Święta 2016 w marketingu internetowym – poznaj najważniejsze trendy i zwiększ sprzedaż!

0 napisany przez Adam Derkacz, 22 listopada 2016

Okres Świąt Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas także dla branży internetowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze informacje o trendach, które wówczas panują oraz o kluczowych dniach, w których sklepy internetowe mogą znacząco zwiększyć swe obroty.

Święta 2016 w marketingu internetowym - poznaj najważniejsze trendy i zwiększ sprzedaż!

Wydatki świąteczne Polaków

Według badań przeprowadzonych przez firmę Deloitte wśród Polaków w wieku 18-65 lat, okazuje się, że nasi rodacy przeznaczyli w 2015 roku średnio 1282 zł na zakupy związane ze Świętami. Oznacza to wzrost o 11% w stosunku do roku 2014. Na co został przeznaczony świąteczny budżet? Okazuje się, że najwięcej wydajemy na prezenty oraz jedzenie – po 43% budżetu, pozostałe 14% to wydatki ujęte w kategorii „spotkania z bliskimi”.

wydatki

Jakie kategorie prezentów są najpopularniejsze? Okazuje się, że prym wiodą książki – 44% – to ciekawe jeśli zestawimy te dane z poziomem czytelnictwa w Polsce. Czyżby większość prezentów okazywała się nietrafiona? Na kolejnym miejscu znajdują się kosmetyki i perfumy (35%), następnie słodycze (28%) oraz biżuteria (20%). Dane te nie obejmują prezentów dla dzieci, stąd brak kategorii zabawki.

prezenty

Najpopularniejsze kategorie prezentów w Polsce

Powyższe dane najlepiej skonfrontować z tymi, jakie prezenty chcielibyśmy otrzymać. Co więc Polacy pragną znaleźć pod choinką? Najwięcej osób, bo aż 46% twierdzi, że książki (ponownie warto więc zastanowić się nad tymi danymi, a faktem, że według badań, aż 63% naszych rodaków nie przeczytało w 2015 roku ani jednej książki). Na dalszych miejscach można znaleźć: pieniądze (38%), kosmetyki i perfumy (32%) oraz biżuterię (27%).

kategorie

Kiedy Polacy kupują?

Skoro wiemy już czego Polacy oczekują oraz co najczęściej znajdują pod choinką, warto sprawdzić kiedy najczęściej kupujemy prezenty. Są to dane niezwykle cenne z punktu widzenia sklepów i marketerów.

Najwięcej osób planuje zakupy świąteczne w okresie 1-15 grudnia (43%), wielu z nas odkłada je jednak na ostatnią chwilę przed Świętami, czyli okres 16-24 grudnia (29%). Co przy tym ważne, badani planowali przeznaczyć aż 40% swojego budżetu na zakupy on-line. Oznacza to, że na zakupy świąteczne w Internecie przeznaczamy około 5 mld zł (wg badań TNS łączne wydatki na prezenty wyniosły bowiem w 2015 roku 12 mld złotych).

Sporo? Spójrzmy zatem dokładniej na to, co w tym czasie dzieje się z narzędziem, dzięki któremu sprzedawcy zarabiają te pieniądze, czyli reklamami AdWords.

Przede wszystkim znacząco zwiększa się liczba promowanych produktów. W przypadku urządzeń mobilnych wzrost wynosi aż 46%, a dla desktopa jest to 16%.

Co za tym idzie, rośnie konkurencja (liczba firm promująca swoje e-sklepy) w reklamach AdWords, ale nie aż tak mocno, jak liczba promowanych produktów. To z kolei prowadzi do ciekawej sytuacji, w której stawki CPC nieznacznie się zmniejszają. Wzrost konkurencji to 7% dla desktopa i 13% dla urządzeń mobilnych. Z kolei średnie stawki CPC maleją o 7% w desktopie i 8% na urządzeniach mobilnych.

Jak wobec tego kształtują się zmiany CPC dla poszczególnych kategorii? Najbardziej tanieją stawki dla komputerów i elektroniki (8% desktop, 10% mobile), tv i sprzętu audio (8% desktop, 10% mobile), kosmetyków (7% desktop, 14% mobile).

Kluczowe dni w okresie świątecznym

kalendarz2

Przed Świętami możemy wyróżnić kilka niezwykle istotnych dni, które charakteryzują się bardzo dużym wzrostem wyszukiwań i mogą przynieść ogromne dochody dla sklepów internetowych. Badania wskazują, że obecnie Polacy zaczynają poszukiwanie prezentów świątecznych już w połowie listopada.

Pierwszą ważną datą, na którą trzeba zwrócić szczególną uwagę jest tzw. „Czarny Piątek”, który w tym roku wypada 25. listopada. Tradycja olbrzymich wyprzedaży w czarne piątki przyszła do nas z Zachodu i bardzo szybko wdarła się do świadomości konsumentów. W 2015 roku, w porównaniu do 2014, liczba zapytań związanych z czarnym piątkiem wzrosła w Polsce aż o 200%, co przełożyło się na około pół miliona zapytań. Co ciekawe, frazy te często są łączone z nazwą konkretnego sklepu lub producenta.

Kolejną ważną datą jest tzw. „dzień darmowej dostawy” wypadający w tym roku 1. grudnia – jeszcze nie tak popularny w naszym kraju jak czarny piątek, ale zyskujący na popularności 52% rok do roku (ok 100 tys. zapytań w 2015).

Szybko rośnie także zainteresowanie tzw. „cyber poniedziałkiem” – w tym roku to 28 listopad. Jest to w zasadzie przedłużenie czarnego piątku, jednak w tym dniu promocje tradycyjnie skupiają się przede wszystkim na sprzęcie elektronicznym. W zeszłym roku termin ten mógł się pochwalić jedynie ok 25 000 zapytań, ale jednocześnie bardzo szybkim tempem wzrostu świadomości – przyrost zapytań wyniósł 125% rok do roku.

W grudniu możemy wyróżnić także kilka dni, w których mocno rośnie liczba wyszukiwań fraz powiązanych już stricte z prezentami świątecznymi. Pierwszy wzrost ma miejsce na samym początku miesiąca, w związku z wyszukiwaniem prezentów z okazji Mikołajek – przede wszystkim zyskują tutaj sklepy oferujące produkty dla dzieci. Kolejny wzrost następuje w połowie grudnia, w okolicach 13-17, kiedy to poszukiwane są już prezenty na Święta Bożego Narodzenia. Następnie, po kilkudniowym spadku, zapytania wzrastają tuż przed samymi Świętami, około 21 grudnia.

Podsumowanie

Jak więc widać, moment publikacji tego artykułu przypada na początek sezonu świątecznego. Zostają ostatnie dni na przygotowanie i wprowadzenie świątecznej strategii. Następnie machina marketingowa rusza pełną parą, a użytkownicy rozgrzewają łącza do czerwoności szukając prezentów. Czy i w tym roku, wzorem poprzedniego, najpopularniejszym hasłem w polskiej wersji wyszukiwarki okaże się: „prezent dla niego”?

Podnieś skuteczność swoich kampanii reklamowych z certyfikowanym partnerem Google Premium.

W najbliższych dniach będziemy kontynuować temat Świąt w marketingu internetowym. Z kolejnego artykułu dowiecie się m.in. jak przygotować się do niego w zależności od branży i jak wykorzystać mikromomenty w okresie świątecznym. Trzymajcie rękę na pulsie!

Rate this post

Historie sukcesu naszych klientów:

  • ponad 500 leadów z Google Ads i Facebook Ads
  • 4,63% współczynnika konwersji
  • 17 926 leadów dzięki kampanii Google Ads
  • 6,26%  współczynnika konwersji
  • 1,28 zł kosztu za wyświetlenie strony klienta
  • bardzo niski wskaźnik współczynnika odrzuceń
  • 1455% średniego ROASu z kampanii Google Ads
  • przychód o 63% wyższy niż w poprzednim okresie
  • o 197% wyższy wzrost transakcji
  • 2000% ROASu z kampanii Google Ads
  • 4% współczynnika konwersji

O autorze:

Adam Derkacz

W 4PEOPLE prowadzi kampanie SEM. Może pochwalić się certyfikatem Google, a także wieloma sukcesami w podejmowanych działaniach. Zwolennik dokładnej analityki oraz optymalizacji podejmowanych działań. Prywatnie miłośnik wędrówek górskich, biegania, historii średniowiecza i imperialnych stoutów. Wieloletni fan FC Barcelony. Zagorzały czytelnik, szczególnie Harukiego Murakamiego oraz Jacka Dukaja.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!