Dlaczego warto wdrożyć rich snippets w e-commerce?

0 napisany przez Tomasz Podolski, 26 kwietnia 2016

Nie jest tajemnicą, że sklepy internetowe ukierunkowane są na stałe monitorowanie źródeł ruchu, z których pozyskują klientów. W większości przypadków, głównym źródłem pozyskiwania nabywców na oferowane towary jest wyszukiwarka Google. Poszczególny udział kanałów w całości ruchu, bardzo mocno uzależniony jest od przyjętej strategii i budżetu. Wdrożenie rich snippets na stronie nie musi być drogim rozwiązaniem, a jego implementacja w znaczny sposób może zwiększyć klikalność. Jak to zrobić? Zapraszam do lektury.

Czym są rich snippets?

Pomijając zawiłe definicje zawierające specjalistyczne słownictwo zrozumiałe tylko dla geeków, można powiedzieć, że rich snippets (zwane czasem znacznikami strukturalnymi), to dodatkowe fragmenty kodu strony. Mają one na celu dostarczenie szczegółowych informacji robotom indeksującym na temat zawartości strony, które to informacje następnie wyświetlają się wynikach wyszukiwania oraz zwiększają wskaźnik CTR.

Dlaczego rich snippet jest ważny?

Duże sklepy bazują na ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. Dobra optymalizacja i wdrożenie automatycznych rozwiązań tworzących meta opisy, pozwala na zebranie większej części ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. W niektórych przypadkach, niższa pozycja dobrze zoptymalizowanego sklepu z wdrożonymi rich snippets, o wiele lepiej konwertuje.

screen1

Organiczne wyniki wyszukiwania dla frazy „iphone 6s”

Ostatnia i trzecia od końca strona na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, posiada wdrożone rich snippets. Użytkownik bez przechodzenia na stronę może dowiedzieć się, jaka jest średnia ocena produktu, jego cena oraz ilość opinii.

Wszystkie informacje dostępne w wynikach wyszukiwania wpływają na użytkownika oraz na to, czy wybierze naszą stronę czy stronę konkurencji. Optymalnym rozwiązaniem jest oczywiście, gdy strona zajmuje się na jednej z pierwszych 3 pozycji oraz posiada wdrożone rich snippets. Pozwala to wyróżnić się na tle konkurencji oraz objętościowo zwiększyć ilość zajmowanego miejsca (w przypadku rich snippets jest to 5 linii) w wynikach wyszukiwania.

Rodzaje rich snippets przydatne w e-commerce

W sklepach internetowych możemy wyróżnić 2 typy stron używające rich snippets:
1. strony produktów opisujące pojedynczy produkt,
2. porównywarki cenowe, które prezentują w wynikach wyszukiwania ten sam produkt, dostępny w różnych sklepach (ceneo, nokaut, skąpiec).

Konfiguracja i wdrożenie rich snippets wpływa na:
a) wygenerowanie lepszego CTR,
b) lepszej jakości ruch (oglądający dostają informacje na temat ceny, dostępności, jakości oraz liczby opinii w wynikach wyszukiwania, nie mają potrzeby wejścia na stronę),
c) wyższe pozycje strony w wynikach organicznych (pośrednio).

Co warto skonfigurować w e-sklepie?

Nie zawsze trzeba wydawać fortunę na testowanie efektywnych rozwiązań, czasem można skorzystać z tego, co zrobili już inni. Dobre wzorce optymalizacyjne warto czerpać z porównywarek cenowych takich jak Ceneo czy Skąpiec.
Jako przykład do omówienia implementacji danych strukturalnych, posłuży mi fraza „apple iphone 6 16GB” pierwsze 2 wyniki wyszukiwania należą właśnie do nich.

1. Nazwa produktu i cena

W przypadku obydwu porównywarek, nazwa produktu jest taka sama, różni się tylko kolor. Obie także stosują strategię podawania cen „od” oraz podają liczbę sklepów, w których telefony są dostępne. Opis produktu zdecydowanie lepiej wygląda w przypadku Ceneo, ponieważ nie jest ucięty, czego nie można powiedzieć w przypadku Skąpca.

screen2

2. Komentarze i oceny

Oceny oraz liczba komentarzy bardzo pozytywnie wpływają na decyzje zakupowe użytkowników. Jeżeli na temat produktu wypowiedziały się 184 osoby, a średnia ocena jest wysoka, to prawdopodobnie użytkownik kliknie, żeby zapoznać się z opiniami innych użytkowników zanim zakupi produkt.

screen3

3. Dostępność produktu w magazynie

Informacja na temat dostępności produktu w sklepie jest ważna, ponieważ pozwala na zaoszczędzenie czasu użytkownika. Jeżeli widzi, że produkt ma wysoką ocenę, dużą liczbę głosów oraz jest dostępny to prawdopodobnie przejdzie na stronę, by sprawdzić cenę.

screen4

Podsumowanie

Użytkownika można kusić na różne sposoby, żeby tylko odwiedził nasz sklep. Może to być cena, komentarze (opinie), oceny oraz informacja na temat tego, czy produkt znajduje się na magazynie. Rich snippets warto wdrażać, ponieważ zwiększają CTR i ściągają ruch ukierunkowany na zakup produktu. Podglądanie konkurencji wyświetlającej się na te same frazy może być inspirujące w optymalizacji własnych rich snippets. Warto korzystać i analizować większe firmy, które wydają niemałe budżety na prowadzenie badań w zakresie optymalizacji opisów rozszerzonych.

Warto zajrzeć >>> tutaj, gdzie można przejrzeć, jakie rich snippety można wdrożyć oraz jak to wygląda od strony kodu. Istnieją również symulatory rich snippets, których warto korzystać, ponieważ jesteśmy w stanie podejrzeć, jak będzie prezentowała się nasza konkretna podstrona w organicznych wynikach wyszukiwania.

Mam nadzieję, że podobał Wam się artykuł i pomoże w zwiększaniu przychodów Waszego e-sklepu!

O autorze:

Tomasz Podolski

Jako Manager SEO w 4people odpowiedzialny jest za szeroko pojęte SEO oraz pozycjonowanie. Za każdym razem podchodzi kompleksowo do marketingu internetowego. Co przez to należy rozumieć? Wykorzystuje wszystkie znane mu techniki, by klient zawsze miał najlepsze efekty.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Bądź na bieżąco!
Zapisz się do naszego newslettera. To nic nie kosztuje, a istnieją dowody Amerykańskich naukowców, że to się opłaca!