11 punktów, które zweryfikują czy jesteś gotowy na płatną reklamę na LinkedIn

0 napisany przez Patryk Kułagowski, 22 kwietnia 2020

675 mln użytkowników LinkedIn na świecie i 3,8 mln w Polsce. Już same liczby sprawiają, że chce się eksplorować tę platformę w poszukiwaniu prospektów biznesowych, które być może będą zainteresowane Twoim produktem czy usługą. Nie bez powodów LinkedIn nosi miano platformy numer 1 do generowania leadów wśród mediów społecznościowych (źródło: The State of B2B Marketing, Fall 2015, Demandwave). Sposobów na dotarcie do naszej grupy docelowej jest wiele, zarówno organicznie, jak i przy wsparciu płatnych działań reklamowych, tzw. LinkedIn Ads. To właśnie na tych drugich skupię się w tym artykule. 

Reklama na LinkendIn

Zanim jednak rozpoczniesz swoją przygodę z płatną reklamą na LinkedIn, warto należycie się do niej przygotować. Spontaniczna wyprawa może mocno uderzyć Cię po kieszeni i zniechęcić do korzystania z możliwości reklamowych tej platformy, a tego chciałbyś chyba uniknąć? Zgadza się? 

Przygotowana checklista krok po kroku pozwoli Ci zweryfikować Twój stan przygotowań, uniknąć niepotrzebnych rozczarowań i przepalonych budżetów. Gotowy? 

1. Upewnij się, że posiadasz zarówno konto osobiste, jak i firmowe na LinkedIn, które możesz ze sobą powiązać przy tworzeniu konta reklamowego w Menedżerze Kampanii.

Pozornie oczywista rzecz, a tak często pomijana. O ile posiadanie konta osobistego na tej platformie nie budzi zazwyczaj wątpliwości, to często jesteśmy nieświadomi, że w przypadku braku strony firmowej lub strony marki na LinkedIn, z którą będziesz mógł powiązać swoje konto reklamowe w Menadżerze Kampanii, ani rusz z większością kampanii reklamowych na tej platformie w postaci sponsorowanych treści, dynamicznych formatów reklamy i formularzy generowania potencjalnych klientów. Jeśli jeszcze nie założyłeś swojego LinkedIn/Showcase Page, to odsyłam Cię do mojego wcześniejszego artykułu

kampania reklamowa firma

Zoptymalizuj także oba konta w celu podniesienia efektywności działań reklamowych. To Twój paszport, na podstawie którego będziesz zawsze weryfikowany. Świadczy on także o Twojej wiarygodności! To dzięki niemu uzyskasz niezbędne zaufanie, pomocne nie tylko przy przekraczaniu kolejnej granicy, ale także budowaniu kluczowych relacji z lokalną społecznością destynacji, do której zmierzasz.

2. Zapoznaj się z polityką LinkedIn dotyczącą publikowania reklam w witrynie

Zanim Twoja reklama zostanie wyświetlana, musi przejść proces weryfikacji przez LinkedIn, który sprawdzi ją pod kątem zasad określonych w polityce reklamowej LinkedIn. Feedback otrzymasz zazwyczaj do 24h od momentu uruchomienia kampanii reklamowej. 

Jeśli Twoja reklama zostanie odrzucona, powód znajdziesz w Menedżerze Kampanii po najechaniu kursorem na status reklamy, a także w formie wiadomości e-mail. Wówczas będziesz mógł edytować ją zgodnie z zasadami reklamowymi LinkedIn i przesłać ją ponownie do weryfikacji lub odwołać się bezpośrednio do supportu LinkedIn

Na co warto szczególnie zwrócić uwagę?

 – Język reklamy: należy stosować nieobraźliwy, pozbawiony wulgaryzmów język dostosowany do grupy docelowej.

 – Prywatność: należy przestrzegać obowiązujących przepisów i regulacji dotyczących prywatności i ochrony danych.

 – Tekst reklamy i informacje kontaktowe: nie należy stosować niestandardowej pisowni, gramatyki, interpunkcji czy układu wielkich liter, jak również powtórzeń, więcej niż jednego wykrzyknika, nadmiernej ilości emotikonów, animowanych gifów, niepowiązanych hasztagów oraz symboli zastępujących litery lub odbiegających od standardowego znaczenia. Dozwolone jest użycie jednego linku oraz jednego adresu e-mail lub numeru telefonu.

 – Dyskryminacja: nieakceptowalna jest dyskryminacja ze względu na wiek, płeć, niepełnosprawność, religię, pochodzenie etniczne, rasę, kolor skóry, pochodzenie narodowe lub preferencje seksualne. Reklamy muszą uwzględniać powyższe wymogi, a także wszystkie inne przepisy, w tym przepisy zakazujące dyskryminacji w związku z edukacją, mieszkaniem, kredytem czy zatrudnieniem.

 – Znaki towarowe i prawa autorskie: nie należy wykorzystywać znaków towarowych/praw autorskich należących do stron trzecich, chyba że ich właściciel wyrazi na to zgodę

 – Dopasowanie: nie należy stosować linków, treści czy grafik, które mogą wprowadzać użytkowników w błąd, zawierać informacje niezgodne z prawdą czy pogarszać doświadczenie osób wchodzących w interakcję z reklamą.

 – Targetowanie reklamy i treści wrażliwe: zabronione jest kierowanie reklam na podstawie kategorii wrażliwych, takich jak zdrowie, przynależność/przekonania polityczne, pochodzenie rasowe lub etniczne, przynależność/przekonania religijne lub filozoficzne, domniemane/faktyczne popełnienie przestępstwa, orientacja seksualna, przynależność do związków zawodowych lub dochód.

 – Produkty zabronione/ograniczone: zabronione jest promowanie produktów tytoniowych, narkotyków, broni, fajerwerków, treści dla dorosłych, dzwonków na telefon, towarów podrobionych, hazardu, loterii, kryptowalut, praktyk okultystycznych, treści zdrowotnych (nierealne lub wprowadzające w błąd twierdzenia dotyczące poprawy zdrowia, w tym związane z dietą i odchudzaniem), treści politycznych, fałszywych dokumentów, treści chronionych prawami autorskimi, marketingu afiliacyjnego, hackingu i crackingu. Reklamy dotyczące alkoholu, zwierząt, serwisów randkowych, urządzeń medycznych, pożyczek krótkoterminowych i usług finansowych podlegają ograniczeniom emisyjnym. 

3. Określ cel swoich działań reklamowych na LinkedIn. 

Cele reklamowe na LinkedIn zostały podzielone na trzy główne kategorie:

Świadomość – przy realizacji tego celu więcej osób usłyszy o Twojej marce lub firmie. Rekomendowany, gdy chcesz pozyskać jak najwięcej wyświetleń Twojej reklamy. 

Zainteresowanie – pozwoli Ci osiągnąć więcej interakcji z Twoją reklamą w postaci odwiedzin witryny internetowej, reakcji pod postem czy też wyświetleń wideo. 

Konwersje – zastosowanie tego celu reklamowego pomoże Ci zdobyć większą liczbę wysokiej jakości potencjalnych klientów na LinkedIn; zachęcić do wykonania przez użytkownika określonego działania, takiego jak np. rejestracja czy wypełnienie formularza; a także pozyskać wykwalifikowanych kandydatów do pracy. 

cel kampanii linkedin

Określenie celu reklamowego już na starcie pozwoli Ci łatwiej i precyzyjniej dopasować dalszą część Twojej podróży po zakątkach płatnej reklamy na LinkedIn. Niech zgadnę, wszystkie drogowskazy kierują Cię w stronę celu o nazwie konwersje. Nic w tym złego, ale pamiętaj, że jego osiągnięcie, może być realizowane także pośrednio poprzez realizację innych celów reklamowych na tej platformie. 

4. Zweryfikuj czy Twoja grupa docelowa korzysta z tej platformy, a produkt lub usługa oferowana przez Ciebie znajdzie tu swoich potencjalnych nabywców. 

W Menadżerze Kampanii LinkedIn warto sprawdzić wielkość swojej grupy docelowej, do której możemy dotrzeć z naszym komunikatem reklamowym. Możliwości targetowania jest wiele. Grupę docelową możesz rozszerzać lub zawężać o takie zmienne jak: lokalizacja, język profilu, atrybuty odbiorców (firma, dane demograficzne, wykształcenie, doświadczenie zawodowe, zainteresowania i cechy) czy pasujące grupy odbiorców. 

Pamiętaj! Zbyt wąskie zawężenie targetowania reklamy na LinkedIn, nie zawsze okazuje się kluczem do sukcesu. Minimum to 300 odbiorców. Poniżej tej wartości system reklamowy LinkedIn nie przepuści Twojej reklamy.

W celu osiągnięcia lepszych rezultatów kampanii reklamowej LinkedIn rekomenduje liczebność grupy docelowej w przedziale od około 60 tys. do 400 tys. użytkowników, w zależności od wybranego formatu reklamowego. Nie jest to jednak warunek konieczny do osiągnięcia wymiernych korzyści z kampanii reklamowych na tej platformie, a jedynie rekomendacja ze strony LinkedIn. 

5. Bądź gotowy na wyłączną płatność kartą kredytową i to w walucie obcej.

Niestety nie rozliczysz się w złotówkach! Zastanów się dobrze, czy wolisz płacić w dolarach, euro lub w innej walucie, po podjętej decyzji nie będziesz mógł już jej edytować. 

Płatności kartą kredytową są oferowane wszystkim klientom, którzy korzystają z Menadżera Kampanii do zarządzania i prowadzenia kampanii reklamowych na LinkedIn. Dostępna jest także opcja fakturowania, do której możesz zostać zakwalifikowany do ubiegania się dopiero w przypadku wydatków miesięcznych powyżej 3000 $ przez co najmniej dwa kolejne miesiące. 

waluta na linkedin

6. Sprawdź zawartość swojego portfela, płatna reklama to minimalne wydatki dzienne na poziomie 10 $.

Przed podjęciem działań reklamowych na LinkedIn określ precyzyjnie swój budżet reklamowy, który jesteś w stanie przeznaczyć w tym celu. Minimalny dzienny, a także całkowity budżet kampanii to 10 $. Jeżeli chcesz zachować ciągłość swoich działań w celu większej efektywności kampanii reklamowej, musisz liczyć się z budżetami reklamowymi powyżej 1200 zł netto miesięcznie. Oczywiście, możesz działać efektywnie na bazie mniejszych budżetów, ale wówczas opcje testowania i osiągane wyniki będę mocno ograniczone.  

Minimalne stawki prezentują się następująco w zależności od modelu rozliczeniowego i formatu reklamowego:

 – 2 USD – stawka CPC/CPM dla reklam tekstowych i treści sponsorowanych,
 – 0,02 USD – minimalny CPV,
 – 5,5 USD – minimalny CPM przy wideo,
 – 0,1 USD – minimalna stawka za wysłaną sponsorowaną wiadomość InMail.

Początkowe wydatki reklamowe mogą okazać się barierą nie do przeskoczenia, a koszt dotarcia do odbiorcy na LinkedIn wydaje się zdecydowanie wyższy niż na innych platformach mediów społecznościowych. Z biegiem czasu zobaczysz jednak, że dokonałeś właściwego wyboru, gdy zaczną pojawiać się pierwsze wymierne korzyści biznesowe w postaci spływających leadów.

7. Zapoznaj się z modelami rozliczeniowymi.

Koszt reklamy na LinkedIn jest określany na bazie systemu aukcyjnego. Prowadząc kampanię reklamową, konkurujesz z innymi reklamodawcami, którzy walczą o dotarcie do podobnej grupy odbiorców co Ty. Zwycięzca licytacji płaci minimalnie więcej, tak aby przebić innych reklamodawców. Wówczas jego reklama jest wyświetlana odpowiednim członkom platformy LinkedIn. Na cenę reklamy wpływają takie zmienne jak: cel, grupa odbiorców, stawka czy wskaźnik istotności. 

Rodzaje stawek w kampaniach LinkedIn Ads są dostosowane do celów reklamowych i różnią się w zależności od wybranego formatu reklamy. Dostępne są następujące rodzaje stawek:

 – stawka automatyczna – opłata pobierana za wyświetlenie, bez możliwości wyboru kwoty stawki, 
 – stawka maksymalna –  ustawiamy ją ręcznie w następujących modelach: maksymalny koszt za kliknięcie (CPC), maksymalny koszt za 1000 wyświetleń (CPM), maksymalny koszt za wyświetlenie wideo (CPV), maksymalny koszt za wysłanie (CPS), 
 – ulepszona stawka CPC – stawka jest określona na podstawie kosztu za kliknięcie (CPC), a system automatycznie optymalizuje ją w celu uzyskania jak największej ilości kliknięć, reakcji lub konwersji.

Bez obaw! Sugerowane wielkości stawek podpowie Ci sam LinkedIn po odpowiednim wyborze celu reklamowego, grupy docelowej, formatu i umiejscowienia reklamy.

stawki rozliczeniowe linkedin

8. Zastanów się, jakimi materiałami promocyjnymi dysponujesz i czy wniosą one wartość dodaną dla potencjalnego odbiorcy komunikatu reklamowego.

Konkurencja w obszarze reklamowym na LinkedIn nie jest jeszcze tak duża, jak na innych platformach, co nie zmienia faktu, że walki o atencję odbiorcy nie można lekceważyć w całym tym szumie informacyjnym, którego na co dzień doświadczamy. 

Twoja kreacja reklamowa musi stanowić wartość dodaną dla potencjalnego odbiorcy komunikatu reklamowego, szczególnie w przypadku kampanii leadowych. Niestety bez barteru się nie obejdzie. Dane kontaktowe to rzecz wrażliwa, aby je pozyskać w ramach działań reklamowych, musisz zaoferować coś unikatowego w zamian za ich pozostawienie, np. case study, poradnik czy kod rabatowy. Bez tego Twoje działania reklamowe LinkedIn Ads mogą okazać się kolejnym przepalonym budżetem. 

9. Określ, w jaki sposób będziesz weryfikował efektywność działań reklamowych LinkedIn Ads. 

Analityka kampanii reklamowej na LinkedIn jest niezwykle istotna w celu jej późniejszej optymalizacji. Pozwoli Ci lepiej poznać swoją grupę odbiorczą i jej zachowania. Na wstępnie warto zaimplementować na swojej stronie tzw. Insight Tag, czyli kody remarketingowe LinkedIn, które będziesz mógł wykorzystać bezpośrednio w Menadżerze Kampanii. To świetne źródło informacji i w dodatku totalnie za darmo! Nie zapominaj także o Google Analytics, to ono pozwali Ci zestawić osiągane wyniki z kampanii LinkedIn w szerszym wymiarze, stale kontrolować zdefiniowane konwersje, a także wykorzystywać pozyskany ruch z platformy LinkedIn w działaniach Google Ads już niższym nakładem finansowym niż dotychczas.

 

10. Testuj, testuj i jeszcze raz testuj!

Testowanie różnych kampanii reklamowych na LinkedIn to podstawa sukcesu! Niestety w początkowej fazie musisz nastawić się na większe wydatki z tym związane, ale z biegiem czasu ta inwestycja zaprocentuje. Dróg do celu jest wiele, im więcej ich przetestujesz, tym łatwiej i szybciej osiągniesz go przy kolejnym podejściu. 

Testuj takie elementy jak: cel reklamowy, grupa docelowa, formaty reklamowe, modele rozliczeniowe czy kreacje reklamowe (testy A/B na bazie jednej zmiennej np. slogan reklamowy, treść czy grafika). Pomogą Ci one zoptymalizować kampanię w trakcie jej trwania, osiągając jak najlepsze wyniki i jednocześnie ograniczyć dotychczasowe nakłady czasowe i finansowe.

Uwaga! Możesz za darmo przetestować swoją pierwszą kampanię reklamową do wartości 50 $. Wystarczy, że podasz swój adres e-mail, a otrzymasz wspomniane 50 $ darmowego kredytu reklamowego bezpośrednio od LinkedIn. Sprawdź! 

11. Traktuj płatną reklamę na LinkedIn jako element WSPARCIA sprzedaży!

Nie od razu Rzym zbudowano! Musisz być świadomy, że pierwsze efekty Twoich działań reklamowych mogą przynieść wymierne korzyści w postaci np. spływających leadów, dopiero po kilku, kilkunastu tygodniach pracy! Czasami już po pierwszym dniu od odpalenia kampanii reklamowej będziesz w stanie otrzymać pierwsze pozytywne wyniki, ale nie zawsze tak jest. To często proces długofalowy, który zwyczajnie wymaga testów i optymalizacji, szczególnie na początkowym etapie. 

Nie traktuj kampanii reklamowych na LinkedIn jako jedynego źródła sprzedaży Twoich produktów czy usług. Potraktuj ten kanał dotarcia do swoich potencjalnych klientów jako element złożonej strategii marketingowo-sprzedażowej. Zadbaj także o odpowiednie dostosowanie procesów sprzedażowych w Twojej firmie, szczególnie gdy zamierzasz prowadzić kampanie leadowe na tej platformie.

Podsumowanie

Uff, dotarliśmy do końca naszej checklisty! Na pierwszy rzut oka może ona przytłaczać, ale jeśli skrupulatnie odhaczyłeś każdy ze wspomnianych elementów, to gdy zdecydujesz się już wyruszyć w swoją pierwszą podróż z płatną reklamą na LinkedIn, to przekonasz się, że było warto. Oczywiście nie jest to wyprawa dla każdego! Czasami droga może okazać się długa i wyboista lub nawet nieosiągalna. Sam musisz ocenić czy jesteś gotowy w nią wyruszyć i jesteś do niej odpowiednio przygotowany. To co, ruszamy? Po drodze wpadnij jednak jeszcze z wizytą do moich case study z kampanii reklamowych na LinkedIn! 

W razie czego zawsze możesz złapać stopa u mnie, gdy nie będziesz gotowy sam wyruszyć w podróż. Podrzucę Cię na przystanek efektywnej kampanii reklamowej na LinkedIn! 

Przygotujemy darmową wycenę wraz z propozycją strategii

*Powyższe dane zostaną użyte wyłącznie do obsługi Twojego zapytania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz tutaj.

* Pola wymagane

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

O autorze:

Patryk Kułagowski

W 4PEOPLE zajmuje się mediami społecznościowymi - od Facebooka, przez Instagram, aż po LinkedIn. Specjalizuje się w komunikacji biznesowej i kampaniach reklamowych w sektorze B2B. Skutecznie prowadzi kampanie dla klientów z różnych branż - chemicznej, agro, prawniczej czy budowlanej. Podróżnik o duszy rockmana, który przelewa swoje pasje w efektywne działania. Pasjonat branży muzycznej oraz eventowej, organizujący spotkania lokalnej społeczności o nazwie LinkedIn Local w Rybniku.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!

Szukasz skutecznego marketingu internetowego?
Oferujemy bezpłatne konsultacje!

Dzięki nim dowiesz się:

Co wybrać? Google czy Facebook a może LinkedIn? Które z tych lub wielu innych narzędzi warto zastosować w przypadku twojej firmy.

Na jakie koszty musisz się przygotować i na jakie korzyści możesz liczyć.

Jak Twoja firma wypada na tle konkurencji i o jakie elementy warto zadbać na stronie internetowej

Umów się na bezpłatną konsultację!

Katarzyna Rożek

Katarzyna Rożek

Account Manager