Content marketing to nie copywriting?

5 napisany przez Agata Krypczyk, 01 marca 2016

Choć marketing internetowy rozwija się w szybkim tempie to wciąż wiele osób myli content marketing z copywritingiem. Ostatnio usłyszałam, że osoba zajmująca się pisaniem tekstów zajmuje po prostu niższe stanowisko niż Content Manager. To oczywiście błędne rozumowanie, bo zakres obowiązków oraz kompetencje na stanowiskach są różne. Jakie? Dowiecie się z mojego artykułu.


Daj mi temat, a stworzę dla Ciebie dzieło!

Copywriting jest bezpośrednią formą tworzenia reklamy, na którą składa się głównie pisanie tekstów promocyjnych  i publicystycznych, które wpływają na emocje i reakcje odbiorców. Upraszczając, można stwierdzić, że copywriter to internetowy dziennikarz, którego głównym celem jest wywieranie wpływu na opinię publiczną i zwiększenie świadomości na temat poruszanego zagadnienia. Osoba na takim stanowisku musi mieć wiedzę z różnych branż. Zamykając się na jeden, konkretny temat, może napotkać trudności podczas rozwoju współpracy. Dlaczego? Specjalizują się tylko w treściach powiązanych z medycyną, nie sprawdzi się w przypadku tworzenia tekstów dla branży motoryzacyjnej, bo nie ma w tym zakresie wiedzy i kompetencji. 

Jasne, freelancer może pozwolić sobie na specjalizację w dziedzinie mody czy urody, jednak pracując w agencji, musisz mieć naprawdę ogromną wiedzę na różne tematy lub też posiadać umiejętność szybkiego researchu i dostosowania się do standardów nowej branży.

Wczoraj jako copywriter pisałam o zdrowiu, dziś o marketingu, jutro o finansach, a za miesiąc o nieruchomościach. Nigdy nie wiadomo co będzie za rok! Może kosmos albo podróże?

Co musi wiedzieć dobry copywriter?

Skuteczność w działaniu to klucz do sukcesu. Dobry copywriter musi pamiętać o tym, by kierować swoje słowa bezpośrednio do odbiorcy, wpływać na jego emocje i odpowiadać na jego potrzeby. To nie lada wyzwanie! Jeśli chcesz się sprawdzić na tym stanowisku, musisz wiedzieć jak korzystać z siły perswazji i pisać treści o potencjale wirusowym.

Copywriting to część składowa Content Marketingu, nigdy jednak nie oba pojęcia nie będą tożsame. Poprawnie przygotowany tekst to podstawa dobrej reklamy i sukcesu sprzedażowego!

Najczęstszy błąd marek – nie każdy jest copywriterem

Wiele osób twierdzi, że każdy, nawet średnio ogarnięty człowiek potrafi napisać tekst. Owszem, jednak nie tekst sprzedażowy, merytoryczny, przygotowany w oparciu o przemyślaną strukturę, słownictwo, dopasowany do grupy docelowej etc. Firmy często rozpoczynają od prowadzenia działań w sposób samodzielny, jednak bardzo szybko okazuje się, że nie potrafią zaangażować i zaciekawić odbiorców. Dzieje się tak z wielu powodów, m.in. brak rozpoznania potrzeb grupy docelowej, neutralne przekazy, wykorzystanie niewłaściwych CTA (call to action), niedopasowana tematyka. Bez skorzystania z odpowiednich narzędzi, nie możemy tego ocenić, jednak z pomocą przyjdzie na pewno copywriter. Czasem drobne poprawki mogą wpłynąć pozytywnie na zwiększenie ruchu i efektywności przekazu.

Copywriter na medal

Jak każdy pracownik, także i copywriter powinien posiadać pakiet pewnych pożądanych cech:

  • chęć do rozwoju, uczenia się i poszerzania wiedzy,
  • dbałość o gramatykę, interpunkcję oraz ortografię,
  • kreatywność,
  • lekkie pióro,
  • znajomość zasad SEO,
  • znajomość narzędzi edytorskich.

jobs-copywriter-boredpanda-vilnius-fb

Źródło: Bored Panda

Content marketing

Marketing treści ma podstawowy cel do zrealizowania: zwiększenie grupy odbiorców poprzez publikowane treści i komunikaty. Poprzez analizę i dobór odpowiednich narzędzi, content marketing daje nam gwarancję dotarcia do określonej i interesującej nas grupy docelowej, którą chcemy zaangażować i zbudować z nią relacje. Wszystkie te aktywności, w późniejszym czasie, przełożą się także na zwiększenie sprzedaży. Content manager dotyka nie tylko tematów związanych z reklamą. Tworzy strategie, content plany, zajmuje się rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych, zarządza dystrybucją treści oraz odpowiada za konwersję. To od jego pracy i wizji zależy w dużej mierze skuteczność kampanii. 

PR a content marketing

Content Manager pełni także rolę PR-owca. Wiele osób może się ze mną w tym miejscu nie zgodzić, jednak już z definicji wynika ta teoria. Public Relations to nic innego jak kształtowanie relacji podmiotu (tu marki) z otoczeniem (czyli odbiorcami). Celem jest działanie mające na celu dbanie o pozytywny wizerunek, budowa rozpoznawalności i życzliwości wobec marki. Takie same cele ma realizować content marketing. Jaka więc różnica? Content marketing ma nieco większy obszar działania i znacznie szybciej może dotrzeć do grupy docelowej. Wszystko to dzięki bogatemu dostępowi do narzędzi. Chodzi tutaj nie tylko o kanały dystrybucji (social media, blogi itd.), ale także programy służące do monitorowania marki w internecie. PR-owiec w wersji offline nie ma narzędzi, które pozwolą mu zdobyć wiedzę o tym, co „za plecami” mówi się o marce. 

Co musi wiedzieć dobry content manager?

Specjalista z prawdziwego zdarzenia musi wiedzieć co i w jaki sposób przekazywać, aby osiągnąć wcześniej wyznaczony cel. Nie może działać odwrotnie! Content manager musi zapoznać się ze specyfiką osób, do których będzie kierować przekazy. Często wymaga to poznania grupy „od środka” i wielu godzin analiz.

Bardzo istotną rzeczą w content marketingu jest także tworzenie zespołu i zarządzanie nim. Zdrowa współpraca, korzystanie z wiedzy swoich partnerów bardzo mocno przekłada się na jakość produktu (przekazu) i szybszą realizację celu.

Nie sztuką jest znać rozwiązanie na każde pytanie, a umiejętność szukania i efekt pozyskiwania nowej wiedzy.

Jak znaleźć content managera?

Cóż, zadanie to naprawdę nie jest łatwe. Przede wszystkim warto dopytać, czy kandydat na content managera ma w swoim portfolio dobre artykuły, kampanie czy pomysły. Jaki powinien być ten idealny? Można by napisać o tym elaborat, ale sprawdź koniecznie kilka cech, które powinny go wyróżniać:

  • chęć do uczenia się nowych rzeczy,
  • umiejętności copywriterskie,
  • kreatywność,
  • ciekawość i zaangażowanie,
  • znajomość najnowszych trendów,
  • umiejętność strategicznego myślenia,
  • umiejętność wczuwania się w różne role społeczne,
  • znajomość zasad SEO, programów graficznych, social media, umiejętności tworzenia strategii e-marketingowych, brandingowych i e-commerce oraz narzędzi analitycznych,
  • umiejętność pracy w grupie.

A gdyby tak stanowiska połączyć?

Można być dziennikarzem internetowym i tworzyć najlepsze teksty copywriterskie, a można być najlepszym PR-owcem i tworzyć treści skuteczne i szybko wpływające na komunikację. Możesz wybrać zawód, który chcesz wykonywać lub jeśli jesteś marką, możesz wybrać odpowiedniego specjalistę.

Będąc tylko (albo aż!) copywriterem droga do bycia content managerem jest dla Ciebie otwarta. Należy łączyć swoje atuty i spełniać się działając w służbie marki i jej odbiorców. 

Komentarze

  • Święty artykuł. Dzięki!

    • Agata Krypczyk

      Bardzo mi miło, że artykuł się podobał. Polecam lekturę pozostałych materiałów, poświęconych content marketingowi i copywritingowi.

  • Wraz z postępem czasu powstaje tyle nowych stanowisk, stare stanowiska są ubierane w nowe ładniejsze słowa, że należy wybaczyć ludziom którzy nie nadążają za tym :). Dobry artykuł! Pozdrawiam.

    • Agata Krypczyk

      Dlatego warto ich edukować… :) Dziękuję bardzo!

  • „Content Manager pełni także rolę PR-owca.” jak najbardziej zgadzam się z tym stwierdzeniem. Wiele osób pomija fakt, że dobrą treścią możemy przyciągnąć ogromną liczbę odbiorców. Różnica jest w tym czy mamy dobrze przygotowany artykuł przyciągający uwagę internautów czy tekst „preclowy”…

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!