport, beauty, food, travel, art etc. i publikuje do 3 postów dziennie. A więc Relax, Ibis post ;)

Szczyt klimatyczny czy szczyt absurdu?

Na koniec zostawiłam sobie moją perełkę. Choć ten spot nie ma dużej liczby wyświetleń na YouTube, nie był pokazywany przed najważniejszym blokiem wiadomości w naszej rodzimej telewizji (aż dziwne!), ale niewątpliwie dla mnie jest wyjątkowo ważny. Mowa tu o spocie, jaki przygotowało Ministerstwo Spraw Zagranicznych na Szczyt Klimatyczny, który odbył się w Katowicach w dniach 4-14 grudnia 2018 r. Świetna technika i niebanalny pomysł to cechy spotu, który ukazuje metalową kulkę toczącą się po planszy 3D i wchodzącą w interakcję z pozostałymi elementami. Spokojny głos lektorki prowadzi nas przez opowieść o kraju, w którym “klimat konsekwentnie się poprawia”, a “(mieszkańcy) rozumieją, że miasto przyszłości jest dostosowane do zmian klimatycznych”. Zafascynowana jakością spotu i tą piękną opowieścią doczekałam końca filmu gdzie lektorka [spoiler alert] czule uświadamia nas, że mowa o Polsce. Przyznam szczerze, że ze 2 minuty po obejrzeniu tego spotu milczałam… Oceńcie sami, co o nim sądzić.


Z niecierpliwością czekam na kwartalne zestawienie wydatków Ministerstwa Spraw Zagranicznych bądź odpowiednio zadaną interpelację o koszt spotu i agencję, która go wykonała. Takiej jakości i kreatywnego podejścia nie powstydziłyby się nikt!

Które kampanie i spoty stworzone w 2018 Waszym zdaniem zasługują na wyróżnienie? Dajcie znać w komentarzach!

O autorze:

Aleksandra Bortel

W 4People jako Account Manager odpowiada za budowanie długotrwałych relacji z klientami. Rozumie ich potrzeby i rekomenduje najlepsze rozwiązania, które pomagają w osiąganiu celów biznesowych. Wykorzystując narzędzia marketing automation, nie zapomina, że najważniejsza jest relacja człowiek-człowiek. Inspirują ją podróże, dobra kuchnia... i jej kot :)

Komentarze