O funkcjonalności stron internetowych słów kilka

0 napisany przez Klaudia Hudzińska, 04 października 2016

Na własną stronę internetową trudno jest spojrzeć z dystansem. Znamy jej strukturę tak dobrze, że nie przyjmujemy do wiadomości, że ktokolwiek mógłby mieć kłopot w poruszaniu się po niej. Dotarcie do każdej informacji jest dla nas proste i zupełnie oczywiste. Niestety użytkownik, który pierwszy raz trafia na naszą stronę, nie zna jej struktury. Jeśli strona nie ma wyraźnie zaznaczonych obszarów funkcjonalnych oraz odpowiednio skonstruowanej nawigacji, użytkownik zmęczony bezowocnymi poszukiwaniami, bardzo szybko może się zniechęcić i porzucić naszą stronę. Właśnie dlatego temat funkcjonalności strony WWW jest tak ważny.

Czym właściwie jest funkcjonalność stron internetowych?

Funkcjonalne jest to, co osoba posiadająca niewielkie umiejętności potrafi obsłużyć, zgodnie z zamierzeniem twórcy, bez poczucia zagubienia i bezradności. A więc funkcjonalność strony internetowej określa łatwość poruszania się po stronie, intuicyjność jej nawigacji.

Nasza strona jest funkcjonalna wtedy, gdy użytkownik, który trafił na nią po raz pierwszy, potrafi w bardzo krótkim czasie zorientować się w jej konstrukcji, zrozumieć jej logiczny układ i dotrzeć do pożądanej informacji bez trudu.

W jaki sposób korzystamy z internetu?

Niestety oczekiwania projektantów stron internetowych co do tego jak będą one przeglądane, dość mocno odbiegają od tego jak w rzeczywistości zachowujemy się na stronie.

Projektujący oczekują, że użytkownicy będą poruszać się po stronie w bardzo przemyślany i uporządkowany sposób, zatrzymywać się na każdej podstronie, zagłębiać się w starannie dobrane treści, analizować jej układ. Tymczasem większa część zawartości witryny pozostaje niezauważona, ponieważ użytkownik wchodząc na stronę, rozgląda się po niej w pośpiechu oraz dość chaotycznie, szukając wyłącznie tego co przykuje jego uwagę, lub choć częściowo przypomina to, czego szuka oraz tego co daje się kliknąć. Kiedy to znajdzie, klika bez większego zastanowienia, a jeśli treść nie spełni jego oczekiwań, wtedy cofa się i powtarza cały proces. Im więcej razy powtarza proces tym większa jest jego frustracja.

Prawda jest taka, że jako użytkownicy, nie czytamy stron internetowych a jedynie je przeglądamy. Szukamy słów, wyrażeń lub innych elementów, które przyciągną naszą uwagę. Wynika to z faktu, że zazwyczaj spieszymy się i nie chcemy poświęcać czasu na czytanie tego, co nie ma dla nas w tej chwili większej wartości. Przeglądamy stronę pod kątem konkretnego zadania i skupiamy się wyłącznie na słowach, które kojarzą się nam z tym zadaniem.

Najważniejsze zasady budowania funkcjonalnej strony

Wiedząc jak użytkownik porusza się po internecie, powinniśmy zrobić wszystko, aby tę podróż mu ułatwić. Strona powinna być skonstruowana w taki sposób, aby nie zdążył się zniechęcić nieudanymi poszukiwaniami i zawiedziony nie opuścił jej. W tym celu należy pamiętać o kilku istotnych zasadach:

1. Najważniejsza jest czytelna hierarchia elementów na stronie – wszelkie elementy na stronie powinny wyglądać tak, aby zależności między nimi były wyczuwalne intuicyjnie, czyli:

– im coś jest ważniejsze, tym bardziej wyróżnione (wielkością czcionki, pogrubieniem, kolorem, umiejscowieniem na stronie);
– elementy powiązane ze sobą logicznie powinny być powiązane także wizualnie (podobna czcionka, wielkość, kolor, umiejscowione w jednej grupie);
– przynależność elementów powinna być wyraźnie określona.

2. Strona powinna być podzielona na funkcjonalne obszary – pozwala to użytkownikom na szybkie podjęcie decyzji o tym, które części strony zawierają potencjalnie przydatne treści, a które można pominąć.

3. Elementy klikalne należy wyraźnie oznaczyć – użytkownik nie powinien poświęcać czasu na zastanawianie się nad tym, czy dany element jest klikalny, ponieważ jest to nadużywanie jego cierpliwości.

4. Bardzo przydatne jest stosowanie konwencji – logo w lewym górnym rogu, przenoszące na stronę główną, ikonka koszyka na zakupy przenosząca nas do listy towarów, które chcemy kupić to właśnie konwencje, dzięki którym jako użytkownicy stron internetowych nie musimy poświęcać dodatkowego czasu na rozszyfrowywanie funkcji poszczególnych elementów, ponieważ je znamy. Dzięki stosowaniu konwencji użytkownik może poruszać się po stronie bardziej intuicyjnie i sprawnie.

5. Należy ograniczyć ilość wszelkich elementów rozpraszających uwagę – zbyt duża ilość wyróżnionych elementów, próbujących zwrócić na siebie uwagę wielkością, kolorem, wytłuszczeniem, może być przytłaczająca dla odbiorcy i dać efekt odwrotny do zamierzonego.

To tylko niewielka część zasad, którymi należy się kierować projektując stronę internetową swojej firmy. Każdy kto chce ruch na swojej stronie przekuć w konwersje, powinien rozważyć wykonanie audytu funkcjonalności strony.

Czym jest audyt funkcjonalności strony?

Audyt funkcjonalności strony to kompleksowa analiza strony pod kątem jej użyteczności oraz intuicyjności poruszania się po niej, a także jej atrakcyjności dla użytkownika.

Dzięki audytowi dowiesz się m.in.: czy Twoja strona jest skonstruowana z zachowaniem zasad funkcjonalności, czy teksty są odpowiednio dopasowane i czytelne dla odbiorcy, czy grafiki są dobrze dobrane i optymalne, czy strona szybko się ładuje, czy nawigacja jest odpowiednio skonstruowana, aby móc łatwo poruszać się po stronie, czy strona jest przejrzysta oraz wartościowa merytorycznie. Otrzymasz także wskazówki, gdzie należy wprowadzić zmiany, aby usprawnić działanie Twojej witryny i uczynić ją bardziej atrakcyjną.

Pomyśl o tym w jaki sposób Ty poruszasz się po stronach internetowych, gdy szukasz informacji na własny użytek. Czy nie porzucasz dość szybko strony, na której nie potrafisz w krótkim czasie znaleźć pożądanej informacji?

Pamiętaj, że każda osoba, która sfrustrowana nieudanymi poszukiwaniami opuści Twoją stronę, mogła być Twoim potencjalnym klientem, którego właśnie straciłeś, a szanse, że znów na nią wróci, są znikome.

O autorze:

Klaudia Hudzińska

W 4people pracuje jako Website Content Manager. Dba o to co i kiedy pojawia się na stronach WWW klientów. Zawsze służy swoim bystrym okiem i wnikliwą analizą. To pierwsza osoba, do której kierujemy swoje kroki, gdy nie sprawdza się powiedzenie "dziwne, u mnie działa". Wie co na stronach piszczy i nie waha się szukać nowych rozwiązań.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 400 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!