Pozycjonowanie e-commerce, dobre początki

0 napisany przez Tomasz Podolski, 16 lutego 2016

Powstało już wiele artykułów na temat pozycjonowania sklepów internetowych, jednak świadomość klientów z branży e-commerce wciąż jest niewystarczająca. Postanowiłem przedstawić, w jaki sposób analizujemy witryny sklepów i zachowania ich użytkowników uwzględniając sezonowość produktów, słowa kluczowe oraz podstrony do pozycjonowania. Na koniec powiem kilka zdań o konwersji na stronie internetowej sklepu. Zapraszam do zapoznania się z artykułem.

Analiza serwisu internetowego

Pierwszym etapem, który pozwoli zaoszczędzić sporo czasu na przyszłość, jest dokładna analiza witryny internetowej sklepu. Zaczynamy od podstaw, czyli badania użyteczności serwisu, sprawdzenia dostępności oferowanego towaru, wykonania próby realizacji testowego zamówienia. Jeżeli na tym etapie wszystko działa sprawnie, przechodzimy do kolejnego kroku, którym jest analiza produktów oferowanych przez sklep.

Zwykle produkty podzielone są na bardzo ogólne kategorie, często nie posiadające odpowiednich opisów zoptymalizowanych pod wyniki wyszukiwania. Jeśli spotykamy się z takim problemem, mamy pierwszy poważny sygnał, że przy promocji strony potrzebna będzie pomoc specjalisty do spraw SEO.

Dalsza analiza obejmuje podstrony produktów. Najczęściej wykazuje ten sam problem – brak odpowiedniej optymalizacji, głównie z powodu opisów produktów, które są wielokrotnie powielane w innych sklepach internetowych. Zdarzają się również takie przypadki, w których podstrony produktowe są blokowane w organicznych wynikach wyszukiwania, przez co użytkownik może trafić tylko na stronę kategorii. To klasyczny przykład ucinania ruchu z tak zwanego długiego ogona frazy kluczowej.

Sezonowość

W przypadku sklepów sprzedających cały rok, trzeba zbudować strategię, która pozwoli na ustabilizowanie przychodów na określonym poziomie. Zwykle produkty można podzielić pod względem ceny, co pozwala na późniejszą analizę klientów kupujących np. laptopy w zakresie cenowym do 2000 zł lub powyżej tej wartości.

W przypadku sklepów sprzedających przez cały rok, trzeba zbudować strategię, która pozwoli na ustabilizowanie przychodów na określonym poziomie. Zwykle produkty można podzielić pod względem cen, co pozwala na późniejszą analizę klientów kupujących np. laptopy z przedziału cenowego do 2000 zł lub powyżej tej wartości.

Polecam artykuł Pawła Pawlaka, który w jednym ze swoich artykułów omówił temat sezonowości w poszczególnych branżach:

Zdążyć na sezon, czyli kiedy podjąć decyzję o pozycjonowaniu strony

Dobór fraz i podstron

Znając strukturę sklepu oraz specyfikę produktów dostępnych w ofercie, można dobrać słowa kluczowe dla pozycjonowanych podstron. Wszystkie strony kategorii powinny zostać zoptymalizowane pod bardziej ogólne frazy. Dla sklepu sprzedającego komputery byłyby to np. komputery stacjonarne, komputery przenośne, tablety.

Strony produktowe powinny zostać zoptymalizowane pod konkretny produkt np. Dell Vostro 3560, i7, 16 GB RAM, 250 SSD – taki opis pozwoli użytkownikowi na poziomie wyników wyszukiwania, otrzymać informację czy jest to przedmiot, którego właśnie szukał. W miarę możliwości, każda strona powinna posiadać unikalny, precyzyjny tytuł i zachęcający do kliknięcia opis.

Tylko kompletne informacje pozwolą na podjęcie właściwych działań marketingowych oraz optymalnego rozdysponowania budżetu.

Konwersja

Przeprowadzenie analizy serwisu, sprawdzenie czy produkty są dostępne przez cały rok oraz prawidłowy dobór fraz do podstron, są niezbędne kontekście efektywnej konwersji. Popełnienie błędu, w którymkolwiek ze wcześniejszych etapów, może mieć negatywne przełożenie na dalsze prowadzenie kampanii i brak rezultatów.

Ważne jest to, żeby wyniki wyszukiwania na złożone zapytania jak najlepiej oddawały intencje poszukującego. Jeżeli użytkownik (klient) nie jest w stanie znaleźć w wynikach wyszukiwania interesującego go produktu lub grupy produktów (np. poszukiwanie optymalnego komputera), nie ma mowy o dokonaniu zakupu.

Podsumowanie

Analiza oraz optymalizacja w zależności od wielkości witryny zajmuje od kilku dni, aż po kilka miesięcy. Chcąc osiągnąć jak najlepsze rezultaty, powinno się wziąć pod uwagę promowanie wszystkich kategorii produktowych oraz podstron produktów generujących największy przychód.

Nie należy patrzeć na sklep na zasadzie „sprzedaję komputery, więc będę się pozycjonował pod frazą sklep komputerowy”. Należy wczuć się w rolę klienta i spróbować przewidzieć co wpisze on w wyszukiwarkę. Pytanie pozostaje jednak jedno: czy znajdzie tam Twoją stronę, czy stronę Twojej konkurencji?

O autorze:

Tomasz Podolski

Jako Manager SEO w 4people odpowiedzialny jest za szeroko pojęte SEO oraz pozycjonowanie. Za każdym razem podchodzi kompleksowo do marketingu internetowego. Co przez to należy rozumieć? Wykorzystuje wszystkie znane mu techniki, by klient zawsze miał najlepsze efekty.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Bądź na bieżąco!
Zapisz się do naszego newslettera. To nic nie kosztuje, a istnieją dowody Amerykańskich naukowców, że to się opłaca!