Reklama w Google – od czego zacząć?

1 napisany przez Adam Perz, 30 marca 2016

Choć reklamę w Google AdWords i pozycjonowanie zna już wiele osób, to grono tych, którzy nadal nie wiedzą jak zacząć. Jeśli należysz do tego grona, widzisz konkurencję swojej firmy pod wybranymi słowami kluczowymi, ale nie do końca wiesz, w jaki sposób się tam znaleźli to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie! Sprawdź, jakie działania podjąć, by wyprzedzić swoją konkurencję.

Na początku był Google

Jedyną i oficjalną możliwością reklamowania się na wyszukiwarce Google jest wykorzystanie Google AdWords. W telegraficznym skrócie są to w większości reklamy tekstowe oznaczone jako “Reklama” i pojawiające się nad organicznymi wynikami wyszukiwania.

Reklamy te są płatne w modelu CPC, czyli za kliknięcie. Płacisz więc dopiero w momencie, kiedy odbiorca przekieruje się poprzez reklamę na Twoją stronę internetową. Nie płacisz za wyświetlenie!

Do wykorzystania masz trzy linijki tekstu, które trzeba wykorzystać w umiejętny sposób. Tekst musi zachęcić do zapoznania się z ofertą, a jednocześnie by sam opis odpowiadał temu, co odbiorca znajdzie na stronie. Nie ma sensu płacić za kliknięcie w reklamę, gdy jej opis nie pokrywa się z tym, co jest na www.

f1

Przykład reklamy w Google – Google AdWords
Źródło: Google.pl

By zoptymalizować reklamę, możesz skorzystać z jednej z wielu opcji, by dopasować:
czas wyświetlania reklamy
– budżety
– maksymalny koszt kliknięcia.

Ostateczny koszt kliknięcia oraz pozycja. na której wyświetla się reklama są wyznaczane automatycznie. To wypadkowa maksymalnej stawki, którą jesteśmy w stanie zapłacić za jedno kliknięcie, wynik jakości strony (zgodność strony z emitowaną reklamą) oraz CTR-u (współczynnik kliknięć do wyświetleń).

Google AdWords to moim zdaniem wspaniale narzędzie do reklamowania!

Im prościej, tym lepiej

Podstawowe funkcje Google AdWords są na tyle proste, że może skorzystać z nich każdy użytkownik. Gdy budżet na reklamę to więcej niż kilkaset złotych, warto rozważyć powierzenie prowadzenia kampanii profesjonalnej agencji. Koszt prowadzenia takiej kampanii zaczyna się od kilkuset złotych, a prowadzone przez specjalistę przynoszą zdecydowanie lepsze efekty. Skoro już o efektach mowa, koniecznie połącz kampanię AdWords z Google Analytics. Nie zapomnij o skonfigurowaniu celów do mierzenia np. wysłanie formularza, ilość zakupów etc. Jeśli nie ma celów, to możliwe, że Twoje pieniądze są właśnie marnowane. Nie masz możliwości poznania efektów kampanii (ruchu, konwersji etc.).

Reklama z grafiką

Poza reklamami tekstowymi, mamy także te zawierające grafikę. Emitowane są w ramach Google AdWords (PLA) na podstawie specjalnie przygotowanych feedów produktowych. Google pobiera informacje na temat produktu wraz z grafiką i wyświetla je na stronie z wynikami wyszukiwania.

f2

Google Zakupy PLA
Źródło: Google.pl

A może by tak SEO?

Google to przede wszystkim doskonałe wyniki wyszukiwania, na których zbudował swoją potęgę i stał się synonimem wyszukiwania informacji w sieci. To, co widzimy po wpisaniu w wyszukiwarkę interesującej nas frazy nazywamy wynikami naturalnymi. By znaleźć się w “topie”, naturze trzeba trochę pomóc.

Co to w ogóle jest pozycjonowanie?

Pozycjonowania nie można uznać za oficjalną formę reklamy w Google, jednak tak naprawdę nią jest. Dzięki wykorzystaniu różnych technik zarówno na stronie, jak i na innych witrynach, specjaliści starają się uatrakcyjnić witrynę dla Google pod konkretną frazą. W skrócie: pozycjonowanie to proces, którego celem jest znalezienie się jak najwyżej w wynikach naturalnych pod określonymi frazami.

Wyniki wyszukiwania wymieniają się ze sobą swoimi pozycjami. Jeśli Google wykryje, że dana witryna jest pozycjonowana za pomocą agresywnych technik, może poważnie osłabić jej pozycję pod daną frazą lub w ogóle ją wykluczyć ze swoich wyników wyszukiwań. Taka sytuacja może mieć katastrofalne skutki finansowe, dlatego warto współpracować tylko ze sprawdzonymi agencjami i ściśle stosować się do ich zaleceń.

Decydując się na pozycjonowanie trzeba mieć świadomość, że łaska Google na pstrym koniu jeździ i nie zawsze można znajdować się na najważniejszych pozycjach, trzeba też uzbroić się w cierpliwość i dbać o zawartość samej pozycjonowanej strony.

Pozycjonowanie czy AdWords?

I jedno i drugie działanie ma swoje plusy i minusy!

W AdWords:
– płacimy za każde kliknięcie, ale w zamian otrzymujemy całkowitą kontrolę nad reklamą. Dotyczy to zarówno ustawiania jej wszystkich parametrów, jak i budżetów, które chcemy na ten cel przeznaczyć;
– mamy pewność, że nasze reklamy ukażą się na interesujących nas pozycjach;
– możemy dokładnie analizować skuteczność poszczególnych fraz i reklam;
– modyfikacje w reklamach i słowach kluczowych są wprowadzane natychmiastowo.

W pozycjonowaniu:
– jeśli witrynę mamy wypozycjonowaną pod konkretnymi frazami, nie musimy płacić za poszczególne kliknięcia. Jest to sytuacja opłacalna przy bardzo popularnych frazach;
– na wyniki pozycjonowania często trzeba czekać całymi miesiącami i nie zawsze się pojawią;
– ocena jakości ruchu z poszczególnych fraz jest mocno ograniczona.

Oczywiście najlepiej postawić na efekt synergii i połączyć oba działania. Jeśli jednak nie masz takich możliwości, najlepiej skonsultuj się z agencją, która oceni jakość witryn oraz doradzi najlepsze rozwiązanie.

Nie pytaj “czy?”, pytaj “jak?”

Jedno mogę napisać na pewno – warto inwestować w reklamę na wyszukiwarce Google. To miejsce, w którym często rozpoczynamy i kończymy poszukiwania produktów lub usług. Jeśli nie ma Cię w wyszukiwarce, tracisz potencjalnych klientów. Dlatego nie zastanawiaj się, czy zainwestować w reklamy – z pewnością przyniesie Ci to korzyści. Oczywiście nie zapominaj o podstawach, takich jak mierzenie skuteczności reklamy!

Sama obecność na wyszukiwarce to dopiero jeden z kroków do sukcesu. Twoja strona musi być czytelna, intuicyjna, a oferta atrakcyjna.

Pamiętaj, że marketing internetowy to zespół połączonych ze sobą instrumentów. By zagrać symfonię, wszystkie muszą ze sobą współgrać, a obecność w Google gra w niej pierwsze skrzypce!

O autorze:

Adam Perz

Współwłaściciel agencji 4People, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu. Do jego głównych obszarów odpowiedzialności należy pozyskiwanie nowych i obsługa dotychczasowych klientów. Zajmuje się także nadzorowaniem działań marketingowych agencji. Fan piłki nożnej i e-sportu. Biegacz: bierze udział w imprezach sportowych, w tym maratonach.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Bądź na bieżąco!
Zapisz się do naszego newslettera. To nic nie kosztuje, a istnieją dowody Amerykańskich naukowców, że to się opłaca!