Docelowy a końcowy adres URL – zmiany od lipca 2015

0 napisany przez Agnieszka Hadam, 21 lipca 2015

Dotychczas znane były nam pojęcia: wyświetlany adres URL i docelowy adres URL. Ten pierwszy, widoczny dla internautów z poziomu komunikatu reklamowego wyświetlanego na wyszukiwarce Google, z reguły stanowił odnośnik do strony głównej. Drugi, niewidoczny dla użytkowników, przekierowywał najczęściej na odpowiednią podstronę z produktem/usługą poszukiwaną przez danego użytkownika. Od pewnego czasu mogliśmy na kontach AdWords obserwować dodatkowe pole – „końcowy adres URL”.

Z definicji, które czytamy w supporcie Google wynika, że docelowy i końcowy adres URL znaczą to samo. Jest to „Adres URL strony w witrynie, na którą użytkownik trafia po kliknięciu reklamy”.

docelowy i końcowy URL

Z dniem 1 lipca 2015 r. pole „Docelowy URL” zostało zastąpione polem „Końcowy URL”. Co to oznacza dla reklamodawców?

Jeśli do tej pory definiowałeś tylko adres docelowy, bez dodawania parametrów śledzenia i korzystasz z Google Analytics z automatycznym tagowaniem, to dla Ciebie wprowadzone zmiany nie są istotne. System AdWords sam dokona podmiany adresu docelowego na końcowy bez przerwy w emisji reklam.

Natomiast jeśli oprócz definiowania adresu docelowego konfigurowałeś jeszcze parametry śledzenia – zmiany dotyczą właśnie Twoich działań. Obecnie pozostawiając docelowy URL, nie mamy możliwości zdefiniowania dodatkowych parametrów. Dopiero ustawiając końcowy URL, pojawiają się opcje zaawansowane pozwalające na dodatkowe ustawienia. Końcowy URL może zawierać dodatkowe przekierowania. By powodował prawidłowe przejścia na witryny internetowe, jego domena musi się zgadzać z domeną wyświetlanego adresu URL, który jest widoczny dla użytkownika. W przeciwnym wypadku reklama zostanie odrzucona.

opcje zaawansowane

Na przełączenie się pomiędzy polami, Google pozostawił czas do końca roku. Docelowy URL zostanie wtedy wycofany, a końcowy URL stanie się jedyną możliwością do określenia strony, na którą po kliknięciu reklamy ma trafić internauta. Zmian można zatem dokonać w dowolnym momencie i to na różnych poziomach: kampanii, grupy reklam, reklamy, linku do podstrony, konta lub słowa kluczowego i automatycznego miejsca docelowego. Aby zaoszczędzić nam czasu, Google wprowadził w interfejsie AdWords opcję uaktualnienia wszystkich adresów docelowych URL bez konieczności przeklikiwania się pomiędzy np.: wszystkimi aktywnymi reklamami. Wystarczy w tym celu na karcie „Reklamy” zaznaczyć wszystkie komunikaty w których chcemy zastosować końcowe URL-e i z menu „Edytuj” wybrać opcje „Uaktualnij docelowe URL-e”.

uaktualnianie

Jednocześnie mamy możliwość skonfigurowania zarówno szablonów śledzenia jak i parametrów niestandardowych dla wszystkich reklam na poziomie ustawień kampanii.

szablony i parametry

System pozwala na ustawienie jednego szablonu dla wszystkich reklam w kampanii i maksymalnie trzech parametrów niestandardowych.

Zalety korzystania z uaktualnionych adresów

Nie czekając aż system sam zamieni adresy i samodzielnie dokonując już teraz uaktualnienia adresów zyskujesz:

  • śledzenie istotnych informacji o kampaniach
  • prostszy sposób zarządzania danymi śledzenia
  • oszczędność czasu przy korzystaniu ze wspólnych szablonów śledzenia
  • brak resetowania skuteczności reklam wraz z modyfikacją szablonów śledzenia
  • brak przerw w wyświetlaniu reklam w przypadku zmian w szablonach śledzenia
  • dostęp do nowych parametrów ValueTrack i parametrów niestandardowych (więcej o parametrach ValueTrack przeczytasz w artykule dostępnym pod linkiem https://support.google.com/adwords/answer/2375447?hl=pl)
  • możliwość modyfikacji ustawień śledzenia bez ponownego przesyłania reklam do sprawdzenia (oprócz poziomu reklamy)
  • krótszy czas indeksowania i wczytywania strony

Wszelkie zalety są również szczegółowo opisane na oficjalnym blogu Google AdWords pod linkiem: http://adwords-pl.blogspot.com/2015/02/szybsze-i-atwiejsze-sledzenie-dzieki.html

Nie czekaj zatem aż system Cię wyręczy i już dziś przełącz się na nowe adresy URL w swoich kampaniach czerpiąc z nich korzyści i efektywnie wykorzystując zaoszczędzony czas.

O autorze:

Agnieszka Hadam

Perfekcjonistka w każdym calu, zwłaszcza gdy chodzi o Google Analytics i Google AdWords. W 4People zajmuje się głównie promocją stron małych i średnich przedsiębiorstw. Zwraca szczególną uwagę na zwrot z inwestycji.

Jest jedną z pierwszych w Polsce osób, które posiadają status trenera Google (AdWords Certified Trainer). Może pochwalić się także także certyfikatem Google Advertising Professional. Swoją wiedzą dzieli się nie tylko na blogu, ale także prowadząc szkolenia. Ich uczestnicy zwracają uwagę na to, że jest nauczycielem wymagającym, ale niezwykle profesjonalnym.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Bądź na bieżąco!
Zapisz się do naszego newslettera. To nic nie kosztuje, a istnieją dowody Amerykańskich naukowców, że to się opłaca!