10 powodów, dla których warto mieć Google Tag Managera

0 napisany przez Karol Krzystała, 21 lutego 2019

Zastanawiasz się, jak usprawnić i przyspieszyć procesy marketingowe i analityczne na stronie internetowej? Twój programista lub webmaster oponują w sprawie dodania GTM do strony, bo uważają, iż spowolni działanie strony i spowoduje chaos? Nic bardziej mylnego!

Poniżej przedstawię kilka argumentów, które powinny Cię przekonać do tego, że Menedżer tagów Google to narzędzie dla każdego: marketera, webmastera czy właściciela strony.

1. Szybkie wdrożenie tego, co chcę mierzyć

Bez GTM proces dodawania elementu do śledzenia wyglądał dość skomplikowanie. Najpierw wybierałem to, co chcę mierzyć (wysyłka formularza, kliknięcie w e-mail), zbierałem to w maila i wysyłałem programiście. Często programista miał dodatkowe pytania lub obiekcje, a wyjaśnienie wszystkiego było związane z wymianą jakiś kolejnych 10 maili. Po implementacji wszystko testowałem, jednak często pojawiały się błędy. Cały proces najczęściej trwał około 10 dni.

Obecnie, kiedy korzystam z GTM robię wszystko w 2-3 h, oczywiście wszystko zależy od budowy strony oraz od liczby potrzebnych tagów do wdrożenia. Jednak pomijam wówczas cały proces “przepychanek” z programistami/web deweloperami. Oznacza to dużą oszczędność czasu.

2. Wszystkie tagi w jednym miejscu

W czasach przed GTM wszystkie tagi były dodawane bezpośrednio w kodzie strony. Mała edycje któregokolwiek wymagała od programisty odnalezienia tagu w plikach strony oraz jego aktualizacji. Cały proces trwał jakiś czas, a po drodze często pojawiały się błędy ludzkie, które wszystko wydłużały.

Obecnie wszystkie tagi mam w jednym miejscu i w każdym momencie mogę do nich zerknąć i ewentualnie je poprawić, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Tagi GTM

3. Testowanie nowo dodanych tagów w Google Tag Managerze

Dzięki trybowi podglądu i debugowania w prosty i szybki sposób mogę od razu sprawdzić, czy przed chwilą dodany tag działa poprawnie i uruchamia się w tym momencie w którym oczekuję – a w przypadku jakiś problemów szybko mogę naprawić błędy. Nie muszę do całego procesu angażować programisty i mam zdecydowanie większą kontrolę.

testowanie tagów GTM

Dzięki opcji debugowania natomiast mogę wszystkie tagi, które ustawiłem, sprawdzić na żywo, jeszcze zanim zostaną opublikowane na stronie.

4. Gotowy szablon kontenera

Według mnie jedną z największych zalet Google Tag Managera jest to, że mogę importować przygotowany wcześniej kontener z gotowym zestawem tagów. Taki kontener posiada listę standardowych dla mnie tagów, które wdrażam prawie zawsze na stronie klienta (kliknięcie w mail, wysłanie formularza i tym podobne). Oczywiście, zawsze muszę nieco zmodyfikować reguły, aby dostosować je do budowy strony. Jednak dzięki gotowemu szablonowi proces zakładania i wdrażania nowego konta jest bardzo ułatwiony.

5. Proste, gotowe rodzaje śledzenie zdarzeń

Kolejną dużą zaletą pracy z GTM są gotowe typy reguł. Ten element jest zautomatyzowany i pomaga w śledzeniu zdarzeń. Wybieram typ i rodzaj reguły, która mnie interesuje, konfiguruję ją, dodaje do niej tag, po czym sprawdzam, czy działa poprawnie.

opcje GTM

Gotowych reguł jest całkiem sporo i na podstawie nich możemy mierzyć prawie wszystko. Czasem jednak budowa strony lub potrzeba wymaga od nas dodania niestandardowego kodu JavaScript. I na to też jest oczywiście miejsce.

6. Wbudowane Tagi

Oprócz wbudowanych reguł GTM ma też wbudowane tagi. To kolejny element, który bardzo ułatwia pracę z tym narzędziem. Dzięki temu szybko mogę ustawić tag, który mnie interesuje i nie potrzebuję do tego pomocy programisty.

Lista szablonów obecnie obejmuje około 80 pozycji i jest dość regularnie rozbudowywana. Jest dostępna pod tym adresem: https://support.google.com/tagmanager/answer/6106924?hl=pl

7. Wersje kontenera

Za każdym razem kiedy dokonujemy zmian w kontenerze (tam gdzie są umieszczone tagi) i przesyłamy ją na stronę, Menedżer tagów Google tworzy nową wersję. W sytuacji gdy potrzebuję przywrócić poprzednią wersję kontenera, mogę to zrobić w łatwy sposób. Wystarczy wejść w wersje i odnaleźć interesującą nas pozycję tak, aby ją przywrócić.

8. Poziomy uprawnień użytkowników

Menedżer tagów Google daje możliwość przyznawania dostępu do konta na różnych poziomach. Ta opcja daje wygodę w sytuacji, kiedy wiele osób ma dostęp do konta GTM. Nie wszyscy potrzebują dostępu na takim poziomie, aby móc coś edytować czy publikować, wystarczy tylko wgląd do konta w celach informacyjnych lub kontrolnych.

9. Rosnąca popularność i pomoc społeczności

Dwie zalety w jednym punkcie, co według mnie jedno z drugim się łączy. Rosnąca popularność narzędzia pokazuje, że coraz więcej osób z niego korzysta i robi to w coraz bardziej zaawansowany sposób.

wykres trends google tag manager

Dzięki popularności społeczność korzystająca jest coraz większa, a co za tym idzie – łatwiej jest uzyskać pomoc. W Polsce istnieje kilka grup na Facebooku, które zrzeszają użytkowników GTM, powstaje też coraz więcej artykułów na temat różnych rozwiązań. W razie trudności nie będziemy więc pozostawieni sami sobie.

10. Bezpłatny dostęp

W tej kwestii nic nie trzeba dodawać. GTM jest całkowicie darmowym narzędziem, wszystkie jego elementy są dostępne dla każdego już po założeniu konta i zalogowaniu się.

Mam nadzieję, że moje argumenty Cię przekonały w podjęciu decyzji, żeby zacząć korzystać z Menedżera tagów Google. Używanie GTM nie jest specjalnie problematyczne, chociaż początki mogą być trudne. Jednak z liczbą ustawionych kont, wdrożonych tagów i reguł korzystanie z Menedżera staje się coraz łatwiejsze. Korzystanie z Menedżera tagów Google bardzo ułatwia pracę w trakcie prowadzenie działań promocyjnych oraz przyspiesza rozpoczęcie promocji strony. A oszczędność czasu w dzisiejszych czasach przekłada się na oszczędność pieniędzy, które w naszym przypadku trzeba by zainwestować w prace programistyczne związane z ustawieniem konwersji na stronie. Widzicie więc, że dzięki Menedżerowi tagów nie tylko przyspieszamy pracę ze stroną, ale również ułatwiamy i automatyzujemy pewnie działania. A to znacząco ułatwia pracę, szczególnie gdy chcemy podjąć działania z agencją marketingu internetowego. Obecność GTM na stronie przyspieszy współpracę, co jest korzyścią zarówno dla właściciela strony (np. e-commerce), jak i agencji obsługującej.

O autorze:

Karol Krzystała

Specjalizuje się w kampaniach Google Ads, pomaga klientom w rozwoju ich firm. Certyfikowany specjalista Ads. Absolwent Filozofii i Politologii na Uniwersytecie Śląskim. Pasjonat piłki nożnej, a szczególnie rodzimej ekstraklasy oraz lig amatorskich. Wolne weekendy lubi spędzać w górach.

Komentarze