Strony mobilne – warto?

2 napisany przez Adam Majchrzak, , 11 lutego 2014

Dlaczego? Coraz większa i stale rosnąca popularność urządzeń mobilnych (smartfony, tablety) sprawia, że wzrasta korzystanie z zasobów internetowych z wykorzystaniem tych urządzeń.  Z ostatnich badań IDC wynikało, że do końca 2013 roku sprzedaż smart fonów na całym świecie przekroczy miliard sztuk. Obecnie możemy czekać na potwierdzenie tych przewidywań. Prognozy na najbliższe lata również zakładają wzrost, do 1,7 miliarda sztuk w roku 2017. Jeśli chodzi o Polskę, da się zaobserwować podobny trend, jeśli chodzi o zakup oraz używanie powyższych urządzeń. W tej sytuacji nie można pominąć znaczenia i zrezygnować z prowadzenia skutecznego marketingu mobilnego, określanego jako „mobile marketing”. Jego zastosowanie wydaje się być dość oczywiste, gdyż pozwala na wykorzystanie dodatkowych możliwości w celu szybkiego i skutecznego dotarcia do osób, które korzystają z Internetu poza domem – OOH

„Out of home”: w podróży, w trakcie spotkań towarzyskich, zakupów. Co ciekawe daje się również zaobserwować trend określany jako BYOD „bring your own device”, czyli wykorzystanie prywatnych urządzeń w pracy zawodowej. Raport Forrester Research INC. Potwierdza wykorzystanie sprzętu przez 53% pracowników, z tendencją wzrostową (rok 2013 przyniósł 5% zwyżkę).

growth-chart

Mobile marketing wymaga więc stosowania odpowiednio prostych i łatwo przyswajalnych dla odbiorcy komunikatów, dostosowanych do możliwości odpowiednich urządzeń mobilnych.

Cechy marketingu mobilnego:

  • 1. Zawsze i wszędzie (prosty, czytelny, spersonalizowany przekaz).
  • 2. Natychmiastowe i bezpośrednie dotarcie do grupy docelowej.
  • 3. Łatwa, dynamiczna i elastyczna interakcja z użytkownikiem.
  • 4. Wysoki poziom skuteczności.
  • 5. Ciągła dostępność (stałe używanie telefonów).
  • 6. Wskaźnik nowoczesności i otwartości firmy.
  • 7. Wymierność – precyzyjne monitorowanie prowadzonej kampanii reklamowej.

Korzyści dla klienta?

Wykorzystanie możliwości dotarcia do klienta, jakie dają urządzenia mobilne, niewątpliwie wymagają odpowiednich nakładów. Najczęściej sprowadza się to do pytania klienta: Czy mnie się to opłaca? Jakie korzyści będą płynąć z poniesionych nakładów? Odpowiedź na to pytanie nie zawsze jest łatwa do udzielenia (rodzaj klienta, branża w jakiej działa, oferowane produkty/usługi), niemniej jednak można wyróżnić kilka podpunktów, które niewątpliwie można scharakteryzować, jako korzyści.

Marketingowe:

  • 1. Zwiększenie oglądalności witryny.
  • 2. Poprawa wyników wyszukiwania.
  • 3. Zwiększenie dostępności witryny.
  • 4. Poszerzenie grona klientów.
  • 5. Wersje mobilne sprawdzają się w większości branż.

Funkcjonalne:

  • 1. Uproszona nawigacja (wygoda korzystania).
  • 2. Mniejsze koszty transferu (utrzymanie strony WWW na serwerze).
  • 3. Szybsze ładowanie się witryny.
  • 4. Dopasowywanie się witryny do różnych urządzeń.

Jak?

Chcą rozpocząć prowadzenie jakichkolwiek działań marketingowych, skierowanych do użytkowników urządzeń mobilnych, musi najpierw zadbać o zoptymalizowanie witryny, która jest przedmiotem naszych działań i która będzie naszym „narzędziem” komunikacji z klientem. Istnieją dwa najpopularniejsze sposoby tworzenia stron zoptymalizowanych pod kątem wyświetlania na smart fonach i tabletach.

  • 1. Budowa witryny z wykorzystaniem techniki projektowania „Responsie Web Design”. Stworzenie wyglądu strony dopasowującego się do urządzenia w oparciu o tę samą treść zamieszczoną na stronie.
  • 2. Budowa strony mobilnej przystosowanej do wyświetlania jedynie na tych urządzeniach. Zmodyfikowana zarówno treść strony, jak i jej wygląd przystosowany do poprawnego wyświetlania jedyne na urządzeniach mobilnych. Dodatkowo funkcjonuje wersja tradycyjna strony dla urządzeń „stacjonarnych”.

To jakie wybierzemy podejście powinno być podyktowane przeanalizowaniem potrzeb i celów jakie stawiamy sobie w naszych działaniach.

Najczęściej wyszukiwane branże i frazy na urządzeniach mobilnych:

  • 1. Usługi hotelarskie: noclegi, hotele, pensjonaty, hostele
  • 2. Turystyka i podróże: mapy, lokalizacje, rozkłady jazdy, taksówki
  • 3. Gastronomia: restauracje, puby, pizzerie
  • 4. Usługi:     medyczne, estetyczne, motoryzacyjne
  • 5. Rozrywka: repertuar kin, bilety, koncerty, radio
  • 6. Branża handlowa

 Działając w jednej z powyższych branż warto poważnie zastanowić się nad mobilnym kanałem dotarcia do klienta. Warto tu również zauważyć, że powyższe zestawienie dotyczy szczególnie przedsiębiorców działających na rynkach lokalnych. Każdy z potencjalnych klientów pizzeri, niewątpliwie uzna za ogromną zaletę, możliwość przejrzenia menu, cennika oraz łatwego złożenia zamówienia korzystając tylko ze swojego smartfona, jeśli akurat znajduje się na fajnej imprezie. Czy patrząc z tego punktu widzenia, właściciel firmy oferującej usługi w powyższych branżach, może powiedzieć sobie z czystym sumieniem, nie myśląc o utraconych klientach: „Mnie nie jest potrzebna mobilna wersja strony, ja działam tylko u mnie w mieście…”?

Podstawowe zasady tworzenia stron mobilnych

Wybierając jedno z podejść do stworzenia strony mobilnej, warto mieć na uwadze kilka podpunktów, których zastosowanie pozwoli na podniesienie jej funkcjonalności.

Optymalizacja objętości strony.
Powinna ona dotyczyć zarówno odpowiedniego przygotowania elementów graficznych (zdjęcia, obrazki) jak i treści strony. Należy mieć na uwadze, że mimo stałego rozwoju infrastruktury sieci komórkowych, nie postępuje ona w każdym miejscu kraju/świata w taki sam sposób. Należy więc zadbać o to, aby mimo niskiej przepustowości sieci komórkowej witryna ładowała się optymalnie jak najszybciej.

Dopasowanie wyglądu do rozmiaru ekranu.
Mimo faktu, że na rynku dostępna jest szeroka gama urządzeń oferujących różne rozmiary ekranów witryna powinna być na tyle uniwersalnie zbudowana, aby zapewnić poprawne odczytanie treści oraz dostępność wszystkich jej elementów  na wszystkich tych urządzeniach. Należy jednak liczyć się z faktem, że zależnie od urządzenia treść witryny może być odmiennie prezentowana (inna od nominalnej wielkość czcionek, inny współczynnik skalowania elementów graficznych).

Skrócenie treści strony.
Dopasowanie ilości treści prezentowanej na stronie oraz jej formy pod kątem jej dostępności na urządzeniu mobilnym – powinno uwzględniać możliwość jej szybkiego odczytania (unikanie np. przewijania wielu ekranów), łatwego odnalezienia istotnych informacji (wyróżnienie ważnych haseł: podkreślanie, punktowanie).

Wygodna nawigacja.
To jedna z najważniejszych cech witryn mobilnych. Menu powinno być dostosowane do obsługi za pomocą palców, bez konieczności powiększania rozmiaru strony (zoom). Dobrą praktyką jest umieszczenie buttonów „call to action”, np.: „ZADZWOŃ”, „NAWIGUJ”, „SZUKAJ”.

Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.

Konkretny adres URL.
Mobilna wersja witryny powinna być umieszczona pod jasno określonym i prostym adresem URL. Dobrą praktyką jest przygotowanie domeny w strefie .mobi (domena.mobi) lub też subdomny np. m.domena.pl Pozwala to na łatwe określenie zawartości witryny i jej przeznaczenia już na podstawie adresu URL i jej łatwe zapamiętanie przez użytkownika.

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!