AdWords – robić samemu czy zlecić agencji?

0 napisany przez Adam Perz, 14 lutego 2017

Zastanawiasz się, czy kampanię AdWords poprowadzić samemu czy zlecić agencji? Dowiedz się, co to jest AdWords, w jakich przypadkach warto zająć się kampanią samemu, a kiedy powierzyć jej prowadzenie agencji i jakie będziesz mieć z tego korzyści.

AdWords – co to jest?

Na początku w kilku słowach chciałbym opisać, czym w ogóle jest AdWords. Otóż jest to system reklamowy Google z kilkunastoletnią historią. Daje on możliwość reklamowania się w samej wyszukiwarce oraz w sieci reklamowej Google. System oferuje całą masę możliwości i opcji, dzięki którym możemy dostosowywać nasze reklamy tak, by optymalnie spożytkować budżet reklamowy. Można również przyjąć, że cena reklamy jest uzależniona od stawek oferowanych przez konkurencję oraz wyników jakości naszej reklamy.

AdWords został zaprojektowany jako system reklamowy, który może być bez problemu obsługiwany przez samego reklamodawcę, bez udziału domów mediowych, agencji, informatyków i speców od reklamy. Model ten oczywiście od początku dopuszczał istnienie firm specjalizujących się w obsłudze kampanii AdWords czy osób zarządzających kampaniami, ale w praktyce każdy mógł w kilkanaście minut założyć konto AdWords, ustawić opcję płatności i zacząć się reklamować.

I tak też wygląda rzeczywistość. Spora część kampanii, które codziennie spotykamy w wyszukiwarkach jest prowadzona samodzielnie przez reklamodawcę. Ale czy jest to dobre rozwiązanie i czy warto iść tą drogą?

Czy sam dam radę poprowadzić kampanię AdWords?

Z pewnością tak! Jak wspomniałem we wstępie, system jest zaprojektowany w ten sposób, by nawet laik, rezygnując z części dostępnych opcji, był w stanie skonfigurować swoją kampanię i zacząć publikować reklamy. Ale wyświetlanie kampanii nie jest tożsame z zarabianiem na niej i zdobywaniem klientów.

Przez wiele lat swojej obecności w świecie e-marketingu spotkałem się wielokrotnie z opiniami, że klienci, którzy prowadzą sami swoje kampanie i korzystają z systemu reklamowego krócej, są mniej zadowoleni z uzyskiwanych efektów. Dlatego też z czasem decydują się na usługi agencji. Nie twierdzę jednak, że jest to regułą i każda kampania prowadzona osobiście zakończy się fiaskiem. Jest cała masa osób, które prowadzą swoje kampanie i są zadowoleni z efektów (często nawet ich nie mierząc). Można też spotkać kampanie zarządzane modelowo, gdzie agencja niewiele może wnieść czy poprawić.

Kiedy kampanię AdWords prowadzić samemu?

Jeśli rozważasz prowadzenie kampanii na własną rękę, zaprezentuję kilka przykładów, kiedy wg mnie może to być dobre rozwiązanie. Oto one.

Masz mały budżet reklamowy

Jeśli budżet, który chcesz wydawać oscyluje w granicach kilkuset złotych w skali miesiąca (np. 400 – 500 zł), to prawie na pewno nie ma sensu zwracać się z tym do pośrednika. Minimalna prowizja za prowadzenie kampanii przez agencję z pewnością będzie zbliżona do kwoty, którą chcesz wydawać. Lepiej zainwestuj w szkolenie lub książki dotyczące AdWords, poczytaj fora i strony poświęcone reklamom Google (np. naszego bloga) i sam spróbuj swoich sił.

Masz mały, lokalny biznes

Masz mały, lokalny biznes, który nie wymaga częstych zmian w samej kampanii i nie masz sporej konkurencji w internecie. Takim mikroprzedsiębiorstwem może być zakład szewski, hydrauliczny czy niewielki mechanik samochodowy. Prawdopodobnie kluczowych fraz dla Twojego biznesu jest kilka, a środki, jakie przeznaczysz na kampanię mogą być bardzo skromne. W tym wypadku moja rada jest analogiczna – zwiększ swoją wiedzę na ten temat i działaj.

Prowadzisz samemu działania AdWords, jesteś zadowolony z wyników i masz na to czas

Jeśli prowadzisz swoją kampanię AdWords, jesteś zadowolony z wyników, a Twój grafik pozwala Ci także na zajmowanie się reklamami w internecie, możesz zaryzykować dalsze działania na własną rękę. Pisząc o tym, że jesteś zadowolony miałem na myśli sytuację, kiedy rzeczywiście mierzysz wyniki swoich działań i jesteś nimi usatysfakcjonowany. Wiesz, ilu zdobyłeś nowych klientów, ile zarobiłeś itd. Nie chodzi mi o Twoje subiektywne zadowolenie wynikające z tego, że potrafiłeś uruchomić reklamę, która się gdzieś wyświetla. W takiej sytuacji możesz oczywiście prowadzić samemu kampanię. Warto wtedy jednak rozważyć oddanie jej na jakiś czas w ręce doświadczonej agencji – to, że jest coś robione dobrze nie znaczy, że nie można robić tego lepiej, w szczególności w sytuacji, gdy na reklamę przeznaczasz spory budżet lub tracisz na jej obsługę sporo czasu. Kiedy uznasz, że agencja nie potrafi podnieść efektów kampanii, zawsze możesz wrócić do jej samodzielnego prowadzenia.

Wydajesz setki tysięcy złotych na AdWords

Jeśli na AdWords wydajesz setki tysięcy miesięcznie (ta grupa jest raczej ograniczona do kilkudziesięciu firm w Polsce), to z pewnością Twoja reklama składa się z dziesiątek lub setek różnych kampanii, prawdopodobnie lepiej będzie stworzyć specjalne stanowisko lub zespół w ramach firmy. Taka osoba(y) będzie mogła poświęcić cały swój czas na kampanię i będzie lepiej wdrożona w życie firmy, jej specyfikę i potrzeby.

Oczywiście, by to zadziałało, taką osobą nie może być informatyk czy “pani z marketingu” obarczeni dodatkowymi obowiązkami. AdWordsami na taką skalę powinna zarządzać osoba, która prowadziła dziesiątki kampanii i może pochwalić się wieloletnim doświadczeniem w tej kwestii.

Uważam, że jeśli firma wydaje do 100 tys. miesięcznie na AdWords, lepszym rozwiązaniem jest zlecenie prowadzenia kampanii AdWords agencji ze względu chociażby na niższy koszt miesięczny, nie wspominając o innych wydatkach związanych z zatrudnieniem pracownika (urlopy, L4 czy powierzchnia biurowa itd.). Prowadzenie takiej kampanii przez agencję powinno kosztować mniej, znacznie mniej niż zatrudnienie specjalisty.

Czemu warto kampanię AdWords zlecić agencji?

Istnieje szereg okoliczności, w których warto zlecić prowadzenie reklamy AdWords agencji. Oto – moim zdaniem – najważniejsze z nich.

Większy zysk

Kampania nadzorowana przez agencję będzie prawdopodobnie prowadzona lepiej niż przez Ciebie. Zakładam, że osoba zarządzająca kampanią ma wieloletnie doświadczenie w temacie AdWords, obsługuje wiele kampanii i biegle korzysta z narzędzi, o których Ty nie masz pojęcia. Twój budżet powinien być znacznie lepiej wykorzystany – po prostu agencja zrobi to efektywniej.

Zaoszczędzisz sporo czasu

Czas to pieniądz! Wszyscy znamy to powiedzenie, ale często w praktyce o nim zapominamy i angażujemy się w różne tematy, które niekoniecznie wymagają naszej obecności. Czy na pewno te kilka czy kilkanaście godzin, które poświęcisz na zarządzanie kampanią jest warte kilkuset złotych? Czy masz czas na zagłębienie się we wszystkie zasady, opcje i możliwości oferowane przez AdWords? Nawet jeśli tak, to Twoja wiedza na starcie nie będzie porównywalna z kompetencjami osoby, która “siedzi w tym“ od lat i zajmuje się tematem 8 godzin dziennie.

Wykorzystasz doświadczenie zdobyte na Twojej konkurencji

Prawdopodobnie agencja ma też porównanie do innych firm z Twojej branży lub podobnych specjalności. Choć każda kampania jest inna, to na podstawie działań prowadzonych dla innych przedsiębiorstw można określić, co dana kampania powinna zdziałać lub jakie efekty powinny być satysfakcjonujące.

Lepsza analiza rezultatów

Agencja będzie lepiej analizowała realizację celów i optymalizowała pod nie Twoją kampanię. Często kampanie prowadzone samodzielnie nie mają mierzonych celów lub są one źle skonfigurowane, a dane nie są odpowiednio interpretowane. Może po prostu się okazać, że AdWords jest formą reklamy nie dla Ciebie i musisz spróbować czegoś innego. Lepiej to wiedzieć od razu niż latami inwestować w reklamę, która nie przynosi efektów.

Lepsze wykorzystanie budżetu

Agencja z racji swojego doświadczenia zoptymalizuje budżet, zrezygnuje ze słów i grup, które nie przynoszą Ci odpowiedniego zwrotu z inwestycji. Dostosuje ustawienia kampanii tak, by targetowanie było jak najlepsze i przynosiło Ci jak największy zysk.

Dzięki temu zaoszczędzisz sporą część budżetu lub bieżący budżet będzie lepiej wykorzystany i przyniesie Ci większe efekty.

Prostsza księgowość

Jest to istotna korzyść dla małej grupy klientów, ale warto o niej pamiętać. Korzystając z reklamy AdWords współpracujemy z irlandzkim oddziałem Google i rozliczanie się wymaga samodzielnego księgowania VATu. Chociaż dla większości przedsiębiorstw nie stanowi to problemu, spotykałem się kilkukrotnie z firmami, dla których było to wyzwanie.

Unikniesz kosztownych pomyłek

Nie trać pieniędzy i czasu na uczenie się na własnych błędach, nie eksperymentuj swoim wizerunkiem. Każdy ma prawo do pomyłek, powiem więcej – pomyłki są konieczne. Jeśli testujemy skuteczność jakiś rozwiązań w kampanii naszego klienta, zawsze któreś z nich jest gorsze i tym samym przynosi mniejsze efekty względem rozwiązania lepszego. Doświadczona agencja nie popełnia podstawowych błędów, wie, jakie reguły się sprawdzają, co działa w danej branży, na co warto postawić, a co na pewno “nie zagra”.

Wiedza kosztuje, widać to analizując kampanie prowadzone samodzielnie przez klientów lub mniej kompetentne agencje. Nieraz kilkadziesiąt procent budżetu jest bezsensownie “przepalane”. Co więcej, sprawne oko specjalisty może wychwycić, że kampania reklamowa nie ma szans powodzenia już na samym początku.

Jaką agencję wybrać do prowadzenia kampanii AdWords?

Niestety, agencja agencji nierówna. Warto zastanowić się, jakiej firmie będziemy powierzać nasze AdWordsy. Na co powinniśmy zwrócić uwagę? Np. na posiadane przez agencję certyfikaty. Jeśli agencja nie ma żadnych certyfikatów związanych z AdWords, to znaczy, że prawdopodobnie nie zna się na rzeczy i będzie się uczyć na Tobie lub działania zleci tak naprawdę podwykonawcy.

Jeśli posiada certyfikat Google Partners (takich firm w Polsce są setki) to znaczy, że ma teoretyczną wiedzę i w praktyce korzysta z AdWords. Certyfikat ten nie zagwarantuje jednak tego, że kampanie będą prowadzone prawidłowo.

Są wreszcie agencje Google Partners Premium (jest to około 20 firm w Polsce), które spełniają bardziej surowe wymagania Google co do jakości kampanii i wielkości wydatków, jakimi zarządzają. Ale czy mogę polecić z czystym sumieniem każdą z tych firm? Oczywiście, że nie. Każda z agencji ma swój specyficzny sposób pracy, każda specjalizuje się w innych kampaniach. Dlatego dopytaj się o szczegóły oferty, sposób pracy, poszukaj opinii na temat agencji, sprawdź opłaty wstępne lub za rozwiązanie umowy i minimalny okres współpracy. Upewnij się, co dostajesz w cenie.

Pamiętaj o jednym, prowizja dla usługodawcy będzie wprost proporcjonalna do czasu, jaki agencja zakłada poświęcić Twojej kampanii oraz ich wiedzy i doświadczenia. Jeśli więc ktoś za 200 zł miesięcznie obiecuje Ci złote góry, zastanów się, ile czasu poświęci Twojej kampanii lub jakiej klasy będzie to specjalista. Czy prowizja wykonawcy musi być więc spora? Naturalnie, że nie. Na przykładzie naszej agencji mogę powiedzieć, że kwoty za obsługę prostej kampanii zaczynają się od ok. 400 zł i są uzależnione od ilości czasu, który musimy poświęcić na projekt. Wiadomo, że kampania, której budżet będzie wynosił kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy z reguły wymaga znacznie większej pracy i prowizja będzie wynosiła kilka procent budżetu. Wszystko to jest ustalane indywidualnie przed rozpoczęciem współpracy.

O autorze:

Adam Perz

Współwłaściciel agencji 4People, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu. Do jego głównych obszarów odpowiedzialności należy pozyskiwanie nowych i obsługa dotychczasowych klientów. Zajmuje się także nadzorowaniem działań marketingowych agencji. Fan piłki nożnej i e-sportu. Biegacz: bierze udział w imprezach sportowych, w tym maratonach.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Bądź na bieżąco!
Zapisz się do naszego newslettera. To nic nie kosztuje, a istnieją dowody Amerykańskich naukowców, że to się opłaca!