Zdążyć na sezon, czyli kiedy podjąć decyzję o pozycjonowaniu strony

0 napisany przez Paweł Pawlak, 23 grudnia 2015

Święta Bożego Narodzenia to dla wielu stron e-commercowych czas „żniw”. Podobnie jak w przypadku tradycyjnych sklepów, w sklepach internetowych zwiększa się ruch. Nic dziwnego. Ludzie szukają prezentów. Niestety sklepom, które odpowiednio wcześnie nie zaczęły działań promocyjnych sezon może przejść przed nosem.

Od czego zaczynamy

Okres przed Świętami Bożego Narodzenia to tylko jeden z przykładów sezonu. Różne branże, a nawet różne sklepy z tej samej branży, mogą odczuwać boom na swoje produkty w różnych okresach:

  • wiosna i jesień dla branży obuwniczej;
  • zima dla sklepów ze sprzętem narciarskim, sklepy z zabawkami w okresie przed Mikołajkami;
  • lato dla sklepów ze sprzętem biegowym.

To tylko niektóre przykłady obrazujące różnorodność sezonu. Zdarza się, że w rozmowie z potencjalnymi klientami słyszymy : „Chciałbym pozycjonować swoją stronę! W przyszłym miesiącu zaczyna się dla mnie gorący okres i do tego czasu chciałbym widzieć wyniki!”. Z dużym prawdopodobieństwem nie jest to do zrealizowania.

Pozycjonowanie strony to proces, na którego efekty niestety trzeba czekać. Okres oczekiwania na wyniki może być zróżnicowany w zależności od parametrów strony (wiek, liczba zindeksowanych podstron, linki zewnętrzne itp.), stopnia jej zoptymalizowania czy innych czynników zewnętrznych i sięgać nawet kilku miesięcy. Chcąc wstrzelić się w trend warto zidentyfikować, kiedy w naszym sklepie może panować sezon. Jak tego dokonać?

To kiedy jest ten sezon?

Pierwszym z wyznaczników sezonu powinno, być nasze własne doświadczenie oraz znajomość branży, w której działamy. Jeżeli działamy na rynku od kilku- kilkunastu lat to z pewnością jesteśmy w stanie określić, kiedy możemy spodziewać się największego popytu na oferowane przez nas produkty. Gorzej w sytuacji, gdy działamy na rynku stosunkowo od niedawna i nie posiadamy odpowiedniego wyczucia.

Drugim krokiem powinna być analiza statystyk Google Analytics. Jeżeli dysponujemy danymi z okresu dłuższego niż rok, możemy z łatwością określić, kiedy najchętniej klienci odwiedzają nasz sklep i na jakie części roku przypada nasz sezon.

Warto również przeanalizować ogólne trendy za pomocą Google Trends (https://www.google.pl/trends). Narzędzie to pozwala nam określić dla danej frazy popularność jej wyszukiwania w przeszłości, jak również sprawdzić prognozy wyszukiwania.

TrendsWpisując w Google Trends frazę „narty” widzimy, że największe zainteresowanie nią przypada na styczeń…

W podobny sposób możemy wykorzystać Planer słów kluczowych. Dostępne w obu narzędziach wykresy pokazują w jakich miesiącach dana fraza wyszukiwana jest najczęściej.

Planer

…a Planer słów kluczowych to potwierdza.

Dzięki informacjom z powyższych źródeł, z łatwością będziemy mogli określić, kiedy w naszym sklepie panuje sezon i ile dokładnie mamy czasu na zaplanowanie i rozpoczęcie działań marketingowych w organicznych wynikach wyszukiwania.

Planowanie działań z wyprzedzeniem

Stare chińskie przysłowie mówi „Najlepszy czas na zasadzenie drzewa był 20 lat temu. Następny najlepszy czas jest teraz.” Nie inaczej jest z SEO. Przeszłości nie zmienimy. By oczekiwane rezultaty były widoczne dzisiaj, prace nad stroną powinniśmy zacząć kilka miesięcy wcześniej.

Jeżeli na działania promocyjne w organicznych wynikach wyszukiwania zdecydujemy się na tydzień przed świętami, nie możemy liczyć na to, że będą one efektywne. Jeżeli jednak nie będziemy zwlekać z decyzją, istnieje prawdopodobieństwo, że efekt osiągniemy tuż przed kolejnym okresem wzmożonej aktywności klientów.

Aby nie marnować czasu i nie przegapić odpowiedniego momentu, powinniśmy w pierwszej kolejności określić cele, które chcemy osiągnąć. Czy strona ma być pozycjonowana na określoną grupę fraz czy też w długim ogonie. Czy działania mają mieć charakter wizerunkowy czy ukierunkowany na sprzedaż? Czy chcemy zwiększyć sprzedaż wszystkich oferowanych przez nas produktów czy też określonej ich grupy? Na te pytania należy odpowiedzieć wspólnie z agencją pozycjonującą.

Warto pamiętać o tym, że agencja SEO będzie prowadziła takie działania jak: audyt i optymalizacja naszego sklepu, a także działania z zakresu linkbuildingu. Każde z tych działań może zająć nieco czasu, dlatego też trzeba wkalkulować go w czas, w jakim chcielibyśmy osiągnąć zadowalające nas wyniki.

Przyjmijmy, że audyt i optymalizacja sklepu to ok. 1 miesiąca. Efektu linkbuildingu, w zależności od konkurencyjności fraz i parametrów strony to min. 2-3 miesiące. Jeżeli więc zamierzone cele miałyby zostać osiągnięte w sezonie wiosennym, teraz jest najlepszy czas, by rozważyć pozycjonowanie swojej strony.

Podsumowanie

Pozycjonowanie to proces, który wymaga czasu. Jego efekty nie będą widoczne po tygodniu. Jeżeli się na nie decydujemy musimy się z tym liczyć, a decyzja o podjęciu działań musi zostać podjęta odpowiednio wcześniej. Im więcej zwlekamy, tym mniej prawdopodobne, że oczekiwane wyniki uda się osiągnąć przed sezonem.


Bo gdy nie trafimy w sezon… ;)
Źródło: YouTube

O autorze:

Paweł Pawlak

W agencji 4People prowadzi kampanie pozycjonowania. Koordynuje prace działu, pracuje nad audytami SEO, dostępności i użyteczności, optymalizuje witryny i w ogóle robi wszystko, żeby były widoczne w wyszukiwarce.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!