Jak wykorzystać potencjał stron „satelitarnych celowych”?

4 napisany przez Tomasz Podolski, 24 marca 2015

W dobie często uaktualnianego algorytmu do walki ze spamem, ściągania filtrów ręcznych i algorytmicznych wykształciło się rozwiązanie jakim jest tzw. strona satelitarna celowa.

Tworzy się ją w różnych celach – w zależności od tego pod jakim kątem prowadzona jest kampania marketingowa. Czasami jest to wyprzedaż resztek kolekcji, zbierania bazy mailingowej, obecności w wynikach wyszukiwania na frazy, które nie chcą powrócić na pierwszą stronę po zdjęciu filtra itd. Powodów stworzenia stron satelitarnych jest wiele.

Na samym początku chciałbym wytłumaczyć czym są i czym nie są strony satelitarne celowe. Klienci często mają problem z rozróżnieniem strony typu landing page od strony satelitarnej i wcale im się nie dziwię, ponieważ cel istnienia obydwu stron jest pozornie bardzo zbliżony.

Landing Page cechuje się tym, że osoba która już na niego trafi powinna wykonać jakąś akcję np. zostawić swój adres email, który jest wykorzystywany w dalszym procesie sprzedażowym lub po prostu kupić produkt. Ograniczeniem Landing Page jest to, że dotyczy on dokładnie JEDNEGO produktu, usługi, akcji, której może dokonać użytkownik.

Strona satelitarna celowa, jak sama nazwa wskazuje, jest swoistego rodzaju satelitą strony „matki”, którą może być sklep internetowy lub np. strona firmowa. Ponieważ dwa wspomniane przeze mnie przypadki zachodzą najczęściej zostaną one rozpatrzone w dalszej części artykułu, a na końcu zostanie zaprezentowane krótkie case study dotyczące zwiększenia ruchu oraz promowania konkretnej grupy produktów lub usług. Brzmi ciekawie? Zatem jeżeli już wiesz czym są strony satelitarne celowe to przejdźmy do tego, jakie bezpośrednie korzyści niesie ich wdrożenie w planie marketingowym.

Jakie zalety niesie za sobą posiadanie strony satelitarnej?

Strony satelitarne z założenia tworzone są w celu uzyskania szybkiego efektu w postaci zwiększenia widoczności marki w internecie. Niewątpliwie jedną z największych zalet strony satelitarnej celowej jest pozyskiwanie dodatkowego ruchu i prezentacja swojej oferty usług czy produktów większej liczbie odbiorców – internautów. Użytkownicy odwiedzający stronę matkę niekoniecznie muszą dokonać decyzji zakupowej w momencie jej przeglądania. Dlatego warto zadbać, by w czołowej dziesiątce wyników wyszukiwania znalazła się również strona satelitarna, która w pośredni sposób pozwoli na zwiększenie ruchu na stronie „matce”. W internecie na szczęście wszystko jest mierzalne i dzięki zastosowaniu odpowiednich narzędzi analitycznych w łatwy sposób można zagregować dane statystyczne dotyczące strony matki i satelity oraz ocenić jaki % ruchu stanowił ten ze strony satelitarnej. Pozwoli to na podjęcie decyzji czy satelita jest opłacalna czy też nie.

Kolejną zaletą jest zbieranie dokładnych informacji na temat klientów. Dzięki zastosowaniu systemów analitycznych takich jak Google Analytics, Mixpanel czy PIWIK z zagregowanych danych można personalnie rozpoznać każdego z użytkowników odwiedzających stronę satelitarną. Ktoś może powiedzieć ok, ale dlaczego nie mogę tego zrobić na stronie „matce”? Odpowiedź na to pytanie brzmi: Oczywiście, że można, a nawet powinno się. Pytanie jednak ile czasu zajmie implementacja systemów, następnie konfiguracja, agregacja i na końcu przetwarzanie informacji dla sklepu internetowego, w którym mamy 10 000 produktów? Często są to przypadki, kiedy wdrożenie i konfiguracja zajmuje programistom od kilku do kilkunastu tygodni. W przypadku implementacji kodów śledzących na stronie satelitarnej, zawierającej kilka podstron można takie działania wykonać samemu i zajmuje to znacznie mniej czasu.

Identyfikacja użytkowników wiąże się bezpośrednio z grupowaniem produktów lub usług na stronach satelitarnych. Dla lepszego zrozumienia tematu posłużę się przykładem.

Firma budowlana posiada w swojej ofercie szeroko pojęte usługi budowlane. W sumie wykonuje ponad 100 usług, które oferuje swoim klientom – od wylewania fundamentów po całkowite wykończenie i aranżację wnętrza. Dzięki pogrupowaniu swojej oferty w kategorie i stworzeniu na jej podstawie strony satelitarnej precyzyjnie dociera do grupy użytkowników którzy zainteresowani są np. wykonaniem różnego rodzaju np. podłóg (kafelki, panele, deski, parkiety itd.) Dokładny opis każdej usługi pod kątem czasu realizacji, stosowanych metod wykonania posadzki oraz zaprezentowaniem wybranych realizacji – podkreśla wiarygodność firmy.

Często na rozbudowanych stronach tak jak wspomniana w przykładzie, nie ma miejsca na zawarcie wszystkich informacji. Dodatkowym problemem jest nawigowanie po rozbudowanym serwisie przez internautę – często gubi się on w gąszczu zakładek i ostatecznie rezygnuje z wykonania usługi. W przypadku satelity ten problem znika, bo zakładek jest kilka i nie ma za bardzo miejsca, w którym można się zgubić. Użyteczność jest jednak delikatnym tematem na osobny artykuł

Do czego wykorzystać stronę satelitarną?

Ze względu na proces podejmowania decyzji zakupowej przez klienta, należy zadbać o 3 kluczowe obszary bezpośrednio dotyczące sprzedaży.

Obszar pierwszy – zapytania informacyjne

Pierwszy obszar bezpośrednio wiąże się z funkcją informacyjną. Użytkownik przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji zakupowej szuka wcześniej informacji na temat danego produktu lub usługi. Wiąże się to z wpisywaniem do wyszukiwarki zapytań czysto informacyjnych, czyli odwołując się do wcześniejszego przykładu, zapytania mogą wyglądać następująco: „Jaką podłogę wybrać do salonu”, „kafelki czy panele w przedpokoju”, „podłoga pływająca czy klejona”. Po wpisaniu jednego z powyższych zapytań do wyszukiwarki powinien odnaleźć w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania stronę satelitarną, która powinna zawierać dokładną odpowiedź na jego zapytanie. W przypadku , kiedy w rzetelny i ekspercki sposób zostanie opisana wyższość kafelek nad panelami lub odwrotnie, powoduje to wzbudzenie zaufania w użytkowniku i podświadomie, przy poszukiwaniu wykonawcy, będzie pamiętał o tym, co napisał ekspert. Na tego typu satelicie należy zadbać o to, by strona wyglądała profesjonalnie, budziła zaufanie, a pod tekstem znalazło się zdjęcie i krótki opis autora – wtedy jest ona wiarygodna. Można również zadbać o to, by przewijało się logo firmowe lub nazwa firmy w celu podświadomego nakierowania użytkownika do kolejnego rodzaju zapytania.

Obszar drugi – zapytania nawigacyjne

Zapytania nawigacyjne pozwalają na odnalezienie konkretnego wykonawcy np. nazwa firmy „Budujemy XYZ” lub produktu. Poprzez część informacyjną użytkownik nabiera już zaufania i poznaje firmę, która może zrealizować usługę. Następnie po wyszukaniu jej, poprzez zapytanie nawigacyjne odnajduje stronę w wyszukiwarce. Po złożeniu zapytania nawigacyjnego użytkownik powinien znaleźć stronę, na której znajdzie się szczegółowa oferta dotycząca produktu lub usługi. Warto na takiej stronie umieścić dane kontaktowe (telefon, komunikator internetowy) i Formularz kontaktowy. Sam formularz może być zatytułowany np. Darmowa wycena – pola w formularzu powinny być skonstruowane w taki sposób, żeby możliwa była identyfikacja użytkownika w przyszłości. Najczęściej identyfikatorami są adresy e-mail lub numery telefonu, które pozwalają na bezpośredni kontakt z klientem oraz przydają się w innych działaniach marketingowych takich jak e-mail marketing czy sms marketing.

Obszar trzeci – zapytania komercyjne

Ostatnim rodzajem zapytań są typowe zapytania komercyjne jak np. „tania podłoga Warszawa”, „tanie kafelki Warszawa”, „kafelki promocja warszawa”. Po wpisaniu powyższego zapytania w wyszukiwarkę użytkownik nie spodziewa się odnalezienia stron informacyjnych czy też z samą prezentacją oferty – szuka ofert w najkorzystniejszej cenie.

Opisany w 3 etapach proces podejmowania decyzji zakupowej, jak widać jest ze sobą ściśle powiązany. Dlatego strona satelitarna może mieć szerokie zastosowanie i zostać zastosowana w obszarze, który był najbardziej zaniedbany podczas tworzenia kampanii marketingowej. Dodatkowo, w podobny sposób można zbudować kampanię z linków sponsorowanych Google AdWords czy też kampanii Facebook Ads. Dokładne sprecyzowanie tematyki strony pozwala na optymalny dobór grupy docelowej. Narzędzia analityczne identyfikujące użytkowników odwiedzających 3 rodzaje stron pokazują, że współczynnik konwersji użytkowników przechodzących przez powyżej opisane 3 etapy jest kilkaset procent wyższy niż tylko kierowanie ruchu z zapytań czysto komercyjnych.

Jaki jest koszt stworzenia strony satelitarnej?

Generalnie są to strony, które są tworzone w przedziale 500-2000 zł. Wszystko oczywiście zależy od tego jakie są nasze oczekiwania i cel w jakim strona powstaje. Inna będzie cena strony, gdzie trzeba stworzyć ekspercki opis produktu i usługi, a zupełnie inna cena będzie dla strony, gdzie użytkownik ma dokonać zakupu. To tak jak z klientem przychodzącym do salonu samochodowego: Proszę pokazać samochody sportowe z przebiegiem poniżej 25 000tys., najlepiej nie starsze niż 2 lata, z klimatyzacją, skórzaną tapicerką, dopiero po przeglądzie, z ubezpieczeniem ważnym na co najmniej pół roku, itd. Po czym następuje pytanie sprzedawcy „A jaki ma pan budżet?” bo mogę dać panu malucha po tuningu lub mercedesa CLS… Jak łatwo zrozumieć rozrzut ceny będzie spory. Tak samo sprawa tyczy się kosztu strony

Czy nie można tego wszystkiego zrobić na mojej stronie internetowej?

To pytanie przewija się najczęściej wśród klientów przyzwyczajonych do rozliczania za efekt. Po wszystkich aktualizacjach algorytmu, o czym już wspominałem wcześniej – należy uważać z liczbą pozyskiwanych odnośników do strony oraz na źródła ich pochodzenia. Przez takie „naturalne” działania, proces w którym osiąga się wysokie pozycje znacznie się wydłuża, klient nie widzi efektów i zaczyna powątpiewać w to, że agencja robi cokolwiek w kierunku wypromowania strony… Jak widać jest to ciężki temat i rozwiązaniem w takiej sytuacji jest strona satelitarna, przy której pozycjonowaniu można przyjąć większy stopień ryzyka – bo nie jest docelową (główną, matką). Dodatkowo na stronie internetowej klienta jest zwykle ograniczone miejsce na zawarcie wszystkich informacji niezbędnych do podjęcia decyzji zakupowej. Warto również wspomnieć, że przeszło 90% ruchu z frazy pochodzi z pozycji w pierwszej dziesiątce https://chitika.com/google-positioning-value. Budując stronę satelitarną i pozycjonując ją na frazy takie jak stronę docelową można zdobyć lwią część ruchu z organicznych wyników wyszukiwania – w przypadku jednej strony na 1 pozycji jest to 32,5%. W przypadku stron na pozycjach 1,2 jest już to 50% ruchu, więc różnica jest spora. Mam nadzieję że osoby prowadzące własny biznes są w stanie dostrzec potencjał jaki drzemie w tym rozwiązaniu i szybko skalkulować czy się to opłaca.

Case Study

Na zakończenie krótki przykładzik zastosowania strony satelitarnej dla jednego z klientów. Z powodów oczywistych (brak zgody klienta i obawa przed konkurencją) nie mogę pokazać całości fraz, domeny oraz szczegółowych danych z Google Analytics. Poniżej prezentuję pozycję jakie na przestrzeni ostatnich 3 tygodni zajmowała strona.

1

Oraz jak się przełożyło to na liczbę wyświetleń.

2

Frazy zostały wybrane na podstawie konwertujących słów kluczowych wypozycjonowanych dla strony głównej (matki). Następnie została stworzona sprzedażowa strona satelitarna. Celem takiego działania jest zebranie wejść z pierwszych 2 pozycji w Google na wybrane frazy. Myślę, że jak na działania trwające niespełna miesiąc, wynik można uznać za zadowalający szczególnie, gdy wybrane frazy pomimo niższej niż 2 pozycja, wygenerowały całkiem sporą widoczność i co ważniejsze kliknięcia.
Wszystkich zainteresowanych tematem zachęcam do dzielenia się swoimi przemyśleniami, pytaniami w komentarzach oraz kontaktu z naszą Agencją!

O autorze:

Tomasz Podolski

Jako Manager SEO w 4people odpowiedzialny jest za szeroko pojęte SEO oraz pozycjonowanie. Za każdym razem podchodzi kompleksowo do marketingu internetowego. Co przez to należy rozumieć? Wykorzystuje wszystkie znane mu techniki, by klient zawsze miał najlepsze efekty.

Komentarze

  • Testimo Daniel Janiszewski

    Bardzo dobry artykuł polecam sami stosujemy te techniki i sprawdzają się w 100% oraz pokrywają z wypowiedzią Pana Tomasza

    • Wszystko sprowadza się do tego, że – jeżeli konwertuje i niesie dodatkową wartość, którą można zmonetyzować to trzeba działać! Szczególnie jak trafiają się klienci z ciężką sytuacją po przejściach przez wszystkie możliwe algorytmy. Pomimo braku ruchu z organica na stronie „matce” można osiągnąć sprzedaż i konwersję poprzez satelitę.

  • Lubie takie arty :-) opis jest konkret jest case jest dobra robota

    • Dzięki Marcin- postaram się w miarę możliwości aktualizować case’a

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!