Jak założyć sklep internetowy przyjazny dla SEO?

1 napisany przez Marcin Opolski, 01 października 2014

Zły wybór boli przez długi czas. Kto zapomni o wymaganiach Google na etapie zakładania sklepu internetowego, ten prędzej czy później poniesie tego konsekwencje. Finansowe.



Jeśli zakładasz nowy bądź przebudowujesz stary sklep internetowy, powinieneś już na tym etapie pomyśleć o tym, by dobrze współgrał z wyszukiwarką. Nawet jeśli decyzję o pozycjonowaniu odkładasz na później dobrze trzymać się kilku podstawowych spraw (choćby dlatego). Nie jest to rzecz jasna wyczerpująca lista przydatnych funkcji, ale warto właśnie od tego zacząć.

Chcesz wiedzieć, czego nie robić zakładając sklep internetowy? Zajrzyj tutaj.

Nie tylko grafika

Od samego początku należy pamiętać o tym, by skrypt sklepu umożliwiał wstawianie tekstu zarówno na jego stronie głównej, jak i na podstronach kategorii – dopytaj o to dostawców danego rozwiązania. Także przy zlecaniu przygotowania szablonu dla sklepu warto zaznaczyć grafikowi, by uwzględnił możliwość dodania treści.

Potrzeba wykorzystania tekstu wynika z prostego faktu: Google to nie człowiek i musi się na czymś oprzeć powiązując stronę z określoną tematyką. A robi to m.in. za pomocą tekstu.

Tytuły i opisy podstron

Upewnij się, że skrypt, na którym chcesz założyć sklep internetowy pozwala na modyfikowanie znaczników TITLE i metaznaczników Description. Te pierwsze oddziałują na pozycję w Google, oba natomiast – poprzez przyciągnięcie uwagi internauty – mogą wpływać na klikalność wyniku w wyszukiwarce.

Jeśli będziesz mieć taką możliwość, sklep będzie mógł zostać w przyszłości prawidłowo zoptymalizowany. Zrobisz to samodzielnie, korzystając na przykład z porad Bartka, albo zlecisz fachowcom.

Adresy czytelne dla ludzi i robotów

Nie jest to niezbędne, ale warto by adresy podstron miały formę określaną jako „przyjazną”, czyli raczej domena.pl/kategoria/, aniżeli domena.pl/?kategoria=1. Jest to lepsze nie tylko dla indeksacji witryny, ale również dla użytkowników, którym łatwiej zapamiętać i zidentyfikować taki adres URL.

Sprawdź czy rozważany przez Ciebie skrypt sklepu może tworzyć przyjazne wyszukiwarce linki wewnętrzne. Dzięki temu zyskasz dobry punkt wyjścia w przyszłych działaniach SEO.

Nie wszystko dla wyszukiwarki

Może się okazać, ze niektóre podstrony warto „odciąć” od Google – choćby w przypadku gdy zawierają dane, które niekoniecznie chcielibyśmy zobaczyć w wynikach wyszukiwania albo gdy powielają one treści dostępne w wielu miejscach (np. regulamin utworzony według często stosowanego wzoru). Można to zrobić m.in. za pomocą pliku robots.txt i dobrze by było, gdyby istniał do niego dostęp – bądź przez FTP, bądź bezpośrednio w panelu sklepu.

Drogowskazy dla robotów

W przypadku sklepów osadzonych na cudzym serwerze (SaaS) warto dowiedzieć się czy będzie się miało dostęp do pliku .htaccess (choćby przez panel). Dzięki temu będziemy mogli wprowadzić przekierowania 301 gdy np. zajdzie potrzeba zmiany jakiegoś adresu – np. gdy w przyjaznym adresie jakieś podstrony zrobiliśmy literówkę. Ponadto pozwoli to na ustalenie jednej wersji adresu strony – z www lub bez www w adresie

Dodatkowo warto też dowiedzieć się czy w danym sklepie internetowym będzie możliwe stosowanie metatagu Canonical, który przydaje się jeśli dana podstrona występuje z jakiegoś powodu pod kilkoma adresami. Za pomocą tego parametru można wskazać Google właściwy adres, na którym nam zależy.

Wszystko o produkcie

Na koniec kwestia niezależna od samego skryptu: dodając kolejne produkty warto dbać o to, by ich opisy były unikalne. Na pewno Google odbierze to lepiej niż treści dostępne na dziesiątkach innych sklepów z tej samej branży. O znaczeniu tego czynnika niektórzy mogli przekonać się przy jednej z aktualizacji Pandy, część właścicieli stron mogło też zauważyć łatwiejszą indeksację niekopiowanych treści. A jeśli ktoś miał do tej pory szczęście przy unikaniu Pandy – nadal moze poczuć jej dotyk przy okazji przyszłych aktualizacji algorytmu.Na koniec kwestia niezależna od samego skryptu: dodając kolejne produkty warto dbać o to, by ich opisy były unikalne. Na pewno Google odbierze to lepiej niż treści dostępne na dziesiątkach innych sklepów z tej samej branży.

Odbiór opisów przez wyszukiwarkę to jedno, ale warto dbać o nie też dlatego, że mogą wpływać na postrzeganie sklepu przez klientów.

Żeby w ogóle mieć możliwość przekonania klientów do produktu, trzeba ich do sklepu przyprowadzić. Jeśli ktoś chce robić to za pomocą wyszukiwarki, musi od początku mieć na uwadze jej wymagania. W przeciwnym razie…

Komentarze

  • Ciekawy artykuł, dobra optymalizacja to podstawa. Od siebie mogę dodać, że warto udzielać rożne rabaty, organizować konkursy itp. To zawsze zachęca klientów.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!