Jak szybko rozkręcić stronę z dużą liczbą produktów?

1 napisany przez Aleksander Gabryś, 13 października 2015

Kiedy witryna składa się z dużej liczby podstron produktowych, a same produkty dzielą się dodatkowo na wiele kategorii, ręczne przygotowanie kampanii AdWords może zająć sporo czasu. Z pomocą przychodzi DSA (Dynamic Search Ads), czyli Dynamiczne Reklamy w Wyszukiwarce.


DSA umożliwia automatyczne wyświetlanie reklam na podstawie zawartości naszej witryny. W tym przypadku nie tylko nie musimy dobierać słów kluczowych, ale nawet znaczna część komunikatu reklamowego zostanie automatycznie utworzona przez system.

Jak ten typ kierowania przedstawiony został bezpośrednio przez Google, można zobaczyć poniżej:

Proces uruchomienia DSA można przeprowadzić w trzech krokach. Sprawdźcie sami!

KROK 1:

Kampanię DSA tworzy się tak samo jak każdą nową, kierowaną na sieć wyszukiwania, kampanię na koncie AdWords. Należy jedynie podczas jej tworzenia, wybrać odpowiedni typ.

DSA1

KROK 2:

Następnie określane jest czy system ma tworzyć reklamy na podstawie kategorii, zawartości wszystkich podstron serwisu, czy też wybranych przez nas podstron witryny (ten punkt zostanie szerzej omówiony w dalszej części artykułu).

DSA2

KROK 3:

W ostatnim kroku tworzymy szablon komunikatu. Dostępne są tu dwie, standardowe linijki przewidziane na nasz tekst reklamowy. Treść nagłówka generowana jest automatycznie na podstawie słów użytych w zapytaniu oraz zawartości tytułu strony docelowej.

Adres docelowy również dobierany jest automatycznie. System skieruje ruch na tę podstronę, która jego zdaniem jest najbardziej trafna dla konkretnego zapytania.

DSA3

Drugi z wymienionych kroków daje kilka opcji do wyboru. Ich wybór determinować będzie, jaka konkretnie część zawartości naszej witryny pojawi się jako reklama w wynikach wyszukiwania.

Kierowanie na kategorie – system automatycznie przegląda Twoją witrynę i tworzy kategorie, w których znajdą się tematy dominujące w strukturze Twojej strony.

Kierowanie na wszystkie strony – w tym przypadku system wykorzysta w promocji zawartość wszystkich podstron Twojej witryny.

Kierowanie na określone strony – tutaj do wyboru mamy ponowne kierowanie na kategorie, kierowanie na zawartość strony (np. strony zawierające w swojej treści konkretne słowa), kierowanie na tytuł strony (określamy jego zawartość) oraz kierowanie na konkretne podstrony (np. URL zawierający nazwę większej grupy produktów).

Ta kategoria może też posłużyć do zastosowania kombinacji różnych ustawień. Możemy na przykład za jej pomocą wybrać kategorię produktów oraz dodatkowo strony zawierające określone słowa (np. “promocja”). Wówczas reklama będzie działała dla wybranych produktów, w których treści znajduje się informacja, że są obecnie w promocyjnej cenie.

Kto powinien rozważyć wykorzystanie DSA?

Narzędzie to może sprawdzić się dla dużych witryn z bogatą treścią. Jeśli poświęciłeś sporo czasu na tworzenie strony i jej poprawną optymalizację pod kątem wyszukiwarek, wtedy także system ten zadziała skuteczniej. Będzie to też dobre rozwiązanie jeśli witryna jest dobrze przygotowana pod tzw. “długie ogony” dla organicznych wyników wyszukiwania.

Jeśli korzystasz w AdWords już z innych metod kierowania, DSA może pomóc w dotarciu do bardzo wielu nieprzewidzianych słów kluczowych, a dzięki ich szczegółowości pozytywnie wpłynąć na ROI.

Dynamiczne Reklamy w Wyszukiwarce nie będą jednak najlepsze w przypadku witryn, w których treści są bardzo często zmieniane, a oferty jednorazowe i krótkoterminowe.

O czym warto pamiętać?

DSA korzysta z organicznych wyników wyszukiwania. Oznacza to, że możesz wykorzystać tylko te podstrony, które zostały już zaindeksowane w wyszukiwarce. 

System dotyczy tylko sieci wyszukiwania AdWords, nie wykorzystasz go więc w sieci reklamowej.

Jeśli korzystasz już z AdWords, system w pierwszej kolejności wyświetli reklamę dla słowa, które samodzielnie dodaliśmy do kampanii. Jeśli wyszukiwane słowo nie znajdzie się w innych “ręcznych” kampaniach, wówczas wyświetlona zostanie reklama DSA.

Kampanie tego typu posiadają wszelkie inne elementy wchodzące w skład sieci wyszukiwania. Możemy więc wykorzystać w nich rozszerzenia, harmonogram reklam, czy też słowa wykluczające.

Dynamiczny nagłówek komunikatu w przypadku DSA może być dłuższy niż standardowe 25 znaków. Może to być dobra okazja do wyróżnienia swojej reklamy wśród reklam konkurencji.

Na pewno warto wypróbować i eksperymentować! Nie dajmy się jednak zwieść szybkości z jaką można taką reklamę aktywować. By działania były skuteczne, drugim i czasochłonnym etapem musi być ich optymalizacja.

O autorze:

Aleksander Gabryś

Google AdWords to najważniejsza część jego zawodowego świata. Kolejna – Google Analytics. W branży od 2007 roku. W pracy zwraca szczególną uwagę na profesjonalizm. Jest przywiązany do szczegółu, do każdego problemu podchodzi w sposób analityczny. Zapewne dlatego prawie nie ponosi porażek. Posiadacz certyfikatu Google AdWords oraz indywidualnych kwalifikacji Google Analytics. O tym, że rzeczywiście zna się na rzeczy mogą przekonać się wszyscy czytelnicy jego artykułów.

Komentarze

  • MWEB

    W jaki sposób w tych kampaniach dodaje się parametry utm_source, utm_campaign na końcu adresów docelowych?

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!