Social media marketing – przyszłość należy do Twittera?

2 napisany przez Magdalena Krempel, 18 sierpnia 2015

Mapa miejsc, w których znajdujemy się poza zasięgiem internetu kurczy się sukcesywnie, dlatego coraz częściej można spotkać na ulicach osoby, których wzrok skupiony jest na smartfonie lub tablecie. Chcemy być wciąż online, a doświadczając wirtualnych przeżyć częściej niż dotychczas, nasze oczekiwania rosną. Czy odpowiedzią na nie może być komunikacja na Twitterze? Podpowiem!

Wśród marek zauważamy wyścig na obecność w social mediach. Wielkie brandy nie wyobrażają sobie już swojego istnienia bez Facebooka, Twittera czy Instagrama. Coca&Colę znajdziecie też na Snapchacie! Dlaczego warto postawić na Twittera właśnie? Sprawdźcie!

Kto korzysta z Twittera?

Myślisz, że na Twitterze dominuje „gimbaza” i nie warto się tam pojawiać jako marka? Nic bardziej mylnego. Wystarczy zajrzeć do comiesięcznego raportu Twitter Trends przygotowywanego przez Sotrender. 

Screenshot_1Źródło: Sotrender, Twitter Trends 07.2015 r.

Ze struktury wiekowej Twitterowiczów można wyciągnąć wniosek, że… ćwierka zarówno młode, jak i starsze pokolenie. Znajdziemy tutaj więc grupy docelowe dla producentów m.in. napojów, gadżetów, odzieży, ale także dla organizatorów festiwali czy świadczących usługi telekomunikacyjne. Kluczem do sukcesu ćwierkającej marki, jest zrozumienie specyfiki tego medium i porzucenie porównań z kontami na Facebooku.

Zaplanowana spontaniczność

Usłyszałam kiedyś, że planowanie działań na Twitterze nie ma sensu. Cóż, życzę powodzenia takim osobom w rozwijaniu biznesu. Spontaniczność jest ważna, ale… Nie wyobrażam sobie wielkich marek, które publikują treści w social mediach na przysłowiowy żywioł. Strategia ważna jest w każdym kanale komunikacji – sprecyzowanie tego co chcemy komunikować, w jaki sposób i przede wszystkim – do kogo.

Dialog ponad wszystko

Twitter to kanał dynamiczny – tysiące wątków rozpoczyna się właśnie w tej chwili – i wymaga elastycznego dopasowania się do odbiorców. Chodzi tutaj głównie o to, jakie tematy poruszamy i jakim językiem się posługujemy. Wyobrażacie sobie, że na przykład marka Tymabark i jej słynny „głos”, czyli Kapsel posługują się językiem wzniosłym, patetycznym i naszpikowanym trudnymi słowami? Nie wiem jak wy, ale ja nie. Macie wątpliwości? Sprawdźcie sami jak Tymbark Twittuje.

Na Facebooku zazwyczaj przygotowujemy content plan obejmujący tematykę wpisów wraz z grafikami. Rozplanowujemy co pojawi się każdego dnia i o której godzinie. Na Twitterze plan wpisów ogranicza się do 2-3 krótkich tweetów. Jak to? Tak to! Tutaj króluje dialog, zaczepianie się i włączanie w dyskusje. W ten sposób budujemy swój wizerunek, poznajemy preferencje użytkowników i możemy proponować na przykład swój produkt.

Twitter to idealne miejsce do szukania klientów, a śledzenie hashtagów pomaga w tym zdecydowanie! Chcesz promować swój sklep internetowy, w którym masz bogate zasoby herbat i kaw? Sprawdzaj hashtagi #kawa #herbata #czekolada etc. W ten sposób dotrzesz do smakoszy! Sprzedajesz usługi telekomunikacyjne? Zaglądaj na #internet #telefon #operator i hashtagi z nazwą poszczególnych operatorów. Ktoś zawiódł klienta? Okaż klientowi zainteresowanie, przedstaw swoją ofertę i… przekonaj go do siebie! 

Na Twitterze także spotkamy się z marketingiem rekomendacji. Nie brakuje osób, którzy proszą o poradę np.: jaki samochód będzie dla nich najlepszy, jaki komputer jest najmniej awaryjny etc.  W pierwszej kolejności liczą na odpowiedź swoich followersów (obserwujących), ale chętnie porozmawiają także z przedstawicielami marek. Nie daj się wyprzedzić i śledź swoich potencjalnych klientów.

Zarządzanie kryzysowe

Wciąż częściej oceniamy marki na Facebooku, jednak Twitter także świetnie sprawdza się jako miejsce rozwiązywania problemów i łagodzenia kryzysów. Trafił się niezadowolony klient? Z pewnością opisał swoją sytuację na Twoim fanpage’u, ale może także o tym zaćwierkał? Nie masz Twittera i może Ci umknąć ta informacja, a tweet będzie żył własnym życiem. Nie pozwól na to! 

Do tej pory utrudniona była prywatna komunikacja z fanami na Twitterze. Tzw. direct messages ograniczały się do 140 znaków (tak jak tweety), teraz się to zmieniło! Dzięki temu, będziesz mógł porozmawiać i wyjaśnić sytuację sporną lub polecić swoją usługę użytkownikowi. Proste? Proste!

Do obsługi Twittera można wykorzystać także aplikację, która dostępna jest dla systemów Windows i OS X, przeglądarkowej oraz jako wtyczka dla przeglądarki Google Chrome. Ogarniasz Twittera? Zainstaluj!

Reklama na Twitterze

Jeszcze kilka lat wstecz, trudno było sobie wyobrazić tworzenie reklam na Twitterze, bo w Polsce były one niedostępne. Teraz za to procentują, choć wymagają skontaktowania się z agencją 140media, która zajmuje się na rynku polskim sprzedażą pełniej oferty reklamowej Twittera. Jak wyglądają reklamy na Twitterze, zobaczycie poniżej. Pierwsza z reklam ma na celu pozyskanie obserwujących profil, druga z kolei to reklama promująca artykuł, a trzecia nakierowana jest na poinformowanie o aktualnej promocji.

 

Screenshot_2

 

Screenshot_3

 

Screenshot_4

Źródło: Twitter.com

Podsumowanie

Nie chcesz pozostawać w tyle? Śledź wszelkie kanały komunikacji i dopasuj je do swojego biznesu. Sprawdź, gdzie jest Twoja konkurencja, a gdzie jeszcze jej nie ma. Ucz się wciąż i oderwij od stereotypu, że fanpage na Facebooku wystarczy. Odpowiadaj na potrzeby swoich klientów i daj się… znaleźć!

Pamiętaj jednak, że Twitter to kanał komunikacji znacznie bardziej absorbujący aniżeli Facebook. Należy nastawić się na dialog z wygodnymi i mniej wygodnymi pytaniami, a sama reklama generuje większe koszty niż ta w systemie Facebook Ads. Coś za coś!

Dowiedz się, jak prowadzić kanały w Social Media i pozyskaj zaangażowanych odbiorców.

Więcej o Twitterze już wkrótce!

Rate this post

Historie sukcesu naszych klientów:

  • cele klienta zrealizowane przed szacowanym terminem
  • Facebook Ads jako wiodące działania marketingowe
  • 46,85% współczynnika wypełnień formularza
  • 3,88 EUR koszt potencjalnego klienta
  • ponad 500 leadów z Google Ads i Facebook Ads
  • 4,63% współczynnika konwersji
  • 17 926 leadów dzięki kampanii Google Ads
  • 6,26%  współczynnika konwersji
  • 1,28 zł kosztu za wyświetlenie strony klienta
  • bardzo niski wskaźnik współczynnika odrzuceń
  • 1483 899 zasięgu strony na Facebooku
  • 22 035 odwiedzin strony na Facebooku
  • 19 657 nowych polubień strony na Facebooku
   

O autorze:

Magdalena Krempel

Social Media Manager w 4PEOPLE. Lubi łączyć przyjemne z pożytecznym, dlatego wybrała pracę w branży, którą uwielbia ponad wszystko. Wychodzi z założenia, że jeśli można rozwijać swoje pasje i łączyć to z pracą zawodową... trzeba to robić! Dla klientów tworzy zintegrowane strategie obecności marek w social media. Jest odpowiedzialna za to, co pojawia się w poszczególnych kanałach komunikacji i z powodzeniem zwiększa konwersje z kampanii reklamowych. Z wykształcenia socjolog i politolog.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!