Google Merchant Center w Czechach, czyli: Jak kdo zaseje, tak také sklidí!

0 napisany przez Małgorzata Musiołek, 28 kwietnia 2014

Czy wprowadzenie Google Merchant Center w Czechach okaże się gwoździem do trumny wyszukiwarki Seznam.cz? Kampania z wykorzystaniem tego narzędzia pokazuje, że to scenariusz możliwy.

Jakiś czas temu Agnieszka pisała o rozwijających skrzydła kampaniach produktowych. Nie, żebym chciała ukraść temat! Wręcz przeciwnie, potwierdzam skuteczność. W ramach chwalenia tej formy kampanii spróbuję przekonać Was do inwestowania w Zakupy Google u naszych sąsiadów po drugiej strony Olzy.

Kampanie produktowe Google jako pogromca wyszukiwarki seznam.cz?

Co wyróżnia Czechy? Panierowany ser, czeskie knedliczki, świetne piwo oraz… wyszukiwarka Seznam.

Jak pewnie większość osób zajmujących się marketingiem internetowym wie, w Czechach Google wciąż walczy o monopol. Osobiście kibicuje Seznamowi, jednak Google stale depcze swojej konkurencji po piętach. Swojego czasu prowadził nawet dość mocną kampanię reklamową, chcąc rozpowszechnić swoją markę. Poniżej jedna ze znanych reklam, którą gigant rozpowszechnił mieszkańcom Czech:

Przyciąga, prawda?

Nie dziwi więc, że z roku na rok Google pozyskuje coraz większą rzeszę użytkowników również na tym rynku. Podczas gdy w 2011 roku miał w Czechach 40% rynku wyszukiwarek, w roku 2013 jego zasięg wzrósł do aż 55,3%.

kampania w seznam.cz

Dodatkowo, Google stale poszerza swoje możliwości, wychodząc reklamodawcom naprzeciw z coraz to nowymi produktami. Jednym z nich jest Google Merchant Center. Pytanie, czy wprowadzenie na rynek tego produktu okaże się gwoździem do trumny wyszukiwarki Seznam.cz?

Biznes w Czechach – coraz popularniejszy

Polskie firmy coraz częściej interesują się rynkiem Czeskim, który okazuje się dla naszych rodaków bardzo atrakcyjny.

Dlaczego więc nie wykorzystać tego potencjału za pomocą usług jakie oferuje nam Google? Być może wielu przedsiębiorców odstrasza fakt, że wyszukiwarka Seznam.pl jest tak bardzo w Czechach popularna, przez co nie decydują się na promocję w Google? Okazuje się jednak, że zupełnie niesłusznie.

Jasne, można prowadzić kampanię bezpośrednio w wyszukiwarce Seznam.cz – jest to prosty mechanizm, dość podobny do naszego konta AdWords, raczej uproszczony. Warto dodać, że Seznam nie ma swoich statystyk – w przypadku Google mamy możliwość instalacji darmowego narzędzia jakim jest Google Analytics (chyba że po prostu nie dotarłam do tych informacji?).

Zalecam jednak wziąć byka za rogi i zalać wszystkie możliwe źródła pozyskiwania klientów – oczywiście, jeśli ktoś ma czeską stronę lub chociaż jej czeską wersję językową.

Ale do rzeczy:

Dla jednego z naszych klientów miałam okazję przeprowadzić ostatnio kampanię reklamową na czeską witrynę. Ponieważ AdWords sprawdza się na ich polskiej stronie, postanowiliśmy spróbować również i tu.

Na początku uruchomiłam kampanię AdWords, kampanię zakupową dodałam znacznie później (proces aktywacji feedu był dość długi). Wyniki były zaskakujące:

Kampania Google Merchant Center wygenerowała tylko 13% ruchu natomiast już 21% przychodów.

Współczynnik konwersji dla kampanii AdWords wyniósł: 0,53%, dla kampanii GMC zaś 1,97%!

google merchant center

I teraz, uwaga:

Google Merchant Center „zjadło” niecały 1% całości wydatków na kampanię. Średnie CPC było zaś mniejsze o 98% niż dla tradycyjnej kampanii a AdWords.

Utwórz konto GMC wcześniej

Jaki zrobiłam błąd? Zbyt długo zwlekałam z aktywacją Zakupów Google. Wyciągnęłam z tego jednak wniosek i teraz tworzę konto GMC dużo wcześniej, niż zakładany termin uruchomienia kampanii.

Kampania Google Merchant Center charakteryzuje się gorszymi jakościowo wynikami odwiedzin – spowodowane jest to tym, że przy tej formie reklamy internauta zostaje przekierowany bezpośrednio na produkt, w który „kliknie”. Przy kampanii tekstowej AdWords – nie zawsze.

Cóż to jednak za problem, że odwiedziny trwały o kilka sekund krócej, jeśli mimo to sprzedaż rośnie? ;-)

Jakość odwiedzin

Warto również dodać, że porównując dwa źródła, jakimi są Seznam i Google, również wyniki jakościowe odwiedzin działały na korzyść wyszukiwarki Google.

W badanym okresie wizyty na stronie z wyszukiwarki Google były średnio o 2 minuty dłuższe niż z wyszukiwarki Seznam.cz, internauci przeglądali również o 1 podstronę więcej. Współczynnik konwersji e-commerce w Seznam.cz wyniósł 0,80% natomiast w wyszukiwarce Google aż 1,16%. To dość znaczne różnice.

konserwsja e-commerce

Czeski Google dla Polaków

Kampanię na Czechy prowadziłam dla sklepu internetowego, gdzie kampania produktowa ma świetne zastosowanie a dobry feed i czytelna strona pozwoliły na sprawne zastosowanie owej reklamy. W przypadku witryn usługowych czy informacyjnych możemy skorzystać z tradycyjnych Linków Sponsorowanych, które również sprawdziły się na mojej kampanii.

Co z tego wynika? Że mimo znacznie mniejszego zasięgu kampanie reklamowe w Google sprawdzają się także w Czechach. Walczaki z Seznamu bronią się dzielnie, komu zależy na konkurencji w sieci, będzie im kibicował, jednak z punktu widzenia firm z Polski, które chciałyby ugrać coś na południu najważniejszą informacją jest to, że mogą wykorzystywać wypróbowane już narzędzia.

W Wy, jak myślicie? Czy Kampania Produktowe przekona internautów do tego, aby zrezygnować z Wyszukiwarki Seznam.cz? Jestem ciekawa, jakie macie doświadczenia na polu bitwy jaką są wyszukiwarki właśnie w Czechach?

A zatem, jak by powiedział (Czechosłowacki) Krtek: AHOJ!

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!