Czy samodzielne pozycjonowanie strony jest opłacalne? To zależy

0 napisany przez Mateusz Markiel, 11 stycznia 2022

Wyobraź sobie sytuację, w której znikają wszystkie agencje marketingowe i musisz samodzielnie zadbać o SEO dla Twojej strony internetowej. Gra jest prosta: masz budżet równy aktualnie płaconej comiesięcznej fakturze firmie obsługującej SEO dla Twojej strony oraz do dyspozycji całą masę wiedzy w wyszukiwarce Google. Bez znaczenia, czy Twoje działania będą dotyczyły pozycjonowania lokalnego, strony firmowej czy też sklepu internetowego. W dalszych akapitach opowiem Ci, od czego zaczniesz i na czym skończysz samodzielne pozycjonowanie strony w Google.

czy samodzielne pozycjonowanie strony jest opłacalne

Zaczynamy: przygotuj analizę swojej konkurencji

Dobry plan to podstawa każdego sukcesu, również w SEO. Kiedy przyszedłeś z workiem pieniędzy do agencji marketingowej, ta od razu powzięła wszelkie środki i zasoby, aby przeanalizować Twoją konkurencję oraz to, jak Ty ze swoją stroną internetową prezentujesz się na jej tle. A dzisiaj to właśnie Ty przeanalizujesz kilka stron, które konkurują z Twoim biznesem. Do analizy wystarczy Ci:

mnóstwo cennego czasu – policz ile kosztuje Twoja jedna roboczogodzina;

arkusz kalkulacyjny – do zapisywania wniosków, dostaniesz go za darmo od Google-a;

narzędzie do zebrania danych o linkach prowadzących do stron konkurencji, np. Ahrefs.com lub MajesticSEO – i tutaj uwaga: za te narzędzia trzeba zapłacić odpowiednio od: $99 w przypadku Ahrefsa oraz $49 w przypadku Majestica. Osobiście ze względu na różne parametry wolę używać oba te narzędzia równocześnie;

dużo wolnego czasu na analizę struktury stron internetowych lub narzędzie do tego przeznaczone. Zalecany i używany przez większość SEOwców ScreamingFrog kosztuje £149.

dobrze byłoby wiedzieć, na jakie słowa kluczowe widoczna jest Twoja konkurencja, zatem czeka Cię zakup kolejnego narzędzia do analizy: Senuto (najtańszy pakiet kosztuje aktualnie 99 zł miesięcznie).

Przeanalizowałeś Twoją stronę www oraz konkurencję? To świetnie! Zakładając, że:

– przeanalizowałeś przynajmniej 4 strony konkurencji;

– przeanalizowałeś Twoją własną (czas, jaki należało poświęcić na jedną stronę to około 3 godziny);

1500 zł (w przybliżeniu) wydałeś na narzędzia do analizy;

– a Twoja roboczogodzina kosztuje 25 zł;

to właśnie przeznaczyłeś około 1900zł na pozycjonowanie swojej strony. Rzeczywiste kwoty mogą być różne w zależności od użytej metodologii, ale fakt jest taki, że powyższe czynności i tak należy wykonać przed podjęciem działań.

Idziemy dalej: samodzielny audyt SEO Twojej strony

Audyt SEO to zarówno analiza tego, co jest nie tak z daną witryną, jak i tego, jak można ją ulepszyć. Może on obejmować m.in.:

– sprawdzenie liczby stron tekstowych w witrynie

– upewnienie się, że nie ma zduplikowanych treści,

– analizę przekierowań,

– sprawdzenie czasu ładowania strony (stron)

– i wiele innych czynności.

Audyt SEO powinna przeprowadzić agencja SEO każdorazowo przy starcie jakichkolwiek działań pozycjonujących. W zależności od kondycji strony, jako specjaliści SEO generujemy zbiór wytycznych do optymalizacji witryny. Co Ty potrzebujesz do takiego audytu? Sytuacja jest podobna do wcześniejszej (przynajmniej w zakresie potrzebnych narzędzi), natomiast przyda Ci się nieco więcej obycia i doświadczenia w audytowaniu.

Załóżmy, że na audyt strony potrzebowałeś około 10 roboczogodzin, a efektem audytu są wytyczne, których wdrożenie dokonasz samodzielnie i zajmie Ci to kolejne 10 godzin. Pomoc programisty do wdrożenia niektórych zmian kosztowała około 2500 zł. Mamy zatem koszt łączny – około 3000 zł.

Naturalnie audyt strony przeprowadzony przez profesjonalną agencję kosztuje o wiele więcej (też w zależności od zastanej architektury i wielkości audytowanej witryny). Optymalizacja strony sama w sobie, podstrona za podstroną, to z reguły dodatkowe koszty, jednak w agencjach zwykle nie stosuje się dodatkowych opłat wynikających z wdrożenia zmian. Wszystko oczywiście „zależy” od wielu czynników, zatem przedstawione wcześniej koszty samodzielnego wykonania audytu SEO mogą się zdecydowanie różnić od realiów – natomiast w tej części staram się po prostu nakreślić, jak wygląda mniej więcej sam proces i ile może kosztować.

Content, content, content… i jeszcze raz content

Content na Twojej stronie internetowej stanowi jeden z kluczowych elementów samodzielnego pozycjonowania strony w wyszukiwarce Google. Wartościowy content często decyduje o tym, jak kształtują się później wyniki wyszukiwania. Za moment przedstawię Ci, jak pokrótce zabrać się do przygotowania słów kluczowych do optymalizacji strony internetowej.

Na dzień dobry warto zainwestować w narzędzia:

– CopyScape – pozwoli Ci określić, czy Twój aktualny content na stronie jest unikalny. Narzędzie jest stosunkowo tanie, ale może pomniejszyć Twój portfel o kilka dolarów;

SurferSEO lub Contadu – narzędzia pomagające napisać content na podstawie danych z treści zamieszczanych na konkurencyjnych stronach internetowych, będących w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy. Koszt oprogramowania w zależności od wybranego pakietu to około $99.

Powyżej wynik oceny tekstu z narzędzia Contadu.com


Co dalej? Ano teraz to już tylko analizy i przygotowywanie nowych treści lub edycja istniejących. Oczywiście stałe i niezmienne Google Search Console z Google Analytics na czele dostarczy Ci kolejnych danych do analizy już istniejącego contentu na Twojej witrynie. Jeszcze 10 lat temu nie było tylu pomocnych narzędzi, którymi można by hurtowo sprawdzić, jakie treści posiada konkurencja na swoich stronach (już nie wspominając o innych udogodnieniach w codziennej pracy SEOwca).

Okej, masz za sobą analizy, zatem teraz czas ustalić strategię dotyczącą nowych treści. Piszesz sam – w porządku, ale jeśli chcesz zlecić to zadanie na zewnątrz, musisz liczyć się z tym, że znalezienie dobrego copywritera w Twojej branży może okazać się trudne. Niejednokrotnie jest tak, że większość treści musi zostać poprawiona przez Ciebie lub inną osobę, której… to zlecisz.

Tym, co zapewnia przewagę w tym obszarze specjaliście SEO w agencji, jest baza kontaktów z copywriterami i doświadczenie w pracy z klientami. Nie jest to oczywiście pewnik, że agencja dostarczy klientowi w 100% poprawne teksty, ale szanse na to są zdecydowanie większe. Już na etapie ofertowania agencja wie, jakie teksty będą potrzebne do przygotowania na stronę klienta, a dzięki temu jej specjaliści mogą podjąć odpowiednie decyzje co do wyboru copywritera.

Tutaj nie wyliczę wszystkich kosztów, natomiast to, co napisałem wyżej pewnie uświadomiło Ci, jak bardzo rozbudowany może być proces tworzenia i optymalizacji contentu na stronie. Nawet gdy z treściami na stronie już wszystko „jest okej”, należy co miesiąc także publikować na swoim blogu firmowym nowe treści, wykorzystując technikę pozycjonowania long tail. Jeśli chcesz to robić sam, musisz wyszukiwać słowa kluczowe i na ich podstawie publikować odpowiednie artykuły.

Backlinki, artykuły sponsorowane, marketing szeptany etc.

906 słowo tego artykułu nie będzie brzmiało „koniec”. Budowa zaplecza linkowego dla Twojej strony internetowej to niemalże ostatni i prawdopodobnie kluczowy element układanki pt. „jak samemu wypozycjonować stronę w Google-u”. Na “dzień dobry” warto przejrzeć swój aktualny profil linkowy, porównać go z profilem konkurencji i wyciągnąć na tej podstawie odpowiednie wnioski. Dodatkowe narzędzia, którymi warto się posłużyć, to np. Clusteric Search Auditor. Narzędzie aktualnie kosztuje około 350 zł, a wraz z nim otrzymujesz również półroczny dostęp do danych premium. Przy większej ilości backlinków do analizy potrzebujesz jednak podnieść swój „plan” o kolejne 300 złotych – wtedy otrzymasz możliwość przeskanowania automatem 3 000 000 backlinków.

SEOwl GIF - Find & Share on GIPHY

Narzędziem Clusteric jesteś w stanie przeanalizować pliki z linkami z Google Search Console niemalże kilkoma kliknięciami. Szereg możliwości, które zapewnia to narzędzie, pozwala zaoszczędzić naprawdę sporo cennego czasu. Nie znaczy to oczywiście, że wszystko zrobi za Ciebie automat – analiza backlinków jest bardzo istotna i dobrze jest wykonać ją z należytą starannością, aby trafnie ocenić mniej lub bardziej podejrzane miejsca, które linkują do Twojej domeny. Każda strona – czy to wizytówka, czy sklep internetowy – jest traktowana przez algorytm z pewną surowością. Twoja pozycja w wynikach wyszukiwania jest w dużym stopniu zależna właśnie od linków zewnętrznych, dlatego miej na uwadze to, jakie linki „zostawisz”, a jakich się „pozbędziesz”.

Kolejnym Twoim zadaniem jest publikacja nowych artykułów lub postów na forach tematycznie powiązanych z Twoją branżą (lub także na innych, mniej powiązanych). Pozycjonowanie stron samemu niejednokrotnie może Ci przysporzyć wiele kłopotów w tym zakresie, bo w jaki sposób ocenisz, skąd warto kupować linki i które wybierać?

Oczywiście są specjalne platformy, które będą pośredniczyć w temacie zdobywania linków. Pozycjonowanie stron WWW z użyciem takich platform jak np. Linkhouse pozwoli Ci zaoszczędzić czas na kontakcie z właścicielami innych stron, na których chcesz zamieścić odnośnik do Twojej strony.

Zaoszczędzisz również sporo czasu na analizie strony, na której kupujesz link – te platformy na etapie wyszukiwania miejsc do publikacji posiadają odpowiednie dane z Ahrefsa, Majestica, Senuto etc., dzięki którym odfiltrujesz domeny ze słabymi parametrami. Linki z dobrych miejsc (stron) są niezwykle ważne, aby pozycjonowanie stron internetowych miało jakikolwiek sens.

Okej, masz więc linki z platform, ale co z resztą? Fora internetowe oraz linki z nich są „produkowane” przez różne agencje, mniej lub bardziej precyzyjnie, jeżeli chodzi o tematyczność miejsc – ale wyszukiwanie tych domen to tak naprawdę odrębny temat. Jeżeli kiedykolwiek interesowałeś się tym, czym jest outreach, to pewnie wiesz, jak trudno jest o kontakt i dobrą ofertę od właściciela strony. Bardzo często nie odpisuje on zbyt szybko lub po prostu nie godzi się na to, aby opublikować kolejny artykuł z linkiem. Całą pracę musisz więc wykonać tak naprawdę samemu, a to kolejne godziny i nerwy, które dadzą efekt – lub po prostu nie.

Jakie koszty? Sky is the limit jak to mówią, ale wszystko w granicach rozsądku. Skuteczne pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania w zależności od branży może pochłaniać od 2 do nawet 15 tysięcy polskich złotówek na miesiąc, a ceny za publikację z reguły zaczynają się od 50 zł netto w górę. Musisz mieć jednak na uwadze jedną rzecz związaną cenami za publikacje. Gdy samodzielnie pozycjonujesz swoją stronę w wyszukiwarce, nie otrzymasz takich rabatów jak linkbuilderzy czy agencje wydające na linki dziesiątki tysięcy złotych. To istotne, ponieważ publikacja, za którą Ty zapłacisz 500 zł, agencja będzie mogła zrealizować taniej ze względu na rabaty – np. za 380 zł. To tylko wyliczenia szacunkowe, ale mniej więcej taka jest skala oszczędności przy zlecaniu agencji działań SEO.

Podsumowanko

Stanowczo zaprzeczam tezom, że samodzielne pozycjonowanie strony to łatwy i tani proces dla osoby, która nigdy tego nie robiła. Uważam, że ten artykuł pomoże Ci podjąć decyzję co do wyboru pomiędzy samodzielnym pozycjonowaniem a zleceniem tego agencji. Pisząc w tym artykule o kosztach samodzielnego pozycjonowania nie ująłem pewnie wielu innych kosztów, takich jak cena monitoringu pozycji fraz kluczowych Twojej strony w wynikach wyszukiwania, który z reguły oprócz samego oprogramowania wymaga także pewnej ilości proxy (jeżeli zdecydujesz się na obsługę tego monitoringu na własnym serwerze).

Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.

Jeśli zatem podzielić koszty na takie, które „pozycjonują” (zakup linków, treści dla Twojej strony etc.) oraz na „niepozycjonujące” wychodzi na to, że ponad 3000 zł musisz mieć odłożone tylko na to, aby miesiąc w miesiąc płacić za narzędzia: Contadu, Copyscape, Screaming Frog, Ahrefs/Majestic SEO. Trzeba też dodać, że nie ująłem tutaj wielu innych narzędzi, z których korzysta się przy projektach rzadziej, niż te opisane w tekście. Koszty tych narzędzi oscylują w granicach 250$ miesięcznie, a zatem ostatecznie zrobiła się kwota ponad 4000 zł na same narzędzia do pozycjonowania. Osobiście uważam, że tę kwotę lepiej przeznaczyć na rozszerzenie budżetu na link building, aby zmaksymalizować efekty pozycjonowania strony internetowej w Google.

5/5 - (1 vote)

O autorze:

Mateusz Markiel

Rozpoczął swoją przygodę z pozycjonowaniem od branży ubezpieczeniowej oraz finansowej. Na przestrzeni lat prowadził kampanie SEO dla marketplace'ów oraz branży e-commerce. W chwili obecnej wykorzystuje zdobyte doświadczenie w pracy z klientami 4PEOPLE dążąc do osiągnięcia jak najlepszych wyników w kampaniach SEO.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

5/5 - (1 vote)
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!