Pozycjonowanie? Zrobimy to dla Ciebie TANIEJ

0 napisany przez Paweł Pawlak, 31 stycznia 2017

Hasło reklamowe jednego z producentów proszków do prania retorycznie zagajało, że skoro nie widać różnicy, to po co przepłacać. Trudno nie zgodzić się z Dosią, racja? Nie zawsze, a przynajmniej nie w branży SEO. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, co ryzykujesz rezygnując ze sprawdzonej agencji SEO kierując się wyłącznie prostym rachunkiem ekonomicznym.

pozycjonowanie taniej

„Dzień dobry! Widzę, że pańska strona jest obecnie pozycjonowana! Pańska agencja nie robi tego jednak dobrze. My zrobimy to lepiej. I taniej.”

Z takim scenariuszem spotykają się od czasu do czasu moi Klienci. Konkurencja na rynku nie jest niczym dziwnym, a przejmowanie obsługi SEO jest codziennością. Czy aby na pewno w przypadku zadowolenia z wyników pracy swojej dotychczasowej agencji kierowanie się wyłącznie zapewnieniami lepszych usług za mniejsze pieniądze jest rozsądne?

Tomek w swoim artykule wyjaśnia, co kryje się za pojęciem „tanie SEO”. Ja chciałbym rozwinąć ten temat odpowiadając na pytanie, jakie ryzyko wiąże się ze rezygnowaniem z usług sprawdzonej agencji na rzecz firmy deklarującej niższą cenę za swoje usługi.

Dlaczego można oferować tanie SEO

Jeżeli dotychczas za usługi SEO płaciłeś określoną kwotę i nagle otrzymujesz o wiele tańszą ofertę, to z pewnością zaczniesz się zastanawiać, czy aby na pewno nie przepłacasz. Agencje proponujące przejęcie obsługi SEO mogą zaoferować niższe ceny z kilku powodów.

Pierwszym z nich jest czas poświęcany Twojej domenie. Mniejsze nakład pracy to czysta oszczędność, a więc możliwość obniżenia ceny przez firmę pozycjonującą. Twoja obecna agencja SEO z pewnością przeprowadziła na początku współpracy audyt SEO, wprowadziła zmiany optymalizacyjne najistotniejszych z punktu widzenia wyszukiwarki elementów serwisu, a także rozpoczęła proces linkbuildingu, czyli pozyskiwania wartościowych odnośników do strony z zaufanych przez wyszukiwarkę źródeł. Nowa agencja SEO nie musi więc rozpoczynać swojej pracy od zera, ale może wykorzystać solidnie przygotowany fundament.

Drugą kwestią są wyniki. Jeżeli strona osiągnęła w wynikach wyszukiwania wysokie pozycje, nowej agencji znacznie łatwiej zaproponować jest robienie tego samego za mniejsze pieniądze. Utrzymanie wyników cudzej pracy jest w teorii znacznie łatwiejsze niż ich wypracowanie. W praktyce może natomiast okazać się znacznie trudniejsze.

Obecne stawki za usługi SEO z pewnością zostały oparte o wcześniejszą (gorszą) sytuację strony oraz o nakład pracy, jaki należy włożyć w osiągnięcie zadowalających wyników. Z dużym prawdopodobieństwem będą one wyższe niż stawki za obsługę strony z już wypracowanymi (częściowo bądź w całości) przez poprzedników efektami.

Dodatkową kwestią jest oferowanie przez agencje umów obejmujących dotychczasowo pozycjonowane frazy oraz szereg fraz mało konkurencyjnych. Proponując tego typu działania, zdają sobie sprawę, że nie osiągną pożądanych efektów dla najważniejszych dla Klienta fraz, jednak będą mogli wykazać rezultaty swojej pracy na frazach znacznie prostszych, pod którymi widoczność w top10 nie przynosi klientowi wyraźnych korzyści.

Ryzyko zmiany agencji kierując się ceną

Zanim zdecydujesz się na rezygnację z usług obecnej agencji na rzecz agencji proponującej swoje usługi taniej, zastanów się, jakie mogą być tego skutki.

Zmiana agencji SEO na inną zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem pogorszenia dotychczasowych wyników.

Inna częstotliwość linkowania, pozyskiwanie linków z gorszych jakościowo niż dotychczas źródeł czy dodatkowe zmiany optymalizacyjne mogą przyczynić się do wahania pozycji strony pod najważniejszymi frazami kluczowymi oraz pogorszenia takich współczynników jak liczba odwiedzin, liczba i wartość transakcji, współczynnik konwersji e-commerce, CTR czy współczynnik odrzuceń. Jeśli dotychczas linki prowadzące do strony były pozyskiwane ręcznie z wartościowych źródeł, a nagle zaczną być generowane przez automaty ze źródeł, które na pierwszy rzut oka wyglądają jak SPAM konsekwencje mogą być bardzo poważne.

Istnieje również ryzyko, że nowa agencja w ogóle (bądź w bardzo małym stopniu) będzie zajmowała się stroną bazując na pracy poprzednika. Owszem, takie wyniki będą utrzymywać się przez najbliższe miesiące, jednak po pewnym czasie sytuacja z pewnością ulegnie pogorszeniu. Konkurencja nie śpi, więc zaprzestanie jakichkolwiek dziań może zaowocować tym, że szybko zostaniemy przez nią wyprzedzeni. Z przykrością muszę stwierdzić, że na rynku nadal obecne są tego typu praktyki.

Jeżeli dotychczasowa współpraca z agencja SEO trwa od kilku/kilkunastu miesięcy do kilku lat, można zaryzykować stwierdzenie, że udało nam się (przynajmniej w pewnym stopniu) poznać swojego partnera. Z raportów wiemy, jaką strategię przyjął, z jakich źródeł pozyskuje linki i jaka jest jego skuteczność mierzona osiągniętymi wynikami.

Tego samego nie można natomiast powiedzieć o nieznanej nam agencji, która proponuje nam swoje usługi.

Gdy dostaniemy tańszą ofertę

Pierwszym krokiem po otrzymaniu nowej oferty SEO powinno być oczywiście porównanie jej z dotychczasową. Czy obejmuje ona takie elementy jak: wykonanie audytu i optymalizacji, raporty z prowadzonych działań i efektów pracy, support ze strony pozycjonera/opiekuna klienta, czy dodatkowe poprawki wprowadzane na stronie? Czy nowa umowa nie zawiera takich elementów, jak niekorzystny okres wypowiedzenia, kary umowne itp.? Czy zawiera korzystne zapisy, których nie zawierała stara umowa? Jeżeli bieżące warunki współpracy są bardziej korzystne to wyższa cena usług jest w tym wypadku uzasadniona.

Kolejnym krokiem powinna być analiza dotychczasowej współpracy. Czy usługa realizowana jest dobrze i jestem zadowolony ze współpracy? Czy komunikacja z realizatorem usługi jest odpowiednia? Czy dotychczasowe wyniki są zgodne z moimi oczekiwaniami? Na te pytania powinien sobie odpowiedzieć każdy stojący przed dylematem rezygnacji ze współpracy z bieżącą agencją na rzecz nowego oferenta. Posługując się analogią, jeżeli jesteś zadowolonym posiadaczem Mercedesa, który spełnia nasze oczekiwania oczekiwania i przesiądziesz się do o wiele tańszego Fiata, swojej decyzji możesz pożałować już po przejechaniu pierwszego kilometra.

Agencje chcące przejąć obsługę SEO bardzo często posługują się takimi narzędziami, jak mini audyt SEO czy analiza dotychczasowych działań pozycjonerskich oraz wytykanie bieżącemu realizatorowi nieprawidłowości w prowadzonych pracach. W tym momencie warto zwrócić uwagę na dwie istotne kwestie.

Po pierwsze, audyty te najczęściej wykonywane są z automatu z użyciem standardowych narzędzi. Audyt mający pomóc w sprzedaży (prawdopodobnie) nie będzie wykonany przez wyspecjalizowaną w tej kwestii osobę. Wykonanie profesjonalnego audytu jest czasochłonne więc nie możemy liczyć na to, że otrzymamy go za darmo przed podpisaniem jakiejkolwiek umowy.

Po drugie, analiza optymalizacji strony pod kątem SEO może odbywać się w odniesieniu do zupełnie innych fraz kluczowych niż te, pod którymi stronami jest pozycjonowana strona. Oprócz poprawy pewnych stałych elementów wynikających z wytycznych Google dla Webmasterów, ważna jest obecność fraz kluczowych w istotnych miejscach takich jak Title, nagłówki czy sama treść zamieszczona na stronie. Jeżeli strona nie jest zoptymalizowana pod frazy A, B i C, wcale nie oznacza, że nie jest zoptymalizowana pod frazy X, Y i Z.

Jeżeli w kwestii optymalizacji bądź dotychczasowej współpracy pojawią się jakiekolwiek wątpliwości, warto omówić je z aktualnym realizatorem prosząc o odniesienie się do uwag analizującej stronę agencję. Można również zlecić wykonanie audytu strony i prowadzonych działań trzeciemu, niezależnemu podmiotowi.

Ważnym krokiem w ewaluacji nowej, tańszej oferty jest ocena samej agencji, która ją proponuje. Co to za agencja? Z kim współpracowała dotychczas i czy jest w stanie to potwierdzić referencjami? Z kim współpracuje obecnie? Jakie są o niej opinie w internecie? Każdy skrawek informacji w tej kwestii jest istotny. Jeżeli mielibyśmy zrezygnować z trwającej dłuższy czas współpracy, to warto wiedzieć na rzecz jakiego podmiotu. Jeżeli nowa oferta różnić się będzie od starej wyłącznie ceną, należy zastanowić się, czy zamiast rezygnować z dotychczasowych usług poruszyć temat z realizatorem i renegocjować umowę.

pozycjonowanie taniej good bad

Czy taniej i lepiej idą w parze?

Nie zawsze. Jeżeli otrzymałeś ofertę tańszych usług SEO odpowiedz sobie na pytanie: „Czy jestem zadowolony ze współpracy z obecną agencją?”.

Zmiana agencji z takiej, która świadczy solidne usługi, z których jesteś usatysfakcjonowany na usługi tańsze, z których zadowolony już nie będziesz, może w efekcie sprawić, że będziesz chciał wrócić do tego „co było”. Powrót do poprzedniej agencji może jednak nie przynieść poprawy sytuacji, ponieważ niektóre skutki wcześniejszej decyzji mogą być nieodwracalne.

Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.

Kierowanie się wyłącznie niższymi cenami w rzeczywistości może nas drogo kosztować. Dlatego wybierając agencję SEO warto postawić na sprawdzoną kartę, której nie będziesz chciał się pozbyć przy kolejnym rozdaniu.

Rate this post

O autorze:

Paweł Pawlak

W 4PEOPLE prowadzi kampanie pozycjonowania. Koordynuje prace działu, pracuje nad audytami SEO, dostępności i użyteczności, optymalizuje witryny i robi wszystko, żeby były widoczne w wyszukiwarce.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!