Marketing w branży stomatologicznej – cz. I – strona internetowa

1 napisany przez Robert Polak, 23 czerwca 2016

Jeśli wybierzesz się na spacer ulicami swojego miasta, z pewnością zauważysz, że co kilka przecznic znajduje się mniejsze lub większe centrum stomatologii. Jak każda branża, także ta związana z naszym (jakże cennym!) uzębieniem, rządzi się swoimi prawami. Dlatego też, by móc efektywnie działać i konkurować z najlepszymi, należy zadbać o przygotowanie i wdrożenie strategii marketingowej. W centrum działań postaw uśmiech swojego pacjenta i jego potrzeby.


Wiele osób słysząc słowo “dentysta”, od razu kojarzy drugie słowo “sadysta”, a przecież to nieprawda! Współczesna medycyna dostarcza coraz to nowych możliwości, by leczenie odbywało się praktycznie bezboleśnie. Dzisiaj postanowiłem podjąć temat zabiegów, ale marketingowych, dzięki którym zbudujesz stronę, która będzie wpływała na wzrost zainteresowania i wizyt w Twoim centrum.

1. Zadbaj o sterylność, także na stronie WWW

Sterylność centrum jest niezwykle istotna, wszak robisz wszystko z dbałością o zdrowie pacjenta! Podobnie powinno być z Twoją stroną WWW – jej czytelność i przejrzystość będzie kluczowa szczególnie dla tych pacjentów, którzy poszukują szczegółowych informacji np. o cenach czy też szczegółach poszczególnych zabiegów. Pamiętać należy, że coraz częściej chcemy wiedzieć więcej o tym, co będzie się działo podczas wizyty. Świetnie jeśli poznamy szczegóły już na stronie i nie będziemy musieli udawać się po informacje do wyszukiwarki Google.

Zacznijmy od doboru kolorystyki, która stanowić będzie podstawę do dalszych działań. Jeśli sterylność, to z pewnością biel. Daje nam ona duże możliwości jeśli chodzi o kolor tekstu – może być np. ciemnoszary lub czarny. Ważne by był czytelny!

Jeśli przeraża Cię ilość bieli, która otacza zewsząd stomatologów, postaw na klasyczne szarości. Łatwo wkomponujesz w niego logo, czy też dobierzesz kolor tekstu.

Czego unikać? Zdecydowanie czerni, która nie kojarzy się pozytywnie przywołując na myśl schorzenia uzębienia lub po prostu próchnicę.

Pamiętaj, że często mniej, znaczy więcej! Dlatego też rekomenduję wykorzystanie 3-4 kolorów na stronie, nie więcej. Dla przykładu, jeden z naszych klientów, Centrum Stomatologii i Implantologii Kosmo Dental, wykorzystuje kolor: zielony, ciemnoszary i biały.

kosmodental

Źródło: Kosmo Dental

2. Wykorzystuj tylko real photos!

Teraz musimy zaaplikować sobie dawkę empatii. Postaw się w roli pacjenta i pomyśl, co jest dla Ciebie istotne podczas wyboru centrum stomatologicznego. Osobiście, podobnie jak większość osób, z którymi rozmawiałem, lubię wiedzieć z kim będę miał do czynienia. Dlatego też cenię sobie strony, na których mogę zobaczyć nie tylko zdjęcia centrum, ale przede wszystkim wizerunek pracujących w nim lekarzy. Jeśli jeszcze pojawi się kilka słów o każdym z nich – świetnie!

Co zazwyczaj zniechęca? Stockowe zdjęcia, które nie odzwierciedlają tego, jak wygląda centrum i jego personel. Tym bardziej, że zakupione grafiki mogą pojawiać się np. na innych stronach stomatologów, a to z kolei nie wpłynie pozytywnie na Twój wizerunek jako specjalisty.

Na jakie zdjęcia postawić w przypadku centrów stomatologicznych:
a) sylwetki lekarzy,
b) sylwetki asystentów,
c) prezentacja gabinetów oraz całego centrum,
d) pokazanie lekarzy podczas pracy.

Jedna lub dwie profesjonalne sesje fotograficzne wystarczą, by zbudować Twój naprawdę piękny (dosłownie!) wizerunek. Zdjęcia przekaż koniecznie agencji, która zajmuje się przygotowanie Twojej strony WWW. Zrób to jeszcze zanim ruszą pierwsze prace, z pewnością będzie łatwiej i… szybciej!

Jeśli szukasz inspiracji, zobacz jakie zdjęcia mają na swoich stronach Centrum Stomatologii i Implantologii Kosmo Dental Clinic czy FRESHmed Stomatologia i Medycyna Estetyczna.

3. Mobile rządzi – Twoja strona musi być responsywna

Choć mało kto pyta “dlaczego?”, to warto jednak poprzeć słowa garścią statystyk. Zagłębiając się w dane, które dostarcza nam Google Analytics naszych klientów z branży stomatologicznej, odsetek wejść z urządzeń mobilnych waha się pomiędzy 30 a 50%.

Spójrz tylko na wykres odsłon. Widać na nim, w jaki sposób na przestrzeni ostatnich dziesięciu miesięcy, ruch z mobile wzrósł – z początkowych 30%, aż do 40% obecnie.

ga-statystyki

Jeśli więc nie chcesz pacjentów zguby, zafunduj im wersję RWD strony (luby)! Coraz częściej porzucamy laptopy na rzecz smartfonów czy tabletów. Nie wspomnę już o frustracjach, które wywołują w nas strony niedostosowane do urządzeń mobilnych. Zawsze klikniemy nie w tę belkę, w którą chcemy!

Dla agencji interaktywnej, która odpowiedzialna jest za budowę Twojej strony WWW, wersja mobilna powinna być wręcz priorytetowa (mobile first).

Poniżej znajdziesz przykład strony w wersji desktopowej i responsywnej jednego z gabinetów – Stomatologia Karolina Miłejko.

a) wersja desktop:

milejko1

b) wersja mobile:

milejko2

4. Opisz sprzęt, świadczone usługi oraz ich zakres

Przeglądając niejednokrotnie strony internetowe zauważam, że wielu stomatologów na swoich stronach internetowych wymienia tylko świadczone usługi. Pomijana przy tym jest kwestia opisów owych zabiegów. Często centra wychodzą z założenia, że większość informacji znajduje się w Internecie. I jest to oczywiście prawda, jednak pacjent chciałby uzyskać informację tu i teraz, będąc na konkretnej stronie WWW.

Tutaj istotne jest to, by merytoryka zawarta na witrynie była podana w języku prostym i zrozumiałym. Pamiętaj, że przed monitorem/ekranem nie zasiada dyplomowany specjalista, a często lekko przerażony pacjent np. z bolącym zębem.

Zabiegi to jedno, a drugie to sprzęt i metody leczenia. Drugie, co nie oznacza, że mniej ważne. Wręcz przeciwnie! Coraz częściej pacjenci poszukują np. informacji o tym, czy w danym centrum wykonuje się leczenie mikroskopowe lub czy na miejscu jest możliwość zrobienia zdjęcia panoramicznego.

Kompleksowa obsługa to często warunek konieczny dla osoby, która nie przepada za wizytami u stomatologa. Jeśli w centrum istnieje możliwość skorzystania znieczulenia komputerowego lub gazu rozweselającego itp., warto o tym poinformować!

Spoglądając na statystyki Google Analytics naszych klientów, zauważyć możemy, że te podstrony, które zawierają więcej treści, częściej konwertują – przyczyniają się do kontaktu telefonicznego lub skorzystania z formularza rejestracji on-line.

Doskonałym przykładem dobrze opisanej usługi (implantów) jest ta na podstronie DENTIM CLINIC Centrum Implantologii i Ortodoncji. Znajdziemy tutaj informacje nie tylko o samej usłudze świadczonej przez centrum, ale także informacje podstawowe – wszystko to, co każdy wiedzieć powinien.

dentim1

Źródło: Dentim.pl

5. Cennik – porozmawiajmy o pieniądzach

Choć dla wielu jest to oczywistością, to jednak nie na każdej stronie WWW znajdziemy cennik. Co więcej, jeśli już jest zaimplementowany, to trudno go znaleźć. Pacjent często zwraca uwagę także na to, z jakimi wydatkami będzie wiązała się jego wizyta.

Pamiętaj, by w ramach cennika podzielić go na ceny powiązane z:
a) pierwszą wizytą – nowy pacjent
b) kolejnymi wizytami – stały pacjent

Oczywiście jeśli chcemy te usługi rozdzielać w ten sposób. Czasem naprawdę warto. Ważne, by pacjent miał czarno na białym informację o tym, ile ta “przyjemność” będzie go kosztowała.

Kolejnym krokiem jest przedstawienie cen za usługi w widełkach cenowych. Od najtańszej do najdroższej. Jeśli nie chcesz podawać kwot w takiej formie, podaj chociaż cenę w formie “od XYZ złotych”.

Jeśli w ramach usługi, cena obejmuje także np. znieczulenie lub prześwietlenie, koniecznie zawrzyjmy taką informację w cenniku!

6. Mały pacjent, wielka sprawa – nie zapomnij!

Jeśli Twoje centrum świadczy także usługi dla najmłodszych, ważne by o tym poinformować i stworzyć osobną, dedykowaną zakładkę na stronie WWW.

Dedykowaną, bo powinna nawiązywać graficznie do wizyt najmłodszych w centrum. Jeśli po wizycie, dzieci otrzymują drobne upominki lub mają możliwość wyboru kolorowych plomb – napisz o tym, wyróżnij się na tle konkurencji!

Zdecydowana większość świadomych mam sprawdza miejsce, w które chce zaprowadzić swój skarb. Jeśli już wybierze miejsce, z pewnością chętnie pokaże dziecku stronę – dobre wrażenie w tym momencie jest kluczowe!

Zakładka musi być kolorowa i przyjazna dla małego pacjenta – szczególnie, że wielu obawia się wizyty u stomatologa.

7. Pokaż, że pacjenci Cię rekomendują

Nic nie działa tak dobrze jak marketing rekomendacji i referencje od zadowolonych pacjentów. Jeśli pacjent przychodzi do Ciebie z tzw. ulicy, czyli znalazł Cię po prostu w wyszukiwarce, pozytywne opinie pacjentów będą miały dla niego ogromne znaczenie.

Tutaj kolejny raz powołam się na przykład ze strony DENTIM CLINIC Centrum Implantologii i Ortodoncji, których referencje są naprawdę przekonujące! 

Źródło: YouTube.com / kanał Dentim Clinic

Jeśli budżet przygotowania materiału video jest dla Ciebie zbyt wysoki, nawet referencje nagrane np. smartfonem będą optymalne.

Źródło: YouTube.com / kanał Dentim Clinic

8. Postaw także na rejestrację online

W świecie, w którym wszystkie informacje możemy znaleźć w sieci, warto wyjść naprzeciw także pacjentom. Wielu zdecydowanie bardziej woli zarejestrować się online, aniżeli próbować dodzwonić się do centrum stomatologicznego. Dźwięk oznaczający zajętą linię, bywa irytujący.

Tutaj z pomocą przychodzą moduły rezerwacji online. Nie dość, że daje wybór pacjentowi, to dodatkowo odciąża recepcję. Coraz większy odsetek pacjentów porzuca offline na rzecz online.

Poniżej znajdziesz przykład rozwiązania stosowanego przez DENTIM CLINIC Centrum Implantologii i Ortodoncji:
dentim2

Źródło: Dentim.pl

Oczywiście rezerwacja online musi być powiązana z narzędziem, które odpowiedzialne jest za weryfikację terminów wizyt. Nie chodzi tutaj o moduł, w którym pacjent podaje tylko swoje dane, a rejestracja oddzwania z propozycją terminu wizyty.

Pacjenci żyją według zasady “płacę, więc wymagam”, dlatego zależy im na jak najbliższym terminie wizyty.

Większość centrów stomatologicznych ma jednak narzędzie w wersji uproszczonej (pacjent podaje dane, rejestracja oddzwania). Tutaj liczy się czas reakcji na zapytanie!

Formularz kontaktowy na stronie wykorzystywany jest bardzo rzadko, większość pacjentów zdecydowanie wybiera kontakt telefoniczny. Można ich jednak zachęcić do wypełnienia formularza np. poprzez oferowanie bezpłatnych konsultacji dla osób, które go podeślą. To rozwiązanie jednak ma rację bytu przy cyklicznych lub jednorazowych akcjach promocyjnych.

9. Umieść dane kontaktowe w widocznym miejscu

Niezależnie od tego, że korzystasz z możliwości rezerwacji online, umieść swoje dane kontaktowe w dobrze widocznym miejscu. To szczególnie ważne w przypadku stron dostosowanych do urządzeń mobilnych – numer telefonu powinien być klikalny i widoczny przez cały czas trwania wizyty na stronie.

Dobrym przykładem lokalizacji numeru telefonu w widocznym miejscu jest strona – Stomatologia Karolina Miłejko:

milejko3

Numer telefonu na tej stronie jest widoczny zawsze, także w trakcie jej przewijania.

Podsumowanie

Powyższe zestawienie to zbiór podstawowych elementów, na które musisz zwrócić uwagę podczas tworzenia nowej strony internetowej. Mam nadzieję, że te wskazówki wykorzystasz i pomoże Ci to podczas współpracy z agencją realizującą projekt.

Jeśli chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi tego, jakie elementy powinna zawierać strona WWW centrum stomatologicznego, zachęcam oczywiście do komentowania.

Chcesz prowadzić skuteczny marketing w branży stomatologicznej, napisz do nas!

O autorze:

Robert Polak

Jako dyrektor generalny agencji 4People czuwa nad tym, aby każda kampania prowadzona była w sposób zgodny z celami biznesowymi klienta. Interesuje się analityką internetową oraz użytecznością. Szczególną uwagę zwraca na optymalizację konwersji.

Komentarze

  • Bardzo dobrze opisany case. Ludzie często nie wiedzą, że podstawą jakichkolwiek działań marketingowych jest strona.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!