Pozycjonowanie szerokie – idealne rozwiązanie dla sklepów internetowych w kilku prostych krokach

2 napisany przez Paweł Pawlak, 09 czerwca 2016

Mimo tego, że co roku słyszy się, że pozycjonowanie umiera, to jest wręcz przeciwnie! Ma się świetnie. Wyniki organiczne w dalszym ciągu pozostają najpopularniejszym kanałem odwiedzin na wielu stronach. Aby odnieść sukces w wyszukiwarce, trzeba w odpowiedni sposób dostosować działania do rodzaju strony, którą prowadzimy oraz do celów, które chcemy zrealizować.

W przypadku pozycjonowania możemy mówić m.in. o pozycjonowaniu „tradycyjnym” (na kilka bądź kilkanaście bardziej ogólnych fraz) oraz o pozycjonowaniu szerokim, czyli long tail. Różnice pomiędzy nimi opisałem w moim poprzednim artykule. W przypadku sklepów internetowych, to drugie rozwiązanie wydaje się być idealne. Oto kroki, które powinieneś podjąć, aby skutecznie prowadzić działania z zakresu pozycjonowania szerokiego dla strony typu e-commerce.

Krok pierwszy: czy mój sklep nadaje się na pozycjonowanie szerokie

Naszą pracę powinniśmy przede wszystkim rozpocząć od odpowiedzenia sobie na pytanie „czy mój sklep internetowy nadaje się na pozycjonowanie szerokie?” W teorii, każdy sklep typu e-commerce będzie odpowiedni, w praktyce mogą pojawić się jednak pewne ograniczenia.

Analizując nasz sklep należy zwrócić uwagę przede wszystkim na jego wielkość (ilość zaindeksowanych podstron), zróżnicowanie pod względem kategorii i produktów oraz branżę. Im sklep jest mniejszy, a jego oferta mniej zróżnicowana, tym działania w zakresie long tail będą bardziej ograniczone.

Przykładowo dla sklepu posiadającego w swojej ofercie kilka rodzajów magnesów ferrytowych i neodymowych, trudno będzie wymyślić odpowiednio duża liczbę zróżnicowanych fraz kluczowych, które pozwolą zrealizować cel w postaci sprzedaży. W przypadku sklepu oferującego odzież i obuwie do różnych dyscyplin sportowych dla mężczyzn, kobiet i dzieci, wachlarz fraz długoogonowych do pozycjonowania będzie znacznie szerszy, a co za tym idzie realizacja celu sprzedażowego będzie znacznie łatwiejsza.

Im mniejsze możliwości w zakresie doboru fraz kluczowych, tym szybciej osiągniemy górną granicę ruchu na stronie czy też liczby transakcji.

Krok drugi: analiza fraz kluczowych

Dobór fraz, na których warto skoncentrować się, jest etapem bardzo istotnym. To od prawidłowo wybranych do pozycjonowania fraz zależy, czy dzięki osiągnięciu na nie wysokich pozycji zrealizujemy nasze cele w postaci konwersji.

W jaki sposób dobierać frazy? Jak sama nazwa wskazuje, powinniśmy skupić się na frazach długoogonowych czyli takich, które składają się z przynajmniej 3-4 wyrazów i charakteryzują się niską lub średnią konkurencyjnością.

Frazy bardziej ogólne (wykorzystywane przeważnie w zwykłym pozycjonowaniu) dyskwalifikowałbym na samym początku z prostej przyczyny: są one najczęściej konkurencyjne. Osiągnięcie zadowalających wyników (czyli top10-top20) może potrwać nawet kilka miesięcy i wymagać odpowiednich nakładów finansowych i nakładów pracy.

Dla fraz długoogonowych wyniki w postaci pierwszej dziesiątki osiągnąć można już w kilka tygodni. Dobierając frazy do pozycjonowania szerokiego, warto w pierwszej kolejności skupić się na tych, które faktycznie użytkownicy wpisują w oknie wyszukiwarki oraz na tych, pod którymi strona znajduje się już w pierwszej 20-30 wyników organicznych. W dalszej kolejności należy skupić się na frazach związanych z kategoriami w naszym sklepie oraz z konkretnymi produktami (najlepiej tymi, które już teraz cieszą się zainteresowaniem klientów).

Do wyłonienia fraz z potencjałem warto korzystać z bezpłatnych narzędzi takich jak: Google Search Console i Google Analytics oraz rozwiązań takich jak: SEMSTORM czy Keyword Ubresuggest.

Im lepiej wybrane do pozycjonowania frazy dopasowane będą do konkretnych zapytań, tym większe prawdopodobieństwo konwersji. Nasze działania ukierunkowane są raczej na osoby, które wiedzą czego szukają i są zdecydowane na zakup niż na osoby, które są we wczesnej fazie zakupowej i na razie zdobywają informacje na temat produktów.

Krok trzeci: optymalizacja serwisu

Jeśli wybierzemy już pierwszą grupę fraz do pozycjonowania, możemy zabrać się za optymalizację naszej strony. Oczywiście pamiętając o dobrych praktykach takich jak: optymalizacja konkretnej podstrony pod maksymalnie 2-3 frazy, unikanie keyword stuffingu, czy wykorzystanie fraz kluczowych w najważniejszych elementach podstrony, czyli title, nagłówki, treść, opisy ALT itd.

W przypadku optymalizacji sklepów internetowych, zawsze pojawia się ten sam problem, a mianowicie brak unikalności opisów produktów. Jest to praktyka dość zrozumiała. Przygotowanie opisów dla kilku- kilkunastu lub kilkudziesięciu tysięcy produktów, w praktyce może okazać się zadaniem bardzo trudnym (ich przygotowanie mogłoby znacznie opóźnić start sklepu, koszt przygotowania tylu opisów byłby bardzo duży itp). Najczęściej opisy kopiowane są od producentów, bądź też sklepy korzystają z jednej bazy hurtowni i nie mają wpływu na opisy produktów. W takiej sytuacji nasz sklep nie różni się w zasadzie od innych sklepów o podobny asortymencie.

Jeżeli jesteśmy w stanie przygotować unikalne opisy dla wszystkich swoich produktów (chociażby wprowadzać je stopniowo), to świetnie! Jesteś na dobrej drodze do wysokich pozycji pod interesującymi frazami. Jeżeli jest to zadanie ponad możliwości, przenieś przygotowywanie treści o poziom wyżej, czyli skup się na kategoriach i podkategoriach produktów. Nawet krótkie, kilkuset znakowe teksty będą miały pozytywny wpływ na rankowanie Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania.

Optymalizując swój sklep do pozycjonowania szerokiego, nie zapominaj o unikalnych opisach description. Nie jest to czynnik rankingowy i w obecnej chwili nie wpływa na pozycje strony w wynikach wyszukiwania, jednak atrakcyjny opis pozwala wyróżnić się na tle konkurencji (wykorzystującej w opisach decsription te same fragmenty opisów produktów), a tym samym poprawić CTR. Na sam koniec warto podkreślić, że w przypadku pozycjonowania szerokiego, optymalizacja to proces ciągły. Niejednokrotnie zdarzy się, że konkretną podstronę będziesz musiał kilka razy poprawiać.

Krok czwarty: link building

Optymalizacja to tylko połowa sukcesu. Druga połowa to link building. Nie różni się on niczym od zdobywania linków strony pozycjonowanej klasycznie, dlatego w tym podpunkcie nie będę się zbytnio rozpisywał.
Warto natomiast pamiętać o równomiernym rozkładzie linków dla różnych podstron serwisu. Nagły przyrost linków w wąskiej sekcji strony, może łatwo wzbudzić podejrzenie wyszukiwarki.

W przypadku pozycjonowania szerokiego nie tylko organiczne wyniki wyszukiwania są źródłem konwersji i ruchu na naszej stronie. Warto więc zainwestować w marketing szeptany na forach internetowych, artykuły w powiązanych tematycznie z naszą branżą serwisach czy budowa własnego contentu (wpisy na sklepowym blogu również mogą być pozycjonowane i prowadzić pośrednio do konwersji).

Krok piąty: ocena

Ocena skuteczności naszych działań to kolejny bardzo istotny krok. Bez niego nie jesteśmy w stanie powiedzieć, czy nasza praca przynosi zmiany w dobrym kierunku. W jaki sposób ocenić skuteczność działań? Przede wszystkim należy monitorować, czy i w jaki sposób zmieniła się widoczność strony w wynikach wyszukiwania pod wybranymi frazami kluczowymi, jak zmienił się ruch na stronie, czy poprawiła się jakość ruchu oraz czy wzrosła liczba transakcji i przychód.

Ocena powyższych parametrów pomóc nam może w odpowiedzi na pytanie, czy kierunek naszych działań jest właściwy i czy są one skutecznie. Przy ocenie działań warto posiłkować się takimi narzędziami jak jeden z wielu dostępnych monitoringów pozycji (stat4seo, Webtools) oraz narzędzi analitycznych takich jak Google Search Console i Analytics.

Krok szósty: analiza fraz kluczowych

Nie, to nie pomyłka. Kolejnym etapem po ocenie naszych działań powinna być ponowna analiza fraz kluczowych. Opisana w kroku 3 analiza, powinna wyłaniać tylko pierwszą z wielu grup fraz kluczowych. Dlaczego? Przyczyn jest kilka.

Po pierwsze, osiągniecie pozycji pod wszystkimi, bądź większością fraz z pierwszej selekcji może (ale nie musi) zaowocować w lepszej realizacji celu sprzedażowego. Jednak zarówno ruch, jak również liczba transakcji dla danej frazy kluczowej są ograniczone i nie będą stale rosły. Jeżeli „wysycimy” dany temat, warto szukać alternatyw.

Po drugie, w niektórych branżach np. odzież i wyposażenie sportowe, panuje sezonowość. Inne zapytania użytkownicy będą wpisywać latem, inne jesienią a jeszcze inne zimą. Warto więc nasze działania stale dostosowywać do tego typu zmian.

Po trzecie, zmieniają się trendy, pojawiają nowe modele oferowanych przez nas produktów lub też zupełnie nowe produkty. Będzie to miało bezpośredni wpływ na zmiany w zapytaniach, jak również pojawienie się zupełnie nowych zapytań. Warto więc stale analizować te zmiany i dobierać nowe słowa kluczowe.

Nie tylko analiza fraz kluczowych jest krokiem który będziemy powtarzać. Po nim ponownie następować będzie optymalizacja, link building i ocena działań. A następnie… znów analiza fraz.

Podejmij niezbędne kroki

Pozycjonowanie szerokie to z pewnością rozwiązanie dla większych sklepów internetowych, ale nie tylko. Tak naprawdę sprawdzić się ono może wszędzie tam, gdzie jest perspektywa dużej liczby zróżnicowanych fraz wpisywanych przez użytkowników. Pozycjonowanie szerokie pozwala realizować wiele celów, takich jak zwiększenie sprzedaży, a także zwiększenie ruchu i/lub poprawa jego jakości.

Planując więc działania z zakresu marketingu internetowego dla strony typu e-commerce warto więc rozważyć to rozwiązanie.

O autorze:

Paweł Pawlak

W agencji 4People prowadzi kampanie pozycjonowania. Koordynuje prace działu, pracuje nad audytami SEO, dostępności i użyteczności, optymalizuje witryny i w ogóle robi wszystko, żeby były widoczne w wyszukiwarce.

Komentarze

  • Irek Jabłoński

    Przydatne informacje . dziękuję

    • Paweł Pawlak

      Cieszę się i również dziękuję.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Bądź na bieżąco!
Zapisz się do naszego newslettera. To nic nie kosztuje, a istnieją dowody Amerykańskich naukowców, że to się opłaca!